Geld & Recht alle pijlers

Duurzaam beleggen

20-12-2017 21:49 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb interesse in duurzaam beleggen en ben benieuwd of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben of er ook mee bezig zouden willen gaan. Soms zie ik namelijk door de bomen het bos niet meer en dan is het fijn om met anderen te kunnen sparren.

Ik heb nadat ik me er een tijd in verdiept had een half jaar geleden de eerste stap gezet en 1000 euro ingelegd in het ASN milieu- en waterfonds. Dit staat inmiddels op 4,5% winst. Mijn beleggingshorizon is zo’n 15-20 jaar en ik houd een dermate grote buffer aan spaargeld aan dat ik qua beleggingen wel een redelijk hoog (maar niet het hoogste) risico durf te lopen. Ik vind het belangrijk dat er geen slechte dingen met mijn geld gebeuren en goede dingen zoveel mogelijk gestimuleerd worden, dus ik wil niet investeren in wapenhandel, tabak, etc. en wel juist in de voorlopers op het gebied van milieu en mensenrechten.

Ik wil na het uitproberen met die 1000 euro (om eens te kijken hoe ik om zou gaan met winst/verlies, etc) graag nog meer inleggen, maar ben nu aan het kijken of ik ETFs kan vinden die breder zijn (liefst zo breed mogelijk qua sectoren en verdeling over de wereld), lagere lopende kosten hebben, maar wel duurzaam zijn. En die duurzaamheid vind ik lastig, want waar zoek je die informatie in het woud van alle mogelijke ETFs? Ik haal tot dusver mijn informatie vooral van Morningstar, maar ik zie dat veel ETFs en fondsen met een duurzaamheidsmandaat (waaronder ook het ASN fonds waarin ik investeer) daar toch een lage score behalen op het gebied van duurzaamheid. Hoe kan dat? Zijn ze dan toch niet zo duurzaam als ze beweren, is die Morningstar duurzaamheidsscore te betwisten of ligt het aan verschillende criteria die gehanteerd worden en ligt het er maar net aan wat je belangrijk vindt?

Waar beleggen jullie in, of overwegen jullie in te beleggen? En waar halen jullie je informatie vandaan? Bestaan er handige ranglijsten of zoekmachines op dit gebied, waarmee mijn zoektocht makkelijker gemaakt zou kunnen worden?

Als iemand anders nog andere vragen heeft, stel ze hier ook gerust. Ik vind het prima als het niet puur een topic over mijn vragen wordt maar een algemeen topic over duurzaam beleggen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-12-2017 08:52
Laat je niet in de luren leggen want ze willen profiteren van je geld. Milieu betekent al meer dan zestig jaar dat je jou lekker veel kunnen vragen en weinig geven.
Dit vind ik wel een heel cynische instelling. Jazeker, iedereen wil profiteren van mijn geld als het even kan. Maar als ik dan toch kan kiezen, dan laat ik liever iemand ervan profiteren die er zuiniger wasmachines, betere elektrische auto's, hogere rendement zonnecollectoren, kleding waarvoor de makers een eerlijk loon hebben ontvangen, etc mee financiert dan iemand die het besteedt aan clusterbommen, milieubelastende verf, tabak, uitbuiting van vrouwen in de seksindustrie, etc. Ik ben het met je eens dat je goed moet opletten dat er niet alleen maar een braaf duurzaamheids-sausje overheen gegoten wordt, puur voor het publiek. En dat je daarvan ook nooit 100% zeker kunt zijn. Je kunt ook beter niet kijken naar wat een bedrijf zelf roept over duurzaamheid, maar wat een onafhankelijke instantie erover zegt (bijv journalisten, Morningstar als het gaat over fondsen, de Fair wear organisation over kleding, etc.). Maar omdat je nooit zeker kunt zijn dan maar achterover te leunen en niks te doen dat levert al zeker niks op. Allemaal zelfmoord plegen zou voor de aarde inderdaad het beste zijn, maar dat lijkt me een nogal cru en onrealistisch scenario.
Bestaan er ook fondsen waar je in kan beleggen die geboortebeperking aanmoedigen? Allemaal zelfmoord plegen is een tikkeltje radicaal, maar als er minder kinderen geboren worden, we gaan op den duur vanzelf dood dus dat ruimt op.
Aandelen Durex ofzo?
Ik heb een deel van mijn geld duurzaam geïnvesteerd. Niet met als doel het bedrag te laten groeien, maar in de vorm van een lening waarover ik (in tegenstelling tot geld op een rekening zetten bij een bank) wel een leuke rente krijg. Als het bedrijf/project waarin ik investeer krijg ik na afloop van een vooraf afgesproken periode mijn geld weer terug (als ze failliet gaan heb ik pech, maar ook met beleggen kun je je geïnvesteerde geld kwijtraken). Ik investeer in meerdere projecten, elke keer (een paar) duizend euro. Dit is voor mij op dit moment het beste compromis tussen 'iets goeds doen' met mijn geld en 'geld verdienen' met mijn geld.
Ik heb ook ooit 1.000 in (zo duurzaam mogelijke) EFT's belegd, maar dat is toch niet zo mijn ding, dus daar blijft het bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven