Geld & Recht alle pijlers

Discussie, Schulden, volgorde aflossen

24-09-2012 10:41 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb discussie met vriendin. Ze heeft schulden (oa door ex partner en deel,eigen schuld). Nu is er eea op papier gezet en gaat zij haar deel betalen. Ik zeg



Je begint bij de schuld met hoogste rente (omdat wat je aflost weinig is omdat er hoge rente op het uitstaande bedrag staat bijv. Bij postorderbedrijf en creditcards ) .. Daarnaa rest. Zo raak je toch relatief snel an je schulden af. De creditcards zou ik in 1 keer doen.

Van de bedragen krijg ik buikpijn en dan te weten dat dit de helft is (eigen huis met schuld verkocht is 1 onderdeel). Maar goed, nu is alles netjes uitgeplozen en gaat zij betalen en vroeg ze advies en tips.. Nu ben ik zeker geen financieel wonder dus .. Bedragen zijn ivm eventuele herkenbaar niet exact..



Bank , 20.000 euro (doorlopend krediet , is restschuld huis)

Postorderbedrijf schuld 2400 euro

Creditcards 400 euro

Roodstaan 1500 euro



Zij wil eerst de bank doen en dan de rest, dus van hoog. Naar laag..



Wat is nu de manier voor haar.. Dus verantwoord maar ook slim aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Beginnen met de schuld met de hoogste rente, lijkt mij.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ze kan beter deskundig hulp er bij vragen, bv een budgetcoach

Kijk eens in haar woonplaats, soms heeft de gemeente een budget coach
Ik zou met de bank om tafel gaan zitten, alles op een rijtje zetten en kijken of de schulden met hoge rentes ook in het krediet kunnen worden ondergebracht. Dan kan ze die op haar tempo gaan aflossen zonder te hoeven kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet in ieder geval zorgen dat ze altijd haar huur en GWL betaald zodat ze niet haar huis wordt uitgezet of het GWL wordt afgesloten.



Verder denk ik niet dat ze echt een keus heeft in wat ze het eerst wil aflossen. Ik denk dat het postorderbedrijf elke maand een aflossing wil zien evenals de bank en andere schuldeisers.



Heeft ze een keer geld "over" dan zou ik een extra bedrag storten bij de schuld waar ze de hoogste rente voor betaald.
Alle reacties Link kopieren
Redband,dat is op zich een goede tip maar daar zijn wachtlijsten en ze wil nu beginnen en ze is aangemeld bij maatschappelijk werk ( er speelt nog meer maar dat is in dit verhaal verder niet van belang )
Beginnen met de schuld met de hoogste rente is het meest verstandig. Dan breng je de rente-uitgaven zo snel mogelijk omlaag.



Maar zoals Helene al zegt, misschien is het een idee om te kijken of alles in één krediet ondergebracht kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eerst beginnen met de schuld met de hoogste rente, Daarbij ook het aantal schuldeisers reduceren. Dus wanneer je met een laag bedrag wat openstaat begint, heb je al snel 1 schuldeiser minder.



Dus eerst creditcard en roodstand, dan hou je er nog twee over. Doorlopend krediet is een langdurige schuld, ik zou ook wel gelijk beginnen met een vast bedrag aflossen( daar zijn waarschijnlijk ook afspraken over gemaakt met de bank? )



Postorderbedrijf bellen en daar ook een afspraak mee maken.



Zoiets denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Sugar miss ze betaald bij creditcards en postorderbedrijf een minimum bedrag en dat gaat automatisch. Meer betalen mag zonder kosten, die lening bij de bank weet ik niet.



Huur en toeslag gaat via verhuurder en de rest gas etc automatisch en bij goedkope aanbieder. Toeslagen zijn geregeld en ze heeft extra baan erbij in de avonduren .



Inkomen heeft ze iig
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook een goede tip idd, met de bank praten en alles bij 1 neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Alles in 1 klinkt ook goed.. Dat zal ze dan met de bank moeten regelen. Wel overzichtelijk dan. En zeker postorderbedrijf flink voordeliger. Kan je zomaar een lening aanpassen dan ?
Poldervrouw, misschien helpt het als je haar een rekenvoorbeeld laat zien van de kosten die aan de leningen verbonden zijn en wat het effect is van het afbetalen op jouw manier en op haar manier.
Alle reacties Link kopieren
Is vakantiegeld en 13e maand ook iets om in te leggen ? Zij wil dat niet want extra.. Ik zeg juist dan !
Alle reacties Link kopieren
Nellaa, ik ben daar niet handig in, excell, etc. Is dat ergens te vinden ?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo even weg, dus reageren kan even duren.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 24 september 2012 @ 10:53:

Is vakantiegeld en 13e maand ook iets om in te leggen ? Zij wil dat niet want extra.. Ik zeg juist dan !Ja zeker, want rente op schuld is hoger, dan rente die je krijgt op je spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoveel schulden hebt dan is 'extra' een luxe die je je niet kan veroorloven
quote:poldervrouw schreef op 24 september 2012 @ 10:52:

Kan je zomaar een lening aanpassen dan ?Ik weet niet hoe een bank tegen haar situatie aankijkt natuurlijk, maar het lijkt me zeker het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
Met extra geld kan je in 1 keer al een kleinere lening aflossen, lijkt mij ook dat ze dat moet doen!



Creditcard aflossen, opzeggen en dikke streep erdoor.

Wat er nog meer aan extra is, de roodstand aanvullen.
Roodstaan mag, op voorwaarde dat je 1x per 3 maanden 24 uur lang niet rood staat (is wel per bank anders, even navragen). Dus over die 1500 euro zou ik me vooralsnog even geen zorgen maken.



Een doorlopend krediet los je per maand af, maar wat je hebt afgelost mag je ook weer opnemen. Dat vermindert de rente niet maar ook deze zou ik me niet als eerste druk over maken.



Blijven over, creditcards en postorderbedrijven. Met deze twee kun je normaal gesproken vrij gemakkelijk betalingsregelingen afspreken. Als het kan, zou ik de creditcard aflossen en deze inleveren. Het postorderbedrijf kan dan per maand betaald worden, als ze daar 200 euro per maand aan kan besteden, heeft ze die over een jaar eruit. Daarna kunnen die 200 gebruikt worden bij het doorlopend krediet. Het roodstaan kun je per maand een beetje verminderen, doordat je inkomen gestort wordt.
quote:poldervrouw schreef op 24 september 2012 @ 10:54:

Nellaa, ik ben daar niet handig in, excell, etc. Is dat ergens te vinden ?Ik kan wel even een voorbeeldje in elkaar draaien met fictieve bedragen als ik vanmiddag uit het werk kom als je dat wilt
En inderdaad praten met de bank. Probeer het doorlopend krediet om te zetten naar een variabel doorlopend krediet. Dan betaal je rente over het bedrag dat nog openstaat. Steeds als je iets hebt betaald wordt je maandbedrag minder.



Of ze het bedrag willen verhogen? Ligt aan het inkomen. Vragen kan natuurlijk, dan kan de rest in 1x betaald worden en de rente van postorderbedrijven zijn doorgaans hoger dan die van de bank.
Exces, weet je wel hoe hoog het rentepercentage over een roodstand is?! Die zijn echt niet mals. Heb net even bij mijn eigen bank gekeken en dat is op jaarbasis 15%. Sta je het grootste gedeelte van het jaar 1500 euro rood, dan kost je dat gewoon 225 euro. Zo, hup, door het putje gespoeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nu weg, reageer vanmiddag ! Alvast dank voor tips !
Weet ik Nellaa, maar omdat roodstand vaak is toegestaan krijg je daarvoor geen deurwaarders op je nek. Het postorderbedrijf is ook niet mals maar daarnaast waarschijnlijk ook een stuk hardnekkiger en dat bedrag is hoger. Daarom zou ik met het postorderbedrijf beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven