Geld & Recht alle pijlers

Contributie buurtvereniging

26-02-2012 23:39 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar we nu wonen, in een koophuis in een wijk van een stad hebben ze een buurtvereniging. We krijgen nu een brief in huis dat we contributie moeten betalen voor de buurtvereniging:

onderhoud van voorzieningen voor de kinderen, bbq, feestcommissie etc. etc.

Contributie is 60 euro per jaar. We dachten dat dit in eerste instantie vrijwillig was, vandaag kregen we dus een aanmaning.

Is dat normaal, dat je verplicht aan de buurtvereniging mee moet doen? Gaat me niet om de 60 euro maar ben gewoon verbaasd omdat ik dat nog niet eerder heb meegemaakt.
Here I am - now what are your other two wishes...
volgens mij kunnen ze dat niet verplichten
Lijkt mij sterk dat zoiets verplicht kan zijn.
huh? en je maakt geen gebruik van de activiteiten daar?
Ibi, bij ons in de wijk zijn ook best veel dingen te doen. Minimaal 2x per jaar een buurtfeest, dan nog een wedstrijd sterkste man/vrouw van de buurt, 2x per jaar buurt-opknap-dag, een feest in de grote straat etc.

Aan geen van die dingen doen wij mee, ook al worden die bij ons precies voor de deur gehouden.

Ik maak dat ik weg kom als er weer zo iets te doen is, ons huis lijkt wel een disco dan. Ramen trillen, zelfs de vloeren trillen door de bas van de muziek, van 10.00 uur 's ochtends tot 17.00 uur 's avonds.

Mijn man oppert dat de brief wellicht voor de vorige bewoners bedoeld is. Dat de verhuizing niet doorgegeven is oid.
Nou ja wat vreemd! Staat jullie naam ook op de brief?
Nee wij doen ook niet mee aan de activiteiten, hebben ook geen kinderen.

Goed om jullie reacties te lezen. Mijn man wilde het geld al overmaken, in de trant van 'het gezellig houden'.
Here I am - now what are your other two wishes...
Niet verplicht hoor. Anders stuur ik je ook even een rekening, ik wil ook best wat komen organiseren bij je in de buurt.
Je hoeft niet te betalen als je niet aan de activiteiten wilt deelnemen. Laat staan betalen voor onderhoud aan zaken waar je zelf geen gebruik van maakt. Dat dat de mensen doen die er wel gebruik van maken.
60 euro, da's wel fiks!

Ik heb het iig nog nooit meegemaakt....
Een aanmaning ook.

Ik zou wel even bellen als ik jou was, want een aanmaning is geen vriendelijke herinnering.
Wij betalen 7,50 per jaar, is nogal een verschil. Voor Sinterklaas vragen ze een extra kleine bijdrage van 2,00.

Krijgen we (even uit mijn hoofd) zeskamp (met diverse gehuurde apparaten & bbq achteraf waarvoor betaald moet worden ad 8,00, ik doe altijd alleen de bbq), lampionnenoptocht, activiteiten met koniginnedag, sint, een krantje per kwartaal, paaseieren zoeken (met minicadeau voor de kids onder de 12), een versierde kerstboom midden in de wijk voor.

Soms vraag ik me wel af, redden ze dat voor ¤ 7,50, maar ze krijgen ook veel subsidie om bijv. die zeskamp te organiseren.

Ik vindt 60,00 euro echt behoorlijk te veel !!!
In onze vorige buurt hadden we wel een buurtvereniging, maar die kostte iets van vijf euro per jaar. Waar we nu wonen is geen buurtvereniging (meer) dus zijn we om onze maatschappelijke betrokkenheid te tonen lid geworden van de ijsvereniging. Tientje per jaar en als we genoeg vorst hebben een prachtige ijsbaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hier kost het ook maar 7,50. Wat een idioot bedrag die 60 euro. Klopt het allemaal wel?
Belachelijk veel geld en ook een rare manier van doen. Ze hadden in ieder geval toen jullie er kwamen wonen even iemand langs kunnen sturen van de vereniging om uit te leggen wat ze doen en jullie uit te nodigen om mee te doen.

Gewoon een rekening en daarna potverdikkie een aanmaning sturen zou mij echt niet blij maken. Het gezellig houden ok, maar dat moet ook van twee kanten komen.
Kan het inderdaad voor de vorige bewoners zijn, dat die wel mee deden en niet/nooit betaald hebben, want ik vind het bedrag ook heel hoog.
Je hoeft niet te betalen voor een vereniging waar je geen lid van bent.

Wat wel kan is dat je door het bezit van je huis lid bent van een vereniging van eigenaren. Voorbeeld: als het speeltuintje, de parkeerplaatsen of een stuk park in gezamelijk eigendom zijn. Dan is het mogelijk een bijdrage aan de VvE en kun je er dus niet onderuit.
...
Er is maar een vereniging waar je verplicht lid van moet worden en dat is de vve bij kopen van een appartement. De buurtvereniging is geheel vrijblijvend, maar ik denk dat de rekening ook gewoon voor de ex eigenaren is. Welke aanhef staat er op de factuur??
VvE's zijn niet alleen voor apartementen. Er kan ook een VvE zijn voor bijvoorbeeld de gezamelijke binnentuin, de gezamelijke 'eigen weg' of de grond voor een rij garages. Alle ondeelbare onroerende goederen kunnen onder een VvE zitten.
...
Ik heb net 7,50 overgemaakt voor het hele jaar. Maar dat is omdat wij lid zijn en meedoen met diverse activiteiten. Contributie betaal je alleen als je lid bent bij welke vereniging dan ook.
Een vereniging waar jij geen lid van bent stuurt jou een aanmaning om ¤60? Dat is grappig..

Even contact opnemen en laten weten dat je geen lid bent en dus ook niet gaat betalen.

Overigens kun je ze meteen de tip geven dat ze bij de gemeente een bijdrage voor buurtfeesten kunnen vragen, kan gelijk de hoogte van dat bedrag omlaag.
Je kunt alleen verplicht worden om contributie te betalen van een vereniging als je lid bent van die vereniging. Dus briefje terugsturen:

Geachte heer, mevrouw,

Uw factuur [nr. ...] en uw herinnering [d.d.[ heb ik ontvangen.

Ik ben, althans voorzover mij bekend, geen lid van uw vereniging. De contributiefactuur zal ik dan ook niet betalen. Nadere aanmaningen zullen terzijde worden gelegd.

Hoogachtend,

Ik zou ook eens informeren bij de politie!

Dit zou ook wel eens oplichting kunnen zijn.

Iedereen met een computer en een printer kan een mooie brief maken en aan nietsvermoedende nieuwe bewoners sturen.
Vreemd verhaal!

Ik weet dat mijn ouders ook lid zijn van de buurtvereniging. Geen idee wat ze daarvoor betalen maar voor die vereniging moet je je gewoon aanmelden. Je bent niet "zomaar" lid.

Weet je zeker dat de aanmaning niet voor de vorige bewoners bestemd is?

Ik zou even navraag doen. Er zal vast wel een secretariaat zijn. Even vragen hoe en wat.
quote:rontonde schreef op 27 februari 2012 @ 09:05:

Ik zou ook eens informeren bij de politie!

Dit zou ook wel eens oplichting kunnen zijn.

Iedereen met een computer en een printer kan een mooie brief maken en aan nietsvermoedende nieuwe bewoners sturen.Of in elk geval even bij kvk online kijken of die vereniging inderdaad bestaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven