Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd

zondag 31 december 2017 om 17:14
Dat is misschien wel een goede optie Bumba. Voor sommige mensen werkt het hebben van veel potjes niet.
Ik (en wij ivm de gezamelijke kosten) hebben geen aparte spaarpotjes, dat vind ik te onoverzichtelijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 2 januari 2018 om 14:38
Dag dames,
De beste wensen voor het nieuwe jaar.
Mag ik weer aanschuiven?
Ik ben ruim een jaar weggeweest, na de verkoop van mijn woning had ik niet echt een spaardoel meer, waardoor ik mijn motivatie om te consuminderen kwijt was.
Maar nu.... na een jaartje huren, heb ik een koopwoning kunnen bemachtigen, jaja wat een hel van een zoektocht
maar goed, ik heb nu een woning naar wens. Er moest het een en ander aan gebeuren, dus de spaarpot is nagenoeg leeg.
En nu moet de broekriem flink strak aangetrokken worden, voor een gezonde buffer. Daarna kan het aflosfeest beginnen, heb er zin in
, beste genotsmiddel ever.
De beste wensen voor het nieuwe jaar.
Mag ik weer aanschuiven?
Ik ben ruim een jaar weggeweest, na de verkoop van mijn woning had ik niet echt een spaardoel meer, waardoor ik mijn motivatie om te consuminderen kwijt was.
Maar nu.... na een jaartje huren, heb ik een koopwoning kunnen bemachtigen, jaja wat een hel van een zoektocht

En nu moet de broekriem flink strak aangetrokken worden, voor een gezonde buffer. Daarna kan het aflosfeest beginnen, heb er zin in

dinsdag 2 januari 2018 om 15:29

Maar gefeliciteerd met de woning!!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 2 januari 2018 om 21:30
Het aflosfeest, haha. Ik moet zeggen dat het aflossen hier ook wel een soort van sport werd. Alles wat we er mee bespaarde werd gelijk weer in de hypotheek gestopt. Nu het zo goed als klaar is, (het is wachten op de brief van de bank) ben ik heel benieuwd hoe het voelt dat het huis nu echt van ons is. Of dat anders voelt, maar waarschijnlijk is het net zoiets als bij kinderen die jarig zijn, 7 voelt heel anders dan 6. Niet echt dus.
Maar of ik het aflossen echt zal missen, mwah denk het niet. Eigenlijk wilden we verhuizen, maar ik vind het zo lekker om in een afgelost huis te wonen dat ik eigenlijk helemaal geen zin meer heb om weer van voor af aan te beginnen. Maar misschien komt dat wel weer als ik echt een superhuis tegenkom.
Maar of ik het aflossen echt zal missen, mwah denk het niet. Eigenlijk wilden we verhuizen, maar ik vind het zo lekker om in een afgelost huis te wonen dat ik eigenlijk helemaal geen zin meer heb om weer van voor af aan te beginnen. Maar misschien komt dat wel weer als ik echt een superhuis tegenkom.

dinsdag 2 januari 2018 om 22:26
Eens. Maar bij een koophuis heb je wel zeggenschap in dat onderhoud en door wie het wordt gedaan. Of je er veel of weinig tegenaan gooit is aan jou, maar je bepaalt zelf wanneer een probleem verholpen wordt of hoe goed je huis wordt onderhouden. Bij huur ben je afhankelijk van je verhuurder. En helaas zijn veel verhuurders erg laks is mijn ervaring.Marana-- schreef: ↑30-12-2017 18:09Mensen zeggen heel vaak dat kopen goedkoper is dan huren, maar dan vergeten ze juist dit soort kosten. Naast je hypotheek moet je bij kopen gewoon ook nog een paar honderd euro per maand reserveren als je een eigen huis hebt. Minder als je een appartement hebt met een vve en meer naarmate je huis ouder is. Wordt heel vaak vergeten door huiseigenaren.
Misschien een idee voor Bumba om voortaan een huisreserveringspotje te hebben, waar je iedere maand geld in stort (nadat het spaargeld weer is aangevuld). Dan gaat zulk onderhoud voortaan niet van je spaargeld af maar van dit potje. En het maakt ook inzichtelijk hoeveel onderhoud je huis eigenlijk kost.
Mij lijkt het juist een voordeel aan een koophuis dat je gewoon zelf bepaalt wie iets komt maken en op welke manier dat gebeurt. Ja, dat kost geld. Maar dat komt je huis en je woongenot ook ten goede. Nu betaal ik een deel van dat onderhoud ook al indirect via de huur, maar moet ik maar afwachten hoe belangrijk mijn verhuurder dat vindt. Zo hebben wij al een tijdje een lekkage. Bij een koophuis zou ik gewoon een goed bedrijf inschakelen, maar mijn verhuurder heeft natuurlijk alleen een contract met een goedkoop bedrijf (alleen maar slechte reviews op google...) en dus wordt het nu al tijden niet opgelost. Toen mijn ouders vorig jaar een lekkage hadden belden ze hun vaste aannemer en was het binnen een week geregeld.
Kan ik ook doen. Maar ik vind een paar 100 of een paar 1000 euro pompen in een huis dat niet van mij is best wel zonde. Nog buiten het feit dat ik er al behoorlijk wat geld in heb gestopt wat ik nooit meer terugzie, maar dat is bij een koophuis ook wel zo.

dinsdag 2 januari 2018 om 22:31
Ik vind het nu bijna jammer dat ik geen koophuis heb. Het idee dat je je hypotheek elk jaar ziet slinken lijkt me zo'n heerlijk gevoel!
Ik ben naar aanleiding van de discussie eerder hier over het niet fulltime werken nog eens na gaan denken. Ik heb besloten dat ik misschien toch wel meer wil werken, om zo wat meer te kunnen sparen. Wel zou ik graag 4 dagen willen blijven werken, omdat ik die vrije dag door de week gewoon echt nodig heb voor mijn gevoel. En hoe dat komt is vooral door het feit dat ik niet echt flexibel kan werken. Ik kan nooit zeggen ik begin een paar uur later en werk in de avond door en thuiswerken kan ook maar af en toe. Ik denk dat zo'n flexibele baan mij veel meer ruimte zou geven en dat ik in zo'n situatie WEL 5 dagen zou willen werken. Maar dat half 9 tot 5 en dan 5 dagen per week: daar krijg ik gewoon echt stress van.
Dus ik ga binnenkort een gesprek aan met mijn werkgever om te vragen of mijn contract misschien van 32 naar 36 uur kan en dan gewoon in 4 dagen. Ik hoop dat hij akkoord gaat
Ik ben naar aanleiding van de discussie eerder hier over het niet fulltime werken nog eens na gaan denken. Ik heb besloten dat ik misschien toch wel meer wil werken, om zo wat meer te kunnen sparen. Wel zou ik graag 4 dagen willen blijven werken, omdat ik die vrije dag door de week gewoon echt nodig heb voor mijn gevoel. En hoe dat komt is vooral door het feit dat ik niet echt flexibel kan werken. Ik kan nooit zeggen ik begin een paar uur later en werk in de avond door en thuiswerken kan ook maar af en toe. Ik denk dat zo'n flexibele baan mij veel meer ruimte zou geven en dat ik in zo'n situatie WEL 5 dagen zou willen werken. Maar dat half 9 tot 5 en dan 5 dagen per week: daar krijg ik gewoon echt stress van.
Dus ik ga binnenkort een gesprek aan met mijn werkgever om te vragen of mijn contract misschien van 32 naar 36 uur kan en dan gewoon in 4 dagen. Ik hoop dat hij akkoord gaat

woensdag 3 januari 2018 om 08:40
Een poos geleden dat ik hier nog meeschreef, ben op dit moment de cijfers voor 2017 aan het afronden en de vooruitzichten aan het opstellen voor de komende jaren. 2017 was hier een bizar jaar, uitgaven enorm gestegen maar langs de andere kant ook mijn verloofde leren kennen.
Op dit moment zijn het een hoop dubbele kosten maar zodra ze verhuist deze zomer komen er een extra inkomen en een woonst bij in het budget. Moet nog veel uitzoeken en ordenen maar het is bevreemdend hoe groot de impact hiervan is, het doet alle vorige besparingen in het niet vallen.
Aan het einde van dit jaar zal ik er een beter zicht op hebben, maar zoals het er nu uitziet maken we plots een hele sprong voorwaarts in mijn financiële planning.
Normaal gezien over vier jaar alle drie halftijds werken zonder dat we ergens op moeten beknibbelen.
Beste wensen en veel succes voor de andere spaarders.
Op dit moment zijn het een hoop dubbele kosten maar zodra ze verhuist deze zomer komen er een extra inkomen en een woonst bij in het budget. Moet nog veel uitzoeken en ordenen maar het is bevreemdend hoe groot de impact hiervan is, het doet alle vorige besparingen in het niet vallen.
Aan het einde van dit jaar zal ik er een beter zicht op hebben, maar zoals het er nu uitziet maken we plots een hele sprong voorwaarts in mijn financiële planning.
Normaal gezien over vier jaar alle drie halftijds werken zonder dat we ergens op moeten beknibbelen.
Beste wensen en veel succes voor de andere spaarders.
woensdag 3 januari 2018 om 15:35
Gaaf dat jullie klaar zijn! Wij hebben net de eerste extra aflossing gedaan (we wonen nu anderhalve maand in ons nieuwe huis). Het feest is begonnenBubblegum1 schreef: ↑02-01-2018 21:30Het aflosfeest, haha. Ik moet zeggen dat het aflossen hier ook wel een soort van sport werd. Alles wat we er mee bespaarde werd gelijk weer in de hypotheek gestopt. Nu het zo goed als klaar is, (het is wachten op de brief van de bank) ben ik heel benieuwd hoe het voelt dat het huis nu echt van ons is. Of dat anders voelt, maar waarschijnlijk is het net zoiets als bij kinderen die jarig zijn, 7 voelt heel anders dan 6. Niet echt dus.

woensdag 3 januari 2018 om 17:39
donderdag 4 januari 2018 om 10:11

donderdag 4 januari 2018 om 10:28
Mee eens gianna. Bovendien hoeft het voor mij niet eens per se waardevermeerderend te zijn maar als er teveel veroudert en niks wordt bijgehouden/vernieuwd wordt kan dat mensen wel afschrikken om het huis te kopen. Ons tenminste wel destijds en het was best nog moeilijk om een woning te vinden waar af en toe nog iets aan was gedaan. Zeker 3/4 van wat hier aan woningen te koop staat daar is veertig jaar niets aan bijgehouden.
donderdag 4 januari 2018 om 10:30
Ik zou daar nog aan toe willen voegen: gaat het op langere termijn meer kosten / problemen veroorzaken als je het uitstelt, dan ook zeker doen. Zoals het regelmatig bijhouden van het schilderwerk, op tijd het dak of voegwerk vervangen en niet pas na de 10e lekkage, etc. Dat zijn vaak geen leuke dingen die direct comfort of plezier opleveren, maar wel nodig om je huis 'gezond' te houden.
Op onze to-do lijst: nagaan welk groot onderhoud wanneer is gedaan, hoe vaak het nodig is en hiervoor een meerjarenplan maken. Geen idee namelijk wanneer bij ons het voegwerk zou moeten gebeuren en ik heb het idee dat de platte dakdelen vervangen zouden moeten worden, maar weet eigenlijk helemaal niet wanneer dat voor het laatst gedaan is. We schuiven het nu wat voor ons uit, maar ik ben liever de eerste lekkage voor dan dat we dat ook nog erbij moeten gaan oplossen.
donderdag 4 januari 2018 om 10:55
Volgens de makelaar hier willen de meeste mensen een huis waar niet zoveel aan gedaan hoeft te worden en zijn ze bereid om daar flink meer voor te betalen. Dus als verkoper loont het zeker om je huis bij te houden.
Als koper op de overspannen huizenmarkt hier kan je betereen klushuis kopen. Dan zou je met het klusgeld alsnog goedkoper uitzijn dan het opgeknapte huis. Zo werd het mij verteld.
Als koper op de overspannen huizenmarkt hier kan je betereen klushuis kopen. Dan zou je met het klusgeld alsnog goedkoper uitzijn dan het opgeknapte huis. Zo werd het mij verteld.
donderdag 4 januari 2018 om 10:56
Ook als je zelf 2 linkerhanden hebt en alles laat doen (behalve misschien wat muren verven binnen en een gordijn ophangen)?Bubblegum1 schreef: ↑04-01-2018 10:55Volgens de makelaar hier willen de meeste mensen een huis waar niet zoveel aan gedaan hoeft te worden en zijn ze bereid om daar flink meer voor te betalen. Dus als verkoper loont het zeker om je huis bij te houden.

donderdag 4 januari 2018 om 11:16
Hier willen mensen (denk ik, weet ik niet heel zeker) ook wel een huis waar weinig aan hoeft te gebeuren maar tegelijkertijd biedt de huizenmarkt dat dan weer niet. Er is geen krapte op de huizenmarkt maar omdat bijna niemand iets doet aan (zichtbare of onzichtbare) verbeteringen aan het huis is het aantal "goed bijgehouden woningen" alsnog schaars.
donderdag 4 januari 2018 om 11:27
Zijn er hier nog meer mensen actief aan het minimaliseren?
Ik ben er nu een paar jaar echt mee bezig (in vlagen) en heb in 2017 een grote slag geslagen:
- zo'n 100 dingen/pakketten verkocht op Marktplaats
- op de zolder staat nog maar zo'n 10% van wat er eerst stond: enorm veel vierkante meters gewonnen hierdoor, zodat zoon straks op de zolder een nieuwe grotere kamer kan krijgen en we daarnaast nog een studeerkamertje hebben waar het prettig en opgeruimd is (en opeens veel minder behoefte aan groter wonen)
- een paar kasten zijn weggedaan en de rest staat voor zo'n driekwart vol, niet meer propvol, hierdoor is er veel meer overzicht over wat we hebben en wordt wat in de kasten staat ook daadwerkelijk (bijna) allemaal gebruikt
- administratie is gegaan van 12 volle mappen en een aantal dozen/stapels ongesorteerd spul naar 4 halfvolle mappen
Voor 2018 heb ik (naast het bijhouden) nog alleen nog een paar lastige dingen over:
- een paar magneetplekken waar vaak dingen snel even neergezet / ingegooid worden (trapkast, la en kastje in woonkamer)
- een paar dozen en bakken met persoonlijke spulletjes uit mijn jeugd (die wil ik reduceren tot 1 of 2 doosjes)
- een verhuisdoos vol met afgedrukte foto's en een enorme lading aan digitale foto's, daarvan wil ik de mooie selecteren en in mappen doen / er fotoboeken van maken, want wat heb je aan een lading foto's die zo enorm en ongesorteerd is dat je ze nooit bekijkt?
Bij minimaliseren blijf ik altijd een dubbel gevoel houden. Ik vind het heel lastig om dingen weg te doen, ik ben nogal opgevoed met 'misschien kun je het ooit nog gebruiken' en 'weggooien is zonde en slecht voor het milieu'. Het zomaar wegdoen van allerhande nog bruikbare spullen gaat me enorm aan het hart. Het merendeel van de spullen is dan wel op Marktplaats verkocht of gaat naar de Kringloop, maar dan nog. Het confronteert je toch ook weer met allerlei spullen die je voor niks hebt aangeschaft (soms al 10 jaar geleden), al helpt het natuurlijk ook niet om ze dan maar op zolder te laten verstoffen.
Het helpt me wel om nog beter op te letten dat we geen overbodige dingen aanschaffen, al gaat dat onbewust meestal ook al wel goed. We kopen sowieso bijna nooit meer 'dingen'. Soms wat kleding als het nodig is en voor de rest alleen dingen die echt nodig zijn (omdat er iets kapot is bijvoorbeeld) of duidelijk meerwaarde hebben.
Zijn er anderen hier die ook hier actief mee bezig zijn of hebben jullie allemaal al een ontspuld huis en een volledig automatische niet-kopen mindset?
Ik ben er nu een paar jaar echt mee bezig (in vlagen) en heb in 2017 een grote slag geslagen:
- zo'n 100 dingen/pakketten verkocht op Marktplaats
- op de zolder staat nog maar zo'n 10% van wat er eerst stond: enorm veel vierkante meters gewonnen hierdoor, zodat zoon straks op de zolder een nieuwe grotere kamer kan krijgen en we daarnaast nog een studeerkamertje hebben waar het prettig en opgeruimd is (en opeens veel minder behoefte aan groter wonen)
- een paar kasten zijn weggedaan en de rest staat voor zo'n driekwart vol, niet meer propvol, hierdoor is er veel meer overzicht over wat we hebben en wordt wat in de kasten staat ook daadwerkelijk (bijna) allemaal gebruikt
- administratie is gegaan van 12 volle mappen en een aantal dozen/stapels ongesorteerd spul naar 4 halfvolle mappen
Voor 2018 heb ik (naast het bijhouden) nog alleen nog een paar lastige dingen over:
- een paar magneetplekken waar vaak dingen snel even neergezet / ingegooid worden (trapkast, la en kastje in woonkamer)
- een paar dozen en bakken met persoonlijke spulletjes uit mijn jeugd (die wil ik reduceren tot 1 of 2 doosjes)
- een verhuisdoos vol met afgedrukte foto's en een enorme lading aan digitale foto's, daarvan wil ik de mooie selecteren en in mappen doen / er fotoboeken van maken, want wat heb je aan een lading foto's die zo enorm en ongesorteerd is dat je ze nooit bekijkt?
Bij minimaliseren blijf ik altijd een dubbel gevoel houden. Ik vind het heel lastig om dingen weg te doen, ik ben nogal opgevoed met 'misschien kun je het ooit nog gebruiken' en 'weggooien is zonde en slecht voor het milieu'. Het zomaar wegdoen van allerhande nog bruikbare spullen gaat me enorm aan het hart. Het merendeel van de spullen is dan wel op Marktplaats verkocht of gaat naar de Kringloop, maar dan nog. Het confronteert je toch ook weer met allerlei spullen die je voor niks hebt aangeschaft (soms al 10 jaar geleden), al helpt het natuurlijk ook niet om ze dan maar op zolder te laten verstoffen.
Het helpt me wel om nog beter op te letten dat we geen overbodige dingen aanschaffen, al gaat dat onbewust meestal ook al wel goed. We kopen sowieso bijna nooit meer 'dingen'. Soms wat kleding als het nodig is en voor de rest alleen dingen die echt nodig zijn (omdat er iets kapot is bijvoorbeeld) of duidelijk meerwaarde hebben.
Zijn er anderen hier die ook hier actief mee bezig zijn of hebben jullie allemaal al een ontspuld huis en een volledig automatische niet-kopen mindset?
donderdag 4 januari 2018 om 11:36
Ik heb afgelopen jaar heel veel naar de kringloop gebracht en ook het een en ander op MP verkocht. Dat vind ik niet echt leuke klussen om te doen, dus dat heeft mij wel bewuster gemaakt met wat ik koop. Ook het gevoel van een ruim en opgeruimd huis vind ik heel fijn. Afgelopen jaar heb ik heel weinig gekocht. Ik kan echt beter tegen de verleidingen.
donderdag 4 januari 2018 om 12:10
Ik heb de afgelopen jaren ook veel weg gedaan. Wel afgelopen jaar weer wat spullen gekocht voor het nieuwe huis, maar daar hoeven we in principe niets meer voor te kopen. In de kelder staat nog wel veel klus spullen die over waren, die moet ik nog wel gaan uitzoeken en weg geven/ doen. Goed doel voor dit jaar!
En ik neem me wel voor om de rest van mijn leven 1 a 2 keer per jaar alle kasten uit te ruimen en te kijken of er niet meer weg kan, want dat heb ik wel geleerd, er blijven dingen weg kunnen.
Ik kan me voorstellen dat het wel echt lekker is om de zolder zo uitgeruimd te hebben en opeens veel meer ruimte over te hebben!
Ook helpt het dat ik tegenwoordig liever een ervaring heb dan spullen, dus b.v. bioscoopbonnen vraag en dergelijke en zo ook minder 'troep' kado krijg.
En ik ben me ook wel iets meer bewust van het milieu. Ik heb de scheve gedachte dat ik liever een paar keer per jaar een vliegtuig neem, dan dat ik troep koop of vaker vlees eet, ook al weet ik best dat die vliegtuigtripjes veel slechter zijn voor het milieu. Maar het helpt me wel om minder mijn huis binnen te slepen.
En ik neem me wel voor om de rest van mijn leven 1 a 2 keer per jaar alle kasten uit te ruimen en te kijken of er niet meer weg kan, want dat heb ik wel geleerd, er blijven dingen weg kunnen.
Ik kan me voorstellen dat het wel echt lekker is om de zolder zo uitgeruimd te hebben en opeens veel meer ruimte over te hebben!
Ook helpt het dat ik tegenwoordig liever een ervaring heb dan spullen, dus b.v. bioscoopbonnen vraag en dergelijke en zo ook minder 'troep' kado krijg.
En ik ben me ook wel iets meer bewust van het milieu. Ik heb de scheve gedachte dat ik liever een paar keer per jaar een vliegtuig neem, dan dat ik troep koop of vaker vlees eet, ook al weet ik best dat die vliegtuigtripjes veel slechter zijn voor het milieu. Maar het helpt me wel om minder mijn huis binnen te slepen.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
donderdag 4 januari 2018 om 14:04
Ik droom nog steeds van een opgeruimd huis ben er alleen niet zo goed in. Heb wel eindelijk dozen uitgepakt van de verhuizing (5 jaar geleden) en het waren vooral boeken dus ze staan nu in een kast eindelijk en er zaten ook ngo boeken tussen waar ik echt niet mee wil dus er kan ook weer een halve doos ofzo weg.
Tijdje geleden wat spullen naar kringloop gebracht het was dat ze nog goed zijn en ik het dan zonde vind maar altijd als ik daar kom vraag ik me af waarom ik het niet weggooi.... Ze zijn hier zo onvriendelijk als je iets komt brengen... je brengt het gratis hoe moeilijk is het gewoon vriendelijk goedendag te zeggen.... Als je niet oplet ben je het krat waar je het voor vervoer instopt ook nog kwijt. Moet zeggen dat dat wel weerhoudt om snel dingen weg te brengen.
Maar goed mijn voornemen is wel verder opruimen maar ik ben niet heel goed in ontspullen maar ik doe mijn best. Merk wel dat ik kinderkado's heel graag wil sturen omdat ik 100 verschillende dingen gewoon niet praktisch vind. En dat lukt ten dele.... Ook elke keer visite die dan iets kleins mee wil nemen heb al eens gezegt dat ik dat liever niet heb en koop dan 1 keer iets groters (of niets is ook helemaal prima).
In mijn huis heb ik vooral in mijn keuken ruimtegebrek omdat die en niet groot is en er een aantal vreselijk onpraktische kasten inzitten... waardoor ik daar dan maar dingen in heb staan die ik anders weg zou doen. (denk glazen kastwerk met glazen die ik nauwelijks gebruik maarja de voorraad op glazen planken met glazen deuren ziet er ook niet uit). Maar goed nieuwe keuken staat redelijk hoog op het verlanglijstje dus dat is wel 1 van de spaardoelen.... zou nu wel kunnen maar dan is mijn buffer behoorlijk ingedampt en dat wil ik niet.
Tijdje geleden wat spullen naar kringloop gebracht het was dat ze nog goed zijn en ik het dan zonde vind maar altijd als ik daar kom vraag ik me af waarom ik het niet weggooi.... Ze zijn hier zo onvriendelijk als je iets komt brengen... je brengt het gratis hoe moeilijk is het gewoon vriendelijk goedendag te zeggen.... Als je niet oplet ben je het krat waar je het voor vervoer instopt ook nog kwijt. Moet zeggen dat dat wel weerhoudt om snel dingen weg te brengen.
Maar goed mijn voornemen is wel verder opruimen maar ik ben niet heel goed in ontspullen maar ik doe mijn best. Merk wel dat ik kinderkado's heel graag wil sturen omdat ik 100 verschillende dingen gewoon niet praktisch vind. En dat lukt ten dele.... Ook elke keer visite die dan iets kleins mee wil nemen heb al eens gezegt dat ik dat liever niet heb en koop dan 1 keer iets groters (of niets is ook helemaal prima).
In mijn huis heb ik vooral in mijn keuken ruimtegebrek omdat die en niet groot is en er een aantal vreselijk onpraktische kasten inzitten... waardoor ik daar dan maar dingen in heb staan die ik anders weg zou doen. (denk glazen kastwerk met glazen die ik nauwelijks gebruik maarja de voorraad op glazen planken met glazen deuren ziet er ook niet uit). Maar goed nieuwe keuken staat redelijk hoog op het verlanglijstje dus dat is wel 1 van de spaardoelen.... zou nu wel kunnen maar dan is mijn buffer behoorlijk ingedampt en dat wil ik niet.