De wereld van Marktplaats
zondag 21 februari 2010 om 20:35
De situatie:
Je zet een bank op de website. Ding staat hier gigantisch in de weg. Had het net zo lief naar de stort gebracht. Maar als zuinige Nederlander vind ik dat dan toch zonde
Er wordt een bod op uitgebracht. Het ging ons niet om het geld maar om hem kwijt te zijn dus accepteren we het eerst de beste bod. Kom maar ophalen. Maar wel zo snel als mogelijk want hij staat hier in de weg. Bieder: Ja ergens deze week kom ik. (zou betekenen dat we een week met 2 banken in de woonkamer zitten)
Dan wordt er een tweede (en derde bod) gedaan. Mag je daar volgens jullie dan nog op ingaan?
Derde bieder kon de bank meteen ophalen. Wat voor ons priortiteit was.
De laastste bieder heeft hem opgehaald. Maar de voorgaande bieders waren teleurgesteld en vonden het niet netjes. Hebben ze gelijk?
Heb eerder meegemaakt dat bieders na gemaakte afspraken het op MP geplaatst niet komen halen. Daardoor misschien mijn manier van handelen.
Je zet een bank op de website. Ding staat hier gigantisch in de weg. Had het net zo lief naar de stort gebracht. Maar als zuinige Nederlander vind ik dat dan toch zonde
Er wordt een bod op uitgebracht. Het ging ons niet om het geld maar om hem kwijt te zijn dus accepteren we het eerst de beste bod. Kom maar ophalen. Maar wel zo snel als mogelijk want hij staat hier in de weg. Bieder: Ja ergens deze week kom ik. (zou betekenen dat we een week met 2 banken in de woonkamer zitten)
Dan wordt er een tweede (en derde bod) gedaan. Mag je daar volgens jullie dan nog op ingaan?
Derde bieder kon de bank meteen ophalen. Wat voor ons priortiteit was.
De laastste bieder heeft hem opgehaald. Maar de voorgaande bieders waren teleurgesteld en vonden het niet netjes. Hebben ze gelijk?
Heb eerder meegemaakt dat bieders na gemaakte afspraken het op MP geplaatst niet komen halen. Daardoor misschien mijn manier van handelen.
zondag 21 februari 2010 om 20:39
zondag 21 februari 2010 om 20:40
zondag 21 februari 2010 om 20:41
Misschien niet netjes, maar ik vind het wel voorstelbaar.
Zolang je met de 1e bieder geen concrete afspraak kan maken/ hebt gemaakt, vind ik dat zijn rechten beperkt zijn/ dat hij geen rechten heeft.
Ik vind het iets anders wanneer je met de 1e bieder echt afgesproken hebt voor volgende week vrijdag half 8, en er een 2e bieder komt die over een half uur bij je kan zijn. Dan vind ik dat je niet voor die 2e bieder kan gaan, hoe jammer dat ook voor jou is.
Ik zou dan wel bij die 2e aangeven dat ik contact opneem als die 1e het zou laten afweten.
Zolang je met de 1e bieder geen concrete afspraak kan maken/ hebt gemaakt, vind ik dat zijn rechten beperkt zijn/ dat hij geen rechten heeft.
Ik vind het iets anders wanneer je met de 1e bieder echt afgesproken hebt voor volgende week vrijdag half 8, en er een 2e bieder komt die over een half uur bij je kan zijn. Dan vind ik dat je niet voor die 2e bieder kan gaan, hoe jammer dat ook voor jou is.
Ik zou dan wel bij die 2e aangeven dat ik contact opneem als die 1e het zou laten afweten.
zondag 21 februari 2010 om 20:42
Mijn vriend koop en verkoopt regelmatig via MP. Hij maakt ook verschillende dingen mee. Zo hebben wij babykamermeubels gekocht bij een gezin die eerlijk zeiden dat ze een andere kijker hadden gehad maar dat die de meubels pas later op kunnen halen. Wij wilden ze meteen meenemen dus ging hij in op ons bod. Sneu idd voor het andere stel, maar hij was er mooi vanaf.
Ik begrijp de verkopers dus wel, maar het is idd niet netjes. Ik zou er altijd netjes bij zeggen welke voorwaarden je hebt en pas zeker zijn van je zaak voordat je iets toezegt!
En idd helemaal erg: mensen die nooit op komen dagen grrrrrrr.... die kans zit er ook altijd in ja.
Ik begrijp de verkopers dus wel, maar het is idd niet netjes. Ik zou er altijd netjes bij zeggen welke voorwaarden je hebt en pas zeker zijn van je zaak voordat je iets toezegt!
En idd helemaal erg: mensen die nooit op komen dagen grrrrrrr.... die kans zit er ook altijd in ja.
zondag 21 februari 2010 om 20:43
zondag 21 februari 2010 om 20:43
Vriendlief heeft zelfs een keer meegemaakt dat toen hij bij mensen thuis kwam om het spul op te halen ze het niet door wilden laten gaan omdat er tijdens zijn tochtje daar naar toe nog een hoger bod kwam. Nou daar was vriendje dus niet blij mee! Hij heeft duidelijk laten weten dat dit niet volgens afspraak was. Uiteindelijk kreeg hij zijn spullen toch mee.
zondag 21 februari 2010 om 20:47
ach de schoonheidsprijs verdient het niet....wellicht had je ze alledrie tegelijk kunnen mailen met de mededeling...wie het eerst komt....
want idd vaak komen 'kopers' hun afspraken ook niet na...
Wat ik meestal doe is producten 48 uur reserveren, daarna accepteer ik nieuwe biedingen...ik wil dus wel snelle actie/reactie.
In het geval van de bank zou ik gezegd hebben dat ik m zsm weg wil hebben dus de eerste die een goed bod doet en m het snelste kan ophalen...mag m hebben...dat geeft ook duidelijkheid...
want idd vaak komen 'kopers' hun afspraken ook niet na...
Wat ik meestal doe is producten 48 uur reserveren, daarna accepteer ik nieuwe biedingen...ik wil dus wel snelle actie/reactie.
In het geval van de bank zou ik gezegd hebben dat ik m zsm weg wil hebben dus de eerste die een goed bod doet en m het snelste kan ophalen...mag m hebben...dat geeft ook duidelijkheid...
zondag 21 februari 2010 om 20:51
zondag 21 februari 2010 om 20:51
quote:Canto schreef op 21 februari 2010 @ 20:43:
Vriendlief heeft zelfs een keer meegemaakt dat toen hij bij mensen thuis kwam om het spul op te halen ze het niet door wilden laten gaan omdat er tijdens zijn tochtje daar naar toe nog een hoger bod kwam. Nou daar was vriendje dus niet blij mee! Hij heeft duidelijk laten weten dat dit niet volgens afspraak was. Uiteindelijk kreeg hij zijn spullen toch mee. dat is wel echt heel lullig!! Fijn dat het de spullen toch heeft meegekregen.
Vriendlief heeft zelfs een keer meegemaakt dat toen hij bij mensen thuis kwam om het spul op te halen ze het niet door wilden laten gaan omdat er tijdens zijn tochtje daar naar toe nog een hoger bod kwam. Nou daar was vriendje dus niet blij mee! Hij heeft duidelijk laten weten dat dit niet volgens afspraak was. Uiteindelijk kreeg hij zijn spullen toch mee. dat is wel echt heel lullig!! Fijn dat het de spullen toch heeft meegekregen.
zondag 21 februari 2010 om 20:55
zondag 21 februari 2010 om 21:15
zondag 21 februari 2010 om 21:16
Ik had laatst ook zoiets, iemand stuurde me een mailtje met een bod terwijl ik al het bod van de eerste bieder had geaccepteerd, maar die zou pas 2 weken later komen ophalen. Haar bod was hoger, dus ik mailde netjes terug dat ik al een hoger bod had. Kreeg ik weer een mail terug dat die meneer datzelfde wilde bieden en het de volgende dag dan kwam halen. Hij moest er ook een flink eind voor rijden.
Ik vond de reden waarom hij het wilde kopen sympathiek en had de indruk dat hij ook serieus was door zijn snelle reacties. Toch aan hem verkocht dus.
En wat denk je? Die man was nog geen uur weg of de eerste bieder mailde dat ze toch maar van de koop afzag.
Moraal van het verhaal: altijd verkopen aan degene die direct spijkers met koppen slaat.
Ik vond de reden waarom hij het wilde kopen sympathiek en had de indruk dat hij ook serieus was door zijn snelle reacties. Toch aan hem verkocht dus.
En wat denk je? Die man was nog geen uur weg of de eerste bieder mailde dat ze toch maar van de koop afzag.
Moraal van het verhaal: altijd verkopen aan degene die direct spijkers met koppen slaat.
Am Yisrael Chai!
zondag 21 februari 2010 om 21:27
Schoonheidsprijs verdien ik hier inderdaad niet mee denk ik achteraf.
Concrete afspraken heb ik niet gemaakt. Als in: Woensdag, 17.00 uur ophalen.
Wel: Bod is prima, maar wel snel ophalen (liefst dit weekend) want hij staat in de weg.
Alles overigens via mail. Laatste bieder belde direct om afspraken te maken.
Heb zelf ook een betrouwbaarder gevoel bij een afspraak via de telefoon. Raar eigenlijk.
Concrete afspraken heb ik niet gemaakt. Als in: Woensdag, 17.00 uur ophalen.
Wel: Bod is prima, maar wel snel ophalen (liefst dit weekend) want hij staat in de weg.
Alles overigens via mail. Laatste bieder belde direct om afspraken te maken.
Heb zelf ook een betrouwbaarder gevoel bij een afspraak via de telefoon. Raar eigenlijk.
zondag 21 februari 2010 om 21:58
quote:Moraal van het verhaal: altijd verkopen aan degene die direct spijkers met koppen slaat.Mee eens! Ik heb al meerdere malen gehad dat een koper na een gemaakte afspraak helemaal niets meer van zich liet horen of zien, dus zodra er iemand is die het spul direct op komt halen, ga ik daar ook op in!
zondag 21 februari 2010 om 22:07
Als je een deal hebt gemaakt moet je je er aan houden. Maar je moet ook niet akkoord gaan met dingen die je niet wilt. Dus als je wilt dat iemand 'm meteen komt ophalen en hij wil pas volgende week komen, dan zou ik zeggen: "ik verkoop 'm aan de eerste die langskomt, dus ik zou maar even bellen vooraf". Dan weet die ander dat je nog geen deal met elkaar hebt.