Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
vrijdag 22 december 2017 om 09:03
@elisha Ik heb dus totaal geen hoog inkomen, zit ruim onder die 27k. Tenminste dit jaar wel, want mijn inkomen is variabel. Echter verder erg lage vaste lasten (rond de 800 euro vaste lasten per maand). Ik heb een erg lage huur, weinig stookkosten want gewoon best goed geisoleerd (bij verwarming op 17 heb ik het warm, 's nachts daalt de temperatuur maar 1 graadje). Mijn reiskostenvergoeding dekt mijn reiskosten, autoverzekering en wegenbelasting. Ik heb de goedkoopste verzekeringen allemaal uitgezocht: auto, apv, inboedel en zorg. En de gemeentelijke belastingen zijn ook maar heel laag waar ik woon (17 euro per maand en dan 80 euro per jaar voor de hond).
Ik woon verder alleen dus hoef van alles boven die 800 euro alleen kleding, boodschappen en dan nog tanken (evt ook uitjes maar dat is meestal ook niet duur met vriendinnen die nog studeren).
Afgelopen jaar heb ik ongeveer 19.000 euro verdient. Echter mag voor de belasting en ook de toeslagen daar de pensioenpremie af, zo'n 2500 euro. Dus dan kom ik bruto ineens op een heel schamel loon uit. Dat is na aftrek zo'n 1250 euro per maand.
Dat is dus:
1250-800 = 450 + 160 (pensioenpremie zat bij die 800 in) = 610 per maand voor variabele lasten voor mij alleen. Tanken hoef ik daar dus niet eens van te doen want de reiskosten zijn dekkend voor benzine, wegenbelasting en verzekering. Nu bedenk ik me dat ik de verzekering en wegen belasting ook bij die 800 heb opgeteld.
610 euro vind ik zelf gigantisch veel. Ik koop kleding alleen als ik iets nodig heb, in de sale of met kortingsbonnen. Boodschappen kan ik gewoon goed voor weinig als het nodig is. De hond eet voor ongeveer 15 euro per week inclusief kauwmaterialen en beloningen.
Bij zo'n salaris heb ik dus recht op de maximale zorgtoeslag. Dus zo lang ik geen eigen risico gebruik heb ik daar geen kosten aan. Dit jaar: 1128 betaald, 233 euro via actie zorgverzekering terug, en dan nog 1056 toeslag. Dat sommetje hoef ik denk ik niet te maken.
Dan hou ik dus in principe iedere maand een stukje salaris over.
Ik woon verder alleen dus hoef van alles boven die 800 euro alleen kleding, boodschappen en dan nog tanken (evt ook uitjes maar dat is meestal ook niet duur met vriendinnen die nog studeren).
Afgelopen jaar heb ik ongeveer 19.000 euro verdient. Echter mag voor de belasting en ook de toeslagen daar de pensioenpremie af, zo'n 2500 euro. Dus dan kom ik bruto ineens op een heel schamel loon uit. Dat is na aftrek zo'n 1250 euro per maand.
Dat is dus:
1250-800 = 450 + 160 (pensioenpremie zat bij die 800 in) = 610 per maand voor variabele lasten voor mij alleen. Tanken hoef ik daar dus niet eens van te doen want de reiskosten zijn dekkend voor benzine, wegenbelasting en verzekering. Nu bedenk ik me dat ik de verzekering en wegen belasting ook bij die 800 heb opgeteld.
610 euro vind ik zelf gigantisch veel. Ik koop kleding alleen als ik iets nodig heb, in de sale of met kortingsbonnen. Boodschappen kan ik gewoon goed voor weinig als het nodig is. De hond eet voor ongeveer 15 euro per week inclusief kauwmaterialen en beloningen.
Bij zo'n salaris heb ik dus recht op de maximale zorgtoeslag. Dus zo lang ik geen eigen risico gebruik heb ik daar geen kosten aan. Dit jaar: 1128 betaald, 233 euro via actie zorgverzekering terug, en dan nog 1056 toeslag. Dat sommetje hoef ik denk ik niet te maken.
Dan hou ik dus in principe iedere maand een stukje salaris over.
vrijdag 22 december 2017 om 09:20
RP7, goed bezig hoor. Men denkt nog wel eens dat ik een heel erg goed salaris heb, maar elk jaar schrik ik toch weer als ik aangifte doe; verdien ik maar zooooo weinig?! Waar doe ik al die leuke dingen van?
Mijn vaste lasten zijn ongeveer gelijk aan die van jou. Ik leg elke maand 650 in de huishoudpot, hiervan betalen we alle lasten voor het huis minus eventuele grote extra aflossingen, incl meubels en deel van de gezamelijke vakanties. Eigen vaste lasten zijn gemiddeld 250 per maand of zo. Dat is dan zorgverzekering, restant vakanties en eigen abonnementen.

Mijn vaste lasten zijn ongeveer gelijk aan die van jou. Ik leg elke maand 650 in de huishoudpot, hiervan betalen we alle lasten voor het huis minus eventuele grote extra aflossingen, incl meubels en deel van de gezamelijke vakanties. Eigen vaste lasten zijn gemiddeld 250 per maand of zo. Dat is dan zorgverzekering, restant vakanties en eigen abonnementen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

vrijdag 22 december 2017 om 09:55
Salaris was gestort, altijd leuk in december.
Ik heb er gelijk mijn zorgverzekering van betaald. Daar heb ik het hele jaar plezier van.
Voor mensen die dit ook willen doen, wacht er niet te lang mee. Met al die feestdagen en weekenden duurt het even voordat het ook echt van je rekening is.
Knap hoor RP7!

Voor mensen die dit ook willen doen, wacht er niet te lang mee. Met al die feestdagen en weekenden duurt het even voordat het ook echt van je rekening is.
Knap hoor RP7!

vrijdag 22 december 2017 om 10:08
Heb toevallig net nog even gecheckt wanneer mijn zorgverzekering het gaat afschrijven. Blijkt dat er helemaal geen datum staat. Er staat alleen maar 'wordt jaarlijks afgeschreven'. Vorig jaar was dat 28 december. Ik had daar nu dan al wel een aankondiging voor verwacht.
Ik heb nooit meer dan 1000 euro op mijn lopende rekening staan. Zodra ik mijn loon stort, gaat er een deel naar de gezamenlijke rekening voor vaste lasten en boodschappen, en de rest gaat grotendeels direct naar de spaarrekening. Er blijft slechts 250 euro staan voor persoonlijke kosten. Wat daarvan evt overblijft room ik altijd af voor ik mijn loon stort.
Vandaag dus toch maar alvast 1000 euro van mijn spaar op mijn lopende rekening gezet, voor het geval ze het gaan afschrijven zonder verdere aankondiging. Kom ik iig net onverwacht rood te staan.
Ik heb nooit meer dan 1000 euro op mijn lopende rekening staan. Zodra ik mijn loon stort, gaat er een deel naar de gezamenlijke rekening voor vaste lasten en boodschappen, en de rest gaat grotendeels direct naar de spaarrekening. Er blijft slechts 250 euro staan voor persoonlijke kosten. Wat daarvan evt overblijft room ik altijd af voor ik mijn loon stort.
Vandaag dus toch maar alvast 1000 euro van mijn spaar op mijn lopende rekening gezet, voor het geval ze het gaan afschrijven zonder verdere aankondiging. Kom ik iig net onverwacht rood te staan.

vrijdag 22 december 2017 om 11:59
Ik heb net even ahv mijn pintransacties gekeken hoeveel ik dit jaar aan kleding heb uitgegeven. Vorig jaar was het (uit mijn hoofd gezegd) ongeveer 1200 euro, ook omdat ik de jaren ervoor erg weinig had gekocht. Dit jaar hoopte ik minstens onder de 1000 uit te komen. En dat is gelukt, ik heb voor 840 euro gekocht aan kleding, schoenen, panty's en lingerie. Toch nog gemiddeld 70 euro per maand.
vrijdag 22 december 2017 om 16:09

zaterdag 23 december 2017 om 12:01
Dat kan. Ik krijg van wel meer mensen opmerkingen over mijn keuze. Wat ik niet zo goed begrijp, want ik zal dat bij een ander nooit doen. Ik kan hier prima mee rondkomen en ook gewoon sparen. Ik vind mijn werk best oke, maar niet leuk genoeg om daar perse 40 uur of meer te willen werken. Ik mag nog ruim 40 jaar, dus als ik het op deze manier voor mezelf leuk kan houden, prima toch?

zaterdag 23 december 2017 om 12:17
RP7, wat knap zeg! Van jou kan ik veel leren, je hebt het zo te zien prima voor elkaar. 
Marana, vind ik een net bedrag hoor. En zeker als je kleding koopt waar je langer mee kan doen, is dat heel netjes.
NYC, dat gaat hard he. Ik heb net even gekeken en bij mij was december ook wel een dure maand. Cadeautjes voor sinterklaas, verjaardagen, een nieuwe rok voor kerst gekocht (verder draag ik gewoon wat ik al had) en dan gaat het hard.

Marana, vind ik een net bedrag hoor. En zeker als je kleding koopt waar je langer mee kan doen, is dat heel netjes.
NYC, dat gaat hard he. Ik heb net even gekeken en bij mij was december ook wel een dure maand. Cadeautjes voor sinterklaas, verjaardagen, een nieuwe rok voor kerst gekocht (verder draag ik gewoon wat ik al had) en dan gaat het hard.

zaterdag 23 december 2017 om 13:36
Vind ik ook hoor! Maar ik ken inderdaad wel meer mensen (niet dat marana per se zo denkt hoor!) die vinden dat 40 uur werken "gewoon hoort" omdat je op die manier je volwassen leven hoort in te vullen. Vooruit, met kind is een dag thuis (per ouder) nog te begrijpen, maar er zijn veel mensen die het ongepast vinden. Dezelfde doelgroep vindt het ook ongepast wanneer er mensen zijn die voor hun pensioen al ophouden met werken.plek schreef: ↑23-12-2017 12:01Dat kan. Ik krijg van wel meer mensen opmerkingen over mijn keuze. Wat ik niet zo goed begrijp, want ik zal dat bij een ander nooit doen. Ik kan hier prima mee rondkomen en ook gewoon sparen. Ik vind mijn werk best oke, maar niet leuk genoeg om daar perse 40 uur of meer te willen werken. Ik mag nog ruim 40 jaar, dus als ik het op deze manier voor mezelf leuk kan houden, prima toch?![]()

zaterdag 23 december 2017 om 14:01
Ik denk ook niet dat ik per se heel veel minder ga werken als er kinderen komen (oke, dat zeg ik nu, ik weet natuurlijk niet hoe het echt gaat zijn). Ik vind 28 uur dan wel prima. Of 3 dagen van 9 uur bijvoorbeeld. Bij oudere kinderen zou ik dan weer terug 4 dagen gaan werken, denk ik.
Ik heb net als Marana even berekend wat ik dit jaar kwijt ben geweest aan kleding, maar ook cadeaus, vervoer etc.
Kleding: nog geen 60 euro per maand. Gezien ik wat kleding voor mijn nieuwe baan heb gekocht en een paar leren laarsjes, prima.
Vervoer: 80 euro per maand buiten het deel dat ik vergoed krijg.
Cadeaus: 25 per maand. Prima.
Huisinrichting etc: veel te veel. We zijn verhuisd en dat tikt aan.
Leuke dingen: 70 euro per maand. Dat gaat dan om etentjes, wijn of koffie ergens halen, tickets voor het een of het ander. Zolang het niet boven dit bedrag uitkomt, vind ik het redelijk.
Verzorging: 50 per maand. Oops. Hier ga ik echt op bezuinigen volgend jaar! Ik gebruik dure spullen. Niet omdat ik nou zo ijdel ben, maar ik gebruik neutral wasmiddel, yoni tampons, een paar supplementen (dat tikt aan!), huidproducten zonder troep en dat is helaas duurder dan alles halen bij de supermarkt. Ik ga de aanbiedingen meer in de gaten houden en dan wil ik uitkomen op max 35 per maand uitkomen.
Ik heb net als Marana even berekend wat ik dit jaar kwijt ben geweest aan kleding, maar ook cadeaus, vervoer etc.
Kleding: nog geen 60 euro per maand. Gezien ik wat kleding voor mijn nieuwe baan heb gekocht en een paar leren laarsjes, prima.
Vervoer: 80 euro per maand buiten het deel dat ik vergoed krijg.
Cadeaus: 25 per maand. Prima.
Huisinrichting etc: veel te veel. We zijn verhuisd en dat tikt aan.
Leuke dingen: 70 euro per maand. Dat gaat dan om etentjes, wijn of koffie ergens halen, tickets voor het een of het ander. Zolang het niet boven dit bedrag uitkomt, vind ik het redelijk.
Verzorging: 50 per maand. Oops. Hier ga ik echt op bezuinigen volgend jaar! Ik gebruik dure spullen. Niet omdat ik nou zo ijdel ben, maar ik gebruik neutral wasmiddel, yoni tampons, een paar supplementen (dat tikt aan!), huidproducten zonder troep en dat is helaas duurder dan alles halen bij de supermarkt. Ik ga de aanbiedingen meer in de gaten houden en dan wil ik uitkomen op max 35 per maand uitkomen.
zaterdag 23 december 2017 om 14:57
Toen ik nog geen kinderen had, heb ik altijd ft gewerkt. Maar wel met het idee dat ik graag kinderen wilde en als ze zouden komen, ik dan minder ging werken. Nu heb ik kinderen en werk ik 20 uur.
Hadden er om wat voor reden dan ook geen kinderen gekomen, dan was ik met de tijd wel minder gaan werken denk ik. Mijn werk is fysiek ook best zwaar.
Hadden er om wat voor reden dan ook geen kinderen gekomen, dan was ik met de tijd wel minder gaan werken denk ik. Mijn werk is fysiek ook best zwaar.

zaterdag 23 december 2017 om 14:58
NYC schreef: ↑23-12-2017 13:36Vind ik ook hoor! Maar ik ken inderdaad wel meer mensen (niet dat marana per se zo denkt hoor!) die vinden dat 40 uur werken "gewoon hoort" omdat je op die manier je volwassen leven hoort in te vullen. Vooruit, met kind is een dag thuis (per ouder) nog te begrijpen, maar er zijn veel mensen die het ongepast vinden. Dezelfde doelgroep vindt het ook ongepast wanneer er mensen zijn die voor hun pensioen al ophouden met werken.
Ik vind minder werken niet perse ongepast. Maar ik vind fulltime werken (in mijn vak is dat overigens 36 uur, dat scheelt wel moet ik zeggen) wel iets wat ik verwacht van jonge mensen zonder kinderen en zonder mantelzorg en zonder lichamelijke of geestelijke moeilijkheden. Als ik een sollicitant van begin 20 heb dan heeft ze bij mij een streepje voor wanneer ze aangeeft fulltime te willen werken ipv 32 uur, ook al scheelt dat slechts een paar uur. Ik vul dat wellicht teveel in met minder arbeidsethos of zo.
Ik heb van huis uit meegekregen dat je de talenten die je hebt goed moet gebruiken (a la het bijbelverhaal met de talenten). Als je de capaciteit hebt om te studeren dan doe je ook je best om goed af te studeren. En als je dan gaat werken dan doe je dat dus fulltime, je hebt niet voor niets die opleiding gedaan.
Ik vind het dan overigens weer totaal niet ongepast om eerder te stoppen met werken. Dat vind ik een logischere keuze. Als je jong bent en veel energie hebt kun je fulltime werken en geld opzij zetten (en wel genieten van je weekenden en vakanties) zodat je later, wanneer je minder energie hebt en mogelijk meer moet zorgen voor jezelf of voor anderen (kinderen, ouders), de keuze hebt om dan minder te werken of zelfs te stoppen met werken.
Ik vind het bijv ook zonde om minder te werken zodat ik een dag in de week aan mijn huishouding kan besteden. Mijn uurloon ligt hoger dan dat van mijn huishoudelijke hulp, dus zij blij en ik blij als ik ervoor kies om fulltime te werken en haar in te huren om voor mij te poetsen en zo.
Plek, ik wil niet oordelen over jou of anderen. Ik vind het wel interessant om over dit soort zaken te discussieren en verschillende zienswijzes te lezen. Ik snap dat het snel leest als een oordeel, maar zo bedoelde ik het niet. Ik postte het heel gericht aan V1king, omdat zij het gevoel leek te hebben dat er over haar fulltime werken werd geoordeeld.
Wat betreft consuminderen en Mustachians begreep ik de keuze voor minder werken als je gezond bent en geen zorgen hebt gewoon niet goed. Ik lees die keuze bij genoeg bloggers hoor, en ik lees ook dat zij genieten van die vrije dag, maar ik begrijp het niet. Het zet eigenlijk altijd meer zoden aan de dijk om zelf meer te verdienen door meer te werken, dan om te kiezen voor minder werken en dan te besparen op boodschappen en zo. Ik vind dat pennywise and poundfoolish.
zaterdag 23 december 2017 om 15:09
Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik in "mijn jonge jaren" (dat klinkt wel oud) FT heb gewerkt. Ik heb toen echt goed kunnen sparen en dat heeft ons echt geholpen bij het kopen van ons eerste huis. Als je dat doortrekt naar nu dan zou je kunnen zeggen dat we oa. dankzij die FT jaren nu bijna hypotheekvrij zijn.
Voor nu vind ik dit heel veel rust in huis geven. En dat is mij ook wat waard.
Voor nu vind ik dit heel veel rust in huis geven. En dat is mij ook wat waard.

zaterdag 23 december 2017 om 15:46
Marana, het komt waarschijnlijk doordat ik regelmatig wel oordelen krijg, dus vatte ik jouw opmerking ook gelijk zo op. Die opmerkingen komen overigens vooral van mensen die 50+ zijn.
Ik heb vanaf mijn 14e altijd een bijbaan gehad naast mijn opleiding. Altijd veel gewerkt om rond te komen. En nu ik rond kan komen van minder neem ik het daar ook van. Natuurlijk kan ik ook meer werken, zodat ik een huishoudster kan inhuren, maar eerlijk? Ik doe het liever zelf. Ik vind het huishouden doen helemaal geen ramp en werk dan liever een paar uur minder, om het alsnog zelf te doen. En mijn uurloon ligt niet heel veel hoger dan een gemiddelde schoonmaakster, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
En ik denk persoonlijk niet dat het met mijn werkethos te maken heeft. Als ik een baan zou hebben die ik fantastisch zou vinden en waar veel mogelijkheden zouden zijn qua flexibel werken, zou ik het prima vinden om meer dan fulltime te werken. Helaas heb ik tot op heden nog nooit een baan gehad die ik leuk genoeg vind om zonder moeite fulltime te doen. Maar ik ben nog jong en wellicht komt dat nog.
Overigens start ik binnenkort met vrijwilligerswerk, pas ik regelmatig op de kinderen van een vriendin en heb ik voldoende hobby's. Het is niet dat ik die vrije dag op mijn gat zit. Ik besteed mijn tijd heel nuttig en werk om te kunnen leven, niet andersom.
Ik las dat jij graag eerder wil stoppen met werken. Ik denk dat dat het verschil is. Ik heb die behoefte niet echt. Ik snap dat je dan gewoon vooral veel wil sparen. En ik denk dat het ook komt door wat mijn ouders me meegegeven hebben, maar dat vind ik te persoonlijk om hier te vertellen.
Ik heb vanaf mijn 14e altijd een bijbaan gehad naast mijn opleiding. Altijd veel gewerkt om rond te komen. En nu ik rond kan komen van minder neem ik het daar ook van. Natuurlijk kan ik ook meer werken, zodat ik een huishoudster kan inhuren, maar eerlijk? Ik doe het liever zelf. Ik vind het huishouden doen helemaal geen ramp en werk dan liever een paar uur minder, om het alsnog zelf te doen. En mijn uurloon ligt niet heel veel hoger dan een gemiddelde schoonmaakster, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
En ik denk persoonlijk niet dat het met mijn werkethos te maken heeft. Als ik een baan zou hebben die ik fantastisch zou vinden en waar veel mogelijkheden zouden zijn qua flexibel werken, zou ik het prima vinden om meer dan fulltime te werken. Helaas heb ik tot op heden nog nooit een baan gehad die ik leuk genoeg vind om zonder moeite fulltime te doen. Maar ik ben nog jong en wellicht komt dat nog.
Overigens start ik binnenkort met vrijwilligerswerk, pas ik regelmatig op de kinderen van een vriendin en heb ik voldoende hobby's. Het is niet dat ik die vrije dag op mijn gat zit. Ik besteed mijn tijd heel nuttig en werk om te kunnen leven, niet andersom.
Ik las dat jij graag eerder wil stoppen met werken. Ik denk dat dat het verschil is. Ik heb die behoefte niet echt. Ik snap dat je dan gewoon vooral veel wil sparen. En ik denk dat het ook komt door wat mijn ouders me meegegeven hebben, maar dat vind ik te persoonlijk om hier te vertellen.
zaterdag 23 december 2017 om 16:03
Ik werk ook niet fulltime, maar bij 'ons' is dat ongeveer 41 uur gemiddeld per week en dan moet je administratie nog in eigen tijd doen. Alles bij elkaar ben je dan minimaal 50 uur 'zoet'. Ik vind dat teveel. Sommige mensen zullen dat misschien niet begrijpen maar ik kan er nu een leuke vrijwilligersbaan bij doen (waar ik trouwens een prima vergoeding voor krijg, en werkervaring mee op doe). Ik heb voldoende tijd om leuke dingen te doen en ik kan nu een hond hebben (altijd al gewild, maar nooit tijd).
Ik vind als je de rekeningen kan betalen, dat je prima tijd over mag houden om leuke dingen te doen. Zou ik fulltime werken, kan ik geen vrijwilligerswerk meer doen, geen tijd meer voor de hond en alleen de weekenden 'vrij'. Ik zie collega's dan nog ploeteren met de administratie, tsja.. Ik hou het wel bij parttime! Ik moet nog 45 jaar..
Ik vind als je de rekeningen kan betalen, dat je prima tijd over mag houden om leuke dingen te doen. Zou ik fulltime werken, kan ik geen vrijwilligerswerk meer doen, geen tijd meer voor de hond en alleen de weekenden 'vrij'. Ik zie collega's dan nog ploeteren met de administratie, tsja.. Ik hou het wel bij parttime! Ik moet nog 45 jaar..
zaterdag 23 december 2017 om 16:09
interessante discussie
ik werk in een sector waar 32 uur neerkomt op vijf volle dagen en full time algauw ook in het weekend thuis nog van alles afmaken betekent.
dat laatste trek ik niet, terwijl ik op zich wel gezond ben. Dus ik werk bewust 32 uur, zodat ik voor mijn eigen gevoel een legitiem excuus heb om ook af en toe een dag niets te doen.
ik werk in een sector waar 32 uur neerkomt op vijf volle dagen en full time algauw ook in het weekend thuis nog van alles afmaken betekent.
dat laatste trek ik niet, terwijl ik op zich wel gezond ben. Dus ik werk bewust 32 uur, zodat ik voor mijn eigen gevoel een legitiem excuus heb om ook af en toe een dag niets te doen.
zaterdag 23 december 2017 om 16:19
Het voelt soms wel alsof ik veroordeeld wordt omdat ik 40+ uur werk (niet hier online hoor) en het ook echt oprecht leuk vind, dus niet 'omdat het hoort'. Daarbij wil ik dan ook nog geen kinderen en dan wordt je door sommige toch een beetje als een carrièretrut gezien.
Mij maakt het overigens geen hol uit hoeveel uur je werkt, of dat er nu 16, 28 of 80 zijn. Het belangrijkste vind ik dat je als persoon je eigen broek op kan houden en dat je altijd financieel onafhankelijk bent (dat laatste is wel een stukje opvoeding overigens)
Overigens doe ik ook nog 1x per 2 weken een avond vrijwilligerswerk, heb ik een hobby waarvoor ik regelmatig een weekend weg ben en heb ik ook nog een leuk sociaal leven.
Mij maakt het overigens geen hol uit hoeveel uur je werkt, of dat er nu 16, 28 of 80 zijn. Het belangrijkste vind ik dat je als persoon je eigen broek op kan houden en dat je altijd financieel onafhankelijk bent (dat laatste is wel een stukje opvoeding overigens)
Overigens doe ik ook nog 1x per 2 weken een avond vrijwilligerswerk, heb ik een hobby waarvoor ik regelmatig een weekend weg ben en heb ik ook nog een leuk sociaal leven.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zaterdag 23 december 2017 om 20:42
Ik weet niet of er hier nog meer mensen bij Menzis zitten, maar je kan daar punten sparen. Als je je 1x hebt aangemeld gaat het eigenlijk vanzelf. En dan kan je korting op producten krijgen, maar ook op bv je aanvullende verzekering. Dat kan 2x per jaar op de verzekering en scheelt dan 2x €20 is toch mooi €40. Snel verdiend zou ik zeggen.
zaterdag 23 december 2017 om 21:21
Ik zit daar. In 2016 kon het voor (ik dacht) 270 euro, dit jaar voor 200 en nu terug naar 40 euro in 2018. Ik heb daarom die aanvullende verzekering opgezegd. Ik neem er bioscoopbonnen voor, ook leuk! Ik heb er van 2017 naast die 200 euro nog 3 gekregen.Bubblegum1 schreef: ↑23-12-2017 20:42Ik weet niet of er hier nog meer mensen bij Menzis zitten, maar je kan daar punten sparen. Als je je 1x hebt aangemeld gaat het eigenlijk vanzelf. En dan kan je korting op producten krijgen, maar ook op bv je aanvullende verzekering. Dat kan 2x per jaar op de verzekering en scheelt dan 2x €20 is toch mooi €40. Snel verdiend zou ik zeggen.

zaterdag 23 december 2017 om 21:56
Ik denk zelf wel dat het met arbeidsethos heeft te maken. En veel minder met het gevoel om je talent volop te benutten. Meer een principekwestie ook misschien. Die er dan vooral om gaat dát je fulltime werkt en niet of het talentwaardig is ("desnoods ga ik veertig uur per week karton vouwen") en dat is denk ik zeker wel arbeidsethos.