Geld & Recht alle pijlers

eerste huis kopen

23-06-2013 14:54 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
I always tell the truth, even when I lie
Wat Sophiaaaa zegt dus, ik weet niet voor ieder huis in ieder dorpje of grote stad of het beter is om te huren of te kopen natuurlijk

(al denk ik dat veel mensen zich snel 'rijker' rekenen met een koophuis en een huurhuis snel te duur vinden, zonder het goed door te rekenen (en daar mag je van mij ook allerlei emotionele argumenten in meenemen, want ik denk dat het daar ook veel om draait).
Idd goed informeren maar de rekensom blijft ook koffiedik kijken. je moet er namelijk alles in meenemen toekomstverwachting van de markt en van jezelf wil je de goeie rekensom maken. ow trouwens nieuws kopers zullen in de toekomst eigen geld mee moeten nemen om hun huis te financieren max 80% lenen. Super goed plan alleen 15 jaar te laat. Wel dramatisch voor de koopwoningen nu.
Je moet nu al eigen geld inleggen bij de aankoop van je woning. Dus dat wordt nog leuk voor mensen die hun huis willen verkopen straks.

Huizenmarkt kan compleet op slot gaan door deze maatregel. Want welke starter heeft er nou 20.000 op de spaarrekening staan
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Hi giraf, vriend en ik hebben (bijna) jouw situatie. Ik heb het huis (met een lineaire hypo) gekocht (vriend houdt zijn eigen huis ernaast) en ik wil daarbovenop nog veel aflossen. Wij hebben geen samenlevingscontract of iets dergelijks. Onze afspraak is dat ik alle kosten van het huis op me neem (rente/aflossing/rekeningen) en van zijn salaris doen we leuke dingen. Mochten we (hopelijk niet!) uit elkaar gaan hebben we van zijn geld leuke dingen gedaan waar we mooie herinneringen aan hebben en totaal geen spijt. Daarnaast als we samen blijven is er over een aantal jaar een stuk vermogen bij in de relatie. Niet dat ik dit nu adviseer maar ik beschrijf gewoon onze situatie, wij voelden er niet veel voor om 'huur' aan elkaar te betalen, niet zo romantisch :P.
quote:vrouwtje89 schreef op 28 juni 2013 @ 14:13:

Je moet nu al eigen geld inleggen bij de aankoop van je woning. Dus dat wordt nog leuk voor mensen die hun huis willen verkopen straks.

Huizenmarkt kan compleet op slot gaan door deze maatregel. Want welke starter heeft er nou 20.000 op de spaarrekening staanNou ondr het topic in de pijler geld & recht omtrent spaargeld zijn er een boel met 20.000 euro of meer....
quote:giraf007 schreef op 23 juni 2013 @ 23:20:

Ik snap aan jou reacties dat jij t een waardeloos idee vind...of iets in die richting, en dat is je goed recht hoor , maar ik hoop eigenlijk vooral op reacties hoe we dit het beste kunnen aanpakken, het liefst van mensen die hier ervaring mee hebbenNee hoor giraf007, geen waardeloos idee en als jullie het beiden een prima oplossing vinden, wie ben ik dan om daar iets van te vinden?

Maar je hebt het over iets opbouwen en dat is makelaarterminologie van een woningmarkt die niet nooit meer terugkomt.

Ik zeg niet dat je geen huis moet kopen, maar ik zou als ik jouw vriend was nog eens goed nadenken.
Huizen hoeven niet meer waard te worden om iets op te bouwen. Over 29 jaar betaal ik geen hypotheek meer, huis is dan volledig van mij. Zou ik huren, dan betaalde ik over 29 jaar een huur die 29 keer is gecorrigeerd voor inflatie. Zal een aardig bedragje zijn. Dus hoezo niks opbouwen? Lijkt mij wel lekker om tegen die tijd geen vaste woonlasten meer te hoeven betalen.
quote:Pyridine schreef op 30 juni 2013 @ 21:00:

Huizen hoeven niet meer waard te worden om iets op te bouwen. Over 29 jaar betaal ik geen hypotheek meer, huis is dan volledig van mij. Zou ik huren, dan betaalde ik over 29 jaar een huur die 29 keer is gecorrigeerd voor inflatie. Zal een aardig bedragje zijn. Dus hoezo niks opbouwen? Lijkt mij wel lekker om tegen die tijd geen vaste woonlasten meer te hoeven betalen.Ik snap je gevoel, zelf sta ik er ook zo in. Maar als je de rekensom eerlijk wilt houden, zou je moeten kijken hoeveeel rente je over de hypotheek hebt betaald over 29 jaar en hoeveel geld je in onderhoud hebt gestopt, dat bij een huurhuis niet had gehoeven. Dat zal zeker ook een aardig bedragje zijn...
Ze had het over 'we' in opbouwen, maar haar vriend profiteert niet mee natuurlijk.

Dat opbouwen is in feite je woning bij elkaar sparen met HRA die steeds verder beperkt is en gaat worden. Het opbouwen zoals in makelaarstaal was de zgn wooncarriere gebaseerd op alsmaar stijgende huizenprijzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven