Geld & Recht alle pijlers

Drukkende stilte

14-06-2010 10:13 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring?

Mijn vriend is zo'n anderhalf jaar geleden opgepakt omdat hij 50 wietplantjes in z'n huis had. Meegenomen naar politiebureau, verklaring afgenomen en de volgende dag weer naar huis.

En daarna niets, helemaal niets meer vernomen. Iemand enig idee hoe dit nu allemaal in z'n werk gaat?

Alvast dank.
Vraag het de politie.
Het is verschillend, mijn neef had dit ook. Maar die is gewoon een ochtend van z'n bed gelicht. Maar dat is slechts 1 van de mogelijkheden. Ik zou gewoon bellen en vragen.
Misschien gewoon eens informeren bij politie/advocaat/OM?

Of is vriend bang zo slapende honden wakker te maken?

Wie billen brandt, zal op blaren moeten zitten....
Nope
Ligt inderdaad voor de hand. Wilde eerst hier m'n licht opsteken. Zie soms zulke waardevolle info voorbijschieten.

En dan ook nog zoiets kinderachtigs als "geen slapende honden wakker maken".
Slapende honden, billen blaren, ik weet het.

Hoe lang duurde het voor de neef wat hoorde?
Triest om mensen op te pakken voor wat wietplantjes, maar dat terzijde.

De kans dat dit nu toch nog een staartje krijgt is na anderhalf jaar niet heel groot, maar als je vriend benieuwd is naar de status van zijn dossier kan hij toch maar het beste met de politie bellen.
Als je zo lullig reageert, geven we geen antwoord.
Sorry Zamirah, had mijn post getikt vòòr ik de tweede slapende hond voorbij zag komen. Was dus een verwijzing naar mezelf!

Ik baal er gigantisch van, maak me heel erg druk om wat er ons misschien toch wel niet allemaal boven het hoofd hangt.

Terwijl vriend zich blijkbaar nergens druk over maakt.
quote:Zomaareenvent schreef op 14 juni 2010 @ 10:17:

Triest om mensen op te pakken voor wat wietplantjes, maar dat terzijde.

De kans dat dit nu toch nog een staartje krijgt is na anderhalf jaar niet heel groot, maar als je vriend benieuwd is naar de status van zijn dossier kan hij toch maar het beste met de politie bellen.

Dit hoop ik stiekum van binnen ook zo heeeeel erg.

Maar ook ik vind dat branden, blaren telt hoor!
Mijn broertje is jaren terug opgepakt voor graffiti. Zelfde verhaal, nachtje cel, verklaring, naar huis gestuurd en nooit meer iets gehoord.
quote:Voorjaarsbries schreef op 14 juni 2010 @ 10:22:

[...]

Dit hoop ik stiekum van binnen ook zo heeeeel erg.

Vriend heeft eigen bedrijf, dus dan kan zoiets heel rot uitpakken. Vriend rookt wiet in verband met rugklachten.

Maar ook ik vind dat branden, blaren telt hoor!

Als de kweek voor eigen gebruik is, leidt dat over het algemeen tot een sepot (= geen strafvervolging).

Alleen kan ik me voorstellen dat de politie (en met hen het OM) zal vinden dat 50 planten net wat veel is voor eigen gebruik, daar is misschien wel een kritische vraag over gesteld. Bij 5 planten of minder is er sowieso geen strafvervolging.

Ik vind dat 'wie zijn billen brandt..' verhaal overigens onzin, wat mij betreft verdwijnt de productie van en handel in wiet geheel uit het wetboek van strafrecht. De directie van Heineken loopt ook gewoon vrij rond.
Loopt wel los, denk ik. De politie heeft wel meer van dat soort dingen te doen.

Waarschijnlijk liggen zijn papieren ergens onderop een stapel en weten ze niet eens meer wie hij is.
Als het alleen voor eigen gebruik is, is het volgens mij niet strafbaar. Alleen de handel er in is strafbaar.
quote:Voorjaarsbries schreef op 14 juni 2010 @ 10:16:

Slapende honden, billen blaren, ik weet het.

Hoe lang duurde het voor de neef wat hoorde?

Hij werd in November opgeroepen om langs te komen. En werd eind Maart op een vervelende manier wakker gemaakt

Toen is zijn huis onderzocht (zo overdreven, voor moord krijg je een boete, maar met wietplanten ben je de sjaak.) hij heeft toen iets minder dan 3 maanden gezeten, maar laatst is hij weer opgehaald. Sommige mensen leren het nooit....
quote:Michelle90 schreef op 14 juni 2010 @ 10:28:

[...]...voor moord krijg je een boete, maar met wietplanten ben je de sjaak..is dat echt zo?
Computer says nooooo
quote:Zamirah schreef op 14 juni 2010 @ 10:28:

Als het alleen voor eigen gebruik is, is het volgens mij niet strafbaar. Alleen de handel er in is strafbaar.

Twee of drie plantjes worden gedoogd door politie, maar is dus zelfs ook nog strafbaar eigenlijk.

Ik zou ook gewoon even bellen, ze zullen dan toch niet ineens iedereen gaan optrommelen om er alsnog werk van te maken? Weet je tenminste wel waar je aan toe bent..
quote:Zomaareenvent schreef op 14 juni 2010 @ 10:26:

[...]

Als de kweek voor eigen gebruik is, leidt dat over het algemeen tot een sepot (= geen strafvervolging).

Volgens mij kan het wel nog verschil maken of iemand first-offender is of al vaker in beeld is geweest?

Heb (beroepsmatig) wel degelijk mensen veroordeeld zien worden voor kweek.

Zelfs mensen die nooit eerder contacten hadden met politie, maar die hadden dan een hele zolderkamer vol staan. Is een verschil, al lijken 50 plantjes ook wel veel voor 'eigen gebruik'.
Het is gewoon strafbaar. Klaar. Daar hebben we met z'n allen voor gekozen en als je het anders wil zien, dan was 9 juni daar de uitgelezen dag voor. Stem op een partij die het wil legaliseren.

En 50 planten voor eigen gebruik? Ik vind het prima, maar ik denk dat hij wel wat verkocht zou hebben...

En wat denk je van alle belasting die de overheid misloopt, die laten we zeggen een komkommerkweker wel afdraagt, maar dit soort akkerbouwers niet? Daar wordt wel je AOW/WW/WAO?kinderbijslag etc van betaald.

En zo bekijk ik het....ik kan ook wel met mijn brommer 80 door de bebouwde kom willen, mag ook niet en word ik betrapt kan ik dokken: terecht! Gelukkig heb ik geen brommer
Nope
quote:summer73 schreef op 14 juni 2010 @ 10:37:

[...]

is dat echt zo?

Nee ik overdrijf een beetje (boel)..

Maar me neef had dan ook wel 2 huizen en 3 appartementen volstaan .

Maar 50planten is ook nog best veel, als je dat voor eigen gebruik gebruikt val je volgens mij wel wel onder catergorie "verslaafd".
3 màànden?!?!?!?!

*valt van stokje*
Drie maanden voor twee huizen en drie appartementen, dus vijf plantages. Zal wel iets meer zijn dan vijftig planten, denk ik zomaar.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 14 juni 2010 @ 10:49:

Het is gewoon strafbaar. Klaar. Daar hebben we met z'n allen voor gekozen

Dat is onzin. Daar heeft vrijwel niemand voor gekozen omdat het nauwelijks een issue is. Ik weet niet of het je is opgevallen, maar de verkiezingen zijn gedomineerd door sociaal-economische onderwerpen. Als je morgen een referendum organiseert over legalisatie van softdrugs is de kans zeer groot dat 't gelegaliseerd wordt.

Wiet roken is in feite een 'victimless crime', het is misschien niet heel gezond maar verder heeft niemand er echt last van. Dit in tegenstelling tot te hard op je brommer rijden waarmee je andere weggebruikers in gevaar brengt.

Dat 'je betaalt geen belastingen' argument is de omgekeerde wereld. Juist omdat het niet legaal is, krijgen de kwekers niet eens de kans om er een normale bedrijfsmatige activiteit van te maken.
50 planten voor eigen gebruik? Wat van 50 planten afkomt krijg je niet in je eentje opgerookt.
Je kan t ook rechtswinkel vragen als je niet naar politie wilt
once upon a time called.....right now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven