Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians, deel 7

10-08-2018 22:34 278 berichten
Deel 7 alweer!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Min of Meer
Lekker Leven Met Minder
Zuinigaan
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Meer geld minder stress
Financieel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Miss Happy Money
Gierige Gerda
Geldnerd
Zuinige Man
Mevrouw Money Wenkbrauw
Struikelen (Mariima)
Niet Tot 71
The Happy Financial
Finance Monkey
De Budgetman
ConsuminderSingle
Het Rijke Wijf
Project Lonica
Lineaire hypotheek versneld naar 0
Geen Baan Meer
Conservatieve Geldzaken
Genoegzaam
Dromen en Doen


Deel 6



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 16:12
37.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
24-10-2018 23:19
Ik hou 150 euro over na eerder genoemde. Daar komt eigen risico nog bij, bepaalde medicijnen, kapper, kleding, verjaardagen en cadeaus voor anderen, OV als ik bijv naar iemand toe ga, dingen voor in huis, fiets gejat etc... Ik werk ook hard en veel, dus wil af en toe ook nog eens iets leuks kunnen doen. Dat holst in de nacht bijvoorbeeld is voor mij geen keus. Het is dat of niet. Maar begrijp me niet verkeerd, ik red me wel en het is ook een sport. Het is af en toe alleen wel eens frustrerend zoals nu, alles gaat tegelijkertijd kapot argh.. en dan moet je handig zijn. En dat ben ik dan weer wel. Niet handig met de handen (twee linker) maar in dealtjes scoren, dingen doorverkopen etc.. Van mijn vakantiegeld en 13e maand ga ik op vakantie, betaal eventuele "onverwachte" rekeningen en grotere dingen die stuk gaan in huis zoals een wasmachine, ketel, reparaties aan huis etc.. Het overlapt elkaar, maar dat van een groeiende of goede buffer heb ik laten varen. Het lukt me niet met dit salaris. Misschien dat ik volgend jaar een andere baan ga zoeken. Heb dit jaar te veel aan mijn hoofd gehad en ben wel toe aan een nieuwe uitdaging tegen die tijd.
Hier hetzelfde broodtrommel. Wij zijn dan wel met zijn 2en (en 2 kinderen), maar door omstandigheden is mijn inkomen heel laag. Hier ging dit jaar ook van alles kapot. Van de wasmachine, via de schuur in de tuin tot de oven en de DVD-speler. De laatste 2 zijn nog niet vervangen, er is simpelweg het geld niet voor. Gelukkig wonen we niet duur (koopwoning, deels afgelost door schenkingen) en eind dit jaar gaat het nog goedkoper worden, want dan is onze rentevaste periode afgelopen. Zoals het er nu naar uitziet gaan onze bruto lasten dan met 125-150 euro per maand dalen.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
24-10-2018 17:28
Vind het af en toe wel heel jammer dat ik niet gewoon een paar honderd euro opzij kan zetten elke maand. Elke keer als ik wat maanden bezig ben is er wel weer wat dus dat van die buffer heb ik laten varen.
Maar als het om buffers gaat hoeft het ook niet om honderden euro's te gaan toch?
Bij mij gaat het bij de meeste van mijn spaarpotjes om tientjes werk dat ik er maandelijks in stop.

Ik heb een koelkast, een wasdroogcombi, een stofzuiger, vriezertje, combimagnetron staan qua witgoed. Dat heeft mij zo'n 1200 euro gekost en ik hoop dat het allemaal zo'n tien jaar meegaat, dus ik zet een tientje per maand in mijn spaarpotje witgoed, dat is over 10 jaar tijd 1200 euro. Dat is genoeg om alles over die tien jaar tijd voor een simpel model te vervangen.
Mocht er met een jaar iets kapot gaan, nadat het leeg is, heb ik in ieder geval weer 120 euro gespaard, zelfs als vervangen meer kost, is het iig fijn om dat geld te hebben liggen.

Zelfde met pc, en telefoon, tientje ieder. Is elke 5 jaar 600 euro voor een nieuwe pc. en elke twee jaar 240 euro voor een nieuwe mobiel. Veel meer dan dat wil of hoef ik van mijzelf er ook niet aan uit te geven.

Al die tientjes samen voor al mijn verschillende potjes samen telt wel op, maar het spaart ongemerkt ook lekker op. Dat als ik iets nieuws nodig heb, of jaarlijks terugkerende hogere rekeningen heb, doet het niet zoveel pijn aan mijn te besteden inkomen van die maand.

En mocht ik nou wel per se voor een duurder model willen gaan, of tegenvallers hebben dan inderdaad maar een maand wat zuiniger aandoen. of het te besparen bedrag met 5 tot 10 euro verhogen. Merk ik maandelijks niets van, maar het telt over vele maanden en jaren wel lekker op.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
23-10-2018 20:53
Een buffer van 50k lijkt mij heel nuttig, bijv voor:

- verbouwingen als we op een gegeven moment een ander huis kopen (dan hoef je niet per se iets te kopen wat al precies aan de wensen voldoet en instapklaar is en ook niet jaren in een bouwval te wonen omdat je nog moet sparen voor verbouwingen)

- de vrijheid om minder te gaan werken / eerder met pensioen te gaan / risico's te nemen op werkgebied zoals bijvoorbeeld van een vast naar een tijdelijk contract te gaan in een nieuwe baan of een eigen bedrijf op te zetten

- de zekerheid dat in geval van rampspoed (erge/chronische ziekte, overlijden, arbeidsongeschiktheid, geldvretende rechtszaken, oid) genoeg geld achter de hand is om het een tijd uit te zingen

- de mogelijkheid om onze 3 kinderen financieel te ondersteunen als ze willen studeren of een huis willen kopen later

Juist voor dit soort zaken sparen wij en dat vergt een heel andere mindset en gaat vaak ook om heel andere bedragen dan sparen voor een vakantie of nieuwe wasmachine.
Precies dit dus.
Wij hebben zelfs meer dan het dubbele aan spaargeld.

Wat ik zie is. Met geld heb je de mogelijk om nog meer geld maken:

Ik kan bijvoorbeeld gaan beleggen. (Lange termijn beleggingen)

Ik kan sparen zodat ik een 2ehuis kan kopen en deze weer verhuren.

Ik kan een beginnen spullen inkopen en verkopen.

En ga zo maar door.

Waarom denk je dat arme mensen vaak zeggen: rijke mensen worden rijker arme mensen worden armer.
Ligt soms ook wel hoe je met geld omgaat.

En ja, we genieten zeker van het leven, oa. vaak uiteten.
Alle reacties Link kopieren
spagroen, het is natuurlijk gewoon zo dat je met geld, geld kan maken. Dat voordeel hebben mensen die rijk zijn.

broodtrommel, ik snap wel dat het frustrerend is. In je eentje is het ook lastiger om tegenvallers op te vangen dan wanneer je samen bent. Al is het maar omdat het inkomen dan 2x zo hoog is.

Kleinezon, ik structureer mijn spaargeld wel. Voorheen deed ik dat door verschillende termijnen te gebruiken mbt het vastzetten van het spaargeld in depositio's. Nu bijvoorbeeld door groen te beleggen (ivm met geen vermogensheffing) en ik ben meer gewoon gaan beleggen.

Wij hoeven geen geld meer apart te zetten voor ons huis, aangezien we hypotheekvrij zijn. Ons huis is nog vrij nieuw, dus op kort termijn zullen er geen grote uitgaven zijn. De grootste post binnen nu en 10 jaar zou een nieuwe warmtepomp zijn, kosten zullen tussen de 8 en 10.000 euro zijn. Dat is niet goedkoop, maar onze kosten voor elektriciteit (wij zijn gasloos) zijn ongeveer 50 euro per maand en ze gaan ongeveer 20 jaar mee.

Dat een warmtepomp zo duur is, is wel vanaf het begin gemeld, alleen ging men er 10 jaar geleden van uit dat ze ondertussen wel goedkoper zouden zijn. Maar nog zijn er buurtbewoners die zeggen dat vervanging ze teveel gaat kosten. Ik ben benieuwd hoe ze dat tzt gaan doen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 21:42
Thnx Lila, heb ze toegevoegd :D

Ik zal binnenkort de lijst nog eens doorlopen, kijken of ze allemaal nog wel actief zijn, en misschien nog meer toevoegen

wat was ook alweer de website waar elke week een huishouden vertelde wat hun inkomen is en uitgaven. vond ik erg leuk om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
SummerIsNear schreef:
25-10-2018 08:15
Ik heb een koelkast, een wasdroogcombi, een stofzuiger, vriezertje, combimagnetron staan qua witgoed. Dat heeft mij zo'n 1200 euro gekost en ik hoop dat het allemaal zo'n tien jaar meegaat, dus ik zet een tientje per maand in mijn spaarpotje witgoed, dat is over 10 jaar tijd 1200 euro. Dat is genoeg om alles over die tien jaar tijd voor een simpel model te vervangen.
Mocht er met een jaar iets kapot gaan, nadat het leeg is, heb ik in ieder geval weer 120 euro gespaard, zelfs als vervangen meer kost, is het iig fijn om dat geld te hebben liggen.
Zo doen wij het ook, met afschrijving van de dingen die we hebben en daar potjes met geld voor opbouwen door maandelijkse reserveringen. Zo staan we ook eigenlijk nooit voor grote verrassingen: schoolgeld, de gemeentelijke belastingen, eigen bijdrage ziektekosten, onderhoud van auto en huis en een koelkast die kapot gaat zijn voor ons geen onvoorziene 'elke maand is er wel wat' gebeurtenissen, maar zijn gewoon ingecalculeerd. Elke maand gaat er automatisch een bepaald bedrag in de potjes: huis (onderhoud, meubels en apparatuur), auto & fiets en jaarlijke incasso's. Op dit moment zit er in het auto potje veel geld, omdat onze auto al ruim 10 jaar is. Als hij het begeeft en we moeten een nieuwe kopen dan voelt dat niet als een enorme aderlating, het geld was immers toch al geoormerkt. Ik realiseer me wel dat het een zekere luxe is om het zo te kunnen doen en dat ermee beginnen zonder startkapitaal en zonder dat al je spullen nieuw zijn best lastig is. Wel denk ik dat als het je structureel niet lukt om geld te reserveren voor dit soort dingen dat het dan nuttig is om eens kritisch te kijken of je uitgaven omlaag zouden kunnen en/of je inkomsten omhoog, anders blijf je het ene gat met het andere dichten en heb je een probleem als er eens meerdere grote uitgaven tegelijk aan de orde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Desondanks lijkt mij dat niet makkelijk als je gewoon niet zo veel overhoud per maand.

Ik kan mij trouwens nog herinneren dat de minister-president (Balkenende/Rutte?) aan het begin van de crisis zei dat als mensen niet rond konden komen, ze maar meer moesten gaan weken, of er desnoods er nog een baan bij nemen.
Nu weet ik uit mijn eigen contracten dat dit vaak niet zomaar kan. Hoogstens dat je folders of zo gaat rondbrengen. Want voor een echte baan heb je toestemming nodig.
Kennen jullie iemand die wel 2 banen heeft?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
elize_ schreef:
25-10-2018 12:45
wat was ook alweer de website waar elke week een huishouden vertelde wat hun inkomen is en uitgaven. vond ik erg leuk om te lezen.


Ik denk dat je de blog SimpelRijkLeven bedoeld, in het lijstje in de OP staat die nog onder 'In 10 jaar Financieel Onafhankelijk' (sorry, moet de OP nog bijwerken).
Er zijn nieuwe blogs die ook iets dergelijks doen, bijv ZuinigeMan. Porterenee zet in haar blog oude kopieën neer van dezelfde soort rubriek in Flair die zij schrijft.
dianaf schreef:
25-10-2018 15:43
Kennen jullie iemand die wel 2 banen heeft?


Je kunt ook denken aan verhuren van een deel van je huis, via AirBnB of als hospita, om extra inkomsten te krijgen.
Ik ken meerdere mensen die naast een baan in loopdienst als ZZP-er aan de slag zijn gegaan (en uiteindelijk de baan in loondienst opzegden). Ook zijn er mensen die een halve of hele dag per week doceren aan een MBO of HBO.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
25-10-2018 15:43
Kennen jullie iemand die wel 2 banen heeft?
Ja, een aantal. De 2e baan is dan wel als ZZPer en behoorlijk flexibel. Ik kan iemand die naast (fulltime) juf ook fotograaf is (oa bruiloften), iemand die naast (fulltime) ICTer houten meubels maakt in opdracht en iemand die naast zijn (parttime) kantoorbaan als ZZPer losse opdrachten aanneemt. Bij alle 3 is geldnood overigens niet de motivatie: bij de eerste 2 is het meer een uit de hand gelopen hobby, bij nr 3 omdat hij op die manier zekerheid en vrijheid kan combineren.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-10-2018 21:18
Maar Broodtrommel, zo'n buffer heb je toch vooral om die dingen er iedere keer zijn te kunnen betalen? Tenminste, ik wel. Ik heb 1 spaarrekening in mijn bv, 1 spaarrekening prive en 1 spaarrekening met mijn vriend samen. Ik noem alles buffer en spaar, maar met name die laatste is meer een reservering, voor als de wasmachine kapot gaat bijv. Dat soort tegenvallers zijn veel beter op te vangen als je daar maandelijks geld voor opzij zet. Als je geen buffer hebt, kun je die 'er is weer eens wat'-zaken helemaal niet betalen, toch? Dan moet je de rest van de maand droog brood eten.
Sorry ik had een hele tekst getypt in 1 post om te reageren op forummers maar de pagina laadde ineens opnieuw en nu alles kwijt. Dus ga even per persoon reageren en de post gaandeweg editen :$

Buffer en spaar is voor mij hetzelfde. Je zet geld opzij met een doel. En ik zet wel iets opzij, maar het gaat er even hard weer uit. Ik kan het dus wel net aan betalen maar eindig vaak weer op 0- er zit geen stijgende lijn in en daar baal ik af en toe van. Denk je goed bezig te zijn en daar ga je weer. Heb geen schulden en betaal rekeningen op tijd.
Je kunt ook denken aan verhuren van een deel van je huis, via AirBnB of als hospita, om extra inkomsten te krijgen.
Ik ken meerdere mensen die naast een baan in loopdienst als ZZP-er aan de slag zijn gegaan (en uiteindelijk de baan in loondienst opzegden). Ook zijn er mensen die een halve of hele dag per week doceren aan een MBO of HBO.
Tenzij je dus een kamer, studio of 1 kamerappt hebt ;)
Gelukkig ben ik zelf handig om geld te genereren dmv goede dealtjes, handeltjes etc wat volkomen legaal is. Maar kan me ook voorstellen dat mensen die (zoek je combinatie) alles alleen moeten doen, een full time baan hebben, mindere gezondheid, kinderen combineren of wat dan ook, daar an sich al een dagtaak aan hebben.

@ Wilma, fijn dat je binnenkort wat extra's over gaat houden. Hopelijk wat meer lucht :)
Ja het is af en toe even balen, maar uiteindelijk red je het wel weer. Een dvdspeler is ook geen prio, dus ala je weer wat lucht hebt kan je weer een nieuwe halen. Neemt niet weg dat je gewoon wel eens En En wilt doen.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 25-10-2018 17:38
31.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eendje_ schreef:
25-10-2018 06:11
broodtrommel, heb je een laag salaris of hoge vaste lasten?

Het is ook een keuze hoe hoog je lasten zijn voor wonen. Ik vind dat zelf ook een hele lastige keuze in deze maatschappij met de huidige woningmarkt. Voor 800 euro mag je blij zijn om in een klein krot te wonen. De andere keuze is voor 300 euro op kamers. Ik hecht veel waarde aan mijn eigen plek, dus dan maar duur huren. Vervolgens lever ik wel flink in met wat ik per maand over hou naast mijn vaste lasten om leuke dingen mee te doen. Het is een keuze, alleen geen leuke!

Ik vind het ook lastig met een laag salaris. Als ik zie wat sommigen hier per jaar kunnen sparen (vaak met zijn tweeën), dan is dat een bedrag wat ik in mijn eentje netto per jaar niet eens verdien :biggrin: maar ik vind het fijn dat iedereen mee schrijft, want het geeft juist verschillende visies die ook weer interessant kunnen zijn :)
Ver onder modaal en op die lasten is weinig te bezuinigen. Geloof me ;)

Maar ben het niet met je eens dat wonen perse een keuze is. Niet in deze huizenmarkt tenminste.
Ter illustratie, ik heb tot mijn 30e op kamers gewoond, daarna iets kunnen kopen met heel veel bluf en een dosis geluk (650 bruto, 33m2). Mijn eigen hok kan ik nu niet eens de voordeur van betalen zou ik nu kopen, zo gestoord is de huizenmarkt nu. Studenten slapen in tenten en containers of betalen wel wat meer dan 300 voor een kamer, dus ze zien je al aankomen als 30 plusser voor een kamer. Veel starters kunnen niets kopen, want te duur, niet sociaal huren want niet genoeg puntenopbouw of particulier huren voor absurde prijzen. Ik heb geluk gehad en ben blij met mijn hok, maar velen hebben dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal met je eens broodtrommel! De huizenmarkt is bizar en ik vind hetzelfde, want ik heb ook een laag inkomen en kan dus ook nergens terecht.
Maar ik vind wel dat het een keuze blijft. Want je kan wel betaalbare woonruimte vinden, alleen moet je dan naar de andere kant van het land verhuizen. Wil je dat niet vanwege werk of familie, dan is dat dus de keuze. En dan is het dus frustrerend dat tweeverdieners die keuze niet hoeven te maken (daar is het dan én én). In mijn optiek heb je dus over alles in het leven een keuze. En sommige keuzes kun je misschien niet maken omdat er door je situatie al gekozen is, maar ik blijf het leven maakbaar vinden in dit opzicht :)
Alle reacties Link kopieren
SummerIsNear schreef:
25-10-2018 08:15
Maar als het om buffers gaat hoeft het ook niet om honderden euro's te gaan toch?
Bij mij gaat het bij de meeste van mijn spaarpotjes om tientjes werk dat ik er maandelijks in stop.

Ik heb een koelkast, een wasdroogcombi, een stofzuiger, vriezertje, combimagnetron staan qua witgoed. Dat heeft mij zo'n 1200 euro gekost en ik hoop dat het allemaal zo'n tien jaar meegaat, dus ik zet een tientje per maand in mijn spaarpotje witgoed, dat is over 10 jaar tijd 1200 euro. Dat is genoeg om alles over die tien jaar tijd voor een simpel model te vervangen.
Mocht er met een jaar iets kapot gaan, nadat het leeg is, heb ik in ieder geval weer 120 euro gespaard, zelfs als vervangen meer kost, is het iig fijn om dat geld te hebben liggen.

Zelfde met pc, en telefoon, tientje ieder. Is elke 5 jaar 600 euro voor een nieuwe pc. en elke twee jaar 240 euro voor een nieuwe mobiel. Veel meer dan dat wil of hoef ik van mijzelf er ook niet aan uit te geven.

Al die tientjes samen voor al mijn verschillende potjes samen telt wel op, maar het spaart ongemerkt ook lekker op. Dat als ik iets nieuws nodig heb, of jaarlijks terugkerende hogere rekeningen heb, doet het niet zoveel pijn aan mijn te besteden inkomen van die maand.

En mocht ik nou wel per se voor een duurder model willen gaan, of tegenvallers hebben dan inderdaad maar een maand wat zuiniger aandoen. of het te besparen bedrag met 5 tot 10 euro verhogen. Merk ik maandelijks niets van, maar het telt over vele maanden en jaren wel lekker op.
Een rekensommetje als voorbeeld

10 voor PC/ tablet, 10 voor mobiel, 10 voor witgoed is 30 per maand
Dan is er nog 120 euro over. Vervolgens je eigen risico en medicijnen a 35 per maand = 85 over
2x per jaar naar de kapper a 5 € per maand, 1x in de drie maanden naar ouders met OV a 35€ dus 10 per maand. Heb je nog 60 over.
Kleding en schoenen, laten we het laag houden en zeggen 20 euro per maand, dan heb je nog 40. Voor die 20 per maand kan je dan bijvoorbeeld een zomerjas of een winterjas kopen, stuk of 3 bhs, wat ondergoed en sokken, 3 broeken, 2 paar schoenen, een jurk, wat shirtjes/basics van kopen, een trui en vast nog wel wat. Iig een basisgarderobe voor een jaar. Heb je nog 40 euro in die maand om te spenderen aan ontspanning als je hebt gewerkt, ware het niet dat er gemiddeld elke maand wel twee mensen jarig, bevallen, getrouwd of wat dan ook zijn. Blijft er 20 euro over als je gemiddelden over een jaar zou nemen.

Dan heb je hierin nog niet vervanging van eventuele vloer,likje verf, radiator, keuken, badkamer of ander onderhoud aan je woning meegerekend. Een auto heb ik niet. Dat zijn dus de paar honderd euro dingen die ik dolgraag opzij zou willen zetten. Ook dingen zoals een nieuw matras, bank, tv, fiets of wat dan ook is handig op zijn tijd of het switchen naar warmtepompen inde toekomst. Nu kan dat dus van die 13e maand en vakantiegeld opgevangen worden.

Oh en het is ook wel leuk als je hard werkt om nog eens iets leuks te doen zodat je kan ontspannen en vakantie is fijn om bij te tanken.

Nogmaals, ik betaal mijn rekeningen en heb geen achterstanden. Ik heb overigens ook gewoon 2e hands meubeltjes, nog een oud bakbeest van een televisie, een heel oud keukentje, geen auto etc en dat vind ik prima. Ik wil mijn voetafdruk verkleinen vanwege het milieu en onze planeet en geef niet veel om nieuwe dingen, maar alles zal uiteindelijk wel een keer vervangen moeten worden als het kapot is. Kan de extra dingen doen, dus de ontspanning, van de deals die ik maak, het doorverkopen van spullen, als betaald klapvee in een studio te zitten, slim gratis spul en freebies te scoren etc maar het is dus geen vetpot.

Dus ja als er dan echt vanalles bij elkaar kapot gaat of "onverwachte kosten" zoals twee maal eigen risico van 2017 en 2018 omdat er iets in november is gebeurd ( dit niet goed is gegaan dus in 2018 terug), je daaruit voortvloeiende kosten krijgt voor medicatie, zalfjes etc wat niet wordt vergoed, je fiets wordt gejat, je kraan vervangen moet worden en je mobiel overlijdt zit je dus al aan die 1200 witgoed van je waar je 10 jaar over spaart of je gehele 13e maand (meer dan dat want zoveel krijg ik niet) en dat is af en toe flink balen ;)
Herkenbaar wat iedereen zegt over die buffer en dat er weinig overblijft.
Ik woon sinds anderhalve maand weer alleen, omdat mijn vriend en ik apart zijn gaan wonen vanwege omstandigheden. Ik houd nu nog zo'n 370 euro per maand over na mijn vaste lasten. Daar mag ik natuurlijk niet over klagen, maar echt lekker sparen gaat op deze manier ook niet. Ik vind het klinken als een aardig bedrag, maar als daar dan sparen, cadeautjes, verzorgingsspullen, alle kosten voor de kat of onvoorziene zaken als een kapotte fiets bij komen, blijft er maar weinig over.

Ik vind het vooral frustrerend dat ik gewoonweg niet mee kan met mijn vrienden. Zij zijn ook niet de types die alles maar kopen wat ze willen, maar ze verdienen allemaal lekker en kinderen zijn er nog niet aan de orde, dus uit eten hier, feestje daar, wijntje zus, theater zo. Toevallig moest ik onlangs een nieuwe winterjas aanschaffen, de vorige heb ik 4 jaar geleden ergens goedkoop gekocht en hij viel zowat van ellende uit elkaar. Voor mijn werk wil ik er wel representatief uitzien en ik vind een winterjas ook belangrijk, dus nu van een degelijk merk een nieuwe gekocht. Dan is gelijk het hele 'leuke dingen doen' budget op.

Ik had me dat als kind en tiener toch wel anders voorgesteld. Ik heb een aardige baan, ik werk 36 uur per week, ga nooit op vakantie, ik heb geen auto of grote woning. Ik woon notabene in een sociale huurwoning (maar geen huur- of zorgtoeslag) en toch zit ik op zondagavond alle supermarktfolders uit te pluizen en moet ik bij elk noodzakelijk of kapot ding bedenken of ik het wel echt nodig heb. Ik hoef echt niet maandelijks voor honderden euro's te kunnen winkelen, maar ik vind het op dit moment gewoon even zó tegenvallen.

Ik verdien te weinig om te kopen, nu zou ik op dit moment ook niet willen kopen hoor, maar kan op deze manier ook nooit de kosten koper bij elkaar sparen.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
25-10-2018 17:12
Sorry ik had een hele tekst getypt in 1 post om te reageren op forummers maar de pagina laadde ineens opnieuw en nu alles kwijt. Dus ga even per persoon reageren en de post gaandeweg editen :$

Buffer en spaar is voor mij hetzelfde. Je zet geld opzij met een doel. En ik zet wel iets opzij, maar het gaat er even hard weer uit. Ik kan het dus wel net aan betalen maar eindig vaak weer op 0- er zit geen stijgende lijn in en daar baal ik af en toe van. Denk je goed bezig te zijn en daar ga je weer. Heb geen schulden en betaal rekeningen op tijd.



Tenzij je dus een kamer, studio of 1 kamerappt hebt ;)
Gelukkig ben ik zelf handig om geld te genereren dmv goede dealtjes, handeltjes etc wat volkomen legaal is. Maar kan me ook voorstellen dat mensen die (zoek je combinatie) alles alleen moeten doen, een full time baan hebben, mindere gezondheid, kinderen combineren of wat dan ook, daar an sich al een dagtaak aan hebben.

@ Wilma, fijn dat je binnenkort wat extra's over gaat houden. Hopelijk wat meer lucht :)
Ja het is af en toe even balen, maar uiteindelijk red je het wel weer. Een dvdspeler is ook geen prio, dus ala je weer wat lucht hebt kan je weer een nieuwe halen. Neemt niet weg dat je gewoon wel eens En En wilt doen.
Klopt, geeft idd wat meer lucht. Ik ben echt aan het aftellen en heb ook al contact opgenomen met de hypotheekman. Als het goed is krijgen we binnenkort vanzelf bericht. Idd, die DVD-speler die wacht al maanden, wasmachine, schuur en vriezer (want volkstuin, ding zit helemaal vol) hadden in onze ogen toch net iets meer prioriteit.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
25-10-2018 15:43


Kennen jullie iemand die wel 2 banen heeft?
Soms loont het niet om 2 banen te hebben. Ik wil naast mijn fulltime baan nog iets voor mijzelf beginnen maar dan moet ik ongeveer de helft van de inkomsten hiervan afdragen, echt te zot voor woorden! Dan neig ik om deze inkomsten niet op te geven.
Idem geldt voor een extra bijbaan, gaat ook de helft naar de overheid.
Wie wilt er dan naast zijn fulltime baan nog extra werken?
Herkenbaar Plek en Broodtrommel. Ik woon ook alleen (LAT relatie) en ik heb het geluk dat ik in een sociale huurwoning (heel klein appartementje) woon met een hele schappelijke huur. Ik moet er niet aan denken wat ik zou moeten doen als ik hier weg zou moeten. Ik verdien op dit moment net teveel om nog voor social huur in aanmerking te komen, als zzp-er kan en wil ik niet kopen en particuliere huur kan ik niet betalen.... De relatie van een vriendin van mij is net geklapt en zij zit in zo'n situatie. Ze woont nu alweer bijna een half jaar bij haar ouders, omdat ze niet aan een betaalbare woning kan komen. Huurwoningen, drie hoog achter, in een slechte wijk, beginnen gewoon pas bij €750,- excl. Dat is een hele hoop geld om in je eentje op te hoesten!

Wat spaargeld betreft: Mijn spaarpot is op dit moment leeg... Ik ben een half jaar geleden een eigen bedrijf begonnen en met alle investeringen en de eerste maanden op eigen geld leven ben ik nu blut. Maar het bedrijf loopt nu wel goed, dus ik hoop dat ik de spaarpotten nu weer snel bij kan gaan vullen!
spagroen schreef:
26-10-2018 09:13
Soms loont het niet om 2 banen te hebben. Ik wil naast mijn fulltime baan nog iets voor mijzelf beginnen maar dan moet ik ongeveer de helft van de inkomsten hiervan afdragen, echt te zot voor woorden! Dan neig ik om deze inkomsten niet op te geven.
Idem geldt voor een extra bijbaan, gaat ook de helft naar de overheid.
Wie wilt er dan naast zijn fulltime baan nog extra werken?
Ik heb een poos 2, zelfs 3, banen gehad. een full time baan, een af en toe in het weekend baantje voor erbij en ik verdiende soms nog wat bij als freelancer. Maar je houdt er inderdaad bijna niets van over en het kost je ontzettend veel gezeik met de belastingdienst. Dat is voor mij een reden geweest om op een gegeven moment met alles naast mijn full-time baan te stoppen. Inmiddels ben ik wel full-time als freelancer aan de slag gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden ook vaak zat 2 banen gehad of meer dan 60 uur gewerkt. Dat leverde ook helemaal niets op.

Maar alles leuk en aardig ... maar het is toch van de zotte dat we het er uberhaupt over hebben in een welvarend land zoals dit, waar je al veel belastingen, Btw en weet ik het wat nog meer betaald. (meer dan onze buurlanden)

Ieder mens zou met een fulltime baan gewoon rond moeten komen zonder elk dubbeltje om te moeten draaien wat mij betreft. Sinds de jaren 60 is het percentage wat de gemiddelde nederlander aan woonlasten betaald tov het loon verdubbeld. Denk daar maar eens over na. Radar had er een hele goede uitzending over. Volgens mij was het een special.
Alle reacties Link kopieren
Ben het met je eens Broodtrommel. Het zou zo moeten zijn dat als 40 uur werkt en minimum loon verdiend, je wel rond zou moeten kunnen komen.
Maar als die woonlasten zo idioot hoog zijn, is het vaak als lastig, dan komt de rest er nog bij.

Toen ik op mijn zelf wilde gaan wonen, wilde ik echt wel genoegen nemen met een leuk flatje. Gewoon huiskamer + slaapkamer. Maar die bestonden gewoon weg niet in mijn omgeving. Als alleenstaande zou ik dus een eensgezinswoning moeten bezetten als ik op mijzelf wilde. Te idioot voor woorden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Broodtrommel eens. Als ik kijk naar wat mijn ouders in de jaren '90 kwijt waren aan hun woonlasten en dat vergelijk met wat ik nu betaal... Oke, ik woon op een veel gewildere locatie, maar zij hebben een woonoppervlak van ruim 4x zo groot en daarnaast nog een heel stuk grond.
Mijn huur + gwl (en ik verbruik ruim onder het gemiddelde) zijn samen 45% van mijn netto loon.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een percentage aan woonlasten ook niet altijd iets zeggen.
Als jij 4000 netto verdient is 45% 1800 euro, waardoor je dus nog 2200 euro overhoudt voor overige lasten en uitgaven. Maar als je 1500 netto verdient hou je dus nog maar zo'n 800 euro over voor de rest.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook al 41% kwijt ben aan huur+gwl en dan huur ik particulier voor sociale woningbouwprijzen en krijg ik geen huursubsidie. Praat me niet van de woningmarkt, daar kan ik mij zo boos om maken. Ik zit ook vast. Zelfs tiny houses zijn geen reële oplossing meer, want dat is hip en minimalistisch wonen voor de elite. (30m2 voor 200.000 euro in Almere...)
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik heb dit nieuwe topic eindelijk gevonden. Ben een tijd offline geweest (als in; niet op het forum), ivm veel drukte rondom huis kopen en verbouwing. Mega verandering in het consuminderige leven; een huis kopen en grote verbouwing doen. Vriend en ik zien het echt als investering in onze toekomst, ben heel benieuwd hoe het uitpakt voor ons:-).

Ik ga dit topic morgen eens goed bijlezen, leuk.

En ik heb me net aangemeld voor euroclix, ben benieuwd hoe ik dat vind over een paar maanden en of het me wat oplevert naar mijn zin.
Werkt dat Euroclix een beetje? Ik heb zelf wel eens enquêtes ingevuld bij GfK en Kantar.

Ik wil hier weer mee gaan posten, dus zie dit maar als een tvp :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven