Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
woensdag 27 december 2017 om 10:57
Roxy, ik doe over het algemeen niet mee aan loterijen. Ik koop wel eens een lootje van de buurkinderen voor de grote clubactie of zo, dat is het wel. Ik zie het meer als een donatie dan dat ik er vanuit ga dat ik iets win. (Laat staan dat ik iets win, dat ik echt leuk vind/kan gebruiken.) En ik krijg elk jaar die 'adventskalender' van krasloten.
Voor alle andere loterijen ben ik echt een te grote krent (teveel een realist?). Want hoe je het ook bekijkt, de meeste mensen betalen dat bedrag om weg te dromen bij een 'wat-als' scenario en soms onder het mom bijdragen aan goede doelen of zo.
Inderdaad zelf gaan sparen van dat geld is beter. Veel mensen zullen zeggen dat een loterij nu niet zoveel kost. En op zich, 1/5 lot van de staatsloterij kost maar € 3. Dat is niet veel inderdaad. Maar mijn ervaring is dat de meeste mensen het niet bij 1 lot houden. Die doen ook mee bij de postcodeloterij, vriendenloterij enz. En meestal met meerdere loten en dan tikt het per maand best aan.
Ik vind het gewoon weggegooid geld.
Voor alle andere loterijen ben ik echt een te grote krent (teveel een realist?). Want hoe je het ook bekijkt, de meeste mensen betalen dat bedrag om weg te dromen bij een 'wat-als' scenario en soms onder het mom bijdragen aan goede doelen of zo.
Inderdaad zelf gaan sparen van dat geld is beter. Veel mensen zullen zeggen dat een loterij nu niet zoveel kost. En op zich, 1/5 lot van de staatsloterij kost maar € 3. Dat is niet veel inderdaad. Maar mijn ervaring is dat de meeste mensen het niet bij 1 lot houden. Die doen ook mee bij de postcodeloterij, vriendenloterij enz. En meestal met meerdere loten en dan tikt het per maand best aan.
Ik vind het gewoon weggegooid geld.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 27 december 2017 om 11:42
Sinterklaas heeft een oudjaarslot meegebracht. Verder doen wij niet meer mee aan loterijen. Ga er ook altijd vanuit dat we niets winnen.
Wij zijn ook bij Menzis verzekerd, maar niet omdat je daar punten krijgt, maar vanwege de colectiviteit (FNV). Ik maak wel gebruik van de punten die ik krijg (je krijgt punten voor ieder jaar dat je lid bent en voor automatische incasso), mar ik ben er verder niet heel actief mee bezig. Daarnaast doe ik alleen mee met gratis spaaracties en ook alleen als ik er echt iets aan heb. Laatst hadden ze bij de Jumbo bij ons een actie met elektrische apparaten. Bij 50 euro an boodschappen was de kaart al vol (10 zegels) en dan kreeg je een korting. Mijn weegschaal was net in die periode kapot, dus heb ik met die actie een nieuwe gekocht, maar de rest had ik nog een goed exemplaar (waterkoker,koffiezetapparaat ) of ik gebruik hettoch niet (blender, broodrooster). Dus ik heb daarna ook geen zegels meer meegenomen.
Wij zijn ook bij Menzis verzekerd, maar niet omdat je daar punten krijgt, maar vanwege de colectiviteit (FNV). Ik maak wel gebruik van de punten die ik krijg (je krijgt punten voor ieder jaar dat je lid bent en voor automatische incasso), mar ik ben er verder niet heel actief mee bezig. Daarnaast doe ik alleen mee met gratis spaaracties en ook alleen als ik er echt iets aan heb. Laatst hadden ze bij de Jumbo bij ons een actie met elektrische apparaten. Bij 50 euro an boodschappen was de kaart al vol (10 zegels) en dan kreeg je een korting. Mijn weegschaal was net in die periode kapot, dus heb ik met die actie een nieuwe gekocht, maar de rest had ik nog een goed exemplaar (waterkoker,koffiezetapparaat ) of ik gebruik hettoch niet (blender, broodrooster). Dus ik heb daarna ook geen zegels meer meegenomen.

woensdag 27 december 2017 om 13:01
Wij hebben ons doel voor dit jaar gehaald; we hebben zelfs meer dan vooraf bedacht extra afgelost op de hypotheek. Volgend jaar gaan we verder. Wat een heerlijk gevoel dat onze huis steeds meer van ons is
Ook hier is de zorgpremie voor komend jaar al betaald. En vandaag heb ik bij de drogist nog wat zelfzorgmiddelen ingeslagen, want die gaan van 6% btw naar 21 in januari. Aangezien mijn dure tandpasta nooit in de aanbieding komt was dat wel de moeite.
Over het (blijven) werken: ik werk heel bewust 'maar' 32 uur per week (36 is normaal in mijn sector). Ik heb een tijd 40 uur gewerkt en had mijn weekend dan nodig om bij te komen. Nu doe ik dat op mijn vrije dag en heb ik in het weekend energie om leuke dingen te doen. Dat is me veel meer waard dan het geld dat ik meer zou krijgen. Ik moet er wel bij zeggen dat wij prima verdienen en ook altijd flink overhouden, als het krap was ging geld binnenharken wel voor plezier.

Ook hier is de zorgpremie voor komend jaar al betaald. En vandaag heb ik bij de drogist nog wat zelfzorgmiddelen ingeslagen, want die gaan van 6% btw naar 21 in januari. Aangezien mijn dure tandpasta nooit in de aanbieding komt was dat wel de moeite.
Over het (blijven) werken: ik werk heel bewust 'maar' 32 uur per week (36 is normaal in mijn sector). Ik heb een tijd 40 uur gewerkt en had mijn weekend dan nodig om bij te komen. Nu doe ik dat op mijn vrije dag en heb ik in het weekend energie om leuke dingen te doen. Dat is me veel meer waard dan het geld dat ik meer zou krijgen. Ik moet er wel bij zeggen dat wij prima verdienen en ook altijd flink overhouden, als het krap was ging geld binnenharken wel voor plezier.
woensdag 27 december 2017 om 13:04
schattigmeisje schreef: ↑24-12-2017 13:11In een ideale wereld zou ik dus inderdaad pt werken, simpelweg omdat ik niet meer aan kan op de een of andere manier. Maar op z'n minst met regelmaat, ik merk nu dat ik liever met regelmaat meer werk dan onregelmatig minder.
Als ik 40 uur werk, heb ik eigenlijk gewoon niet genoeg tijd om bij te komen. Als ik dat een tijd gedaan heb (drukke periode), moet ik echt op een gegeven moment terugschakelen omdat ik anders het niet ga redden/uitval.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

woensdag 27 december 2017 om 13:33
Ik doe wel mee met de postcodeloterij en met de oudejaarsloterij.
De gedachtegang van iedereen (hier en in het algemeen) mbt "de plicht om te werken/iets nuttigs te doen buiten alleen de contacten met je naasten/directe familie en vrienden vind ik interessant. Zeker ook omdat mijn eigen ideeën daar zo van afwijken. Werken - in welke positie of tegen welke vergoeding dan ook (en zelfs in vorm van vrijwilligerswerk) brengt ook vaak met zich mee dat je kennis en/of aanwezigheid opgemerkt wordt en daarmee - jij ook. En vaak moet daar ook wel tegenover staan dat je je moet bewijzen.
De gedachtegang van iedereen (hier en in het algemeen) mbt "de plicht om te werken/iets nuttigs te doen buiten alleen de contacten met je naasten/directe familie en vrienden vind ik interessant. Zeker ook omdat mijn eigen ideeën daar zo van afwijken. Werken - in welke positie of tegen welke vergoeding dan ook (en zelfs in vorm van vrijwilligerswerk) brengt ook vaak met zich mee dat je kennis en/of aanwezigheid opgemerkt wordt en daarmee - jij ook. En vaak moet daar ook wel tegenover staan dat je je moet bewijzen.

woensdag 27 december 2017 om 13:46
Ik weet eigenlijk niet meer wat onze doelen voor dit jaar waren, behalve dat ik de netto-waarde gelijk wilde laten stijgen met €3.000. Dat was blijkbaar een beetje laag ingeschat, want we zijn met ruim €10.000 gestegen
Voor komend jaar even geen hoogdravende doelen. We moeten nog een aantal dingen in huis doen (toilet verbouwen en de buitenboel moet gebeuren) Dus waarschijnlijk zal daar een hoop geld heengaan. Die buitenboel vind ik zo'n niet-leuk ding. Niemand die straks gaat zeggen o wow wat zijn jullie voegen mooi uitgespoten en opnieuw erin gezet
Maargoed, het moet gewoon gebeuren dus ja.... 2018 word saai wat dat betreft

Voor komend jaar even geen hoogdravende doelen. We moeten nog een aantal dingen in huis doen (toilet verbouwen en de buitenboel moet gebeuren) Dus waarschijnlijk zal daar een hoop geld heengaan. Die buitenboel vind ik zo'n niet-leuk ding. Niemand die straks gaat zeggen o wow wat zijn jullie voegen mooi uitgespoten en opnieuw erin gezet

woensdag 27 december 2017 om 13:49
O ja, ik doe dit jaar ook mee aan de staatsloterij. Lot gekregen voor de kerst. Mijn man en ik zeiden tegen elkaar: dan hadden we liever €30 gewoon gekregen, of een bioscoopbon ofzo... maargoed, het komt uit een goed hart. En als we 30 miljoen winnen hoor je mij niet klagen
Alleen weet ik dan niet of ik hier nog mee ga schrijven....
Mijn man wil dan sowieso een Tesla. Ik los gelijk onze studieschuld af en de hypotheek natuurlijk. En die voegen
Living the millionair lifestyle

Mijn man wil dan sowieso een Tesla. Ik los gelijk onze studieschuld af en de hypotheek natuurlijk. En die voegen

woensdag 27 december 2017 om 13:50
Nou, wat ik bedoel is: ik kan bijna geen baan bedenken waarin je je werk doet zonder dat het eigenlijk nodig is dat je er bent. Als je simpel werk doet dan ben je misschien makkelijk te vervangen voor je baas maar de baas rekent wel op je aanwezigheid.
Niet alleen omdat dat fair is/zo hoort tegenover de vergoeding die een baas uitbetaalt maar ook omdat hij/zij berekend zal hebben hoeveel personeel er nodig is om de boel draaiende te houden.
Ben je echter zelf in de positie van die leidinggevende dan zijn er ook mensen die op je rekenen. Personeel, zakelijke relaties, concurrentie die in de gaten houdt hoe goed of slecht je het doet etc.
Wat ik bedoel is dat werk nooit een onzichtbare wereld is. Of weet iemand een voorbeeld?
Niet alleen omdat dat fair is/zo hoort tegenover de vergoeding die een baas uitbetaalt maar ook omdat hij/zij berekend zal hebben hoeveel personeel er nodig is om de boel draaiende te houden.
Ben je echter zelf in de positie van die leidinggevende dan zijn er ook mensen die op je rekenen. Personeel, zakelijke relaties, concurrentie die in de gaten houdt hoe goed of slecht je het doet etc.
Wat ik bedoel is dat werk nooit een onzichtbare wereld is. Of weet iemand een voorbeeld?
woensdag 27 december 2017 om 14:09
Je kunt ook aangeven dat je sport, vrijwilligerswerk doet, donor wilt zijn. Daar krijg je ook maandelijks automatisch punten voor.wilma36 schreef: ↑27-12-2017 11:42
Wij zijn ook bij Menzis verzekerd, maar niet omdat je daar punten krijgt, maar vanwege de colectiviteit (FNV). Ik maak wel gebruik van de punten die ik krijg (je krijgt punten voor ieder jaar dat je lid bent en voor automatische incasso), mar ik ben er verder niet heel actief mee bezig.
Af en toe kijk ik op de site en dan doe ik de puzzel, vooral omdat ik puzzelen leuk vind.

woensdag 27 december 2017 om 14:35
Precies. Maar ik kan niet bedenken in wat voor werk dat er totaal niet toe doet. Hoe je het wendt of keert, van de posities helemaal onder aan de ladder tot de allerhoogste posities, ergens "ben je nodig". Van je handen of je fysieke kracht tot je kennis of expertise. Ergens in de formele zin, wordt er van uitgegaan dat jij degene ben die iets doet, iets regelt, iets verzorgt of iets weet etc.

woensdag 27 december 2017 om 14:44
Dat denk ik ook, Bubblegum, maar door de factor "werk" weg te laten vallen kun je m.i. verwachtingen die mensen van je hebben wel met een aantal mensen verminderen. Geen klanten, cliënten, patiënten, collega's, personeel, concurrenten, managers aan wie je je hebt te "bewijzen". Maar misschien geldt voor lang niet iedereen dat dat als een opluchting voelt.Bubblegum1 schreef: ↑27-12-2017 14:39Ik denk dat dat bij alles is wat je doet. Actie- reactie. Het is al in de natuurkunde.

woensdag 27 december 2017 om 14:46
Voor mij voelt het als genoeg om alleen in informele sfeer die zin aan het leven te kunnen geven. Binnen gezin, familie, vrienden. Het kan zijn dat mijn visie hierin wat vreemd is, of gewoon alleen anders?
woensdag 27 december 2017 om 17:05
Het is misschien ook hoe je het voelt/beleefd. Ik heb niet het idee dat men (of dat nou op mijn werk is of thuis) van alles van mij verwachten. Althans, dat is natuurlijk in zekere zin wel zo, maar ik voel er geen druk bij en ik heb ook niet het idee dat ik me steeds moet bewijzen (het gaat me dus vrij gemakkelijk af). Ik doe gewoon mijn ding op het werk/thuis en dat is dat. Scheelt misschien dat ik dit werk langer doe, dus gewoon zeker ben van mijn prestaties? En als er een keer een rot situatie voor doet op mijn werk, is dat balen, maar niet het einde van de wereld.
Lijkt me heel zwaar om steeds te moeten bedenken wie wat van mij verwacht en na te gaan of ik die verwachtingen wel vervul. En daarnaast, ik hoef niet onzichtbaar te zijn. Ik heb ook geen behoefte om in te spotlight te staan, maar ik heb niet echt het idee dat men mij in de gaten houdt.
Ik zie werken ook niet zo zwaar als de meeste mensen volgens mij. Werk zie ik zo: Ik maak mijn uren en daarin doe ik het werk wat is afgesproken (wat ik leuk vind om te doen, ik doe leuke contacten op en ik kan mezelf ook nog steeds ontwikkelen en af en toe nieuwe dingen leren) en één keer per maand krijg ik daar een zak geld voor die ik naar eigen inzicht kan besteden en mijn leven nog leuker maakt.
Soms heb ik geloof ik een nogal simpele zienswijze op het leven, maar het helpt het wel om dingen positief te kunnen bekijken en van het leven te kunnen genieten.
@NYC, thuis verwachten ze toch ook dingen van je? Voelt dat anders?
Lijkt me heel zwaar om steeds te moeten bedenken wie wat van mij verwacht en na te gaan of ik die verwachtingen wel vervul. En daarnaast, ik hoef niet onzichtbaar te zijn. Ik heb ook geen behoefte om in te spotlight te staan, maar ik heb niet echt het idee dat men mij in de gaten houdt.
Ik zie werken ook niet zo zwaar als de meeste mensen volgens mij. Werk zie ik zo: Ik maak mijn uren en daarin doe ik het werk wat is afgesproken (wat ik leuk vind om te doen, ik doe leuke contacten op en ik kan mezelf ook nog steeds ontwikkelen en af en toe nieuwe dingen leren) en één keer per maand krijg ik daar een zak geld voor die ik naar eigen inzicht kan besteden en mijn leven nog leuker maakt.
Soms heb ik geloof ik een nogal simpele zienswijze op het leven, maar het helpt het wel om dingen positief te kunnen bekijken en van het leven te kunnen genieten.
@NYC, thuis verwachten ze toch ook dingen van je? Voelt dat anders?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

woensdag 27 december 2017 om 18:16
Hoewel inderdaad toch anders (en informeler) heb je in huis/met partner/binnen gezin ook te maken met wederzijdse en/of onbewuste verwachtingen. Ook niet altijd makkelijk maar ik ervaar dat wel als veel ontspannender dan een werksituatie. En zoals ik al schreef, je vermindert het aantal situaties/personen waarin verwachtingen een rol spelen.
Overigens vind ik ook dat ik positief in het leven sta en van het leven kan genieten.
Vind je mij moeilijk klinken roxy? Of alleen mbt visie over werken?
Overigens vind ik ook dat ik positief in het leven sta en van het leven kan genieten.

woensdag 27 december 2017 om 18:57
Ik ben er dit jaar qua spaargeld wel op achteruit gegaan, voor een deel had ik daar wel rekening mee gehouden vanwege de verhuizing, maar die auto die ik onverwachts moest vervangen heeft er toch ook wel ingehakt, zeker omdat hij duurder werd dan dat ik gepland had (ben er overigens nog steeds heel blij mee). Daarnaast nog wat andere uitgaves en natuurlijk een maand werkloos geweest. Maar hopelijk komt er volgens jaar verbetering in:
- Salaris is omhoog gegaan
- Verwacht geen grote uitgaves meer (alles is nieuw of net vervangen
)
Wat ik wel heb gehaald zijn een tweetal certificaten, maar het bleek dat ik daar bij mijn oude werkgever niet voor 'beloond' werd. Bij mijn huidige werkgever is dit wel het geval, of in ieder geval, het wordt nu wel daadwerkelijk meegenomen in mijn beoordeling en mogelijke salarisverhoging.
Voor aankomend jaar dus eigenlijk geen echte doelen, behalve dat ik wel toe ben aan rust, zowel financieel als persoonlijk. Er is een hoop gebeurd.
- Salaris is omhoog gegaan
- Verwacht geen grote uitgaves meer (alles is nieuw of net vervangen

Wat ik wel heb gehaald zijn een tweetal certificaten, maar het bleek dat ik daar bij mijn oude werkgever niet voor 'beloond' werd. Bij mijn huidige werkgever is dit wel het geval, of in ieder geval, het wordt nu wel daadwerkelijk meegenomen in mijn beoordeling en mogelijke salarisverhoging.
Voor aankomend jaar dus eigenlijk geen echte doelen, behalve dat ik wel toe ben aan rust, zowel financieel als persoonlijk. Er is een hoop gebeurd.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
woensdag 27 december 2017 om 20:02
Even ingaan op het zwart gedrukte;Ik denk eigenlijk nooit op deze manier, dus dat klinkt mij vermoeiend in de oren. Alsof je dan steeds met andermans verwachtingen bezig bent en hoe je daar zo goed mogelijk op in moet spelen van jezelf. En als je je daar steeds druk om maakt en over piekert, lijkt me dat niet echt chil. Maar dat is dus wat het bij me oproept en hoe ik het invul, als ik zo'n zin lees. Mij zou zulke gedachtes dus alleen maar stress geven. Het is niet dat ik je moeilijk vind klinken, maar wel niet echt ontspannenNYC schreef: ↑27-12-2017 18:16Hoewel inderdaad toch anders (en informeler) heb je in huis/met partner/binnen gezin ook te maken met wederzijdse en/of onbewuste verwachtingen. Ook niet altijd makkelijk maar ik ervaar dat wel als veel ontspannender dan een werksituatie. En zoals ik al schreef, je vermindert het aantal situaties/personen waarin verwachtingen een rol spelen.
Overigens vind ik ook dat ik positief in het leven sta en van het leven kan genieten.Vind je mij moeilijk klinken roxy? Of alleen mbt visie over werken?

Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
woensdag 27 december 2017 om 20:15
Ik vind het juist heel vervelend als mensen geen verwachtingen van je hebben. Op mijn vorige werkplek was dat een beetje het geval: ik was daar redelijk onzichtbaar en niemand had er last van als ik mijn werk niet deed. Ik had op een gegeven moment het idee dat ik voor spek en bonen bezig was en niemand iets had aan wat ik deed. Ik vond dat demotiverend. Op mijn huidige werkplek stelde mijn baas me op een gegeven moment aan iemand voor met de tekst: "Zij gaat hier de miljoenen binnenhalen" en heeft een collega al regelmatig gezegd dat ze zo blij is dat ze mij hebben aangenomen. Ik vind dat veel motiverender, dan doe je er tenminste toe.
woensdag 27 december 2017 om 20:29
Over loterijen: mijn motto is dat als je daar rijk van wilt worden dat je er dan zelf een moet beginnen. Ze maken er altijd winst op, dus gemiddeld maak je er als deelnemer altijd verlies op.
Grote loterijen met miljoenenprijzen daar ben ik eigenlijk principieel ook niet zo voor. Je legt dan met heel veel mensen geld bij elkaar om 1 persoon stinkend rijk te maken (en niet eens gelukkig, want van 30 miljoen word je denk ik eerder ongelukkig dan gelukkig), terwijl ik het moreel meer verantwoord zou vinden als het andersom zou zijn en zo'n superrijke zijn geld zou verdelen over een heleboel mensen die het goed kunnen gebruiken en allemaal een beetje krijgen.
Ik doe wel mee aan bijv. de Grote Club Actie als nichtjes daarmee komen, maar dat is puur om hen te steunen in hun actie voor het goede doel, ik verwacht daar niks mee te winnen.
Grote loterijen met miljoenenprijzen daar ben ik eigenlijk principieel ook niet zo voor. Je legt dan met heel veel mensen geld bij elkaar om 1 persoon stinkend rijk te maken (en niet eens gelukkig, want van 30 miljoen word je denk ik eerder ongelukkig dan gelukkig), terwijl ik het moreel meer verantwoord zou vinden als het andersom zou zijn en zo'n superrijke zijn geld zou verdelen over een heleboel mensen die het goed kunnen gebruiken en allemaal een beetje krijgen.
Ik doe wel mee aan bijv. de Grote Club Actie als nichtjes daarmee komen, maar dat is puur om hen te steunen in hun actie voor het goede doel, ik verwacht daar niks mee te winnen.