Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je meeschrijven Bumba, niet te streng voor jezelf hoor! Dank je voor je openhartigheid!
Alle reacties Link kopieren
Skye_ schreef:
21-11-2017 17:20
Nicole vertelt al over opvangkosten. Vanaf vier jaar wordt dat inderdaad minder, maar op andere fronten wordt het duurder. Bv door zwemles, lidmaatschappen sportclubs ed, sportkleding, gymschoenen, uitjes, kinderfeestjes, duurdere normale kleding, overal entree betalen, echt vanalles.
Ik vind dat zelf vooralsnog reuze meevallen, maar dat is misschien ook omdat ik het vergelijk met opvangkosten van honderden euro's per maand. En ook hierin kun je het deels zo gek maken als je zelf wilt. Hier gaat zoon bijv. eerst op zwemles en dan pas op een andere sport (omdat het anders ook gewoon teveel van het goede is), dus die kosten heb je niet tegelijk. Gymschoenen kopen we voor 5 euro en doet zoon het hele jaar mee, want de maten gaan minder snel erdoorheen dan toen hij baby/peuter was. Cadeautjes voor kinderfeestjes probeer ik slim in te kopen en eigen kinderfeestjes kun je zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt. Entree/uitjes zijn inderdaad duurder, maar we hebben hier een stadspas die voor kinderen 12,50 is en waar je vervolgens het hele jaar gratis uitstapjes mee kunt maken, dus dat kost ons ook de kop niet (daar hebben we wel weer mazzel mee met onze woonplaats, al zou ik anders denk ik voor 32,50 een museumkaart kopen en die volop gebruiken).
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
22-11-2017 10:23
Hier even wat frustratie. Mijn meneer is niet zo'n consuminderaar, heeft ook wat verzamelwoede trekjes. Als er dan wat weg gaat dan is dat minimaal en heeft hij al snel het gevoel dat hij belazerd wordt als iemand wat wil kopen. Ik vind het lastig, dingen liggen nu al maanden ongebruikt in de berging, maar toch mogen ze hoe dan ook niet weg 'want je weet maar nooit', terwijl dit dingen waren die in zijn oude huis al jaren(!) ongebruikt in de berging lagen.
Natuurlijk, het is al veel minder dan toen we hier kwamen wonen, maar ik blijf het lastig vinden.
Lastig is dat. Mijn man heeft dit met boeken, dvd's en cd's. Die kan hij nauwelijks wegdoen, ook als hij ze eigenlijk niet mooi vindt en nooit meer zal gaan lezen. Inderdaad voor 'je weet maar nooit'. Wat misschien nog zou kunnen helpen is een beperkte ruimte afspreken waar hij die dingen kan stallen en als het vol is dan is het vol (en iets erin betekent dan dus ook iets eruit). Bij is het 1 boekenkast op zolder en 1 in de woonkamer en als die vol zijn dan is het jammer, maar dan moet er iets weg. En als het wellicht nog best wel wat oplevert om het te verkopen dan kun je hem misschien paaien met dat hij/jullie dan met de opbrengst zus of zo kunnen doen (5 items verkopen op Marktplaats en van de opbrengst weer 1 item kopen dat hij heel graag wil hebben?). Of valt er misschien nog iets te comprimeren? Bij ons was het compromis laatst op het gebied van dvd's en cd's dat ze wel mogen blijven, maar dan in een insteekmap en de hoesjes in een doos ver weg op de vliering. Verder merk ik ook dat het aanstekelijk werkt als ik ontspul/minimaliseer. Ik heb de zolder afgelopen jaar/jaren flink aangepakt en toen mijn man zag hoeveel ruimte dat opleverde is hij op een gegeven moment ook zijn deel van de zolder (zo'n 10 verhuisdozen met boeken) op gaan ruimen en heeft hij heel veel weggedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn dingen die om een reden in de verpakking zitten, en niet omdat ze nog eens van pas komen, maar omdat ze gewoon foeilelijk zijn en er geen mogelijkheid is om die dingen überhaupt nog te gaan gebruiken. Maar dat zijn juist de spullen waar hij moeite mee heeft omdat daar een reden bij zit voor hem.
Toen wij samen gingen wonen stond de studeerkamer + berging stampvol en toen heb ik hem wel een deadline gegeven om ervoor te zorgen dat de studeerkamer bruikbaar was. Maar alles wat weg moet moet eerst een soort tussenfase door. Oude kleding moet dus eerst op een aparte plank en na een half jaar mogen ze weg. En dat was al een strijd om die afspraak te maken, want eigenlijk wilde hij het niet.

We hebben beide een 'helft' in de studeerkamer die we naar eigen inzien inrichten. Hij heeft er dus een bureau en een grote zware archiefkast staan waar hij soms werkt en die helft staat ook echt vol.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon schrijven wanneer je zin hebt Bumba, dat doet iedereen hier. En als je geen tijd/zin/ oninteressant onderwerp dan sla je over.

Dat van een heel jaar met dezelfde gymschoenen doen herken in dan weer helemaal niet. Kind van 11 had vorig jaar 3 keer een nieuw paar nodig en helaas die koop je dan niet meer voor €5. De goedkoopste waren rond €15 €20 euro. Dus dan ben ik al €60 armer voor alleen gym.
Cadeautjes kinderfeestjes; hier vragen ze alleen nog maar cadeaubonnen. Dus slim inkopen lukt ook al niet meer
Uitjes zijn misschien wel goedkoper geworden, want ze hebben geen zin meer om met pa en ma op stap te gaan en blijven liever alleen thuis. :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het met 11 jaar inderdaad ook weer anders is dan met 5 jaar Bubblegum! Maar ook met die duurdere gymschoenen denk ik dat ik de eerste 4 jaar veruit het duurst uit ben. Want die 60 euro voor een heel jaar gym ben ik nu al kwijt aan 1 dag opvang! Van 4 tot 18 is in mijn situatie het goedkoopst en vanaf dat ze gaan studeren (als ze dat gaan doen) kosten ze dan wellicht weer bakken met geld. Daar ga ik voorlopig maar even vanuit in ieder geval, dan kan het altijd nog meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat weet ik wel zeker dat de eerste 4 jaar het duurst zijn. Wij hadden ook kdv. Ik denk dat tussen 4 en 8 het allergoedkoopst is. Na het kdv en voor de groeispurt/ dure sporten etc.
Studie wil ik betalen. Zoals het er nu uitziet lukt dat wel.
Alle reacties Link kopieren
@bumba, je bent dit topic ooit begonnen, zou toch wat zijn zeg als je je afvraagt of je welkom blijft. Natuurlijk! Hopelijk kun je snel verder werken aan je ontwikkeling en balans.
Je merkt de komende tijd vanzelf of je zoon toe is aan een clubje of zwemles. Het wennen aan school is een hele kluif, dus ik zou inderdaad de tijd nemen.

@Nicole, ik ben benieuwd waar je gymschoenen van 5 euro vandaan haalt. Of bedoel je van die ballerina's? Ik heb bij de Scapino ooit sportschoenen van 12 euro gehaald maar dat was echt niks. Nu zit ik op 15 (zoon) en 20 euro (dochter), bij Scapino en dan zijn het saleprijzen, zelfde bedragen als Bubblegum. Hier doen ze ook geen heel jaar met de sportschoenen.

Slim inkopen voor kinderfeestjes is hier nooit gelukt, is wat ons betreft ook deel van het hele leerproces. Oudste (7) vind het cadeau kopen geweldig en weet wat ze wil geven aan wie. Scheelt misschien wel dat het een meisje is. Bepaalde kleding vind ze ook echt niet meer kunnen op haar leeftijd en dat snap ik, ze kijken steeds meer naar elkaar, maar gaat gelukkig haar eigen weg. Voor de jongste koop ik zelden iets nieuws, maar dat komt nog wel ;-D

Ik wist niet dat het zoveel kan schelen als je je CV beneden hebt hangen en boven doucht. Weer wat geleerd :$

@Fiool, twee-drie wasjes kort programma vind ik weinig! Dat scheelt wel wat energie.
Alle reacties Link kopieren
Skye_ schreef:
22-11-2017 20:50
@Nicole, ik ben benieuwd waar je gymschoenen van 5 euro vandaan haalt. Of bedoel je van die ballerina's? Ik heb bij de Scapino ooit sportschoenen van 12 euro gehaald maar dat was echt niks. Nu zit ik op 15 (zoon) en 20 euro (dochter), bij Scapino en dan zijn het saleprijzen, zelfde bedragen als Bubblegum. Hier doen ze ook geen heel jaar met de sportschoenen.

Slim inkopen voor kinderfeestjes is hier nooit gelukt, is wat ons betreft ook deel van het hele leerproces. Oudste (7) vind het cadeau kopen geweldig en weet wat ze wil geven aan wie. Scheelt misschien wel dat het een meisje is. Bepaalde kleding vind ze ook echt niet meer kunnen op haar leeftijd en dat snap ik, ze kijken steeds meer naar elkaar, maar gaat gelukkig haar eigen weg. Voor de jongste koop ik zelden iets nieuws, maar dat komt nog wel ;-D
Mijn zoon heeft deze gymschoenen van Scapino: https://www.scapino.nl/dutchy-kinder-gy ... 0221600250. Ik hoor geen klachten erover dus voor dat ene uurtje gym per week zullen ze wel goed zijn. Ik zie dat ze nu 7 euro zijn, ik heb ze in de zomer gekocht en toen waren ze volgens mij nog 1 of 2 euro goedkoper. Zowel toen als nu geldt 50% korting op het tweede artikel, dus als je alvast 2 opeenvolgende maten koopt (of voor 2 kinderen tegelijk) dan zijn ze 5,25 per paar. Vorig jaar had ik soortgelijke gympen van de Action voor 2,50.

Als je kind zelf het cadeau koopt voor een feestje dan kun je inderdaad minder slim inkopen. Ik wissel dat een beetje af, de ene keer ga ik met zoon naar de speelgoedwinkel en mag hij iets uitkiezen, de andere keer koop ik zelf iets. Mijn zoon maakt het nog niet zoveel uit. Het is inderdaad ook een leerproces als je je kind erin betrekt, dus voor de langere termijn juist wel goed denk ik.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
22-11-2017 21:04
Mijn zoon heeft deze gymschoenen van Scapino: https://www.scapino.nl/dutchy-kinder-gy ... 0221600250. Ik hoor geen klachten erover dus voor dat ene uurtje gym per week zullen ze wel goed zijn. Ik zie dat ze nu 7 euro zijn, ik heb ze in de zomer gekocht en toen waren ze volgens mij nog 1 of 2 euro goedkoper. Zowel toen als nu geldt 50% korting op het tweede artikel, dus als je alvast 2 opeenvolgende maten koopt (of voor 2 kinderen tegelijk) dan zijn ze 5,25 per paar. Vorig jaar had ik soortgelijke gympen van de Action voor 2,50.
Die schoenen zijn idd voldoende voor in de kleuterklassen, dat soort hebben ze hier ook allemaal. Voor oudste heb ik nu deze: https://www.scapino.nl/osaga-kinder-zaa ... 8112274380 , alleen ik had ze voor 15 euro. Deze gebruikt hij van de winter ook voor het voetballen in de zaal, daar zijn die andere niet geschikt voor. Hij draagt ook gewoon zijn voetbaltrainingskleding voor schoolgym. Hij heeft alleen een trainingspak van de club en die mag alleen met wedstrijden aan. Gymschoenen van oudste heb ik allemaal bewaard om ze voor jongste te kunnen gebruiken.

Deze week zijn alle trainingen afgelast en dat kan ik wel merken met de hoeveelheid was. Scheelt toch 3 paar kousen, 3 lange trainingsbroeken, 3 shirts en 2 of 3 trainingsjasjes in de was. (jongste traint 1 keer per week mee). Zaterdag wel een wedstrijd als het goed is en mijn beurt om de shirtjes te wassen.
Alle reacties Link kopieren
Beide soorten schoenen ken ik inderdaad. Wat Wilma zegt, de kleutertijd lukt daarmee wel, daarna werd het moeilijk. Hier zijn het echt sportschoenen, zonder dat er veters gestrikt moeten worden, die tip geef ik maar vast, stukken makkelijker. Deze heeft zoon, waren toen 15 euro:
https://www.scapino.nl/osaga-kinder-sne ... 0113974350
Alle reacties Link kopieren
Nicole: (volgens mij was jij het) bedankt voor de tip. Wij zijn zojuist ook overgestapt van greenchoice naar Vandebron. Had er nog nooit van gehoord. Maar zijn leuke duurzame en lokale projecten. Een mooie welkomstkorting gekregen en daardoor flink goedkoper uit. Maar wel groene stroom, dat vind ik belangrijk.

Vriend is normaal niet van het overstappen, teveel gedoe en zitten toch goed. Maar nu wel enthousiast!
Zijn er mensen die elk jaar overstappen en zo altijd de korting krijgen?

Ons komende weken maar verdiepen in de zorgverzekeringen.

Heb trouwens ook opgezocht wat het ons aan evt. opvang gaat kosten.
Voelt ergens stom want nog niet zwanger. Maar had geen idee hoe duur dat zou zijn ivm. mijn onregelmatig werk. Leuke opvang al uitgezocht die erg flexibel is. Mijn rooster van afgelopen maanden doorgespit en komen op een gemiddelde van x aantal dagdelen per maand. Als ik dat invoer en verreken met de KOT. Komen we voor 1kind op 160euro per maand.
Dar valt ons reuze mee. Als de voorwaarden in de praktijk net zo flexibel zijn als wordt geschetst is dat voor ons ideaal. Toch wekelijks afhankelijk wanneer en hoevaak we opvang nodig hebben.

Vind het ook prettig om dit zo te regelen. Zie in mijn omgeving hoeveel gedoe mensen altijd hebben over die opvang altijd afhankelijk van opa's/oma's etc. Ik word ook vaak gevraagd als tante maar moet regelmatig nee zeggen. Vind het ergens ook vervelend dat je steeds word gevraagd en wil zelf daar anderen niet steeds mee lastig vallen.

Kinderwens zit trouwens nu erg hoog. Moeilijk om daar relaxed mee om te gaan. Maar het moet wel want je hebt het niet in de hand.


Nog even over het wassen.
Ik weet niet meer of ik dat hier las of ergens anders. Maar iemand had maar 2 wassen per week. En 1 daarvan was sportkleding. Dan vraag ik mij af hoe dan? Je hebt toch kleding, ondergoed, handdoeken/theedoeken/vaatdoekjes, beddengoed etc. Is dat dan allemaal bij elkaar in?

Wij hebben vaak 1 met handdoeken enzo + ondergoed op 60graden. 1 op 40graden kleding, 1 op 30graden kleding en dan nog het beddengoed. Die wassen we niet wekelijks, om de 10dagen ofzo.

Die 30 graden is trouwens niet altijd helemaal vol en laten we af en toe weekje liggen al hebben we veel favoriete kleding die op 30graden gaat dus dan gebeurd het ook wel dat die er toch wekelijks doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
Pluis_ schreef:
26-11-2017 16:52
Nicole: (volgens mij was jij het) bedankt voor de tip. Wij zijn zojuist ook overgestapt van greenchoice naar Vandebron. Had er nog nooit van gehoord. Maar zijn leuke duurzame en lokale projecten. Een mooie welkomstkorting gekregen en daardoor flink goedkoper uit. Maar wel groene stroom, dat vind ik belangrijk.

Vriend is normaal niet van het overstappen, teveel gedoe en zitten toch goed. Maar nu wel enthousiast!
Zijn er mensen die elk jaar overstappen en zo altijd de korting krijgen?
Ik bekijk in ieder geval altijd of het de moeite is. Dit jaar niet overgestapt van zorgverzekeraar, maar wel mijn pakket aangepast.
Mijn meneer vindt het ook teveel moeite, maar gelukkig mag ik het wel doen.
Nog even over het wassen.
Ik weet niet meer of ik dat hier las of ergens anders. Maar iemand had maar 2 wassen per week. En 1 daarvan was sportkleding. Dan vraag ik mij af hoe dan? Je hebt toch kleding, ondergoed, handdoeken/theedoeken/vaatdoekjes, beddengoed etc. Is dat dan allemaal bij elkaar in?
Ik was gewoon wanneer het nodig is, dat is dus minimaal 1 donkere kledingwas per week (40 graden), handdoeken/beddengoed e.d. gaat allemaal bij elkaar op 60 graden. Soms nog een witte was op 40 en een spijkerbroekenwas (speciaal programma). Wij zijn maar met z'n tweeën, maar hebben wel een wasmachine met een inhoud van 7 kilo, dus dan heb je vaak minder wassen dan wanneer je een gezin hebt natuurlijk.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik stap in ieder geval elk jaar over, al jaren. Door welkombonussen is dat over het algemeen erg lonend en je kunt ook prima een carrouselletje doen tussen de echte groene leveranciers. Zo stap ik binnenkort ook over naar Vandebron, maar heb ook bij Greenchoice en Qurrent gezeten.
Hier thuis ben ik chef-overstap. Niet dat ik er per se van geniet om het allemaal uit te zoeken (zorg, energie, verzekeringen, abo's en weet ik wat allemaal), maar aangezien het gewoon veel geld scheelt om scherp te blijven en vriend het al snel teveel gedoe vindt... tja dan doe ik het.

Ik ben trouwens wel echt veel minder gaan wassen toen ik tot het inzicht kwam dat ik thuis gewoon lekker mijn huiskloffie aan kan trekken. Zo doe je een stuk langer met je kleren, want ik ben minder kritisch op mijn huiskleren dan op werkkleren.

Pluis, gefeliciteerd met je aanstaande huwelijk. Duimen dat het met dat kind ook snor komt, maar alles op zijn tijd. Ik ken dat wel, dat je alles uitgezocht wilt hebben vóór dat je ergens aan begint. Niks mis mee toch?
Ik ben even erg slecht in reageren, sorry daarvoor.
Gisteren ben ik ook begonnen bij een nieuwe baan. Het ging onverwacht enorm snel (woensdag werd ik gebeld of ik vrijdag op gesprek kon komen, daar hoorde ik dat ik gisteren kon beginnen. Dus.) Het is op uitzendbasis, maar ze hebben graag dat mensen minimaal een jaar blijven, dus .... Maar goed, de inwerkperiode is even fulltime, en dat is voor mijn doen best veel en zwaar :-P
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Ik vind fulltime ook pittig, maar als het maar tijdelijk is dan is er licht aan het einde van de tunnel. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!

Ik mag morgen voor het eerst naar het hoofdkantoor. Waarschijnlijk bespreken wat ik ga doen tot ze een opdracht voor me hebben en wat voor soort opdrachten ze voor me gaan zoeken. Hopelijk hebben ze snel wat, want anders moet ik 3 dagen per week naar Amsterdam om daar te studeren. En ik heb niet al te goede ervaringen met het leren in een soort openleercentrum. Maar goed, december, ik vraag me af hoeveel ze nog gedaan krijgen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de nieuwe baan @ schattigmeisje Fulltime vind ik ook veel. In mijn sector is dat meer dan 40 uur exclusief administratie. Dan vind ik echt teveel van het goede. Afgelopen maand heb ik al aardig veel gewerkt, zag ik aan mijn omzet, dat was het hoogste tot nu toe in 2017. December gaat niet hoger worden want ik heb sowieso een week vrij (eindelijk!). Ben wel echt toe aan een weekje vakantie.

Zul je alleen net zien dat ik deze maand veel onverwachtte kosten heb: auto lampje kapot, kreeg ik als echte vrouw niet zelf vervangen en moest ik voor 5 minuten werk voor betalen, inenting voor de hond waar je het consult bij moet betalen (belachelijk want het was puur even wegen, en de prik zetten). Straks ook nog een auto onderhoudsbeurt staan en ik vrees met grote vrezen voor mijn banden en accu. Nog nooit vervangen in 4,5 jaar en met ruim 83.000 km op de teller. Ik houd rekening met een flink kosten plaatje.

Qua zorgverzekering blijf ik definitief bij menzis, betaal wel 25 euro op jaarbasis meer dan bijde goedkoopste, maar in ruil daar voor een berg bioscoopbonnen. Ik neem geen AV meer en nog steeds maximaal eigen risico. Dit is het derde jaar dat ik dat doe en heb 1x 230 euro moeten betalen. Dat was toch al binnen die 385 gevallen dus is niet extra. Aan de andere kant wel 480 euro premie bespaard en komend jaar als ik niks ga krijgen weer 240 euro.

Verder moet ik voor de derde keer dit jaar gaan bij betalen bij mijn pensioenpremie. Aan de andere kant moet ik waarschijnlijk al rond de 1300 euro belasting terug krijgen in 2018 bij de IB.
Alle reacties Link kopieren
\lampje vervangen is met de auto's van tegenwoordig sowieso al veel lastig. Ruimte onder de motorkap is veel beperkter geworden en alles zit veel dichter op elkaar. Heeft niks met vrouw-zijn te maken ;-)

Ik zou er trouwens niet aan moeten denken om niet fulltime te werken, als ik een keer een paar dagen vrij ben geweest en dus 3 dagen werk heb ik echt het idee dat ik te weinig tijd heb om al mijn werk te doen. En dan heb ik altijd nog gemiddeld 45 reistijd.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
04-12-2017 06:32
Ik zou er trouwens niet aan moeten denken om niet fulltime te werken, als ik een keer een paar dagen vrij ben geweest en dus 3 dagen werk heb ik echt het idee dat ik te weinig tijd heb om al mijn werk te doen. En dan heb ik altijd nog gemiddeld 45 reistijd.
Gelukkig zijn er ook werkgevers / sectoren waar de hoeveelheid werk ook daadwerkelijk minder is bij een parttime contract, en dus niet alleen de tijd-op-kantoor. Anders is het inderdaad een slechte deal (tenzij je bijv. thuis veel efficienter werkt dan op kantoor - wat ik me ook wel kan voorstellen).

Wat is dat voor een rare regeling dat je 3 dagen naar een bepaalde plek moet om te studeren? Volwassen studerenden kunnen prima zelf hun beste studeerplek kiezen. Voor de een de bieb, voor de ander thuis, maar om daar half Nederland voor door te moeten reizen is toch wel maf. Komt op mij over alsof de werkgever moeite heeft de controle los te laten en te vertrouwen op zijn personeel. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
Pluuus schreef:
05-12-2017 10:41
Gelukkig zijn er ook werkgevers / sectoren waar de hoeveelheid werk ook daadwerkelijk minder is bij een parttime contract, en dus niet alleen de tijd-op-kantoor. Anders is het inderdaad een slechte deal (tenzij je bijv. thuis veel efficienter werkt dan op kantoor - wat ik me ook wel kan voorstellen).

Wat is dat voor een rare regeling dat je 3 dagen naar een bepaalde plek moet om te studeren? Volwassen studerenden kunnen prima zelf hun beste studeerplek kiezen. Voor de een de bieb, voor de ander thuis, maar om daar half Nederland voor door te moeten reizen is toch wel maf. Komt op mij over alsof de werkgever moeite heeft de controle los te laten en te vertrouwen op zijn personeel. Jammer.
Het gaat me dan niet om de hoeveelheid werk die ik vanuit mijn werkgever krijg. Ik heb zelf het gevoel dat ik niet genoeg tijd heb om mijn werk goed te doen. Als ik 3 dagen aanwezig ben kan ik voor mijn gevoel alleen het minimale doen en niet de leuke dingen die als aanvulling op mijn normale werkzaamheden.

Ik werk in de detachering (IT) en daarbij is het heel gebruikelijk dat je, op het moment dat je geen opdracht hebt, op het hoofdkantoor aanwezig bent. Die tijd kun je dus benutten om te studeren, naar nieuwe opdrachten te zoeken en te overleggen met je manager over wat je gaat doen, wat er in de pijpleiding zit qua opdrachten e.d.
Heeft niks met gebrek aan vertrouwen te maken, maar heeft meer met de branche en de aard van de werkzaamheden te maken.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Hallo schrijfsters,

Ik heb hier in het verleden wel eens mee geschreven. Maar de laatste periode niet actief.

Ik hoop dat ik even in mag breken met een vraag voor de ervaren hypotheek aflossers.

Wij hebben destijds een annuiteitenhypotheek met NHG afgesloten. En dus ook een verplichte overlijdensrisicoverzekering gekoppeld aan de hypotheek met 100 % dekking op naam van man en mij.

Af en toe los ik extra af op de hypotheek. Ik wil de maandlasten naar beneden brengen en proberen de hypotheek sneller af te lossen dan de dertig jaar die daarvoor staan.

Maar weten jullie wat de invloed is van versneld aflossen op je overlijdensrisicoverzekering. Stel we lossen de komende jaren telkens extra af en de overlijdensrisicoverzekering keert uit. Heb je dan al die jaren voor niets op een houtje gebeten (bij wijze van spreken dan). Of wordt dan de openstaande hypotheek ingelost en krijg je het restant (wat je door extra aflossen al ingelost hebt) terug gestort om vrij te besteden.

Ik ga informeren bij de bank waar we de OVR hebben afgesloten. Maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of dit eerder uitgezocht heeft. Op Google kan ik hier niets over vinden.
Alle reacties Link kopieren
OVR is normaal gesproken een bedrag, dus krijg je het restant gewoon. Of er moet een variant zijn die echt gekoppeld is?

Wij hadden ook verplicht een OVR bij het kopen van een huis en laatst de OVR naar 50% gezet en betalen nu dus minder premie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de OVR niet gekoppeld aan de hypotheek, o.a. vanwege dit soort dingen. Wij krijgen een bedrag en de overlevende mag dat zelf naar eigen goeddunken besteden. Volgens mij is het zo dat als je een OVR hebt die gekoppeld is aan je hypotheek (dat die in 1x afgelost wordt na overlijden) dat je pech hebt als je hem eerder hebt afgelost en je dan overlijdt. Alleen het resterende bedrag van de hypotheek wordt namelijk afgelost. Maar om het zeker te weten zou ik even bij de bank informeren inderdaad.

En gefeliciteerd met je baan Schattigmeisje!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de hypotheekverstrekker wel de begunstigde van de ORV, maar als er meer geld is (wat nu ook zo is) dan staat de achterblijvende partner als volgende begunstigde, daarna de kinderen (die er nog niet waren op moment van afsluiten) en daarna overige erfgenamen. Zo staat het op de polis (niet dat ik dat ding uit mijn hoofd heb geleerd of zo, maar de adviseur heeft het destijds wel zo benoemd en dat schiet me nu weer te binnen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven