Geld & Recht alle pijlers

Extra geld opnemen hypotheek

29-03-2011 12:05 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Zijn er hier forummers die wel eens extra geld op hun hypotheek hebben opgenomen? Kan iemand me vertellen hoe dit in zijn werk gaat?

Ik heb een appartement gekocht en er komt nu wat groot onderhoud aan. Er word van iedereen een paar duizend euro bijbetaling verwacht, dit wist ik ook.

Ben altijd van mening geweest, alles wat betrekking heeft tot het huis, dat neem ik op de hypotheek erbij (kan overigens nog 50000 opnemen).

Nu twijfel ik, ik kan het ook zo betalen, maar dan zou het betekenen dat mijn spaarrekening zo goed als leeg is. Ben niet van plan hier weg te gaan, wil geen kids, en woon hier heerlijk.

Door mijn ouders ben ik eigenlijk gaan twijfelen. Zij zeggen als je het zo kunt betalen, doen!

Maar anderzijds, weet ik hoe het leven loopt, weet ik of ik over 30 jaar nog leef? Als ik het opneem komt er op mijn hypo wat extra draaglast bij, dit zal geen 100 euro betreffen.

Wat zouden jullie doen?

Gr
Mag ik even een vraag tussendoor stellen?

Ik ben ook aan het denken om mijn hypotheek te verhogen ivm woningverbetering. Het probleem waar ik echter tegen aan loop is dat ik wat salaris betreft nog wel 40.000 euro meer zo kunnen lenen, alleen de bank wil niet verder gaan dan 110% van de woningwaarde.

Daarom dacht ik er aan een lening af te sluiten, deze kan ik binnen 2 jaar terugbetalen en de rente is wel wat hoger dan mijn hypotheek rente, maar wel iets lager dan bij een gewone lening.

Mijn vraag is nu, als ik een lening afsluit (geen hypotheek dus) en ik gebruik dit geld alleen voor woningverbetering, is de rente dan wel aftrekbaar?
@Ladyphoxy; Ja, dat is ook dan aftrekbaar.
quote:12twister schreef op 29 maart 2011 @ 13:32:

[...]

Aannemend dat deze verbouwing (ook tzt) waardevermeerderend is voor je woning, dat is niet altijd het geval.

Wat je zegt is inderdaad belang, maar alleen voor de beslissing OF TO een dergelijke investering moet doen. Dan is het zeker een overweging of een dergelijke investering waardeverhogend genoeg is. Deze beslissing heeft TO al genomen. Het gaat nu niet over de investeringsbeslissing, maar over de financieringsbeslissing van de geplande investering. Daarbij is de aanname van waardevermederendheid van de investering niet meer van belang.

Dit zijn twee verschillende dingen en het is een veel gemaakt fout om die door elkaar te halen.

Want ook als de investering niet waardevermeerderend is, dan nog moet TO nu de afweging maken tussen een opname van haar spaargeld en het ten gelde maken van een extra hypotheek. Of TO's huis nu onderwaarde of overwaarde zou hebben ten tijde van verkoop, deze onder/overwaarde komt pas 'vrij' op het moment van verkoop.

Juist als TO onderwaarde zou hebben, en ze kan een extra hypotheek krijgen, dan zou dat voor haar voordelig uit kunnen pakken indien zij netto meer rente zou kunnen krijgen op haar spaargeld dan op haar hypotheek. (wat ik betwijfel op dit moment, maar dat kan alleen TO ons vertellen).

Vooral als TO denkt overwaarde te hebben is het van belang hoeveel waarde ze hecht aan de liquiditeit van haar investeringen. Want zelfs als de investering haar huis niet meer waard maakt, dan nog betekent het opnemen van het spaargeld dan in feite dat ze op dit moment (totdat TO haar huis verkoopt), minder geld ter beschikking heeft dan ze zou hebben gehad als ze het uit haar hypotheek had betaald.
Bedankt Jorina! Ik kan het op de site van de belastingdienst niet helemaal terug vinden en het forum is eigenlijk altijd sneller dan de belastingtelefoon bellen
@ladyphoxy Als je voor een krediet gaat kijken kijk dan eens naar een wozkrediet. Vaak is de rente iets lager dan een doorlopend krediet.

@To Kijk zoals al eerder is gezegd ook naar de waarde van je woning. Wanneer je hypotheek al hoger is dan de waarde zou ik niet extra lenen.

Weet je ook zeker dat je het nog kan lenen op basis van je inkomen. Ook bij het opnemen van een hogere inschrijving wordt opnieuw je inkomen en de waarde van de woning beoordeeld. (vaak is ook weer een nieuw taxatie rapport nodig)
Bedankt voor alle reacties!

Zit er nu sterk aan te denken een deel van mijn spaargeld te betalen (zodat ik wel nog wat achter de hand heb) en een deel erbij op te nemen.

Het moet toch gebeuren en hetgeen staat te gebeuren , zal de waarde zeker verhogen! (het gaat hier om een complex, een heel gebouw wat helemaal vernieuwd word vandaar).

Heb mijn appartement voor weinig gekocht, nadat we het van binnen opgeknapt hebben (was al 2 jaar niet bewoond dus gunstig voor mij en mijn handige familie), en hebben laten laxeren is de waarde al meer dan wat ik er voor betaald heb, alleen zit ik dan nog met kk als ik dat goed begrepen heb. , Ik kan het makkelijk dragen, en nog lenen dat weet ik zeker.

Ik ga er nog even over nadenken, heb nog even!

Nogmaals bedankt!
quote:theeleutertje schreef op 29 maart 2011 @ 12:05:

Door mijn ouders ben ik eigenlijk gaan twijfelen. Zij zeggen als je het zo kunt betalen, doen!

Je hebt hele verstandige ouders!!!!
Zie QR
't Wordt echt tijd dat die hypotheekrenteaftrek gaat verdwijnen.

Door je hypotheek te verhogen. laat je de belastingbetaler dit mede financieren. Dit terwijl je spaargeld hebt!!
quote:12twister schreef op 29 maart 2011 @ 13:06:

Je kunt een zogenaamde hogere inschrijving opnemen in je hypotheekakte. Je leent dan het maximale bedrag, maar hoeft dit niet direct te gebruiken. Je hebt dan wel in de toekomst de ruimte om extra hypotheek op te nemen voor een verbouwing zonder langs de notaris (=extra kosten) te hoeven.

ho ho zo is het dus niet. Als jij een hypotheek afsluit van bijv 150.000,00 en kiest voor een verhoogde inschrijving van 200.000,00 heb je die 50.000 nog niet geleend hoor. Net al wat @mooiedromen zegt, wordt op het moment dat je die 50.000 wel wilt lenen er getaxeerd,naar je salaris gekeken eennieuwe rente vastgesteld en krijg je een extra geldlening binnen je bestaande hypotheek.

Dat je een verhoogde inschrijving hebt wil niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk kan lenen
quote:rastafun schreef op 29 maart 2011 @ 18:34:

Door je hypotheek te verhogen. laat je de belastingbetaler dit mede financieren. Dit terwijl je spaargeld hebt!!eens, dit is misbruik van de regel. Maar ja iedereen doet het
quote:rastafun schreef op 29 maart 2011 @ 18:34:

Door je hypotheek te verhogen. laat je de belastingbetaler dit mede financieren. Dit terwijl je spaargeld hebt!!

Dat valt ook allemaal wel mee. Als ik naar mezelf kijk: Ik verhoog mijn hypotheek met ¤ 10.000, daar betaal ik 5% rente over. Kost dus 500 euro per jaar. Ik betaal 42% belasting, dus ik heb een belastingvoordeel van ¤ 210 per jaar.

Terwijl ik die 10.000 euro direct uitgeef en er dus meteen 19% BTW oftewel ¤ 1900 terug naar de staatskas vloeit.
Vraag even bij je bank na wat het minimale opname bedrag is. Vaak is dat min 15000 maar soms ook min. 25000.

De waarde van de woning kan wel hoger zijn dan toen je het kocht maar is het ook hoger dan je totale hypotheek ?
-
anoniem_63150 wijzigde dit bericht op 30-03-2011 16:50
Reden: klopte niets van
% gewijzigd
quote:meds schreef op 30 maart 2011 @ 01:31:

[...]

eens, dit is misbruik van de regel. Maar ja iedereen doet hetJullie hebben geen koopwoning?? Als belastingbetaler (en dat zijn we als het goed is allemaal) betaal je aan heel veel dingen mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven