Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:Bumba1985 schreef op 02 december 2015 @ 21:05:

Weet je, laat maar. Ik hoef me hier niet te gaan verdedigen over het feit dat wij geen perfecte mensen zijn. Ik durf te wedden dat iedereen wel een verkeerde gewoonte heeft die geld kosten, maar ik ben gewoon altijd té eerlijk en dan ben ik weer de "bad guy¨. Heb daar nu ff geen zin in.

He wat jammer Bumba.

Je reageert gelijk zo gepikeerd, terwijl de dames het misschien niet zo erg bedoelen.

Je had het ook sportief op kunnen vatten met een smily ofzo.
Wat brood betreft.

Ik gooi af en toe helaas veel brood weg, en ik baal daar enorm van.

Voor mezelf maakt het niet uit wat voor brood ik meeneem naar werk, oud, bevroren geweest, ik eet het allemaal op. Maar Ik heb een dochter op de basisschool, en ik wil haar dus elke dag vers brood meegeven voor de lunch en geen brood dat 2 dagen oud is, ik vind dat zielig.

Om de schade te beperken, koop ik dus om de dag een vers halfje voor haar en zelf eet ik het oude op.
quote:milouda schreef op 03 december 2015 @ 10:15:

[...]

He wat jammer Bumba.

Je reageert gelijk zo gepikeerd, terwijl de dames het misschien niet zo erg bedoelen.

Je had het ook sportief op kunnen vatten met een smily ofzo.Ja, ik was gisteravond ook behoorlijk gepikeerd, dus dat klopt. En ook daar ga ik niet over lopen liegen. Ik ben gewoon mezelf, altijd en overal. Ik ga niet net doen alsof dingen me niet raken als dat wel zo is.
Over vers brood: wij hebben hier sinds kort een nieuwe supermarkt met een nieuwe bakker erbij. Het brood dat ik daar haal is echt supervers, heel krokante korst enzo. Maar het valt me ook op dat het stukken langer vers blijft dan het brood dat ik voorheen kocht. Zelfs 2 dagen later is de korst nog steeds lekker knapperig. Het is wel wat duurder dan het brood dat we voorheen haalden, maar als ik daardoor makkelijker mijn brood wegkrijg dan heb ik dat er wel voor over uiteraard
Zucht... Krijg net een berichtje dat de rente nog lager gaat worden ( op spaarrekeningen en hypotheken).

Wij zitten nog steeds voor 4.8% omdat wij niet kunnen middelen of over kunnen sluiten zonder 21k te betalen.

Wat is nu wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er natuurlijk helemaal van af wat de rentevaste periode is, en de looptijd van de hypotheek. Heb je al eens laten uitrekenen wat het (maandelijks of over de totale looptijd) zou schelen als je de hypotheek wel zou oversluiten?
Wij zitten zelfs op 6%. Gisteren hypotheekverstrekker gebeld wat de boete zou zijn als we zouden overstappen.

Kreeg er gelijk wat advies bij (spaargedeelte zo laten, want rente is daar nog hoog van 5,8%) Krijg binnen 1,5 week bericht wat de boete zou zijn. Wij hebben nog 4 jaar rente vast staan nu, dus hoop dat het meevalt.
@Shenandoah. Misschien kan ik dat ook doen. Wij hebben ook 4.8% rente voor de bankspaarhypotheek dus die laten we denk ook zo.

Misschien ga ik morgen ook even bellen met de hypotheekverstrekker. ( wij hebben nog een deel aflossingsvrij wat we binnen 10 jaar helemaal aflossen)
Voordat ik naar een dure adviseur ga doe ik wat ik zelf kan doen liever vast zelf lol
Interessant topic!

Ik hou wel van mooie spullen, gemak en lekker eten en ik leef dus niet bepaald zuinig.

Wel merk ik dat materiële zaken altijd maar een kort geluksmoment opleveren.

Daarbij komt dat ik in mijn omgeving mensen zie die altijd heel materialistisch zijn geweest, en nu ontzettend in de problemen zitten en bij anderen moeten aankloppen voor hulp.

Dat zou ik beschamend vinden, altijd groot doen en aan het eind van het liedje op hangende pootjes geld moeten lenen.

Mijn voornemen is dus wel om meer te gaan sparen en zuiniger te leven.

Ik begin dan maar met mijn grootste zonde: blikjes drinken en eten kopen onderweg (bijv. bij een tankstation).

Het dubbele betalen puur om het gemak... dat is natuurlijk zonde-geld.

Vind het wel moeilijk om bijvoorbeeld op sociale dingen te besparen (in mijn geval: terrasjes, lunchen, uit eten).

Voel me dan zo beperkt en vind het ook moeilijk om nee te zeggen tegen mensen die vragen of ik mee wil.

Heb al eens geprobeerd een budget hiervoor te stellen, maar als puntje bij paaltje komt boek ik gewoon weer een tientje over van de spaarrekening.

Misschien moet ik mezelf dan toch een iets ruimer budget gunnen, wat minder sparen, maar dat bedrag dan wel in takt laten.

Als ik eenmaal het bedrag aantast is het hek meestal van de dam namelijk haha!
Hamstertje, je hoeft toch ook niet op alles te besparen? Als jij graag gaat lunchen buiten de deur kun je eventueel besparen op iets wat jij minder belangrijk vind. Wijzelf kopen niet veel nieuwe kleding (alleen als het echt nodig is) maar gaan graag naar concerten, en dan laat ik graag die dure broek hangen hoor als ik daar net dat ene concertkaartje van kan kopen (bij wijze van dan hé). Je moet ook wel genieten vind ik hoor!
Bedankt voor de tips!

Het boek met de Konmarie methode heb ik niet. Ik heb er wel over gelezen op blogs enzo. Het wegdoen is niet het probleem en sokken rollen is niets voor mij, dus ik sla over. Alleen mijn kleren moet ik wel een keer helemaal door met het geluksgevoeltestje, misschien in de kerstvakantie :-)
Misschien nog wel een leuke voor dit topic: wekken jullie je eigen energie op? Wij hebben een sinds een jaar zonnepanelen, dat levert meer op dan geld op de bank zetten. En het is een echte sport voor ons, iedere dag even kijken wat we hebben opgewekt. In combinatie met jaarlijks overstappen scheelt dit echt een flink bedrag. Een zonneboiler kan bij ons niet, we kunnen het vat niet kwijt, anders had ik het gelijk gedaan.

Nog meer opwekkers hier? Of mensen met vragen? Misschien heb ik wel antwoorden
Wij wekken ook op met zonnepanelen. En ik kijk ook elke dag hoeveel ze hebben opgewekt, echt leuk!
Only dead fish go with the flow.
quote:Minimalista schreef op 03 december 2015 @ 19:14:

Misschien nog wel een leuke voor dit topic: wekken jullie je eigen energie op? Wij hebben een sinds een jaar zonnepanelen, dat levert meer op dan geld op de bank zetten. En het is een echte sport voor ons, iedere dag even kijken wat we hebben opgewekt. In combinatie met jaarlijks overstappen scheelt dit echt een flink bedrag. Een zonneboiler kan bij ons niet, we kunnen het vat niet kwijt, anders had ik het gelijk gedaan.

Nog meer opwekkers hier? Of mensen met vragen? Misschien heb ik wel antwoorden Wij zijn opwekkers en hebben een zonneboilers. Hebben het nog maar 3 maanden dus kan er niet heel veel over zeggen. We merkte de eerste maand wel dat we veel energie binnen haalde en nu het zonnetje niet tot nauwelijks meer schijnt halen we stukken minder binnen. Ben zeer benieuwd wat we ophalen als het weer beter weer wordt!
Mijn man wil graag zonnepanelen, ik zie het niet zo zitten. Wij hebben dakkapellen en grote dakramen en daardoor passen er niet veel en zou het eentje hier en eentje daar worden, niet een mooi vlak van panelen naast elkaar. Ik zit wel eens te kijken naar of het zou lonen om een stukje windmolen te kopen / adopteren. Dat vind ik een heel mooi initiatief, ik weet er alleen te weinig vanaf om het aan te durven.

En ik heb vandaag die declaratie van 2000 euro toch maar gauw ingediend. We kunnen het missen in de zin dat er meer dan 2000 euro op de spaarrekening stond, maar er zijn genoeg dingen waar we het goed aan kunnen besteden! Maar wat een gedoe zeg (daarom stelde ik het ook zo lang uit), ik heb 3x onze financiële persoon op de afdeling te hulp moeten roepen omdat het totaal onduidelijk was welke code waar moest komen te staan. En ik weet dat als er ergens ook maar een komma verkeerd staat je het terug krijgt (na 2 maanden als je pech hebt) en het opnieuw mag proberen.
quote:nicole123 schreef op 03 december 2015 @ 22:58:

En ik heb vandaag die declaratie van 2000 euro toch maar gauw ingediend. We kunnen het missen in de zin dat er meer dan 2000 euro op de spaarrekening stond, maar er zijn genoeg dingen waar we het goed aan kunnen besteden! Maar wat een gedoe zeg (daarom stelde ik het ook zo lang uit), ik heb 3x onze financiële persoon op de afdeling te hulp moeten roepen omdat het totaal onduidelijk was welke code waar moest komen te staan. En ik weet dat als er ergens ook maar een komma verkeerd staat je het terug krijgt (na 2 maanden als je pech hebt) en het opnieuw mag proberen.In dit soort gevallen gewoon even je 'uurloon' uitrekenen. Ik heb daarom altijd behoorlijk veel lol in het invullen van de belastingpapieren
Ik zou ook graag zonnepanelen en zonneboiler aanschaffen, staat zeker op de wishlist. Maar we moeten eerst zorgen dat we een nette buffer hebben, want we hebben een oud huis waar regelmatig onderhoud aan moet gebeuren, en op dit moment hebben we nauwelijks geld om iets te kunnen vervangen oid. Maar over een paar jaar hoop ik ook aan de zonnepanelen te gaan.

Ik vind declareren leuk. Ik weet dat ik feitelijk mijn eigen geld terugkrijg, maar het volet als: even dit formulier invullen en dan krijg ik extra geld
Wij hebben zonnepanelen op het dak. Wij kijken niet dagelijks maar maandelijks wat ze opbrengen. Manlief heeft een app gemaakt voor de telefoon waarmee we alles uit kunnen lezen ( behalve gas en water)

Als we de badkamer gaan verbouwen willen we een wtw installatie gaan installeren.

Declaraties van zorgkosten dien ik gelijk in bij de verzekering. Moeilijk doen ze nooit ( of ik moet weer eens een foto van mijn papegaai opsturen ;) )
quote:maiskip schreef op 04 december 2015 @ 10:28:

Declaraties van zorgkosten dien ik gelijk in bij de verzekering. Moeilijk doen ze nooit ( of ik moet weer eens een foto van mijn papegaai opsturen ;) )Echt gedaan kip? Het lijkt me humor aan de andere kant als je zoiets ontvangt
Goede lunchtips hier! Als alles goed gaat mag ik binnenkort ook aan het werk, dus ik zat al te denken wat ik met lunch ga doen, brood is ook niet zo mijn ding. Met een megawinkelcentrum om de hoek van kantoor moet ik wel een plan maken, anders sta ik elke middag bij de bakker ben ik bang

Ga denk ik op jacht naar een broodtrommel zoals die hier gelinkt werd op de vorige pagina. Daar kan ik dan in de verschillende vakken mooi de onderdelen voor een salade in doen.

Arbeidsvoorwaardegesprek volgt nog, dus wat wij er financieel op vooruit gaan weet ik nog niet. Mijn salaris gaat voorlopig volledig naar de spaarrekening in elk geval. Eens bedenken wat we als eerste willen doen. Zonnepanelen staan hoog op de lijst, maar er zijn ook wat kozijnen die hun beste tijd gehad hebben. In plaats van geld uitgeven aan de schilder kon het wel eens zinniger zijn om nieuwe kozijnen te nemen.

Verder de nieuwe rente te horen gekregen van mans studieschuld: 0,01%

Dus nu gaan we zijn terugbetaalpauze aanvragen, dan mag je vijf jaar de terugbetaling pauzeren. Gevolg is wel dat dan de termijn van 15 jaar vervalt. Maar gezien de hoogte van mans studieschuld is dat geen probleem. Het geld dat we daarmee besparen gaat naar extra aflossing op mijn studieschuld, die is fors hoger en ik betaal er ook meer rente over.
Yup. Er stond ook bij :' papegaaien komen niet voor vergoeding in aanmerking. '

Zojuist mijn kilometeradministratie naar het ziekenhuis maar bijgewerkt :/.

Kom weer dik aan de 2000km.
quote:Minimalista schreef op 03 december 2015 @ 19:14:

Nog meer opwekkers hier? Of mensen met vragen? Misschien heb ik wel antwoorden Wij willen ons er eens in gaan verdiepen binnenkort. Ik vraag me af wat het kost om die dingen aan te schaffen. Net huis verbouwd, en de aansluitingen zitten er al. Zou dus kwestie van aansluiten zijn.
Het fijne weet ik er niet precies van maar je kan een deel (het btw bedrag) van de zonnepanelen en boiler terug krijgen van de belastingdienst.
Wij willen ook op termijn ooit zonnepanelen. We hadden heel serieuze plannen maar toen viel de badkamerverbouwing fors duurder uit en sindsdien hebben we het eigenlijk op de lange baan geschoven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven