Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians, deel 7

10-08-2018 22:34 278 berichten
Deel 7 alweer!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Min of Meer
Lekker Leven Met Minder
Zuinigaan
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Meer geld minder stress
Financieel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Miss Happy Money
Gierige Gerda
Geldnerd
Zuinige Man
Mevrouw Money Wenkbrauw
Struikelen (Mariima)
Niet Tot 71
The Happy Financial
Finance Monkey
De Budgetman
ConsuminderSingle
Het Rijke Wijf
Project Lonica
Lineaire hypotheek versneld naar 0
Geen Baan Meer
Conservatieve Geldzaken
Genoegzaam
Dromen en Doen


Deel 6



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 16:12
37.38% gewijzigd
Kleinezon schreef:
05-09-2018 17:43
Jahoor. Vaak worden per project aparte coöperaties opgericht. Initiatief ligt wel vaak bij een of meerdere energieleveranciers.

Voorbeeld: http://www.ijsselwind.nl
Dank je! Ik ga kijken of ik in mijn provincie ook zoiets heb!
Alle reacties Link kopieren
fiool schreef:
13-08-2018 21:10
Happy new topic!

Heeft iemand ervaring met een groen dak? Wij overwegen een sedumdak op onze schuur te leggen; het schijnt de levensduur van je dak te verlengen, is goed voor het klimaat en het lijkt me ook leuk, zo'n dak vol plantjes :D

Geen ervaring mee, maar ik wil het ook graag op de schuur.
Alle reacties Link kopieren
Sedumdak lijkt me ook gaaf, maar geen ervaring mee.
Pavlovski schreef:
06-09-2018 13:09
Dank je! Ik ga kijken of ik in mijn provincie ook zoiets heb!
Als je zoiets zoekt is om energie een goed startpunt, die starten veel lokale initiatieven.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe, leuke blog ontdekt:
www.thebudgetgrammer.nl
Is nederlands.
Alle reacties Link kopieren
En https://gierigegerda.nl/
Alle reacties Link kopieren
:flag:
Thnx Lila, heb ze toegevoegd :D

Ik zal binnenkort de lijst nog eens doorlopen, kijken of ze allemaal nog wel actief zijn, en misschien nog meer toevoegen
Alle reacties Link kopieren
:cheer:
Alle reacties Link kopieren
Stil hier, dus gooi er even eentje in.

Laatst een discussie gehad met iemand die vond dat een spaarrekening van bijvoorbeeld 50k onzin was, want wanneer heb je dat nu nodig?! En dat je het dus gewoon uit moet geven want je leeft nu.
Nee, mijn spaarrekening is niet zo hoog, maar gezien mijn uitgavepatroon kan het wel en dan doe ik mij niets te kort.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet dat bedrag erop en dat gaat ook niet gebeuren voorlopig.... maar niet omdat ik vind dat ik het nu uit moet geven maar omdat ik geld gebruik voor dingen in/om huis en ruimte heb om mijn maandlasten te verlagen. Zo’n buffer lijkt me heerlijk maar goed ik moet eerlijk zeggen dat ik best van luxere dingen hou vakantie bv dan weer helemaal niet. Maar ik geef niet uit om het uitgeven en probeer dus heel langzaam lasten wel te verlagen. (Al verwacht ik dat het komend jaar even niet echt gaat gebeuren omdat er behoorlijk wat op planning staat en ook dit jaar wat extra uitgaven gedaan)
Alle reacties Link kopieren
Een buffer van 50k lijkt mij heel nuttig, bijv voor:

- verbouwingen als we op een gegeven moment een ander huis kopen (dan hoef je niet per se iets te kopen wat al precies aan de wensen voldoet en instapklaar is en ook niet jaren in een bouwval te wonen omdat je nog moet sparen voor verbouwingen)

- de vrijheid om minder te gaan werken / eerder met pensioen te gaan / risico's te nemen op werkgebied zoals bijvoorbeeld van een vast naar een tijdelijk contract te gaan in een nieuwe baan of een eigen bedrijf op te zetten

- de zekerheid dat in geval van rampspoed (erge/chronische ziekte, overlijden, arbeidsongeschiktheid, geldvretende rechtszaken, oid) genoeg geld achter de hand is om het een tijd uit te zingen

- de mogelijkheid om onze 3 kinderen financieel te ondersteunen als ze willen studeren of een huis willen kopen later

Juist voor dit soort zaken sparen wij en dat vergt een heel andere mindset en gaat vaak ook om heel andere bedragen dan sparen voor een vakantie of nieuwe wasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Die 50.000 euro was even een voorbeeld. Maar het ging erom dat ze het wel logisch dat je een kleine buffer hebt, maar de rest zou je gewoon moeten uitgeven.
Ik vind uitgeven om het uitgeven zo raar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-10-2018 08:37
Die 50.000 euro was even een voorbeeld. Maar het ging erom dat ze het wel logisch dat je een kleine buffer hebt, maar de rest zou je gewoon moeten uitgeven.
Ik vind uitgeven om het uitgeven zo raar.
Ik ook ja. Ik kan ook gerust dingen mooi of aantrekkelijk vinden (van kleine hebbedingetjes tot een auto en van koffie op een terras tot een luxe vakantie) zonder de neiging te hebben eraan toe te geven. Voor zo iemand die jij sprak is dat waarschijnlijk juist een flinke opgave.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-10-2018 08:37
Ik vind uitgeven om het uitgeven zo raar.

Anders ik wel. Ik heb flink wat spaargeld waar ik de komende jaren geen bestemming voor heb. Geen probleem, dat gebruik ik dan om ooit eerder te stoppen met werken of zo, dat zie ik tegen die tijd wel. Ik heb alles wat ik nodig heb en ben een tevreden mens, dus ik ga echt niet meer uitgeven omdat ik toevallig geld over heb. Sterker nog: we zijn de laatste jaren alleen maar goedkoper gaan leven, zonder daarbij aan comfort of levensvreugd in te leveren. Ik houd automatisch dus steeds meer geld over. Maar ik wil helemaal niet consumeren om het consumeren, de wereld gaat toch al veel te snel kapot.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
24-10-2018 09:18
Ik ook ja. Ik kan ook gerust dingen mooi of aantrekkelijk vinden (van kleine hebbedingetjes tot een auto en van koffie op een terras tot een luxe vakantie) zonder de neiging te hebben eraan toe te geven. Voor zo iemand die jij sprak is dat waarschijnlijk juist een flinke opgave.

Ja, zo ben ik ook. Ik vind echt wel veel mooi en leuk, maar ik hoef niet het allemaal te hebben of te doen. Die vriendin heeft er inderdaad meer moeite mee, maar loopt er ook wel tegen aan dat iets gewoon te duur is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
momenteel zit ik in een overgangsfase. Ik ben bezig om vanalles te verkopen en te doneren. Mijn hok is te vol en des te leger het wordt des te fijner ik het vind. Het gaat ook om spullen uit mijn studententijd (ben inmiddels 35) maar ook mijn kledingberg.

Vandaag een zak naar de donatie bak gebracht en een zak in consignatie bij een winkel gebracht (het dure spul dus).

Nog wel dingen die ik graag zou wel hebben, zoals een draadloze stofzuiger. Lijkt me ideal met mijn hoge plafonds en hoekjeshuis. En zo n handig raamreinigerding, want sjouwen met die emmers heb ik wel gehad. Heb het maar voor sinterklaas gevraagd, anders weet ik verder niets. Dat is jarenlang wel anders geweest.

Over het kopen om het kopen of uitgeven om het uitgeven.. Gisteren was er een euroverkoop bij de keten Flying Tiger. Alle items in die winkels voor een euro per stuk. Er stonden echt overal rijen en mensen kwamen naar buiten met tassenvol van dat spyl ( denk lama spaarpotten, unicorn snowglobes, luiaard klokken etc..) Wel even gekeken en ja het was goedkoop, maar wat moet je met al die meuk .. Niets gekocht. Mocht ook iets uitzoeken in de winkel van mijn moeder laatst. Ook niet gedaan, want niets nodig qua kleding, tassen, make up etc..
Alle reacties Link kopieren
Flying Tiger vind ik sowieso al geen dure winkel en erg leuk, dus als ik iets leuks zie dat ik ook nog wil hebben, dan neem ik het al mee. Daar valt in mijn geval weinig eer aan te behalen.
Maar als je bijvoorbeeld kinderen hebt, kun je er leuke schoencadeautjes of knutselspulletjes kopen, dus dat je dan inslaat snap ik wel. Maar veel items vallen ook in de categorie hebbeding of decoratie. Dus tja, dan zet ik liever de rommeltjes neer die ik al heb. Ben niet zo van het veranderen met de mode/seizoen mee.

Ik heb altijd wel een leuke lijst met dingen die ik voor mijn verjaardag/Sinterklaas/Kerst ed zou kunnen vragen. Deels omdat het zaken zijn die opgaan (thee, chocolade, snoepjes), of die ik opgebruik (briefpapier, stickers, tape, douchegel) of dingen die ik jaren gebruik (stripboeken).

Ik koop momenteel bijvoorbeeld geen boeken meer, eerst maar eens die boeken opruimen die ik toch niet nog eens ga lezen (ik herlees namelijk best veel). Ook heb ik een online abonnement bij de bibliotheek en kan ik e-books lenen. Voor de zomervakantie een stapel kleding weggedaan die ik toch niet meer zou dragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan dat ook niet, het 'uitgeven om het uitgeven'. Sowieso ben ik zelden in de stad te vinden. Als ik impulsaankopen doe is dat eigenlijk altijd via marktplaats. Daarnaast ben ik ook niet van het 'oppotten om het oppotten'. Toch leggen we nu een ruime pot aan voor dezelfde doelen als Nicole noemt; Allemaal dingen waar we nu nog weinig gevoel bij hebben, maar waar echt veel geld voor nodig is.

Structureren jullie het opbouwen van vermogen? Wij doen dat wel, het helpt ons om echt goede gesprekken over geld en bestedingen te hebben. Wij sparen maandelijks en splitsen dat bedrag in korte en lange termijn.

Lange termijn is de grote pot, daar lossen we ook de hypotheek of studieschuld extra van af als het teveel wordt. Isolatie maatregelen betalen we ook hieruit. Een klein deel zit nog in bedrijfsbeleggingen. Bij winsten, loonsverhoging of besparingen hogen we dit spaarbedrag op.

Korte termijn zitten dingen in als jaarlijks de verzekeringen en de vakantie. Maar ook de nieuwe badkamer en nieuwe auto gaan hieruit. Deze pot mag best leeg zijn na een dure uitgave en als de verzekeringen net betaald zijn.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen pot. Ik hou nauwelijks wat over als de vaste lasten betaald zijn en de boodschappen er vanaf zijn. Daar kan ik echt niet mee sparen, maar ik red me wel en kom niet te kort. Vind het af en toe wel heel jammer dat ik niet gewoon een paar honderd euro opzij kan zetten elke maand. Elke keer als ik wat maanden bezig ben is er wel weer wat dus dat van die buffer heb ik laten varen.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zeker wel andere keuzes met mijn huidige inkomen dan met een lager inkomen. Idem qua spaargeld.

Dan ga ik niet langs die supermarkten om zo voordelig mogelijk boodschappen te doen, dan ga ik gewoon in 1 keer alles halen wat ik nodig ben en dan is het daarmee klaar. En dan ga ik niet echt op zoek naar de beste aanbieding voor een vakantie, dan boek ik gewoon wat me aanspreekt en daarmee klaar. En dan geef ik wat meer geld uit zodat ik niet om 6 uur op Schiphol hoef te zijn, maar gewoon om 11 uur ofzo.

In die zin merk ik dus nu al dat ik vind dat onze buffer groot genoeg is en dat we elke maand genoeg sparen, ik hoef geen theezakjes uit te wassen om ze nog een keer te gebruiken.
Maar Broodtrommel, zo'n buffer heb je toch vooral om die dingen er iedere keer zijn te kunnen betalen? Tenminste, ik wel. Ik heb 1 spaarrekening in mijn bv, 1 spaarrekening prive en 1 spaarrekening met mijn vriend samen. Ik noem alles buffer en spaar, maar met name die laatste is meer een reservering, voor als de wasmachine kapot gaat bijv. Dat soort tegenvallers zijn veel beter op te vangen als je daar maandelijks geld voor opzij zet. Als je geen buffer hebt, kun je die 'er is weer eens wat'-zaken helemaal niet betalen, toch? Dan moet je de rest van de maand droog brood eten...


Consumeren staat mij steeds meer tegen. Ik hou niet van uitgeven om het uitgeven, maar vooral niet aan prulletjes en snuisterijen. Ons huis is behoorlijk leeg, en dat vinden we allebei heerlijk. Ik was heel opgelucht om te zien dat mijn vriends huis net zo weinig woonaccessoires bevatte als mijn huis, toen ik zijn huis voor het eerst zag. Als zijn huis vol had gestaan met van alles, denk ik dat de verliefdheid al snel over was geweest :P
Kaaaaaaaatje schreef:
24-10-2018 21:17

Dan ga ik niet langs die supermarkten om zo voordelig mogelijk boodschappen te doen, dan ga ik gewoon in 1 keer alles halen wat ik nodig ben en dan is het daarmee klaar. En dan ga ik niet echt op zoek naar de beste aanbieding voor een vakantie, dan boek ik gewoon wat me aanspreekt en daarmee klaar. En dan geef ik wat meer geld uit zodat ik niet om 6 uur op Schiphol hoef te zijn, maar gewoon om 11 uur ofzo.


Ik doe dat net zo. Maar dat komt bij mij ook omdat ik tijd ook geld vind. Ik ga niet nu heel veel tijd investeren in boodschappen doen in 3 winkels en vluchten in het holst van de nacht om meer geld over te houden voor meer vrije tijd later.
Zo maak ik meer keuzes die geld kosten maar me tijd opleveren. Een glazenwasser bijvoorbeeld, en een schoonmaakster. Ik kan die tijd beter in mijn zaak steken, of in mezelf (in de vorm van vrije tijd, ontspanning) dan in het doen van klussen die ik echt niet leuk vind en waar ik ook niet goed in ben.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-10-2018 21:18
Maar Broodtrommel, zo'n buffer heb je toch vooral om die dingen er iedere keer zijn te kunnen betalen? Tenminste, ik wel. Ik heb 1 spaarrekening in mijn bv, 1 spaarrekening prive en 1 spaarrekening met mijn vriend samen. Ik noem alles buffer en spaar, maar met name die laatste is meer een reservering, voor als de wasmachine kapot gaat bijv. Dat soort tegenvallers zijn veel beter op te vangen als je daar maandelijks geld voor opzij zet. Als je geen buffer hebt, kun je die 'er is weer eens wat'-zaken helemaal niet betalen, toch? Dan moet je de rest van de maand droog brood eten...


Consumeren staat mij steeds meer tegen. Ik hou niet van uitgeven om het uitgeven, maar vooral niet aan prulletjes en snuisterijen. Ons huis is behoorlijk leeg, en dat vinden we allebei heerlijk. Ik was heel opgelucht om te zien dat mijn vriends huis net zo weinig woonaccessoires bevatte als mijn huis, toen ik zijn huis voor het eerst zag. Als zijn huis vol had gestaan met van alles, denk ik dat de verliefdheid al snel over was geweest :P
Ik hou 150 euro over na eerder genoemde. Daar komt eigen risico nog bij, bepaalde medicijnen, kapper, kleding, verjaardagen en cadeaus voor anderen, OV als ik bijv naar iemand toe ga, dingen voor in huis, fiets gejat etc... Ik werk ook hard en veel, dus wil af en toe ook nog eens iets leuks kunnen doen. Dat holst in de nacht bijvoorbeeld is voor mij geen keus. Het is dat of niet. Maar begrijp me niet verkeerd, ik red me wel en het is ook een sport. Het is af en toe alleen wel eens frustrerend zoals nu, alles gaat tegelijkertijd kapot argh.. en dan moet je handig zijn. En dat ben ik dan weer wel. Niet handig met de handen (twee linker) maar in dealtjes scoren, dingen doorverkopen etc.. Van mijn vakantiegeld en 13e maand ga ik op vakantie, betaal eventuele "onverwachte" rekeningen en grotere dingen die stuk gaan in huis zoals een wasmachine, ketel, reparaties aan huis etc.. Het overlapt elkaar, maar dat van een groeiende of goede buffer heb ik laten varen. Het lukt me niet met dit salaris. Misschien dat ik volgend jaar een andere baan ga zoeken. Heb dit jaar te veel aan mijn hoofd gehad en ben wel toe aan een nieuwe uitdaging tegen die tijd.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel, heb je een laag salaris of hoge vaste lasten?

Het is ook een keuze hoe hoog je lasten zijn voor wonen. Ik vind dat zelf ook een hele lastige keuze in deze maatschappij met de huidige woningmarkt. Voor 800 euro mag je blij zijn om in een klein krot te wonen. De andere keuze is voor 300 euro op kamers. Ik hecht veel waarde aan mijn eigen plek, dus dan maar duur huren. Vervolgens lever ik wel flink in met wat ik per maand over hou naast mijn vaste lasten om leuke dingen mee te doen. Het is een keuze, alleen geen leuke!

Ik vind het ook lastig met een laag salaris. Als ik zie wat sommigen hier per jaar kunnen sparen (vaak met zijn tweeën), dan is dat een bedrag wat ik in mijn eentje netto per jaar niet eens verdien :biggrin: maar ik vind het fijn dat iedereen mee schrijft, want het geeft juist verschillende visies die ook weer interessant kunnen zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
24-10-2018 21:17
Dan ga ik niet langs die supermarkten om zo voordelig mogelijk boodschappen te doen, dan ga ik gewoon in 1 keer alles halen wat ik nodig ben en dan is het daarmee klaar. En dan ga ik niet echt op zoek naar de beste aanbieding voor een vakantie, dan boek ik gewoon wat me aanspreekt en daarmee klaar. En dan geef ik wat meer geld uit zodat ik niet om 6 uur op Schiphol hoef te zijn, maar gewoon om 11 uur ofzo.
Ik doe dat ook niet hoor. Met een fulltime baan is mijn vrije tijd me meer waard dan die paar euro die ik dan zou besparen. Daarnaast, nu ga ik vanuit mijn werk langs 1 winkel, als ik langs meerdere winkels zou moeten zou me dan nog extra geld kosten, dus dan haal ik besparing er niet eens meer uit.
We hebben tegenwoordig zelfs een afhaalbundel bij de AH, dan kan ik voor een vast bedrag per maand gratis mijn boodschappen afhalen bij zo'n pick up point. Ideaal, want nu hoef ik alleen nog maar wat fruit te halen en sta ik met 5 minuten weer buiten.

@Eendje: dat je soms hoge woonkosten hebt is niet altijd helemaal jouw keuze. Wij zijn met zn tweeën en een redelijk inkomen, daardoor komen we dus gedwongen in een vrij hoog huursegment (rond de 1000 pm.), maar als we willen kopen hebben we weer een onwijs laag bedrag wat we mogen lenen vanwege een studieschuld. Voor het bedrag wat we dan wel kunnen krijgen gaan we er in woonoppervlakte en woongenot dusdanig op achteruit dat het dus niet aantrekkelijk is.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven