Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians, deel 7

10-08-2018 22:34 278 berichten
Deel 7 alweer!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Min of Meer
Lekker Leven Met Minder
Zuinigaan
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Meer geld minder stress
Financieel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Miss Happy Money
Gierige Gerda
Geldnerd
Zuinige Man
Mevrouw Money Wenkbrauw
Struikelen (Mariima)
Niet Tot 71
The Happy Financial
Finance Monkey
De Budgetman
ConsuminderSingle
Het Rijke Wijf
Project Lonica
Lineaire hypotheek versneld naar 0
Geen Baan Meer
Conservatieve Geldzaken
Genoegzaam
Dromen en Doen


Deel 6



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 16:12
37.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jsv schreef:
13-08-2018 18:03
Let bij energieleverancier ook op de verhuis voorwaarden. Wij zijn verhuisd maar bleek dat het bij de energieleverancier niet kon (ja, pardon het is nog geen kilometer verderop). Nu een boete omdat we het jaar niet volmaken.
Bij normaal oversluiten betaald de nw leverancier de boete maar nu dus niet.
We mochten ook gewoon het contract uitdienen dus wel betalen maar niet meer leveren.
Wat gek dat dat niet kon. Heb jaren met deze materie gewerkt en als een leverancier is toegelaten dan is dat voor heel Nederland. Volgens mij is de enige reden dat je niet kunt verhuizen als je naar het buitenland verhuist. Je moet het in dat geval wel als een verhuizing melden natuurlijk. Die wordt gemeld in het landelijke systeem dat daarvoor gebouwd is. Datzelfde systeem wordt ook gebruikt om de switches van leverancier in te vermelden.

Iemand vroeg ook wanneer je je verzoek indient. Als je bij je nieuwe leverancier de einddatum van je huidige contract opgeeft kunnen zij gewoon een switch indienen per de juiste datum. Als je niets doet loopt je contract gewoon door dus je komt niet zonder stroom te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic!

Heeft iemand ervaring met een groen dak? Wij overwegen een sedumdak op onze schuur te leggen; het schijnt de levensduur van je dak te verlengen, is goed voor het klimaat en het lijkt me ook leuk, zo'n dak vol plantjes :D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een natuurlijk sedum dak gekregen, gratis en voor niets van de natuur haha
wilma36 schreef:
13-08-2018 19:30
Wat gek dat dat niet kon. Heb jaren met deze materie gewerkt en als een leverancier is toegelaten dan is dat voor heel Nederland. Volgens mij is de enige reden dat je niet kunt verhuizen als je naar het buitenland verhuist. Je moet het in dat geval wel als een verhuizing melden natuurlijk. Die wordt gemeld in het landelijke systeem dat daarvoor gebouwd is. Datzelfde systeem wordt ook gebruikt om de switches van leverancier in te vermelden.

Ik had altijd het idee dat niet iedere leverancier op ieder adres levert. En dat dat de reden is dat je je postcode moet invullen bij die energievergelijkers.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
13-08-2018 21:45
Ik had altijd het idee dat niet iedere leverancier op ieder adres levert. En dat dat de reden is dat je je postcode moet invullen bij die energievergelijkers.
Nee, dat heeft te maken met het gas, Voor gas is Nederland verdeeld in regio's, als je verder van Groningen afwoont moet je meer betalen voor gas.
https://goedkopeenergieengas.nl/energie/gasregio/

Daarnaast heeft niet iedere woning een gasaansluiting, er zijn er ook die stadsverwarming hebben en die zitten daarvoor weer vast aan de traditionele leverancier. Er is ook nog blokverwarming, voornamelijk in appartementen. Dan heeft ook niet ieder appartement een eigen gasaansluiting, maar dan staat er in de kelder een hele grote ketel waar de hele flat mee verwarmd wordt. Dat gaat dan via de VVE, en is meestal een grootverbruikaansluiting, daar gelden ook weer andere regels voor. En ik weet niet of die vergelijkingssites rekening houden met de netwerkkosten, want die zijn ook weer afhankelijk van de regio waar je woont. In het verleden zat er ook nog een variabele variant in de netwerkkosten, maar dat is al een tijdje het capaciteitstarief. Maar dan maakt het nog wel uit of je in Enexis, Stedin of Liander gebied woont.
wilma36 wijzigde dit bericht op 13-08-2018 22:59
Reden: toevoeging
27.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog een toevoeging, het is ook raar dat zij aan haar contract gehouden wordt als de leverancier niet kan leveren op haar nieuwe adres.
Trotter schreef:
11-08-2018 19:24
Wij verbruiken zo weinig dat ik liever een laag vastrechttarief heb dan een lage kostprijs per eenheid energie. De meeste aanbieders die met lage energieprijzen adverteren rekenen juist een hoog bedrag voor vastrecht.
Herkenbaar. Wij verbruiken ook weinig. Helaas hebben we stadswarmte en zitten we daarmee vast aan een hoog tarief voor vastrecht.

Ik ben dit topic altijd kwijt. Ik weet dat we nu een nieuw deel hebben, maar deel 6 stond nooit in mijn lijstje, ik moest het altijd via google zoeken. Hebben jullie dat probleem ook?
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
17-08-2018 09:26
Ik ben dit topic altijd kwijt. Ik weet dat we nu een nieuw deel hebben, maar deel 6 stond nooit in mijn lijstje, ik moest het altijd via google zoeken. Hebben jullie dat probleem ook?
Even in je favorieten zetten :)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Hoog vastrecht bij laag verbruik is idd. killing. Meeste mensen Ien dat over het hoofd. In het eerste jaar dat ik hier woonde moest ik snel iets afsluiten en dat had best hoge kosten. Daarna in gaan verdiepen en bespaar behoorlijk veel uit ten opzichte van het eerste jaar.

Gas en elektra zijn 60 euro per maand. Door zuinig verbruik en cashbackdeals krijg ik elk jaar toch weer 150 tot 250 euro terug.
Dit topic doet mij er weer aan denken dat ik echt weer even mijn energiecontract moet nakijken (weer veel te lang geleden) (dit is een verkapte TVP)
Alle reacties Link kopieren
ik krijg van mijn energieleverancier het advies om ivm de stijgende gasprijzen contract voor drie jaar vast te zetten

Is dit een verkooppraatje of is dit reëel? Wie kiest ook wel eens voor driejarige contracten, of stappen jullie allemaal elk jaar over?
Alle reacties Link kopieren
Bij eneco, Essentieel en Nuon wel. Gemiddeld 16 procent had ik ergens gelezen per 1 juli. Maar daarom is het goed om te vergelijken
Alle reacties Link kopieren
Voor de ouders hier. Wanneer kan ik de eindafrekening kinderopvangtoeslag 2017 verwachten en moet ik daar zelf n0g iets voor doen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik die vlak voor de zomervakantie ontvangen. Dus ik zou zeggen dat je die elk moment kan verwachten. Daar hoef je verder niets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
03-09-2018 21:31
Voor de ouders hier. Wanneer kan ik de eindafrekening kinderopvangtoeslag 2017 verwachten en moet ik daar zelf n0g iets voor doen?
Gewoon afwachten, tenzij je bericht hebt gekregen dat je zelf iets moet doorgeven. Soms duurt het driekwart jaar, dan is het nog vrij gunstig, maar ze lopen ook wel eens 3 jaar achter. Ik wacht nog op 2016. Je kunt als je inlogt op de toeslagen website van de belastingdienst altijd zien wat de status is.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht ook nog op 2016. Ik zie wel staan dat ze mijn definitieve inkomen hebben doorgekregen. Maar ik zie niet dat ze de definitieve uren hebben gekregen. Moet ik die zelf doorgeven?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
03-09-2018 22:48
Ik wacht ook nog op 2016. Ik zie wel staan dat ze mijn definitieve inkomen hebben doorgekregen. Maar ik zie niet dat ze de definitieve uren hebben gekregen. Moet ik die zelf doorgeven?
Zit je bij een kdv? Dan geven zij de uren door. Wij kregen dit jaar wel een aparte brief dat we ter controle de jaaropgave van het kdv moesten opsturen. Maar zolang je niet zo'n brief krijgt en geen eigen aparte constructie hebt (prive gastouder aan huis ofzo) hoef je zelf niets te doen en krijgen ze het automatisch door.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Nicole. Dan is het dus inderdaad gewoon afwachten. Hopen dat het niet te lang duurt. Volgens mij heb ik voor 2016 nog wat te goed van ze.... Voor 2017 heb ik al met al ons inkomen precies goed gegokt....

Overigens vorige maand de eerste extra aflossing op de hypotheek gedaan, ons maandbedrag is toch 5,03 gedaald. Mijn vriend zei dat dat eigenlijk maar heel weinig was, tot ik hem voor ging rekenen dat we daardoor dus wel 1,5 maand eerder klaar zijn met aflossen. En dat is dan zonder de rente op rente en zonder dat we eerder een lagere rente hebben doordat we in een lagere risico klasse terecht komen. En ik moet eerlijk zeggen, ik vind het eigenlijk wel verslavend.

Extra aflossing komt voorlopig van het pauzeren van de terugbetaling van mijn studieschuld. Eigenlijk zou ik ook wel willen dat mijn vriend 2 jaar gaat pauzeren en extra aflossen. Maar die wil daar eigenlijk nog niet aan.
Energie wisselen moet ik me ook eens in verdiepen (en dan ook in de balans tussen verbruik en dat vaste deel). Heb sinds een paar maanden zonnepanelen op het dak, WOW dat scheelt echt leuk in de energie rekening :)
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
03-09-2018 23:09
Dankjewel Nicole. Dan is het dus inderdaad gewoon afwachten. Hopen dat het niet te lang duurt. Volgens mij heb ik voor 2016 nog wat te goed van ze.... Voor 2017 heb ik al met al ons inkomen precies goed gegokt....

Overigens vorige maand de eerste extra aflossing op de hypotheek gedaan, ons maandbedrag is toch 5,03 gedaald. Mijn vriend zei dat dat eigenlijk maar heel weinig was, tot ik hem voor ging rekenen dat we daardoor dus wel 1,5 maand eerder klaar zijn met aflossen. En dat is dan zonder de rente op rente en zonder dat we eerder een lagere rente hebben doordat we in een lagere risico klasse terecht komen. En ik moet eerlijk zeggen, ik vind het eigenlijk wel verslavend.

Extra aflossing komt voorlopig van het pauzeren van de terugbetaling van mijn studieschuld. Eigenlijk zou ik ook wel willen dat mijn vriend 2 jaar gaat pauzeren en extra aflossen. Maar die wil daar eigenlijk nog niet aan.
Nadat ik belastingaangifte heb gedaan pas ik altijd de kinderopvangtoeslag gegevens aan (schat altijd veel hoger dan het is aan salaris) dan wordt het binnen paar weken verwerkt en krijg je het bedrag al. Definitieve afrekening komt daardoor elke keer op 0 uit 😉
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
04-09-2018 10:09
Energie wisselen moet ik me ook eens in verdiepen (en dan ook in de balans tussen verbruik en dat vaste deel). Heb sinds een paar maanden zonnepanelen op het dak, WOW dat scheelt echt leuk in de energie rekening :)
Zonnepanelen zijn inderdaad leuk. Wij hebben ze sinds 2012 en nu blijken alsnog de btw terug te kunnen krijgen :cheer2:. Mooie meevaller van zo'n 600 euro. Daarmee hebben we ze nu al bijna terugverdiend.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Dank, dank, dank. Ik had geschreven dat ik de boete kreeg ivm overstappen terwijl ik vethuisd was. Jullie berichten heb ik gelezen en ben verhaal gaan halen.
Uitslag de boete hoef ik niet te betalen, was nog wel een gedoe omdat de vorige leverancier zei we leveren overal. Ik had de mail gelukkig nog. Na veel mail, telefoon (die ik tegenwoordig altijd bevestig, "heden heb ik om .... gesproken met ..... afgesproken is..")
Bleek dat ze vonden wat ik had verbruikt moest betalen, ja duhhh logisch.
Krijg ik nog wel acht harde euro"s terug.
Fijn HSV dat de boete is vervallen. Goed dat je er achteraan bent gegaan!
Wij zitten nu bij EnergieDirect, maar we stappen regelmatig over. Mijn man zoekt dat steeds uit.

Vanuit milieuoogpunt en investering zou ik graag willen investeren in een windmolen, maar ik wil daarmee niet gebonden zijn aan een specifieke energieleverancier (zoals GreenChoice). Bestaat dat?
Alle reacties Link kopieren
Jahoor. Vaak worden per project aparte coöperaties opgericht. Initiatief ligt wel vaak bij een of meerdere energieleveranciers.

Voorbeeld: http://www.ijsselwind.nl
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven