Geld & Recht alle pijlers

Erfenis vader

20-08-2015 08:55 434 berichten
Mijn vader ligt op het sterfbed. Mijn famillie maakt nu al ruzie om de erfenis. Zelf hoef ik geen erfenis van mijn vader. Stiefmoeder had het erover en ze is hem liever kwijt dan rijk. Ik was gister uit mijn plaat gegaan hoe durft ze,terwijl mijn vader zit te knokken voor zijn leven het lef kan opbrengen om het over de erfenis te hebben samen met haar dochters. Ik kan dan zo kwaad worden alsof de wereld maar om geld draait ten koste van een ander.

Hoe zit het met erfenis tussen mijn vader en stiefmoeder ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Kan hij ervoor zorgen dat ze niks krijgt? Welke wegen moet hij bewandelen? Ik gun dat mens niets maar dan ook niets.
Het is praten tegen de bierkaai ..
Alle reacties Link kopieren
Op erfwijzer.nl staat dat je na overlijden van jullie vader alsnog de kans krijgen om jullie erfdeel van jullie moeder op te eisen. Jullie erven dan ieder 1/8 van de erfenis zoals die er was toen je moeder overleed. Dus 1/8 van het geld, 1/8e van het huis 1/8e van de auto etc.

Je vader heeft dus 5/8 deel van de erfenis ingebracht in zijn 2e huwelijk, b.v. in geld uitgedrukt 200.00. Jouw stiefmoeder had bij trouwen b.v. 25.000 euro. Totaal dus 225.000 euro. In de tijd dat ze getrouwd zijn is dat toegenomen tot 300.000 euro waardevermeerdering van huizen b.v.

De helft daarvan is van jouw vader t.w. 150.000. 150.000 euro is dus in ieder geval van je vaders 2e vrouw. Als van zijn 150.000 jullie erfenis van jullie moeder betaald moet worden blijft er nog 30.000 euro over om te verdelen. Een 1/4 is voor zijn 2e vrouw, jullie erven ook 1/4 vn 30.000 euro. Dat is 7.500 euro.

Als jouw vaders deel bij overlijden van jullie moeder 200.000 was dan was de totale erfenis 320.000 euro. Jouw deel daarvan is 40.000. Bij overlijden van je vader zou jij dan in totaal 40.000 + 7.500 euro erven. Jouw broer ook en jouw zus ook.

Jullie totale gezamelijke erfenis is dus 142.500 euro.

Jullie erdeel van jullie moeder is dus opeisbaar bij overlijden vader. De overige 7500 euro p.p. alleen als hij dat in zijn testament heeft gezet. Dat deel kan je waarschijnlijk pas opeisen als zijn 2e vrouw is overleden als ze het niet heeft opgemaakt (door b.v. aan eigen dochters te schenken).

Als jouw vader geen 120.000 euro op de bank heeft zal er dus een huis verkocht moeten worden, of zijn 2e vrouw moet een hypotheek voor dat bedrag kunnen krijgen.

Jullie zouden ipv daarvan bv. het huis in Spanje kunnen nemen als dat toevallig die waarde heeft. Vergeet niet dat er over de erfenis nog erfenisbelasting betaald moet worden. Over jullie deel van jullie moeders erfenis is waarschijnlijk al erfbelasting betaald na overlijden.

Een huis in Spanje kost natuurlijk aardig wat geld om te onderhouden en ook moet er jaarlijks vast kosten en belasting in Spanje over moeten worden betaald. Hebben jullie dat (en niet alleen je rijke zus ervoor op laten draaien)?

Als de kinderen niet gezamelijk het bezit van het huis in Spanje willen zal dat huis verkocht moeten worden om de kinderen hun moeders erfdeel te betalen. Het huis komt dus ook niet in handen van de 2e vrouw van jullie vader.

Als jullie spullen uit het huis zouden willen hebben zijn jullie waarschijnlijk overgeleverd aan zijn 2e vrouw. Zij heeft de sleutel van het huis neem ik aan. Als je heel dwars ligt zal zij niet de moeite doen om jou dat ene vaasje te geven dat niets waard is maar wat jij heel graag wil hebben.

Als jij echt geen geld wil hebben dan gaat jouw 40.000 euro naar jouw broer en zus. Als je je erdeel van jouw vader t.w.v. 7500 niet wilt hebben gaat dit naar jouw broer, zus en 2e vrouw van je vader.
quote:Tas28 schreef op 20 augustus 2015 @ 15:05:

Ik ga nu de notaris bellen en dan ga ik naar mijn vader om met hem erover te praten. Gelukkig gaat mijn tante mee (mijn moeders zus) zij staat ook volledig aan mijn kant. Ik neem desnoods mijn Oma mee die 80 is (moeders moeder).

Ja, tuurlijk, sleep je 80-jarige oma ook even mee om je vader onder druk te zetten. Waardeloos zeg.

Ik hoop dat je een krot in je maag gesplitst krijgt.

Ik ga nu de notaris bellen en dan ga ik naar mijn vader om met hem erover te praten. Gelukkig gaat mijn tante mee (mijn moeders zus) zij staat ook volledig aan mijn kant. Ik neem desnoods mijn Oma mee die 80 is (moeders moeder). echt...je zou zelfs je oma van 80 nog opzadelen met gedoe hierover. En je vader op zijn sterfbed. Je hebt echt wel heel weinig respect voor je eigen familie zeg...

Ik ga nu de notaris bellen en dan ga ik naar mijn vader om met hem erover te praten. Gelukkig gaat mijn tante mee (mijn moeders zus) zij staat ook volledig aan mijn kant. Ik neem desnoods mijn Oma mee die 80 is (moeders moeder).Ikke.. ikke.........en nog eens ikkeeeeeeeeee................. Zie nu een stampende boze puber voor mij..

Ik ga nu de notaris bellen en dan ga ik naar mijn vader om met hem erover te praten. Gelukkig gaat mijn tante mee (mijn moeders zus) zij staat ook volledig aan mijn kant. Ik neem desnoods mijn Oma mee die 80 is (moeders moeder).

Is er een testament? Anders kan die notaris toch ook niks anders dan uitleggen wat hier al is uitgelegd?

Vind dat je erg ver gaat, je 80 jarige oma mobiliseren....
Die notaris had je ook al om 8.55 kunnen bellen, voordat je dit topic begon.

Heb je wel geld om notaris te betalen?
Ik zou het dus wel juist overleggen met mijn vader. Juist omdat zij de stiefmoeder is en zijn kind in principe gewoon recht heeft op alles. Of denk ik nu heel erg krom??? Je laat je bloedeigen kind toch niet met lege handen staan???
quote:Tas28 schreef op 20 augustus 2015 @ 14:18:

Het enige wat ik tegen jullie kan zeggen zorg dat je vermogen erfenis goed opstelt en niet trouwen in gemeenschap van goederen. En kies nooit voor je nieuwe relatie ten koste van je kind. Zorg dat alles voor elkaar is en dat niemand ruzie hoeft te maken als je het loodje legt.Er bestaan ook mensen die de wens van een overledene respecteren en geen ruzie maken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:lipglossenluiers schreef op 20 augustus 2015 @ 15:34:

Ik zou het dus wel juist overleggen met mijn vader. Juist omdat zij de stiefmoeder is en zijn kind in principe gewoon recht heeft op alles. Of denk ik nu heel erg krom??? Je laat je bloedeigen kind toch niet met lege handen staan???Daar heeft ze jaren lang de tijd voor gehad.
quote:lipglossenluiers schreef op 20 augustus 2015 @ 15:34:

Ik zou het dus wel juist overleggen met mijn vader. Juist omdat zij de stiefmoeder is en zijn kind in principe gewoon recht heeft op alles. Of denk ik nu heel erg krom??? Je laat je bloedeigen kind toch niet met lege handen staan???Hij is al heel lang met zijn vrouw getrouwd. En samen hebben ze ook opgebouwd. Onzin dus dat het kind recht heeft op alles. En daar is de wet op erfrecht ook voor, om partners te beschermen. Zodat stiefkinderen er niet voor kunnen zorgen dat de partner als 'zwerver' op straat wordt gegooid. Helemaal gezien het feit dat dit huwelijk op zijn minst 17 jaar heeft geduurd (als 28 de leeftijd van TO is). Kind heeft niets gedaan aan de opbouw van het vermogen van vader (en stiefmoeder).
Mijn vader is na de dood van mijn moeder ook hertrouwd. Wij waren toen al volwassen. Ook al toen mijn moeder overleed. En ik vind het niet meer dan logisch dat mijn stiefmoeder erft. Verschil is dat ik mijn stiefmoeder een best mensje vind, ze goed voor mijn vader zorgt en als een oma is voor onze kinderen en ik dus hoop dat ze nog een hele fijne oude dag heeft. Voor mijn part verbrast ze alles bij leven. En ik hoop dat ze in mijn leven blijft. Ik hoef er echter geen cent van te hebben. Ik vind dus helemaal niet dat ik het 'recht' op mijn vaders geld/bezittingen heb. Ik wil wat kleins hebben. Of een mooie foto.
Als je naar je vader gaat straks, wil je dan in iedere geval het benul hebben om niet zo gruwelijk boos en egoïstisch te gaan zitten praten als hier. Ga dan ook niet je stiefmoeder compleet afzeiken en probeer het dan in ieder geval nog een beetje waardig te houden allemaal. Ook al is je vader een klootzak volgens jou, hou de eer aan jezelf en doe alsjeblieft een beetje volwassen.

Maar ook dit zal wel tegen dovemansoren zijn, ben ik bang.
Laat je nog even weten hoe het gesprek met je vader is verlopen?
Hmmm.......ik kan me best wel voorstellen dat je het als kind moeilijk vindt om aan te zien als iemand niet de juiste intenties heeft en erg gebrand is op geld en spullen. Mijn ouders zijn gelukkig nog bij elkaar, maar als mijn moeder zou overlijden en er komt ooit nog een nieuwe vrouw in beeld waar ik op dat gebied mijn bedenkingen bij heb, zou ik dat ook wel frustrerend vinden om te zien.

Niet omdat IK dat geld wil, maar wel omdat ik iemand anders niet de centen op die manier gun waar mijn vader hard voor gewerkt heeft zijn hele leven.

Als mijn vader dikke sportauto's gaat kopen en alles gaat verbrassen aan dure dingen vind ik dat prima. Zijn geld.

Maar als ik een naar gevoel zou krijgen bij iemand dan zou ik dat in de jaren bespreken dat mijn vader nog in goede gezondheid was en proberen het op een goede manier te regelen.

Zoals ik het hier lees is er járen de tijd geweest.

Je kunt dit serieus allemaal toch niet meer op iemands sterfbed gaan doen en iemand daar op dat moment nog mee lastigvallen? Echt erg.. Dat had je toch veel eerder kunnen doen? Dat snap ik echt niet!
En als je je vader echt zo'n klootzak vindt en zo'n wrok hebt, laat die man dan lekker met rust nu.. Je kunt niets meer doen en zit hier nu als een dreinend klein kind te stampvoeten over het huis.

Als dit zo belangrijk was in verband met jouw moeder had je dit eerder met elkaar moeten bespreken en regelen.

Respectloos om zo te praten en om iemand hier op zijn sterfbed mee lastig te vallen. Bah..
Miss-pippilotta : maar dat jij iemand anders zijn geld niet gunt, is niet iets waar je wat over te zeggen hebt. Daar heb je je bij neer te leggen. Zijn geld, zijn keus.
quote:sistermoon schreef op 20 augustus 2015 @ 12:56:

Zijn er andere tastbare herinneringen aan jouw moeder Tas?

Dan zou je kunnen overleggen met je stiefmoeder of je die zou mogen hebben. Een lievelingskopje van haar, oorbellen, een ring of iets heel anders wat van haar was en nog bij je vader thuis staat. Want ik lees tussen de regels door, dat je bij het verliezen van je vader ook het gevoel hebt dat je daardoor het laatste stukje van je moeder verliest.Nog maar eens....
En pakte je vader je vraag goed op?
quote:Desperate_Housewive schreef op 20 augustus 2015 @ 17:33:

Miss-pippilotta : maar dat jij iemand anders zijn geld niet gunt, is niet iets waar je wat over te zeggen hebt. Daar heb je je bij neer te leggen. Zijn geld, zijn keus.

Dat klopt... Maar als ik het gevoel zou hebben dat het iemand om het geld te doen was en ik had er geen goed gevoel bij (bij de motieven en intenties van een nieuwe vriendin) zou ik het wel met mijn vader bespreken en proberen zijn ogen te openen..

Niet op zijn sterfbed uiteraard!

Ik zou het wel moeilijk en frustrerend vinden om dat te zien.

Maar klopt; uiteindelijk is het aan mijn vader zelf welke beslissingen hij neemt met zijn eigen geld.

Hele andere situatie, maar ik denk er weleens over na hoor.. Stel dat mijn moeder overleden is en mijn vader is straks 80 en wordt al een klein beetje verstrooid. En hij laat zich helemaal gek maken door een of andere golddigger die 35 jaar jonger is. En waarvan iedereen van grote afstand ziet welke motieven zij heeft.

Ik zou dat toch wel erg frustrerend vinden hoor. Omdat ik zulke mensen en zo'n instelling echt haat (en niet kan snappen hoe sommige mensen zijn), zou het heel moeilijk vinden zoiets aan te zien.

En wat kun je doen? Niks...

Nogmaals; hele andere situatie hoor!!!
Ik heb hier idd niet het idee dat stiefmoeder om het geld getrouwd is. Zoals ik het lees, zijn ze al jaren bij elkaar. Ik heb meer het idee dat TO de stiefmoeder vanaf het begin al niet mocht, omdat het stiefmoeder was.
Ja, sorry.. Teveel off-topic dan.

In elk geval vind ik het onbegrijpelijk dat dit nu, op iemands sterfbed, nog op deze manier besproken wordt. Dat kan echt niet. En al helemaal niet op de manier waarop dit nu gaat (en in welke bewoordingen). Tuurlijk; er spelen veel emoties mee.

Maar als een klein kind praten over 'mijn huis' en 'de klootzak' vind ik wel bijzonder.

Vooral NU.

Dit had veel eerder besproken moeten worden.

Laat die man nu met rust als je nog enig gevoel hebt voor hem. Anders ben je precies hetzelfde als de stiefmoeder die je hier van alles verwijt.
Notaris gesproken ik kan geen kant op mijn vader is getrouwd in gemeenschap van goederen. Zij krijgt zelfs mijn moeder deel wat zij heeft nagelaten. Ik ben nu emotioneel kapot het is allemaal oneerlijk en hoe krom wil je het hebben. Ik ben ook niet meer naar mijn vader gegaan kon het niet opbrengen. Ben zo kwaad kwaad. Ik haat mijn vader zo erg hoe kon hij zo stom zijn daar gaat mijn moeders huis waar zij hard aan heeft gewerkt. Alsof het van mij is afgepakt. De notaris gaf ook aan als ik kans wil maken dat ik op een nette manier moet communiceren met stiefmoeder. Maar dat gaat niet ze mag mij niet en ik heb verder ook niets met haar. En daarbij komen er ook veel kosten bij kijken onderhoud maandelijkse laten etc. Ik weet het niet meer.
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 18:19:

Ja, sorry.. Teveel off-topic dan.

In elk geval vind ik het onbegrijpelijk dat dit nu, op iemands sterfbed, nog op deze manier besproken wordt. Dat kan echt niet. En al helemaal niet op de manier waarop dit nu gaat (en in welke bewoordingen). Tuurlijk; er spelen veel emoties mee.

Maar als een klein kind praten over 'mijn huis' en 'de klootzak' vind ik wel bijzonder.

Vooral NU.

Dit had veel eerder besproken moeten worden.

Laat die man nu met rust als je nog enig gevoel hebt voor hem. Anders ben je precies hetzelfde als de stiefmoeder die je hier van alles verwijt.

Ik begrijp dat je het zo opvat ik

Ben erg emotioneel het komt kinderachtig over maar ik ben mijn moeders stulpje kwijt het laaste wat ik van moeder had is gone. Begrijp je dan waarom ik zo boos en emo ben.
Het is niet je moeders huis, het is je vaders en stiefmoeders huis. En er is niks van je afgepakt, want je had het al niet. En je haat je vader? Als ik jou was zou ik dan helemaal maar niet meer naar hem toe gaan en hem in alle rust laten sterven samen met de vrouw die van hem houdt. Hij heeft weinig aan mensen om hem heen die hem haten en die alleen maar uit zijn op zijn vakantiehuis. Echt, ik vind je een onzettend naar mens (ik hou het netjes, geen zin in een ban). Je denkt alleen maar aan jezelf, dit hele topic hangt van ikke ikke ikke aan elkaar. En in je OP nog zeggen dat je geen ruzie wil aan zijn sterfbed. Nou, jij bent degene die hier ruzie maakt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven