Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians, deel 7

10-08-2018 22:34 278 berichten
Deel 7 alweer!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Min of Meer
Lekker Leven Met Minder
Zuinigaan
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Meer geld minder stress
Financieel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Miss Happy Money
Gierige Gerda
Geldnerd
Zuinige Man
Mevrouw Money Wenkbrauw
Struikelen (Mariima)
Niet Tot 71
The Happy Financial
Finance Monkey
De Budgetman
ConsuminderSingle
Het Rijke Wijf
Project Lonica
Lineaire hypotheek versneld naar 0
Geen Baan Meer
Conservatieve Geldzaken
Genoegzaam
Dromen en Doen


Deel 6



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 16:12
37.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mwa, misschien als je alles netjes doet, vaak voor enquêtes wordt uitgenodigd. Als je veel online besteld is het soms wel prettig omdat je geldterug krijgt. Maar het zijn geen grote bedragen.
Een uurtje extra werken levert meer op. ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag weer meelezen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden ook meegeschreven. Wel dit jaar de touwtjes wat laten vieren. Doel om minder voor de hond te kopen is totaal niet gelukt (eikel, met zn grote smeekogen). Spaardoel wel gehaald, als ik even de aanschaf van mijn auto niet meereken. Die stond sowieso al een tijd op de planning, en had daar al budget voor gemaakt. Tevens daarom niet op vakantie gegaan.

Ik verwacht dit jaar ruim 5000 euro bruto hoger uit te komen qua salaris dan in 2017, even nog 2 maanden afwachten tot ik het precies weet . Dus opzich was de ruimte er ook wel om wat te doen: nieuwe (ook wat duurdere) kleding, hond verwennen, nieuwe auto met duurdere verzekering etc.

Nadeel is dat ik totaal geen voorspelling kan doen of deze trend qua salaris blijft. Dus het moet wel weer in het gareel. Goede stap om hier weer wat actiever te worden dacht ik zo
Alle reacties Link kopieren
RP7, ja altijd lastig te voorspellen of iets een trend is of een eenmalige actie.

Als het goed is gaat mijn salaris per 1-1 fors omhoog. :cheer2:
Ik heb er alleen nog geen plannen voor, dus ik moet even kijken wat ik er mee ga doen... luxeprobleem. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
plek schreef:
25-10-2018 21:33
...

Ik had me dat als kind en tiener toch wel anders voorgesteld. Ik heb een aardige baan, ik werk 36 uur per week, ga nooit op vakantie, ik heb geen auto of grote woning. Ik woon notabene in een sociale huurwoning (maar geen huur- of zorgtoeslag) en toch zit ik op zondagavond alle supermarktfolders uit te pluizen en moet ik bij elk noodzakelijk of kapot ding bedenken of ik het wel echt nodig heb. Ik hoef echt niet maandelijks voor honderden euro's te kunnen winkelen, maar ik vind het op dit moment gewoon even zó tegenvallen.

Ik verdien te weinig om te kopen, nu zou ik op dit moment ook niet willen kopen hoor, maar kan op deze manier ook nooit de kosten koper bij elkaar sparen.
Late reactie maar aansluitend op de berichten die hierna gepost werden.
Als je alleen woont en moet krabben om rond te komen zou ik toch uitkijken naar een bijbaantje of een opleiding naast je werk. 36 werkuren/week is vrij weinig zonder gezin, mantelzorg, ofzo.
Bij een tweede baan moet je niet enkel kijken naar de inkomsten die je hiermee vergaart maar tevens naar de uitgaven die je hierdoor niet maakt. Ga je op zaterdagavond werken in een keuken en verdien je hier vijftig euro mee, ipv dat je uitgaat met je vrienden; tel dan beide bedragen op om het verschil op je maandbudget te zien.
In feite leverde extra werken mij altijd meer en makkelijker op dan het zoeken naar besparingen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, 36 uur per week is bijna fulltime, dus je zou wel verwachten dat je dan gewoond rond moet kunnen komen. Ik snap wel dat Plek zich dan verbaasd over hoe lastig het soms is om rond te komen.

En een tweede baan moet wel mogelijk zijn. Misschien heeft ze een fysiek zware baan of eentje met onregelmatige uren, dan is het toch lastig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ze is alleenstaande, niemand om de kosten mee te delen.
Ik weet dat ons beeld van wat normaal is een beetje verstoord is door de periode 1950-2000, maar zorgeloos leven door 36u/week te werken is vrij uitzonderlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar wat je onder zorgeloos leven verstaat. Als je niet veel eisen hebt kun je van minimumloon in Nederland prima rondkomen. De een houdt over met 1500 in de maand en de ander komt nog tekort met 3000. Is maar net wat je uitgavenpatroon is en waar je tevreden mee bent.

Ik kan heel goed rondkomen van 3 dagen in de week werken en vind dat ik redelijk zorgeloos leef. Maar ik moet wel keuzes maken en kan financieel niet alles wat ik zou willen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
12-11-2018 10:07
RP7, ja altijd lastig te voorspellen of iets een trend is of een eenmalige actie.

Als het goed is gaat mijn salaris per 1-1 fors omhoog. :cheer2:
Ik heb er alleen nog geen plannen voor, dus ik moet even kijken wat ik er mee ga doen... luxeprobleem. :facepalm:
Ik weet nog wel een goed doel:

Help Broodtrommel de winter door :proud:


Overigens is 36 uur gewoon fulltime in dit land mensen. Zoek het maar op.
Een fulltime baan is vanaf 34 uur per week.
Alle reacties Link kopieren
Eendje_ schreef:
12-11-2018 18:37
Het is maar wat je onder zorgeloos leven verstaat. Als je niet veel eisen hebt kun je van minimumloon in Nederland prima rondkomen. De een houdt over met 1500 in de maand en de ander komt nog tekort met 3000. Is maar net wat je uitgavenpatroon is en waar je tevreden mee bent.

Ik kan heel goed rondkomen van 3 dagen in de week werken en vind dat ik redelijk zorgeloos leef. Maar ik moet wel keuzes maken en kan financieel niet alles wat ik zou willen.
Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan of je gezond bent, betaalbare huisvesting hebt, geen schulden (die kunnen ook buiten je schuld ontstaan) of soms een dosis geluk.

Ik red het zelf ook wel met passen en meten, maar ken tegelijkertijd ook andere voorbeelden waar tevredenheid niet zo heel veel van doen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik wel met je eens broodtrommel :)
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
12-11-2018 20:24
Ik weet nog wel een goed doel:

Help Broodtrommel de winter door :proud:


Overigens is 36 uur gewoon fulltime in dit land mensen. Zoek het maar op.
Een fulltime baan is vanaf 34 uur per week.

Staat op mijn lijstje! Wat is het rendement? ;-)

Ja mazzel moet je soms wel hebben. Ik heb lang thuis gewoond, waarbij ik de kosten deelde met mijn moeder (niet 50-50 want ze wilde dat ik spaarde voor een eigen huis, de schat :flirting: ), dus ik heb goed kunnen sparen. Vervolgens samen gaan wonen met iemand die ook goed gespaard had én ook geen super groot huis wilde hebben. Dus kleine hypotheek enz. enz.

Maar verder eens hoor. Als je 36 uur werkt (geen minimumloon) zou je redelijk normaal rond moeten komen. Jammer alleen dat bijvoorbeeld huisvesting vaak zo duur is en roet in het eten gooit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het was niet de bedoeling om kritiek te leveren op een persoon. Maar doorheen de geschiedenis is het gewoon vrij uitzonderlijk dat je zelfstandig een huishouden kunt voeren op basis van 1 inkomen.
Misschien erg off-topic: maar volgens mij ligt de tijd dat één kostwinner volstond voor een gezin, ver achter ons.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het scheelt nogal of je met een salaris alleen rond moet komen of met een gezin :) En met de luxe die mensen/gezinnen zichzelf wensen (rijtjeshuis met tuin, luxe op vakantie gaan) red je het inderdaad niet meer met één inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Maar soms is een gewone woning/flat zonder poespas al bijna veel te duur als je een normaal salaris hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
13-11-2018 09:05
Staat op mijn lijstje! Wat is het rendement? ;-)
Eh een goed gevoel? 🤣


Weet iemand trouwens wanneer alle zorgpremies bekend zijn? Ik vind het altijd zo irritant laat in het jaar dat ze alles pas op een rijtje hebben.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 14-11-2018 14:29
32.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
14-11-2018 14:14
Eh een goed gevoel? 🤣


Weet iemand trouwens wanneer alle zorgpremies bekend zijn? Ik vind het altijd zo irritant laat in het jaar dat ze alles pas op een rijtje hebben.
Vandaag als het goed is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
14-11-2018 14:14
Eh een goed gevoel? 🤣


Weet iemand trouwens wanneer alle zorgpremies bekend zijn? Ik vind het altijd zo irritant laat in het jaar dat ze alles pas op een rijtje hebben.
Die moesten de 12e bekend zijn dus alles is er al als het goed is.

Ik heb deze overstap zelf al geregeld voor alles bekend was. Principiele keuze boven het financiele. Dan maar een paar tientjes meer per jaar kwijt. Ik wil niet meer mee betalen aan verzekeraar(s) die het zorgcollega's (alle disciplines) zo moeilijk of onmogelijk maken. Er is er eigenlijk maar 1 waar je dan echt goed zit, dus dat is een makkelijke keuze.

Wel weer maximaal eigen risico voor het 4e jaar op rij. Als ik iets zou hebben waardoor dat op gaat dan heb ik nog steeds meer in de zak gehouden aan premiekorting (954 euro over 4 jaar).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook maximaal eigen risico. Ik kan het a) zelf betalen en ik heb maar 1x gehad dat ik er wel gebruik van maakte, maar zelfs met het laagste eigen risico had ik had ik maar iets van 150-200 euro vergoed gekregen. Dus die kosten haal ik er wel uit.
Ik zit te overwegen om over te stappen naar geen aanvullende verzekering, want in mijn huidige zit eigenlijk alleen tandarts en fysio (niet jaarlijks) waar ik iets voor terug krijg. Inentingen (ivm reizen) en brillenvergoeding (was in vorige pakket ineens alleen bij één bepaalde keten), heb ik al niet. Volgens mij weegt het niet op tegen de kosten en ik kan het zelf betalen.

Ik zit wel te kijken voor mijn moeder. Die zit nu in een duur pakket, maar heeft zelden iets. Haar man heeft helaas wel veel kosten, maar het is mij niet duidelijk of dit standaard vergoed is of door het pakket. Mogelijk dat het beter is dat ze blijven zitten waar ze zitten, want ze hebben wel steeds meer klachten...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
15-11-2018 09:14
Hier ook maximaal eigen risico. Ik kan het a) zelf betalen en ik heb maar 1x gehad dat ik er wel gebruik van maakte, maar zelfs met het laagste eigen risico had ik had ik maar iets van 150-200 euro vergoed gekregen. Dus die kosten haal ik er wel uit.
Ik zit te overwegen om over te stappen naar geen aanvullende verzekering, want in mijn huidige zit eigenlijk alleen tandarts en fysio (niet jaarlijks) waar ik iets voor terug krijg. Inentingen (ivm reizen) en brillenvergoeding (was in vorige pakket ineens alleen bij één bepaalde keten), heb ik al niet. Volgens mij weegt het niet op tegen de kosten en ik kan het zelf betalen.

Ik zit wel te kijken voor mijn moeder. Die zit nu in een duur pakket, maar heeft zelden iets. Haar man heeft helaas wel veel kosten, maar het is mij niet duidelijk of dit standaard vergoed is of door het pakket. Mogelijk dat het beter is dat ze blijven zitten waar ze zitten, want ze hebben wel steeds meer klachten...
Mijn ouders (eind 70) hebben al een aantal jaren geen AV meer. Kijk eens goed of ze er inderdaad gebruik van maken. Mijn ouders hebben wel veel zorgkosten (moeder is diabeet die insuline spuit, vader slechthorend, loopt bij de internist en moet minimaal 1 keer per maand bloedprikken) maar dat is allemaal basisverzekering. Ze hebben allebei al jaren een volledig kunstgebit en komen dus ook nooit bij de tandarts. De fysio zegt na 5-6 behandelingen (afhankelijk van de aandoening) dat het klaar is. Zwangerschap en een reis naar het buitenland doen ze ook niet meer (hooguit een dagtripje naar Duitsland), alternatieve geneeswijzen zijn ze ook niet zo van.

Alleen een AV voor de fysio kan meestal ook niet uit. Niet vergoedde zorgkosten kunnen onder voorwaarden ook afgetrokken worden van de IB en bij een laag inkomen heb je de tegemoetkoming specifieke zorgkosten.

Ik zou dus goed kijken wat ze daadwerkelijk van hun pakket gebruikmaken en of het nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Wilma, daar ben ik dus mee bezig. Ik probeer er dus achter te komen welke dingen nu wel en welke nu niet via de aanvullende verzekering gaan. Punt is ook dat mijn moeder erg huiverig om minder verzekerd te zijn. Daarnaast hebben ze niet zoveel reserves dat ze alles zelf op kunnen vangen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
RP7 welke is dat? Mag ook per PB als dat niet gepost mag worden
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
15-11-2018 17:46
RP7 welke is dat? Mag ook per PB als dat niet gepost mag worden
Ik ben dan ook wel benieuwd.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
15-11-2018 17:46
RP7 welke is dat? Mag ook per PB als dat niet gepost mag worden
Als ik zou moeten gokken; dsw
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik zou gokken op ONVZ. Ik ben daar verzekerd, vanwege dezelfde principes. En met maximaal eigen risico, zonder AV.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven