Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt ook wat voor baan je hebt. Een kennis van mij kan altijd op zijn werk douchen( werkt in een fabriek). Of als je man internationaal vrachtwagenchauffeur is, die er alleen in het weekend is. Allemaal zaken die meetellen.
Wij verbruikten vorig jaar 59 m3 met twee volwassenen. Twee of drie dagen per week zijn we samen thuis, twee of drie dagen is er één persoon thuis en twee of drie dagen zijn we allebei van huis.

We douchen kort (5 minuten per persoon per dag of zo?), draaien twee wassen per week en wassen meestal één keer per dag af (met de hand, want we hebben geen vaatwasser). Verder gebruiken we natuurlijk water om het toilet door te spoelen, onze handen te wassen, het huis schoon te maken, te koken, te drinken (ik drink meestal thee of water) en voor de planten.
Wij krijgen de afrekening begin 2018, ik ben benieuwd.
Afgelopen jaar hebben we een lek vlak achter de aansluiting ontdekt naar aanleiding van eind afrekening die ton ruim boven de 200 m3 zat. De afrekening van het jaar daarvoor was ook al hoog dus het lek heeft er waarschijnlijk meer dan een jaar gezeten. Het water liep zo de kruipruimte in en kon vanaf daar weg dus we hebben het nooit opgemerkt. heel erg zonde.

Ons verbruik zal dit jaar ook nog wel hoog zijn het heeft even geduurd voordat we gevonden hadden wat het probleem was en we het konden oplossen.
MIjn tips tav het waterverbruik:
We douchen kort, ik sta niet nodeloos lang onder de douche. Dat vind ik zonder.
We hebben wel een afwasmachine maar die gaat niet iedere dag aan (ik kook ook niet iedere dag maar kook grotere porties en vries dan bijv de helft in, als we dat eten is het alleen bestek, borden en de diepvriesbak, daar gaat geen afwasmachine voor aan.
Ik denk dat wij meestal 3 wassen in de week hebben. Zowel man als ik hebben "werkkleding" die door het werk gewassen word. Dus mijn vrijetijdskleding heb ik zo een paar dagen aan want wordt niet vies van die paar uurtjes dat ik er mee op de bank zit).

Tuinsproeien doen we niet aan, wij wonen in een natgebied ;-)

En ik speel wel een beetje vals bedenk ik me nu want dit was ons verbruik van 2016 en toen is man 4 maand weg geweest.
Wij verliezen veel water doordat de cv installatie beneden hangt, voordat het water dan warm is en je onder de douche stapt hebben we alle vele liters doorgespoeld. Dit mss toch eens op gaan vangen en gebruiken om de wc mee door te spoelen. Denk dat hier voor ons de grootste winst in zit.
Wassen doe ik zo'n 5x per week volle trommels
Afwasmachine gaat ook alleen aan als die vol is zo'n 3x per week.
Hallo allemaal,

Als het mag schrijf ik graag met jullie mee. Ik ben een echte fan van dit topic, lees sinds begin dit jaar mee en heb in al die maanden ook alle 5 vorige delen helemaal gelezen. Ondanks dat er wel wisselingen zijn in meeschrijvers heb ik het gevoel dat ik de meeste van jullie heb leren kennen. Mooi om ook te zien hoe sommige van jullie zijn veranderd in de loop van de jaren.

Even over mijzelf, eind 20, samenwonend en bijna getrouwd in gemeenschap van goederen. Samen een koophuis en aangezien we in een goedkope regio wonen en vorige jaar de rente hebben kunnen verlagen wonen we in een leuk huis met lage maandlasten. Hypotheek is destijds op alleen vriend zijn inkomen gebasseerd dus deze is niet heel erg hoog wat ook scheelt.

Beide hebben we een leuke baan en hebben we gezamenlijk een voor ons doen goed inkomen.
We hebben een gezamenlijk rekening waar we nu beide een bedrag opstorten voor boodschappen en leuke dingen maar gooien na ons trouwen alles op een hoop en zullen ons beide een deel "zakgeld" geven voor eigen aankopen.

Ik hou heel erg van cijfertjes en overzichten dus die maak ik ook regelmatig. Tijdje alles uitgewerkt in Excel, maar doe het nu niet meer zo uitgebreid. Wel heb ik het weekend alles op een rij gezet voor als we alles straks op één hoop gooien.

Daarmee kwam ik op de volgende verdeling van ons inkomen (inkomen is hierbij alleen netto loon van ons beide). Ik vind het trouwens niet nodig om alle bedragen te noemen, vandaar dat ik praat in procenten.

39% van ons inkomen gaat naar de vaste lasten (hypotheek, g/w/l, tv, internet, alle verzekeringen, wegenbelasting, alle abbonnementen telefoon/sport etc) eigenlijk alles wat automatisch wordt afgeschreven elke maand.

26% van ons inkomen gaat naar de overige (variabele) kosten. (Boodschappen, persoonlijke verzorging, alle uitstapjes, leuke dingen, klein spul voor in huis, brandstof etc) Heb een gemiddelde genomen van alle kosten van het afgelopen jaar. Maar besef dat dit maandelijks nog wel wat kan wisselen, toch is dit aardig stabiel aangezien we dit eigenlijk ook nu van onze gezamenlijke rekening doen en komen eigenlijk elke maand uit met het bedrag dat wij storten.

7% van ons inkomen gaat maandelijks naar onze privé rekening voor persoonlijke kosten. Dit is echt een gok aangezien we niet goed weten hoeveel we nodig hebben. Dit is bedoeld voor kleding, geld voor hobby, als we los met vrienden wat doen etc.
Mocht dit teveel/te weinig blijken te zijn kunnen we dit altijd bijstellen.

En als laatst 28% van ons inkomen willen we sparen. Hebben nu ook al een fijn spaarpotje staan, maar ook nog wel wat wensen voor de toekomst.

Opzich ben ik wel tevreden met deze verdeling. Qua vaste lasten zitten we qua wonen niet duur. Wel vind ik dat we veel geld kwijt zijn aan verzekeringen ed. Gevoel dat we soms oververzekerd zijn maar aan de andere kant fijn, voor het geval dat.
We hebben ook 2 auto's helaas, maar deze zijn ook echt nodig. Beide te ver weg voor fiets/scooter etc. Vriend op een plek waar ov echt niet kan en ik zou evt. met ov kunnen maar niet met mijn onregelmatige werktijden.

Nog even over het sparen.
We hebben een minimaal van 10k staan voor we uberhaupt wat van ons spaargeld gebruiken. Die 10k is dus eigenlijk ons 0 punt en komen we niet aan. Alles er boven mag dus besteed worden voor onze wensen, al zijn we daar erg kritisch in en is er het afgelopen eigenlijk nog niets van afgehaald, enkel bij gekomen. We hebben eind vd het jaar nog wel een kleine verbouwing maar dat geld is er al en staat dus los van die 10k.

Vriend verkoopt veel op marktplaats en daar krijgen we ook echt wel veel extra geld mee. Ik noem het extra omdat het los van ons inkomen staat. Geld wordt gebruikt voor leuke dingen, vakanties en extra spaargeld. Ook hoeven we hierdoor eigenlijk nooit geld van de spaargeld te halen voor onverwachte kosten. Ik heb wel reserveringen staan voor bepaalde kostenposten (eigen risico/auto) maar dit kon altijd van de lopende rekening.

Vakantie geld gebruiken we ook vaak voor de vakantie en eindejaarsuitkering gaat eigenlijk altijd rechtstreeks naar de spaar.

We gaan dus trouwen maar dit wordt echt basic en vieren we in een klein gezelschap. Gaat ons 1000euro kosten en dat hebben we al als aparte reservering staan.

We hebben ook een kinderwens en zijn daar ook actief mee bezig.
Ik vind het nog lastig in te schatten hoeveel we daar nu al voor moeten sparen. En of dat uberhaupt moet.
Er is geld voor aanschaf spullen en als er een baby is kunnen we die extra maandelijkse kosten goed dragen.
Het is nog onduidelijk hoeveel kosten we aan opvang nodig zullen hebben aangezien ik onregelmatig werk en vriend een hele flexibele baan heeft.
Hebben jullie enig idee?
Ik besef ook wel dat ik eerst maar eens zwanger moet worden voor we hier meer duidelijkheid over kunnen krijgen.

Naast alle geldzaken leven we erg bewust. Duurzaamheid vinden we belangrijk, we hebben weinig met spullen, prullen en gadgets. We hebben we een bepaalde smaak en mooie spullen maar die zijn vaak ook tijdloos en doen we dus lang mee.
Ik hou er van om geregeld door het huis te gaan om spullen weg te doen. Want het glipt toch ongemerkt wel weer je huis in. Vooral van die onnodige cadeautjes vind ik vreselijk.

Koken en lekker eten vinden we belangrijk. Wel alles zo vers mogelijk, geen pakjes en zakjes, al ben ik wel van het gemak van bv voorgesneden groentes ed. Ik eet weinig vlees, vriend wel veel, al eet hij regelmatig zonder vlees met mij mee. Gezamenlijk eten we denk ik voor 1,5 persoon aan vlees.

We hebben sinds een paar jaar een stuk grond bij de volkstuin vereniging en dit vind ik een heerlijke hobby.
Lekker buiten bezig zijn, maar ook een mooie opbrengst qua groente/fruit elk jaar. Wat teveel is gaat naar de voedselbank.

We houden enorm van (verre) reizen, dus daarin zijn we niet zo goed bezig (vliegen). Maar ik vind dat we dat verder goed compenseren. Ook hou ik zelf enorm van een warm bad en dat is natuurlijk ook niet erg duurzaam. Toch willen we ook wel genieten.

Jullie verhalen over belegingen vind ik super interressant maar ook spannend. Het idee dat we daar nu nog niet aan toe zijn. Al wil ik wel kijken naar wat mogelijkheden. Maar dan wel x bedrag inleggen en gewoon lekker laten staan voor x jaar. Maar hoe en wat moeten we maar zien.
Extra aflossen op de hypotheek doen we nog niet echt. Doen maandelijks al een mooi bedrag en door de lage hypotheek en maandlasten voor ons nu nog niet een prioriteit.

Ik merk trouwens dat ik super veel vertel. Excuus daarvoor.
Komt denk ik omdat ik ook wel veel van jullie weet door alles wat ik heb terug gelezen. Mochten jullie vragen of tips hebben dan hoor ik het graag, zal verder proberen om mee te schrijven.
anoniem_353505 wijzigde dit bericht op 21-11-2017 02:22
Reden: Toevoeging
3.94% gewijzigd
Pluis_ schreef:
21-11-2017 02:13
Ik merk trouwens dat ik super veel vertel. Excuus daarvoor.

Dat is niet erg hoor, leuk juist. Welkom! :D
Welkom Pluis: kosten van opvang zijn heel erg afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Hoeveel heb je nodig, is flexibele opvang beschikbaar, hoe veel kot krijg je obv je inkomen, gaan jullie minder werken etc.
Wat ontzettend leuk om je zo te leren kennen, welkom!
Wat betreft het extra aflossen op de hypotheek: je doet er wel verstandig aan om ervoor te zorgen dat je huis iig niet onder water staat, dat er dus enige overwaarde is, zodat je in geval van nood niet je huis met restschuld hoeft te verkopen. Goed bezig jullie samen!
Welkom Pluis :-d Inderdaad leuk dat je zo uitgebreid voorstelt!
Welkom!!
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Welkom Pluis, leuk om zo uitgebreid over je te lezen!

En heel slim juist dat je al voor je zwanger bent stilstaat bij de kosten die een kind met zich meebrengt. De babyspullen kun je zo simpel of duur maken als je zelf wilt, daar zou ik me niet druk over maken. Het kostenplaatje wat betreft inkomsten en opvang is van heel andere orde als je beiden werkt. Bij ons gaat dat over beiden honderden euro's minder per maand aan inkomsten (door minder uren werken) en zo'n 500 euro netto per maand aan opvangkosten (gerekend voor 1 kind, 3 dagen per week). In totaal leveren we dus bijna 1000 euro per maand eraan in (zolang ze jonger dan 4 zijn, daarna zijn de opvangkosten een stuk beter te behappen). Als jij onregelmatig werkt valt het bij jullie wellicht gunstiger uit, maar bij dit soort bedragen vind ik het zeker nuttig om van tevoren te berekenen hoe het ongeveer uit zal pakken!
Allemaal bedankt voor het welkom!

Marana: huis staat idd al lang niet meer onder water waardoor we de noodzaak op extra aflossen nu nog niet zien.
Maar het is zeker iets wat we tzt gaan doen.

Mugske: inderdaad jouw vragen gaan ook door mijn hoofd. Bedankt voor het meedenken. Flexibele opvang zou voor ons handig zijn, gaat vaak maar om paar uurtjes overlap en ook wisselende dagen.

Nicole: van jou weet ik dat jullie erg veel kwijt zijn aan opvangkosten. Dat heeft mij wel doen beseffen dat je hier vooraf goed over na moet denken.
Ik zal binnenkort weer eens gaan puzzelen met fictieve bedragen, uren ed. Ik ben net qua werk verhuist naar een nieuwe locatie en dus nieuw team. Het is nog even afwachten in hoeverre ik een regelmatig rooster kan krijgen in de onregelmatigheid. Veel collega's met kinderen maken gebruik van een gastouder ivm de flexibelheid of familie springt veel bij. Mijn voorkeur zou toch naar een opvang zijn, al weet ik dus nog niet in hoeverre dit haalbaar is.
Gelukkig is het nog lang niet zover!
Qua water vind ik trouwens dat wij erg veel gebruiken. 2016/2017 (aug-aug) was 84m3 voor ons tweeen. Als ik dat vergelijk met jullie vind ik dat wel veel.
Zoals ik al schreef is het in bad gaan mijn zwakke punt. Doe dat zo 2 a 3x p week, daarna nog even kort afspoelen. Verder douche ik niet dagelijks en vriend ook niet. 5x p week? (Incl. mijn bad) al is het in de zomer misschien vaker.

Vaatwasser gebruiken we vaak 2x p week. Wel koken we uitgebreid en wassen we dan vaak nog wel wat kookspullen direct af.

Wassen in het weekend alleen vaak 3 a 4 wassen.

Nadeel is natuurlijk door mijn onregelmatig werk dat er altijd wel iemand thuis is. We werken best langs elkaar heen en zo ben ik nu deze week overdag ook elke dag thuis en ga ik eind vd middag werken en komt vriend bijna weer thuis.
Gasverbruik vind ik hierdoor ook hoog uitvallen (verwarming vaker aan en ook weer dat bad haha)
Leuk dat je meeschrijft, pluis, en prima zo uitgebreid. Dan ben je meteen mooi aangehaakt.
Nicole vertelt al over opvangkosten. Vanaf vier jaar wordt dat inderdaad minder, maar op andere fronten wordt het duurder. Bv door zwemles, lidmaatschappen sportclubs ed, sportkleding, gymschoenen, uitjes, kinderfeestjes, duurdere normale kleding, overal entree betalen, echt vanalles.
Met de aanschaf van babyspullen is er veel moois te koop tweedehands en te krijgen. Maar dat kun je hier tzt bespreken uiteraard.

Marana had het laatst al over de maanddoelen van oktober. Ik loop wat achter, maar maak het nu weer in orde. Ik vertelde dat we al twee maanden een stuk onder ons startbedrag qua boodschappen zitten en dat blijft zo, prima dus. Er wordt ook weinig weggegooid nog steeds.
Qua kinderkleding staat de teller op zo'n 1400 euro voor drie kids, meer dan ooit, maar het wordt steeds groter en duurder en ze hebben nu nog weinig teveel. Dat laatste was een streven. Erg fijn te merken dat het meeste echt goed benut wordt. Voor mijzelf zit ik aan minder dan de helft van normaal, keurig vind ik zelf :A: Helemaal als je daar nog MP verkopen vanaf haalt.
Moestuin heeft echt minder dan verwacht opgeleverd, maar was desondanks heerlijk, om te doen en te eten. Wel weer veel over geleerd,ook dat was een doel.
nicole123 schreef:
16-11-2017 21:13
Wauw Fiool en Zecora, van jullie wil ik wel leren hoe je zo zuinig kunt zijn met water!
Hoeveel dagen per week is er iemand / is iedereen thuis bij jullie?
Hoe lang staan jullie onder de douche?
Hoeveel wassen per week?
Hoe vaak draait de vaatwasser?
Nog speciale foefjes? (waterbesparende douchekop, kleiner toiletreservoir, waterbesparend (vaat)wasprogramma...)

Misschien zie ik hierin iets waarbij wij nog winst kunnen behalen.
Wij werken allebei vier dagen, een van onze kinderen gaat al naar school, de andere is dus twee doordeweekse dagen bij een van ons thuis. We douchen kort (en ik sla nog wel eens een dagje over), de kinderen gaan samen in bad. We draaien twee of drie wassen per week, op een kort programma. De vaatwasser draait om de dag. We hebben een waterbesparende douchekop (denk ik, binnenkort gaan we het meten) en een zuinige wasmachine. De buitenplanten krijgen water uit de tuin, binnen voer ik ze water dat uit de droger komt (we hebben er een met zo'n pomp).
Tja, waarom ons verbruik zo laag is, weet ik ook niet echt. Voor mijn gevoel doen we geen gekke dingen. We zijn nu verhuisd en ik hoop dat we deze hoeveelheid zo'n beetje kunnen houden. De douchekop hebben we meeverhuisd, want wat er nu in zit is zeker weten niet waterbesparend!
Ik verwacht dat ons verbruik nog wel flink gaat stijgen als de kinderen groter worden. Nu gaan ze meestal samen in bad en er passen ook een hoop van die kleine kleertjes in een trommel.
Ik weet het niet zo uit mijn hoofd, maar ons waterverbruik is zeker gestegen met dat de kinderen ouder werden.
Voorheen samen douchen, nu apart en vaker. Want na de gym, maar ook na het sporten.
Meer wasgoed omdat de kleding groter is, ze meer zweten, en meer sporten en meer handdoeken.
Zoals misschien wel gemerkt ben ik alsnog weer niet actief in dit topic, dat komt ook omdat ie niet meer in mijn lijst verschijnt om de een of andere reden? Dus ik dacht eigenlijk dat het niet meer actief was maar zie nu dat er nog wel veel wordt gereageerd.

Ik heb inmiddels mijn diagnose. Ik weet dat sommige mensen van jullie weten wie er achter mijn nickname schuilt en hoop dat jullie hier niets over willen posten op mijn blog. Maar wilde toch vertellen: er is dus dwangmatige persoonlijkheidsstoornis bij mij vastgesteld en 1 van de kenmerken daarvan is krampachtig met geld omgaan. "heeft zichzelf een stijl van gierigheid eigengemaakt, pot geld op". Ja, dit is wel een copingmechanisme voor mij, als ik niet lekker in mijn vel zit word dit opeens mijn enige zekerheid en ben ik er erg obsessief mee bezig.

In therapie leer ik juist om minder perfectionistisch en control freakerig te zijn, maar daardoor heb ik juist het idee dat ik een beetje stuurloos ben op het gebied van financiën. Alsof de controle helemaal kwijt is. En dat terwijl dat onze netto-waarde gewoon blijft stijgen :facepalm:

Hoe dan ook: ik ga weer proberen mee te schrijven. Als het dit keer weer niet lukt dan beloof ik dat ik wegblijf :biggrin: :-$

Aub niet quoten, ik ga het misschien nog weghalen :-$
Wat een openhartige post Bumba, wat lief dat je dat hier komt vertellen! Kan me heel goed voorstellen dat jij niet weet wat je moet doen als je niet meer de zekerheid van je copingmechanisme hebt. Niet vervangen door iets anders he :) Veel succes met het leren omgaan met deze nieuwe info :hug;
Thanks, Marana.

Het is wel gek hoor, om er zo tegenaan te kijken als dat het een copingmechanisme is. Het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre ik dat wil veranderen. Het geeft me wel een fijn gevoel als ik er controle over heb. Waar ik vooral vanaf moet is de dwang dat het allemaal perfect moet. In mijn eentje zou dat misschien nog wel lukken ook, maar ik heb ook een man die af en toe opeens besluit dat ie geld wil uitgeven :facepalm:

Ik lees trouwens over de opvangkosten. Ons zoontje is net naar school gegaan sinds begin van de maand. Het scheelt tot nu toe wel in de kosten, alleen omdat we nu een lease-auto hebben zijn onze vaste lasten niet veel gedaald.

Of ik zoontje op veel clubjes ga doen weet ik eigenlijk nog niet. Zwemles sowieso wel, maar op school doen ze ook veel aan extra sport en ook extra lessen qua drama en dans. Dus hij maakt al langere dagen op school. Dan weet ik nog niet of ie ook nog op clubjes wil. Voorlopig in elk geval nog niet ;-)
Bumba1985 schreef:
21-11-2017 21:48
Hoe dan ook: ik ga weer proberen mee te schrijven. Als het dit keer weer niet lukt dan beloof ik dat ik wegblijf :biggrin: :-$
Ik quote alleen deze zien even, maar zelfs als je weer weg zou gaan ben je weer welkom hoor. Gekkie, jij hoort er ook bij.
Misschien kunnen wij je helpen als je weer een keertje doorschiet in je control gedrag over geld (wat ik wel herken hoor, zeker nu ik even thuis zit), kunnen wij je een schop onder je reet geven.
Maar fijn dat je weet was er met je aan de hand is, diagnose kan soms helpen met je beseffen dat jij er niet 100% wat aan kan doen, maar dat het een oorzaak heeft. Kan je wellicht wat steun geven om ermee om te gaan.

Hier even wat frustratie. Mijn meneer is niet zo'n consuminderaar, heeft ook wat verzamelwoede trekjes. Als er dan wat weg gaat dan is dat minimaal en heeft hij al snel het gevoel dat hij belazerd wordt als iemand wat wil kopen. Ik vind het lastig, dingen liggen nu al maanden ongebruikt in de berging, maar toch mogen ze hoe dan ook niet weg 'want je weet maar nooit', terwijl dit dingen waren die in zijn oude huis al jaren(!) ongebruikt in de berging lagen.
Natuurlijk, het is al veel minder dan toen we hier kwamen wonen, maar ik blijf het lastig vinden.
V1k1ng schreef:
22-11-2017 10:23

Hier even wat frustratie. Mijn meneer is niet zo'n consuminderaar, heeft ook wat verzamelwoede trekjes. Als er dan wat weg gaat dan is dat minimaal en heeft hij al snel het gevoel dat hij belazerd wordt als iemand wat wil kopen. Ik vind het lastig, dingen liggen nu al maanden ongebruikt in de berging, maar toch mogen ze hoe dan ook niet weg 'want je weet maar nooit', terwijl dit dingen waren die in zijn oude huis al jaren(!) ongebruikt in de berging lagen.
Natuurlijk, het is al veel minder dan toen we hier kwamen wonen, maar ik blijf het lastig vinden.
Hier ook een verzamelaar man. Wil ook heel veel dingen hebben/houden. Soms doe ik stiekem iets weg, maar met dingen die nog verkoopbaar zijn is dat wel lastig. Want als ik het op MP zet krijg ik ook bericht via de mail en 's avonds is man vaak op de laptop bezig en krijgt dan een popup onderin beeld als er mail is. En ik heb geen zin om daar een apart account voor aan te maken. Gelukkig heeft hij in de loop van de tijd al wel een boel bij geleerd en er komen nu een stuk minder spullen in huis en hij wil nu ook wel afstand doen van bepaalde spullen.
wilma36 schreef:
22-11-2017 11:10
Hier ook een verzamelaar man. Wil ook heel veel dingen hebben/houden. Soms doe ik stiekem iets weg, maar met dingen die nog verkoopbaar zijn is dat wel lastig. Want als ik het op MP zet krijg ik ook bericht via de mail en 's avonds is man vaak op de laptop bezig en krijgt dan een popup onderin beeld als er mail is. En ik heb geen zin om daar een apart account voor aan te maken. Gelukkig heeft hij in de loop van de tijd al wel een boel bij geleerd en er komen nu een stuk minder spullen in huis en hij wil nu ook wel afstand doen van bepaalde spullen.
Stiekem weg doen zou niet in mij opkomen, dat zou ik niet eerlijk vinden, het zijn nog steeds zijn spullen ook al zie ik er de waarde niet van in. Dingen die op marktplaats komen gaat altijd over mijn mail, die ziet hij sowieso niet. Bij hem heeft het bewaren waarschijnlijk ook wel een achterliggende reden, maar toch, dingen die al 10+ in de berging liggen ga je toch echt niet meer gebruiken (ik heb het over dingen die nog daadwerkelijk in een verpakking zitten).
fiool schreef:
21-11-2017 21:35
Wij werken allebei vier dagen, een van onze kinderen gaat al naar school, de andere is dus twee doordeweekse dagen bij een van ons thuis. We douchen kort (en ik sla nog wel eens een dagje over), de kinderen gaan samen in bad. We draaien twee of drie wassen per week, op een kort programma. De vaatwasser draait om de dag. We hebben een waterbesparende douchekop (denk ik, binnenkort gaan we het meten) en een zuinige wasmachine. De buitenplanten krijgen water uit de tuin, binnen voer ik ze water dat uit de droger komt (we hebben er een met zo'n pomp).
Tja, waarom ons verbruik zo laag is, weet ik ook niet echt. Voor mijn gevoel doen we geen gekke dingen. We zijn nu verhuisd en ik hoop dat we deze hoeveelheid zo'n beetje kunnen houden. De douchekop hebben we meeverhuisd, want wat er nu in zit is zeker weten niet waterbesparend!
Ik verwacht dat ons verbruik nog wel flink gaat stijgen als de kinderen groter worden. Nu gaan ze meestal samen in bad en er passen ook een hoop van die kleine kleertjes in een trommel.
Dank je wel! Het verschil zit hem denk ik in lang douchen door mijn man en in de vaatwasser, die gaat hier elke dag aan. Mijn man is 'chef afwas', dus ik heb hier maar beperkte invloed op (tenzij ik het overneem, maar ik ben al chef van genoeg andere dingen). Ik heb al voorgesteld om grote dingen als pannen, ovenschalen en het vergiet voortaan met de hand af te wassen, dan hoeft hij niet elke dag aan. Maar dat ziet mijn man niet zo zitten. Ook spoelt hij met heet water voor en zo uitgebreid dat het al bijna schoon is, dat zorgt ook voor veel waterverbruik denk ik. Dat gaat hij nu wel proberen om achterwege te laten (een win-win lijkt me, minder werk voor hem en minder water- en gasverbruik). Onze wasmachine zo'n 10 jaar oud en denk ik niet de meest zuinige. Zou dat veel schelen eigenlijk, tussen verschillende wasmachines? Wij wassen altijd met een gewoon programma, want een kort programma is toch juist minder zuinig? Ik heb begrepen dat omdat er korter gespoeld wordt het dan wel vaker gespoeld wordt om hetzelfde resultaat te bereiken, waardoor er juist met een kort programma meer water verbruikt wordt.
V1k1ng schreef:
22-11-2017 13:02
Stiekem weg doen zou niet in mij opkomen, dat zou ik niet eerlijk vinden, het zijn nog steeds zijn spullen ook al zie ik er de waarde niet van in. Dingen die op marktplaats komen gaat altijd over mijn mail, die ziet hij sowieso niet. Bij hem heeft het bewaren waarschijnlijk ook wel een achterliggende reden, maar toch, dingen die al 10+ in de berging liggen ga je toch echt niet meer gebruiken (ik heb het over dingen die nog daadwerkelijk in een verpakking zitten).
Stiekem wegdoen heb ik gedaan met een aantal bekers die we al een aantal jaren hebben. Op zich nog prima bekers om koffie uit te drinken, maar ik maak ook wel eens melk warm in die bekers. En sommigen werden loeiheet in de magnetron (melk 30 seconden warm maken in de magnetron en ik kon het oor niet meer vastpakken), dus die bekers die heet werden heb ik wegggegooid, hij heeft er nooit naar gevraagd. Dingen die nog in de verpakking zitten zou ik idd ook niet zomaar wegdoen. En hier is ook het verschil, wij zijn al meer dan 15 jaar samen en ook in gemeenschap van goederen getrouwd. Hier ligt ook nog een paar voetbalkousen van zijn oude voetbalclub, die mogen ook niet weg. Zijn woorden: kan nog eens handig zijn voor de kinderen, oke, die voetballen wel, maar het duurt nog zeker een jaar of 5-6 voor de oudste die kousen gaat passen. En volgens mij zijn ze nu al gaar (hij is voordat we zijn gaan samenwonen al gestopt met voetbal, die liggen ook al meer dan 15 jaar in de kast)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven