Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Dank voor jullie antwoorden alvast.
Ik heb de polisvoorwaarden ook doorgenomen maar daar kan ik het ook niet uit halen. Dat wordt toch de klantenservice bellen.

De OVR is wel verpand aan de hypotheekverstrekker. Dat was destijds een voorwaarde om de hypotheek af te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij laten heel veel mensen geld liggen bij voornamelijk verzekeringen.
Ik had een vlek gemaakt in mn (dure) tafel, Ik had er niet direct aan gedacht om in te dienen bij inboedelverzekering maar wel gedaan na aantal maanden. Kwam zo ter sprake met vriendinnen.
Iemand is langs gekomen, en ik krijg 200 euro ervoor.
(Ze gaan uit van dag tafelblad afschuren tegen x bedrag per uur en materiaalkosten).
Alle reacties Link kopieren
Wat is het stil hier? Of is het stilte voor de storm?
Heeft iedereen dit jaar zijn doelen kunnen behalen? Bij de meeste was het geloof ik, aflossen en/of sparen.

Hier is het heel goed gegaan. In januari kunnen we weer aflossen, nu zitten we aan ons max. En dat zal dan gelijk de laatste keer zijn. Want dan zijn we nl hypotheekvrij. :yes:
De zorgverzekering betalen we deze maand van onze 13e maand, zodat we daar de rest van het jaar geen omkijken meer naar hebben.
De energierekening is drastisch gedaald vanwege de zonnepanelen die we dit jaar hebben laten plaatsen.
Dus zoals het er nu naar uitziet, hoop ik dat we in 2018 flink kunnen sparen en dan ooit eens dat leuke vrijstaande huis kunnen kopen. :D
Hallo,

Ik wil hier ook graag meeschrijven als dat mag. Ik ben zelf niet perse een mustachian of knieperd, wel ben ik erg voor duurzaamheid en consuminderen. En mijn vriend en ik werken bewust 4 dagen (we hebben nog geen kinderen), om ook nog leuke dingen te kunnen doen in die extra vrije tijd en om te kunnen sparen, moeten we dus wel opletten op wat we uitgeven.
We hebben nog geen kinderen en wonen in een sociale huurwoning (wel maximale huur, daardoor heeft niemand recht op huurtoeslag bij deze woning), dus over hypotheken en kinderen kan ik niet meepraten. Maar ik vind het wel heel interessant, want ooit zal dat hier ook gaan komen.

Oh en nog wat over mezelf: ik ben dus plek, 25 jaar en woon samen met vriend en kat in het centrum van een grote stad. :)
Wat goed, bubblegum! Heerlijk om nu al hypotheekvrij te zijn.

Doelen zijn redelijk goed behaald, veel afgelost op de hypotheek en wat betreft kleding kopen (voor mijzelf en/of de kinderen) heb ik het ook wel redelijk binnen de perken weten te houden. Weekboodschappen niet altijd onder de 100,- gehouden maar heb besloten dat dat ook niet per se hoeft. Kopen wat we verbruiken (geen half vergane komkommers hoeven weggooien of vlees over de datum laten vind ik belangrijker)
Ecoproducten wordt afgewisseld met reguliere producten. Hierin zoek ik de balans nog wat ik milieutechnisch verantwoord vind en wat mij het sublieme gevoel van genieten geeft. Dat is soms in strijd, maar ook daarin besloten dat dat ook gewoon mag. :-)
Welkom Plek! Hebben jullie allebei nooit fulltime gewerkt?


Bubblegum, wat lekker zeg, bijna van je hypotheek af!
Volgens mij heb ik mijn doelen wel behaald. Vooral lekker gespaard om volgend jaar of het jaar daarna een huis te kunnen kopen. Minder gespaard dan ik halverwege het jaar had gedacht, maar wel investeringen gedaan die zich hopelijk het komende jaar terugverdienen.
Ik was dit topic even kwijt na m'n laatste anonimisering, fijn dat je het geupt hebt.
Oh ja ik ben dit jaar gaan bijhouden hoeveel we uitgeven bij supermarkten, drogisten, slijters en op de markt. En aan uit eten en eten halen. Gewoon om te zien hoe groot ons budget eigenlijk is, in het eerste jaar samenwonen. Ik heb wat puntjes gezien waarin ik kan bijsturen, en dat heb ik de laatste 2 maanden dan ook gedaan. Doelstelling voor volgend jaar is dan ook: minder uitgeven wat betreft deze kosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral hard aan het werk op mijn nieuwe werk. Aangezien ik nu met de trein (Business card) ga is dit wel een mooie meevaller voor de auto, want die hoeft daardoor minder snel weg voor onderhoud en zal daardoor ook minder snel vervangen moeten worden.
Verder heb ik het er vooral heel erg naar mijn zin, mag alleen maar dingen doen die ik leuk vind. Uiteraard horen daar ook wel mindere werkzaamheden bij, maar het is niet meer dat ik het idee heb dat ik nu al weet wat ik aan het doen ben. Bij mijn vorige baan was dit namelijk wel zo. Dat ik daarbij wel meer reistijd heb neem ik dan maar voor lief.

Ik hoop vooral dat ik in 2018 minder grote tegenvallers of grote uitgaves ga hebben zodat ik mijn spaarrekening weer wat meer kan spekken. Door de verhuizing, de aankoop van de nieuwe auto en een maand werkloos zijn heb ik toch minder gespaard dan dat ik voorzien had.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vond het ook al zo stil, maar had niet zoveel te vermelden. ;-D Zorgpremie ga ik ook vooruit betalen. Ik heb ook zin in januari want daarna ben ik ook hypotheekvrij!!

We zijn wel aan het kijken naar een ander huis, maar ik vind het eigenlijk ook wel een heel fijn idee om elk jaar die extra aflossing + gewone aflossing/rente over te hebben. Dus ik hink nog een beetje op 2 gedachten...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bubblegum, wat knap zeg dat jullie dan hypotheekvrij zijn! Goed gedaan! En fijn dat je investeringen (extra aflossen en zonnepanelen) nu echt opleveren :)


Waarom ik eigenlijk in dit topic kwam: wij moesten laatst de stad doorgeven aan het waterbedrijf. Toen maar gelijk de andere standen bekeken en het valt me op dat we zo laag zitten. We wonen hier net geen jaar, dus ik kan het niet helemaal vergelijken, aangezien er nog wat koude maanden aankomen. Maar ik verbaas me er zo over! We hebben hier stadsverwarming en mij is verteld dat dat erg duur zou zijn. Ik heb onszelf vergeleken met de gemiddelden die op de site van Nibud en Milieucentraal staan en dan komen we qua water uit op 3/4 van wat één persoon zou verbruiken. Qua elektriciteit zitten we ook ruim onder het verbruik van een persoon. En qua warm water + warmte zitten we op de helft van wat een gemiddeld huishouden met 2 personen verbruikt.

Gezien het feit dat er heel vaak iemand thuis is, vind ik dit heel gek. Dat we zuiniger zijn dan de gemiddelde Nederlander verbaast me niet echt, maar zo'n groot verschil? Ik ben heel bang voor het addertje onder het gras wat nog gaat komen. Of denken jullie dat ik er op mag vertrouwen dat we het gewoon prima doen?
Marana-- schreef:
21-12-2017 11:15
Welkom Plek! Hebben jullie allebei nooit fulltime gewerkt?
Mijn vriend wel, ik niet. Hij werd daar heel ongelukkig van. Het werk dat hij doet vindt hij leuk, maar niet op de manier die van de maatschappij verwacht wordt: 5 dagen per week van half 9 tot 5. Nu heeft hij een baan waar hij vaak thuis mag werken en hij doet er vaak nog wat opdrachten bij. Het liefst zou hij nog een dag minder werken en dan meer zzp-werk ernaast, maar dat wil helaas geen enkele organisatie.

Ik ben zelf pas afgestudeerd in 2016, dus heb nog niet zo heel veel werkervaring. Wel altijd heel veel gewerkt naast studies en stages en dat ging me prima af. Maar ik vind mijn vrije tijd ook heel belangrijk en ik merk gewoon dat ik zoveel meer lucht krijg als ik een dagje extra vrij ben. Vanuit stages wel gewend om 5 dagen te werken namelijk. Op deze manier hoef ik niet voor elk dingetje vrij te regelen (dokter, apotheek, tandarts, monteur, groot pakket dat bezorgd wordt etc). Dat soort dingen doe ik nu op mijn vrije dag en dat geeft mij zoveel rust! Daarnaast doe ik dan mijn deel van het huishouden en zo houd ik veel meer tijd over in het weekend. Onze vrienden en familie wonen door heel het land, dus onze weekenden zitten daardoor altijd al snel vol. Ik ben blij dat we het ons kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
21-12-2017 11:31
We hebben hier stadsverwarming en mij is verteld dat dat erg duur zou zijn. Ik heb onszelf vergeleken met de gemiddelden die op de site van Nibud en Milieucentraal staan en dan komen we qua water uit op 3/4 van wat één persoon zou verbruiken. Qua elektriciteit zitten we ook ruim onder het verbruik van een persoon. En qua warm water + warmte zitten we op de helft van wat een gemiddeld huishouden met 2 personen verbruikt.
Stadsverwarming is ook duur (komt doordat het vastrecht heel hoog is), maar dat staat los van je water verbruik.
Wij wonen hier nu een jaar en hadden een verplicht maandbedrag, konden hier niets in veranderen. Nu de jaarrekening is gekomen, blijkt dat we maar één derde hebben gebruikt van wat NUON (die zorgt hier voor de stadsverwarming) had ingeschat. Toen ik de meterstand door gaf, vroeg de website of dit wel klopte, omdat het zo afwijkt met hun verwachting :D
Ons nieuwe maandbedrag is 60 euro, waarvan 40 euro!!!!! voor de vastrechtkosten e.d. zijn en 20 voor daadwerkelijk gebruik van warmte.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Bizar Roxy! Ik had geen idee dat het vastrecht zó duur zou zijn! Wij moesten eerst 150 euro pm betalen, want dat betaalde de vorige eigenaar. Bizar toch? Hij heeft hier jaren gewoond. Nu hebben we het op 80 gezet in de hoop dat dat voldoende zou zijn. Ik was zo bang dat we er overheen zouden zitten. Maar als we zo doorgaan komen we met stadsverwarming + warm water niet boven de 22GJ uit in een jaar tijd. Ik heb even gekeken en als ik de site van Eneco moet geloven is het vastrecht daar nog meer, namelijk 615 euro per jaar. Terwijl we qua verbruik op maximaal 250 per jaar zitten :(
Alle reacties Link kopieren
Welkom Plek! :cheer2:

Het kan best hoor dat je gewoon heel weinig gebruikt. Wij gebruiken en ook bizar weinig ivm de vorige bewoners en de grootste kostenpost is het vastrecht. Wij hebben trouwens een warmtepomp waarvoor we vastrecht betalen.
Qua energieverbruik zitten we wel rond de hoeveelheid die men verwacht voor ons huis + samenstelling. Alleen gaan ze er wel vanuit dat je dan ook nog minimaal 1.000 kub gebruikt aan gas en dat hebben wij dus niet.

Fijn hè, die extra dag vrij! Ik heb bijna nooit 40 uur gewerkt (alleen toen ik uitzendkracht was). Veel mensen vinden dat zonde van het geld, maar ik vind het een kleine prijs om gewoon meer rust en vrijheid te hebben.
Helaas is mijn huidige contract 36 uur en ik denk niet dat ik het mag laten verlagen. Misschien toch eens een keer gaan vragen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar in ieder geval 1500 euro afgelost op onze schuld, vooral ook door een omzetting van de lening, waardoor we minder rente betalen. De rentevaste periode voor onze hypotheek loopt nog 2 jaar, maar bij onze hypotheekverstrekker mag je een jaar van te voren al een nieuwe rentevaste periode (met bijbehorende rente) vastleggen. Dat is dus eind volgend jaar zover. Ik ben dit jaar ook vrij goed uitgekomen met mijn boodschappenbudget (moet de laatste maand nog doorrekenen, maar als ik naar het saldo op de betaalrekening kijk wordt ik blij. Man heeft een 4 weken salaris, en daar leven we van alsof het een maandsalaris is, dus we hebben straks nog een extraatje, mogelijk kunnen we dan ook nog wat extra aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me echt zo'n carrièretrut als ik dit zo lees. Ik werk minimaal 40 uur en ik vind het ontzettend leuk om zoveel te werken. Misschien helpt het dat zowel mijn meneer als ik ook vrij gemakkelijk thuis kunnen werken of in de trein, dus vrij nemen voor een pakket of afspraak is niet zo heel vaak nodig.

Toevallig hadden wij het er hier net over op het werk, dat wij allemaal bereid zijn om een euro extra verzendkosten te betalen zodat we een pakket in de avond kunnen laten bezorgen of dat we ervoor kiezen om het bij een afhaalpunt te laten bezorgen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
V1king, doe niet zo raar. Wat nou carrièretrut?! Ten eerste is er niets mis met ambitie en ten tweede je vindt je werk blijkbaar hartstikke leuk! Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen of smoesjes voor te bedenken (thuis of in de trein kunnen werken :nut:)!!

Als je werk (heel) leuk is, dan is het geen/minder een opgave om meer uren te maken. Maar vind je het wel oké of zelfs mwa, dan heb je daar gewoon minder zin in.
Ik vind mijn werk en werken in het algemeen gewoon oké, maar ik ben na een werkweek echt toe aan andere dingen, want in mijn werk kan ik niet volledig mijn ei kwijt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
V1king ik vind het echt heel normaal om fulltime te werken. Als je kinderen hebt snap ik dat je parttime gaat werken, al zou ik dan zelf ook nog beiden 4 dagen willen werken. Vandaar dus mijn vraag aan Plek over het fulltime werken.
Alle reacties Link kopieren
Wat gezellig zo snel zoveel reacties :) Ik was een beetje aan het terugzoeken naar vorig jaar rond deze tijd. Eens kijken waar we het over hadden en of het een beetje is uitgekomen. Door veel anonimiseringen is het een beetje lastig wie nou precies wat heeft gezegd. Maar wel heel leuk om te lezen.
Zo wilde ik minder kinderkleding kopen. Dat is mij goed gelukt. Ik heb heel goed bijgehouden wat ze nou precies al hadden en wat er nog aangevuld moest worden. Tuurlijk heb ik mij af en toe laten gaan, daardoor is het denk ik ook makkelijker vol te houden. Maar het is mij echt meegevallen. Dat ga ik proberen om volgend jaar weer zo te doen.
Wat werken betreft snap ik eigenlijk vrij veel keuzes wel. Zowel fulltime werken en overuren maken als een balans vinden tussen werk en vrije tijd als ook volledig stoppen met werken. Ik denk dat het sterk afhankelijk is van 1) de daadwerkelijke taken/werkzaamheden 2) de mate van vrijheid (bv indelen uren/vakantie opnemen) 3) financiële druk/prikkel 3) 4) de mate waarin je het oke vindt hoe afhankelijk je bent (bijv van je leidinggevende, collega's of klanten of juist hoe je een bepaalde hoofdverantwoordelijkheid ervaart (bijv voor je personeel).

Als dat allemaal oké zit dan snap ik dat je wil blijven werken maar valt er op al die vier punten wat aan te merken dan snap ik zelfs volledig stoppen heel goed.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-12-2017 13:15
Als je werk (heel) leuk is, dan is het geen/minder een opgave om meer uren te maken. Maar vind je het wel oké of zelfs mwa, dan heb je daar gewoon minder zin in.
Ik vind mijn werk en werken in het algemeen gewoon oké, maar ik ben na een werkweek echt toe aan andere dingen, want in mijn werk kan ik niet volledig mijn ei kwijt.
Ik vind het niet echt een opgave om mijn werk te doen en ik doe het met plezier, maar er zijn gewoon zoveel meer leuke(re) dingen te doen naast mijn werk waar ik plezier uit haal. Dus zolang het financieel niet hoeft, gebruik ik mijn tijd voor andere dingen.
Ik merk dat de norm van fulltime werken wel steeds vrijer wordt, wat ik een goed iets vind. Ik ken genoeg mensen die eigenlijk liever 4 dagen willen werken, voor meer balans werk/privé tijd, maar het eerst niet durfden aan te geven op hun werk, omdat er soms nog zo raar op gereageerd wordt.
En in sommige sectoren is fulltime ook 36 uur ipv 40, dat vind ik zelf ook al een goede verschuiving.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Roxy21 schreef:
21-12-2017 16:13
Ik vind het niet echt een opgave om mijn werk te doen en ik doe het met plezier, maar er zijn gewoon zoveel meer leuke(re) dingen te doen naast mijn werk waar ik plezier uit haal. Dus zolang het financieel niet hoeft, gebruik ik mijn tijd voor andere dingen.
Ik merk dat de norm van fulltime werken wel steeds vrijer wordt, wat ik een goed iets vind. Ik ken genoeg mensen die eigenlijk liever 4 dagen willen werken, voor meer balans werk/privé tijd, maar het eerst niet durfden aan te geven op hun werk, omdat er soms nog zo raar op gereageerd wordt.
En in sommige sectoren is fulltime ook 36 uur ipv 40, dat vind ik zelf ook al een goede verschuiving.

Eigenlijk werken de meeste mensen in mijn omgeving gewoon 40 uur of max 3 dagen (vaak met kinderen). Ik ben de enige in mijn functie die niet 40 uur of 24 uur werkt. De laatste groep zijn moeder met kinderen. En nog altijd vinden veel mensen het raar dat ik minder uren werk, want ik heb toch geen kinderen. Of als ze nog denken dat die nog gaan komen, dan vinden ze dat ik nu veel moet gaan werken, zodat ik straks als de kinderen er zijn, een buffertje heb.
Gek genoeg hebben mijn werkgevers het nooit vervelend gevonden, misschien ook omdat ik wel beschikbaar ben om extra te komen/langer te blijven als iets af moet (niet dat dát veel gebeurden).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-12-2017 16:23
Eigenlijk werken de meeste mensen in mijn omgeving gewoon 40 uur of max 3 dagen (vaak met kinderen). Ik ben de enige in mijn functie die niet 40 uur of 24 uur werkt. De laatste groep zijn moeder met kinderen. En nog altijd vinden veel mensen het raar dat ik minder uren werk, want ik heb toch geen kinderen. Of als ze nog denken dat die nog gaan komen, dan vinden ze dat ik nu veel moet gaan werken, zodat ik straks als de kinderen er zijn, een buffertje heb.
Gek genoeg hebben mijn werkgevers het nooit vervelend gevonden, misschien ook omdat ik wel beschikbaar ben om extra te komen/langer te blijven als iets af moet (niet dat dát veel gebeurden).
Ik denk dat het ook wel een beetje afhangt van het soort werk wat je doet. Als je in de zorg onregelmatige diensten werkt zou ik er ook niet aan moeten denken om 40 uur te werken (volgens mij is dat bijna onmogelijk). Tenminste, toen ik als bijbaan nog in de zorg werkte vond ik 28 uur al behoorlijk veel.
Voor van de opdrachten die door mijn werkgever vervuld worden zijn 32-36 uur, dus als je een contract hebt van 40 uur dien je nog 4 uur op een andere manier te vullen, bijv. door studie. Dat is dan het voordeel van detachering.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste maand nog even veel kosten gemaakt, oa de auto moest voor onderhoud en kostte een smak geld. De zorgpremie is ook weer betaald, dat scheelt toch 30 euro. En ik moet een hoop bijbetalen bij het pensioenfonds want ik heb 4000 euro meer verdient dan vorig jaar. Voor ik het definitief weet even het laatste salaris afwachten, dat komt in januari.

Mijn eerste doel dit jaar was tot 35.000 sparen. Dat had ik gemakkelijk gehaald. Ik dacht dat ik er nog wel 4000 a 5000 bij kon sparen. Dat is niet helemaal gelukt. Ik kom zonder mijn laatste salaris aan een ruime 38k. Ik denk dat ik 39k haal met het salaris van december erbij (krijg ik pas begin januari). Zoals nu berekend heb ik ook nog recht op zo'n 1200 euro van de belastingdienst terug en krijg ik in maart nog een fors bedrag van de energiemaatschappij. Leuke vooruitzichten dus nog.

Ik kijk ook altijd rond deze periode naar de verwachtingen voor volgend jaar:
- Qua zorgverzekering ben ik op jaar basis 150 euro minder kwijt aan premie. Doordat ook de zorgtoeslag is toegenomen, en ik 33 euro terug krijg aan het einde van het jaar hou ik (mits geen eigen risico nodig) 185 euro over.
- Ik verwacht dat na dit onderhoud de auto weer even mee kan. Ik twijfelde over inruilen maar dan was ik nog meer kwijt geweest. Ook de verzekering gaat minder worden. Ik heb dit jaar nog 507 euro betaald. Aankomend jaar maximaal: 438 euro. Daar komt als het goed is natuurlijk ook een schadevrij jaar bij.
- Dit jaar ook de aanschafkosten van een hond gehad, met zijn entingen, wormenkuren en dan ook nog ziek geweest waardoor een hoop kosten. Sowieso komt de aanschaf niet meer, minder entingen, als het goed is minder wormenkuren. Valkuil is voor mij om me een beetje in te houden met speeltjes en botjes enzo kopen. Dus daar moet ik even een limiet op stellen aankomend jaar..
- Kleding en boodschappen kan ik verder weinig op bezuinigen.
- Gas- water en licht is zuinig geweest dit jaar, kan ik ook niet verder op bezuinigen hooguit een nieuw contract voor gas en stroom zoeken.
-De pensioenpremie gaat aankomend jaar iets omlaag, een hele 2 euro per maand :proud:
- Aankomend jaar ook vakantiegeld over 12 maanden ipv over slechts 5 dus dat valt ook fors hoger uit.

Ik denk dan dat als ik alles bij elkaar pak alleen al 1600 euro bespaar op diverse kosten, dan nog een 500 euro van de energie maatschappij terug en dus 1200 van de belastingdienst. Dan zit ik dus al aan de 3300 euro. Dan dus nog meer vakantiegeld, en het sparen van mijn gewone salaris en vrijwilligersbaan. Ik denk dat ik dan rond de 7500 euro moet kunnen sparen in 2018. Als ik het zo opschrijf klinkt het enorm veel, maar ik zie wel waar het vandaan komt... Dat is dan wel als er geen gekke dingen gebeuren volgend jaar :fortune:
Alle reacties Link kopieren
RP7: als je zoveel kunt sparen heb je toch best een inkomen, krijg je daar nog zorgtoeslag bij? Die grens is toch iets van 27.000 euro per jaar.


Plek: je zult verbaasd zijn hoeveel mensen aan energie kunnen gebruiken. Toen ik student was woonde ik via de woningbouw in een kleine benedenwoning. Ik was veel thuis (want: student), douchte elke dag, maar stookte ongeveer 19 graden en als ik het dan koud had 20. Was ik later bij een van mijn buurvrouwen en die stookte standaard 22 of 23 graden. Ik had een gas/elektra rekening van 60 euro per maand en zij van 120 euro. Vond ik heel knap voor maar 40 vierkante meter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven