Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
zaterdag 3 juni 2017 om 10:40
Ik ben de laatste tijd wat minder consuminderig. Alhoewel ik dit weekend wel hoop toe te komen aan het maken van vlierbloesemsiroop.
En nu toch weer kleding halen. Ik ben tien kilo aangekomen in het laatste jaar, ik pas niet meer in mijn bh's.
En ik draag wel graag echt kwaliteits bh's. Vooral nu ik zo'n beetje in een niche-markt terecht begin te komen. Ze hebben bij de Bijenkorf, mijn favoriete die ik de afgelopen jaren het meeste heb gedragen, in de aanbieding en als het goed is in mijn nieuwe maat.
Vakantiegeld is binnen, dus dan kan ik er hopelijk nog één of twee bij vinden.
Vind het eigenlijk zonde, hoop een paar kilotjes kwijt te raken. Maar dat lijkt niet te gebeuren en vooral nu het zomer is, en ik wat dunner topjes draag, vind ik het toch wel belangrijk dat mijn borsten er niet steeds half uitfloepen.
En nu toch weer kleding halen. Ik ben tien kilo aangekomen in het laatste jaar, ik pas niet meer in mijn bh's.

En ik draag wel graag echt kwaliteits bh's. Vooral nu ik zo'n beetje in een niche-markt terecht begin te komen. Ze hebben bij de Bijenkorf, mijn favoriete die ik de afgelopen jaren het meeste heb gedragen, in de aanbieding en als het goed is in mijn nieuwe maat.
Vakantiegeld is binnen, dus dan kan ik er hopelijk nog één of twee bij vinden.
Vind het eigenlijk zonde, hoop een paar kilotjes kwijt te raken. Maar dat lijkt niet te gebeuren en vooral nu het zomer is, en ik wat dunner topjes draag, vind ik het toch wel belangrijk dat mijn borsten er niet steeds half uitfloepen.

Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
zaterdag 3 juni 2017 om 13:30
In ieder geval betere kleuren dan in de winkel. Heb die zaakeven gebookmarked, gaat zeker van pas komen, bedankt.
Voor nu ben ik in ieder geval geslaagd, en dankzij de stipkortingen budget van deze maand niet te ver overschreden.
Voor nu ben ik in ieder geval geslaagd, en dankzij de stipkortingen budget van deze maand niet te ver overschreden.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.

maandag 5 juni 2017 om 21:24
Ha ha, hier gaat het ook een stuk beter met de afvalberg sinds de oudste zindelijk is!
Mijn meest consumerinderige actie van de laatste tijd is toch wel dat ik het haar van mijn kinderen geknipt heb. Zenuwslopend, maar gelukt! Verder hebben we in dit lange weekeinde de auto stil laten staan en zijn we er alleen maar met de fiets op uit gegaan.
maandag 5 juni 2017 om 21:50

dinsdag 6 juni 2017 om 07:22
Ik voel me nu ook heel on-consuminderig. Vorige week Keltfest gehad, en natuurlijk hebben we daar wat geld uitgegeven aan superlekkere koffie en aan whiskey-ijs. Voor die ene keer het geld zeker waard, maar oei wat een prijzen! Vlak daarvoor kregen we van de bewindvoerder meer kledinggeld gestort dan waar we om vroegen voor mijn nieuwe broeken, 'want we wisten vast wel een goede manier om dat te besteden'. Dus meteen voor allebei schoenen bij gehaald, voor mij twee nieuwe bh's, voor man een paar nette polo's en een korte broek, en voor mij nog wat shirts. Allemaal heel fijn, maar wat een geld! Ik ben gewoon niet meer gewend om dat in één dag aan kleding uit te geven. Nou kunnen we gelukkig wel weer vooruit voorlopig.
Maar goed, nu merk ik ook meteen hoe makkelijk ik nog in de val van geld uitgeven trap als het even kan. Vervolgens toch ook maar een stroopwafel op de markt afgelopen weekend, een keer een bak aardbeien want een mooie prijs, een cadeautje voor mans verjaardag, en zo telden een paar dingen zo op dat we gisteren ineens bijna al ons leefgeld gebruikt hadden. Het is niet erg, want daar is het voor, maar voor ons is dat toch een hoop geld uitgegeven. Het gebeurt vaker, maar meestal is er dan ook wat duurzamers van gekocht, zoals nieuw ondergoed/sokken of zo.
Maar goed, nu merk ik ook meteen hoe makkelijk ik nog in de val van geld uitgeven trap als het even kan. Vervolgens toch ook maar een stroopwafel op de markt afgelopen weekend, een keer een bak aardbeien want een mooie prijs, een cadeautje voor mans verjaardag, en zo telden een paar dingen zo op dat we gisteren ineens bijna al ons leefgeld gebruikt hadden. Het is niet erg, want daar is het voor, maar voor ons is dat toch een hoop geld uitgegeven. Het gebeurt vaker, maar meestal is er dan ook wat duurzamers van gekocht, zoals nieuw ondergoed/sokken of zo.
dinsdag 6 juni 2017 om 07:41
Afgelopen maand was voor mij ook niet heel geweldig qua consuminderen. Nieuwe auto moeten kopen en dat was toch nog niet helemaal de planning. Daarnaast nog uit eten met onze beide families (7 man totaal).
Afgelopen weekend nog ruim 100 euro aan reenactment spullen uitgegeven, wat stof, linnen garen en bandjes om het een en ander mooi af te werken.
Dus we doen het maar even rustig aan. Vier sowieso mijn verjaardag niet, dus dat scheelt al. Na de verhuizing, housewarming, samenlevingscontract + uit eten was ik wel weer klaar met gedoe.
Afgelopen weekend nog ruim 100 euro aan reenactment spullen uitgegeven, wat stof, linnen garen en bandjes om het een en ander mooi af te werken.
Dus we doen het maar even rustig aan. Vier sowieso mijn verjaardag niet, dus dat scheelt al. Na de verhuizing, housewarming, samenlevingscontract + uit eten was ik wel weer klaar met gedoe.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

dinsdag 6 juni 2017 om 07:57
Wat erg, ik weet niet eens meer wat mijn financiële doel voor vorige maand was
Deze maand heb ik wel een aantal doelen:
- Aan ons budget van €900 voor de vakantie houden
- Zoveel mogelijk spulletjes verkopen via MP of verkoopgroepen
- Géén nieuwe spulletjes bijkopen
Ik bewaar tegenwoordig de bonnetjes heel goed. Heb de afgelopen maanden al meerdere keren impuls-aankopen gedaan die ik dan terug heb gebracht zodra ik erachter kwam dat het een impulsaankoop was. Ooit leer ik het nog wel...

Deze maand heb ik wel een aantal doelen:
- Aan ons budget van €900 voor de vakantie houden
- Zoveel mogelijk spulletjes verkopen via MP of verkoopgroepen
- Géén nieuwe spulletjes bijkopen
Ik bewaar tegenwoordig de bonnetjes heel goed. Heb de afgelopen maanden al meerdere keren impuls-aankopen gedaan die ik dan terug heb gebracht zodra ik erachter kwam dat het een impulsaankoop was. Ooit leer ik het nog wel...

dinsdag 6 juni 2017 om 08:42
Ik weet natuurlijk niet wat voor soort dingen je koopt, maar misschien helpt het als je met jezelf afspreekt dat je er eerst een nachtje over slaapt als je iets wil kopen? Een dag later is het gevoel dat je iets 'nodig' hebt waarschijnlijk een stuk minder dan wanneer je er in de winkel mee in je handen staat.
dinsdag 6 juni 2017 om 10:23
Dat, maar goed, ik hou niet van 'winkelen'.
Dus dan kom je er alleen maar als het echt moet, of koop je vooral op internet. En tja, voor een 'hebbedingetje' van 8 euro ga je dan geen 6,95 verzendkosten betalen

dinsdag 6 juni 2017 om 10:42
Dat werkt inderdaad heel goed
Maanddoel (meer jaardoel dat ik maandelijks check, eigenlijk) gehaald; maar 259 aan boodschappen
. Dat de moestuin nu ladingen peultjes, sugar snaps, tuinbonen etc geeft helpt goed mee. Ook een vegaburger-boycot (meer eieren, tempeh en tofu) en een rem op koekjes en snacks (dit om eh ... andere redenen, maar goed).
Ik heb gisteren een lading peultjes en snaps weggegeven, want ik pluk nu meer dan we opeten. Voor de grap eens gekeken wat een klein pakje peultjes in de winkel kost: 3 euro! Ze komen dan ook helemaal uit Zimbabwe gevlogen
Onvoorstelbaar eigenlijk dat dat blijkbaar goedkoper is dan Nederlandse teelt??
Nieuwe maanddoelen:
- NIET op Funda kijken. Ook niet een beetje.
- serieus werk maken van de leefbaarheid van ons huurhuis door klussen en overleg met verhuurder.
- (Nog steeds) geen koekjes eten, tenzij zelf gemaakt. Blijft moeilijk.

Maanddoel (meer jaardoel dat ik maandelijks check, eigenlijk) gehaald; maar 259 aan boodschappen

Ik heb gisteren een lading peultjes en snaps weggegeven, want ik pluk nu meer dan we opeten. Voor de grap eens gekeken wat een klein pakje peultjes in de winkel kost: 3 euro! Ze komen dan ook helemaal uit Zimbabwe gevlogen

Nieuwe maanddoelen:
- NIET op Funda kijken. Ook niet een beetje.
- serieus werk maken van de leefbaarheid van ons huurhuis door klussen en overleg met verhuurder.
- (Nog steeds) geen koekjes eten, tenzij zelf gemaakt. Blijft moeilijk.
anoniem_312983 wijzigde dit bericht op 06-06-2017 11:04
13.09% gewijzigd
dinsdag 6 juni 2017 om 11:03
Waar kan ik ze ophalen? Ik hou wel van peultjesPluuus schreef: ↑06-06-2017 10:42Maanddoel (meer jaardoel dat ik maandelijks check, eigenlijk) gehaald; maar 259 aan boodschappen. Dat de moestuin nu ladingen peultjes, sugar snaps, tuinbonen etc geeft helpt goed mee. Ook een vegaburger-boycot (meer eieren, tempeh en tofu) en een rem op koekjes en snacks (dit om eh ... andere redenen, maar goed).
Ik heb gisteren een lading peultjes en snaps weggegeven, want ik pluk nu meer dan we opeten. Voor de grap eens gekeken wat een klein pakje peultjes in de winkel kost: 3 euro! Ze komen dan ook helemaal uit Zimbabwe gevlogenOnvoorstelbaar eigenlijk dat dat blijkbaar goedkoper is dan Nederlandse teelt??

dinsdag 6 juni 2017 om 18:39
Ik hoop qua tuin in ieder geval nog wat appels over te houden komende herfst. Ik heb al wel twee aardbeien geplukt. De wilde aardbeitjes laat ik lekker voor de vogels, maar die hebben nu ook de gewone gevonden
Ach ja, voor de vogels is het leuk, maar zo kan ik ze niet opeten haha. Een moestuin is dan weer niets voor mij verder, veel teveel werk. Hoewel ik wel merk dat ik het op andere vlakken leuk vind als iets meer werk kost. Lekker zelf brood bakken en zo.

dinsdag 6 juni 2017 om 19:03
Rest van het jaar wordt hier niet consuminderig. Huis van vriend verkocht en nu wat dingen in eigen huis aanpakken. Oprit zat al in de planning en nu komt daar een serre of uitbouw van de woonkamer bij.
Laatst weekje Zwitserland gewees. Dat is schrikken als je een tientje af moet rekenen voor een cola en een biertje.
Laatst weekje Zwitserland gewees. Dat is schrikken als je een tientje af moet rekenen voor een cola en een biertje.

dinsdag 6 juni 2017 om 19:09
Ja,da's heel makkelijk gezegd,maar met een kind dat minstens elk half jaar van kledingmaat wisselt is dat toch wel een stukje lastiger om niet in de winkels te komen. Ik ben verder absoluut geen funshopper ofzo, alleen als ik er eenmaal ben dan koop ik inderdaad wel dingen die niet nodig zijn.
Afgelopen maanden:
- Voedingssupplementen waar ik goede verhalen over had gehoord, maar nadat ik ze had gekocht kwam ik opeens ook allemaal negatieve verhalen tegen (dus teruggebracht)
- Een krijtstift toen ik bij Hornbach was om een schutting te kopen
- Een jurkje voor mezelf toen ik in de winkel was om kleding voor zoonlief te kopen (teruggebracht)
Mijn doel is nu om eerder te herkennen dat het een impulsaankoop is. Ik wil geen spullen meer in huis halen die ik niet nodig heb / die ik over een half jaar weer ga weggooien omdat het geen joy sparkt.
- Haarassecoires die niet nodig waren - dus ook teruggebracht
dinsdag 6 juni 2017 om 23:26
Dat terugbrengen ben ik dan weer slecht in, juist omdat ik zo weinig in de stad kom. Heb weleens gehad dat ik daardoor de per ongeluk de terugbrengtermijn had laten verlopen, das pas suf.
Mooi dat je miskopen herkent en fixt, zal toch ook gaandeweg beter gaan denk ik? Inschatten wat je echt wilt en wat een impulsaankoop is.
Mooi dat je miskopen herkent en fixt, zal toch ook gaandeweg beter gaan denk ik? Inschatten wat je echt wilt en wat een impulsaankoop is.

woensdag 7 juni 2017 om 07:26
Wij hebben glazen panelen rondom ons balkon (die gelukkig ook helemaal open kunnen). Hierdoor wordt het best warm als de zon er de hele dag opstaat, het is in feite een soort kas. Het grote voordeel is dat mijn aardbeien het supergoed doen: ik haal er al zeker een week minstens tien per dag af, en er hangen er nu nog een heleboel aan de plant. En wat ik nog leuker vind: er groeien zelfs vijgen!

Dan zou je mijn tip dus kunnen toepassen: slaap er eerst een nachtje over voor je iets aanschaft. Waarschijnlijk vind je het artikel de volgende dag al een heel stuk minder 'nodig' dan je dacht in de winkel.

woensdag 7 juni 2017 om 07:35
Herkennen van het 'probleem' is altijd de eerste stap, en het is natuurlijk al een hele stap vooruit dat je het dan terugbrengt ipv dat je het toch houdt.Bumba1985 schreef: ↑06-06-2017 19:09Mijn doel is nu om eerder te herkennen dat het een impulsaankoop is. Ik wil geen spullen meer in huis halen die ik niet nodig heb / die ik over een half jaar weer ga weggooien omdat het geen joy sparkt.
- Haarassecoires die niet nodig waren - dus ook teruggebracht

woensdag 7 juni 2017 om 18:50
@bumba ik vind het wel knap dat je het dan inderdaad terug brengt. Dan ben je al heel ver 
Hier ook niet echt iets bijzonders te melden. Alleen zag ik dat mijn salaris van mei wel erg hoog uit is gevallen. Ben nu heel benieuwd naar de loonstrook want als dit nettoloon klopt is er volgens mij in april iets niet goedgegaan... even afwachten dus. Zou fijn zijn nog een extra-tje. Deze maand zat het vakantie geld er ook bij, dus kan niet helemaal inschatten hoe de verhouding zit. In ieder geval flink op zij kunnen zetten in mei, want ik ga niet op vakantie dit jaar. Volgende week komt mijn kleine vriendje en die gaat nu even voor.

Hier ook niet echt iets bijzonders te melden. Alleen zag ik dat mijn salaris van mei wel erg hoog uit is gevallen. Ben nu heel benieuwd naar de loonstrook want als dit nettoloon klopt is er volgens mij in april iets niet goedgegaan... even afwachten dus. Zou fijn zijn nog een extra-tje. Deze maand zat het vakantie geld er ook bij, dus kan niet helemaal inschatten hoe de verhouding zit. In ieder geval flink op zij kunnen zetten in mei, want ik ga niet op vakantie dit jaar. Volgende week komt mijn kleine vriendje en die gaat nu even voor.