Geld & Recht alle pijlers

Drukkende stilte

14-06-2010 10:13 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring?

Mijn vriend is zo'n anderhalf jaar geleden opgepakt omdat hij 50 wietplantjes in z'n huis had. Meegenomen naar politiebureau, verklaring afgenomen en de volgende dag weer naar huis.

En daarna niets, helemaal niets meer vernomen. Iemand enig idee hoe dit nu allemaal in z'n werk gaat?

Alvast dank.
Laatst hoorde ik Fred Teeuwen (VVD) blaten dat er nog 1,3 miljoen dossiers liggen te wachten op behandeling. De beste man is geweldig in het overdrijven maar ik zou er toch rekening mee houden dat dit niet zomaar voorbij gaat.

Nou weet ik niet waar vriendlief woont, of hij in een koop- of huurhuis woont maar in de stad waar ik woon, ben je gewoon de klos. Huurders die boven de 5 plantjes hebben, worden zonder pardon het huis uitgezet en moeten jarenlang wachten op een andere huurwoning. Bovendien staat hier bij een inval altijd het hele clubje klaar: energiebedrijf, belastingdienst, brandweer om vast te stellen in hoeverre het gevaar op zou kunnen leveren (wat dus een standaard-uitkomst geeft van altijd brandgevaarlijk!!), woningbouwmensen en van die opruimbedrijven. Ik heb zelfs gehoord van mensen die de pineut waren met vijf plantjes omdat "men" het als een professionele kwekerij betiteld werd.

TO, is het verhaal dat je schrijft ook echt zo gebeurd, was je er bij of heb je het van horen vertellen? Dit omdat het me verbaast dat de betrokken partijen zoals ik hierboven beschreef, niet in het verhaal voorkomen.

Verder zou ik zeker niet bij de politie gaan informeren, ik zou wel advies gaan inwinnen bij een bureau voor rechtshulp of zo, voor het geval dat.

Sterkte in ieder geval.
Julia heeft duidelijk met de bril van een advocaat op geschreven.
Inmiddels 19 maanden verder en nòg niks gehoord. Ik word er stik- en stiknerveus van! Elke klepper van de brievenbus bezorgd me hartkloppingen en zweetoksels...
Voorjaarsbries,

lees nog eens de post van Julia: in ieder geval wachten tot de 24 maanden periode verstreken is. dan kun je vast wat opgeluchter ademhalen. Nog vijf maandjes meid. Nog even doorbijten en geen slapende honden wakker maken.
Ik weet 't, maar voel me zò stom!

Elke dag voelt al als een straf, het vreet werkelijk waar aan me. Ik blijf maar informatie vergaren (en voel me dan ook weer vaut, want dadelijk kijken ze m'n computer na, zucht) en de laatste advocaat die ik sprak had het over een verjaringstermijn van zes jaar tegenwoordig. Zès jaar!

Ik zou bijna een klacht bij justitie in dienen, tssssk (maar nee hoor, doe'k heus niet).
quote:rastafun schreef op 18 juni 2010 @ 01:48:

Laatst hoorde ik Fred Teeuwen (VVD) blaten dat er nog 1,3 miljoen dossiers liggen te wachten op behandeling. De beste man is geweldig in het overdrijven maar ik zou er toch rekening mee houden dat dit niet zomaar voorbij gaat.

Nou weet ik niet waar vriendlief woont, of hij in een koop- of huurhuis woont maar in de stad waar ik woon, ben je gewoon de klos. Huurders die boven de 5 plantjes hebben, worden zonder pardon het huis uitgezet en moeten jarenlang wachten op een andere huurwoning. Bovendien staat hier bij een inval altijd het hele clubje klaar: energiebedrijf, belastingdienst, brandweer om vast te stellen in hoeverre het gevaar op zou kunnen leveren (wat dus een standaard-uitkomst geeft van altijd brandgevaarlijk!!), woningbouwmensen en van die opruimbedrijven. Ik heb zelfs gehoord van mensen die de pineut waren met vijf plantjes omdat "men" het als een professionele kwekerij betiteld werd.

TO, is het verhaal dat je schrijft ook echt zo gebeurd, was je er bij of heb je het van horen vertellen? Dit omdat het me verbaast dat de betrokken partijen zoals ik hierboven beschreef, niet in het verhaal voorkomen.

Verder zou ik zeker niet bij de politie gaan informeren, ik zou wel advies gaan inwinnen bij een bureau voor rechtshulp of zo, voor het geval dat.

Sterkte in ieder geval.Energierekeningen zijn gewoon betaald, huurbaas is op de hoogte, maar vind het allemaal best. Is wel nog komen kijken toen alles opgeruimd was, maar verder geen gevolgen.
Die 24 maanden afwachten brengt je nog niks verder hoor, want het enige dat er dan gebeurt is dat de straf wat lager wordt. Het betekent niet dat ze je vriend niet meer mogen dagvaarden ofzo.
quote:Pelikaan schreef op 14 juni 2010 @ 12:40:

Zomaareenvent schreef op 14 juni 2010 @ 10:26:

[...] De directie van Heineken loopt ook gewoon vrij rond.

Geheel mee eensch! Net als dat dramatische gedoe rond die paddo's...er gaan veel en veel meer mensen dood aan alcohol dan aan die paddestoelen. Maar ja...de heren bestuurders lurken zelf ook aan die fles hè...

Er zijn ook meer mensen die drinken dan mensen die paddo's gebruiken... Niet een steekhoudende vergelijking.
quote:Celeone schreef op 26 oktober 2010 @ 20:32:

Die 24 maanden afwachten brengt je nog niks verder hoor, want het enige dat er dan gebeurt is dat de straf wat lager wordt. Het betekent niet dat ze je vriend niet meer mogen dagvaarden ofzo.Met 23 maanden en een paar dagen lag er gister een dagvaarding in de bus...
quote:Voorjaarsbries schreef op 22 februari 2011 @ 18:21:

[...]

Met 23 maanden en een paar dagen lag er gister een dagvaarding in de bus...

Kun je daar al iets uit opmaken?

Succes ermee iig!
Eerlijk?

Ik heb het nog niet gelezen en er nog niet naar gevraagd.

Ben er zo al misselijk van, maarja, blijft toch eigen schuld, dikke bult, besef ik me ook.
Alleen voor een strafzaak of ook voor een ontneming?
Ontneming? Klinkt eng, maar ik weet niet wat het is.

Ik heb het gelezen. Vijf regeltjes. Voor 45 plantjes, politierechter. Geen idee wat dàt betekend...
Politierechter is 1 rechter en die behandelt zaken waar maximaal een jaar gevangenisstraf opstaat (de "lichtere" zaken). De meervoudige kamer bestaat uit 3 rechters en die behandelen de zwaardere zaken.

Een ontnemingsvordering kan worden ingediend als het OM het financieel (crimineel) voordeel dat je vriend heeft gehad wil terugvorderen. Stel dat je vriend 4x geoogst heeft en daar geld mee heeft verdiend (zijn standaardberekeningen voor) kunnen ze dat geld terugeisen.
Oef, dat klinkt al net wat minder eng. En dat ontnemen vind ik allemaal best, dat is maar geld. Hoewel ik er heilig van overtuigd hem dat vrind nooit gehandeld heeft ofzo. De schande vind ik persoonlijk nu het ergst.
Dan niet.
"En ik leg u op: een gevangenisstraf voor de duur van vier dagen."

Tuurlijk...
quote:Celeone schreef op 24 februari 2011 @ 18:37:

"En ik leg u op: een gevangenisstraf voor de duur van vier dagen."

Tuurlijk...

Deal.

(4 dagen???)
Natuurlijk niet, denk datbroodjekaas het niet helemaal heeft begrepen.
Kijk trouwens even hier. De richtlijn zou een geldboete van 1000 euro zijn, als het om 50 planten gaat.

http://www.rechtspraak.nl ... puntenenafsprakenLOVS.pdf
quote:Celeone schreef op 25 februari 2011 @ 07:00:

Natuurlijk niet, denk datbroodjekaas het niet helemaal heeft begrepen.

Dat vermoeden had ik ook al.

Wel jammer.
quote:Celeone schreef op 25 februari 2011 @ 07:05:

Kijk trouwens even hier. De richtlijn zou een geldboete van 1000 euro zijn, als het om 50 planten gaat.

http://www.rechtspraak.nl ... puntenenafsprakenLOVS.pdf

Dat valt me dan weer erg mee eigenlijk...

Ik was juist bang dat het allemaal verkeerd uit zou vallen, omdat ze ie na een kleine twee jaar nog naar de rechtbank moet. Volgens mij had dat dan wel via de post gegaan.

Nu wordt het allemaal zo gewichtig, zo levensecht. Kan me eigenlijk ook al die moeite niet indenken voor duizend euro boete.

Begin me stilletjes af te vragen of ik misschien tòch niet van alles op de hoogte ben ofzo. Bah. Rotgevoel.
Er staat in de dagvaarding toch 45 plantjes? Dan zijn het er niet ineens 5000 hoor. En hoe lang is de periode die ten laste is gelegd? Is er naast dit feit nog wat anders tenlastegelegd, bijvoorbeeld diefstal van elektriciteit? Is je vriend al eerder in contact geweest met politie/justitie? Allemaal dingen die meespelen.

En ja, het is misschien veel moeite voor 1000 euro boete of wat het dan ook gaat worden, maar hennep kweken is nogal een lucratieve business, er gaat nogal eens wat mis met afgebrande woningen door provisorische electriciteitsaansluitingen en bovendien gaat er geregeld grotere criminaliteit schuil achter hennepkwekerijen.
quote:Celeone schreef op 25 februari 2011 @ 13:16:

Er staat in de dagvaarding toch 45 plantjes? Dan zijn het er niet ineens 5000 hoor. En hoe lang is de periode die ten laste is gelegd? Is er naast dit feit nog wat anders tenlastegelegd, bijvoorbeeld diefstal van elektriciteit? Is je vriend al eerder in contact geweest met politie/justitie? Allemaal dingen die meespelen.

En ja, het is misschien veel moeite voor 1000 euro boete of wat het dan ook gaat worden, maar hennep kweken is nogal een lucratieve business, er gaat nogal eens wat mis met afgebrande woningen door provisorische electriciteitsaansluitingen en bovendien gaat er geregeld grotere criminaliteit schuil achter hennepkwekerijen.

Niks van dat alles, slechts 45 plantjes. Stroom is gewoon betaald, huisbaas op de hoogte gesteld, geen probleem.

Dus... 45 plantjes en dan naar de rechtbank moeten...

We zullen wel zien wat het brengt (buiten een aanstormende maagzweer).
prima hoor, laten ze hem maar aanpakken!!!

5plantjes voor eigen gebruik/genot is gewoon binnen de wetgeving.er boven is strafbaar.punt uit.

een veroordeling op zn naam kan betekenen; geen andere baan bij bepaalde werkgevers.

erg handig en prachtig voor de toekomst

suc6 met je aankomende maagzweer.JIJ kiest hier zelf voor. :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven