Geld & Recht alle pijlers

Financiële gevolgen alleenstaand ouder en kind 18

19-01-2022 10:23 315 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben alleenstaand ouder en werk 28 uren per week.
Mijn zoon wordt eind van dit jaar 18.
Momenteel ontvang ik naast mijn salaris maandelijks Kinderalimentatie van de vader van zoon, KIT/KGB van de Belastingdienst en per kwartaal ontvang ik Kinderbijslag.
Deze laatste bijdragen komen straks te vervallen neem ik aan. Dat betekent in mijn geval dat ik er maandelijks maar liefst 680 euro op achteruit zal gaan, en daarnaast ook de 3-maandelijkse kinderbijslag van 320 euro niet meer zal ontvangen.
Hoe vangen / vingen andere alleenstaande ouders zo´n groot verschil op?

Mijn zoon zal naar verwachting nog wel een aantal jaartjes thuis blijven wonen, hij is juist begonnen aan een 3-jarige MBO-studie in mijn stad.

Ik had een verkeerde berekening gemaakt, het verschil is/ wordt nog groter o_o
2020suzuki wijzigde dit bericht op 19-01-2022 12:42
9.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je ex moet alimentatie blijven betalen tot je kind 21 is. En je kunt eventueel meer alimentatie vragen als je geen kindgebonden budget meer krijgt. Je kind kan de alimentatie aan jou overmaken als kostgeld.
Hoe lang ben je eigenlijk al gescheiden als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Fulltime gaan werken. Je kunt het ook andersom bekijken; eigenlijk heb je de afgelopen jaren ‘winst’ op je kind gemaakt , want die bijna 800 euro per maand die je kreeg voor je minderjarige kind heb je niet voor hem nodig gehad en daar leefde je dus deels zelf van. Je had eigenlijk wat apart moeten zetten van dat geld voor nu, maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.

Wel denk ik dat full time werken veel normaler zou moeten zijn, heel veel mensen doen dit, ook als ze meerdere kinderen hebben. En ja, dit kan soms pittig zijn, maar geldstress is ook pittig. Parttime werken is geen recht.
Alle reacties Link kopieren
Als je ziek bent is het uiteraard een ander verhaal, maar als je gezond bent is fulltime werken doodnormaal.
Ik lees graag mee. Mijn oudste wordt komende zomer 18.
Ik ben nog in het scheidingsproces dus wat ik nu krijg is nog niet helemaal duidelijk en ik moet al helemaal afwachten wat het wordt als zij 18 is. Meer werken gaat niet want ik werk al 40 uur.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alleenstaande moeder maar geen alimentatie. Ik werk 34 uur per week, 36 is bij ons fulltime.
Tsja, die pittigheid daar zul je mee moeten leven denk ik.

Mijn zoon betaalt sinds zijn 18e zelf ziektekostenverzekering (krijgt ook zorgtoeslag), betaalt zelf zijn telefoon, kleed- en zakgeld krijgt hij niet meer, en hij betaalt een symbolische bijdrage aan het huishouden. Ik betaal zijn lesgeld dit eerste jaar, daarna moet hij daarvoor gaan lenen. Hij studeert nog niet dus heeft veel tijd om erbij te werken.
Ik snap niet zo goed dat je niet toen hij naar de middelbare school ging al fulltime bent gaan werken.

Ik zou ook wel liever minder werken, maar dan ga ik er te veel op achteruit maandelijks.

Je kunt ook een nieuwe baan zoeken. Dan ga je er meestal ook op vooruit (zeker in deze markt).
Alle reacties Link kopieren
Hoop reacties, komt´ie.
Rosalind; nee ik ben zeker niet druk meer met kind. Hij brengt de meeste tijd op zijn kamer door (heeft nog steeds online les).

Sjaantje; dat is pas echt pittig, wanneer je er helemaal alleen voor staat. Zo te lezen doe je het echt supergoed, echt mijn respect hoor!

Bananabread; dankjewel voor de tip. (Ik durf het hier bijna niet meer te zeggen..)

Ludwina; ik heb nooit samengewoond met de vader van mijn zoon. De zwangerschap was een ´gelukje´. Wel wilde de vader betrokken zijn en hij is ka gaan betalen. Ik werkte destijds 36 uur per week en ben na de komst van zoon naar 24 uren gegaan. Nu werk ik 28 uren.

Zusje van lady Di; klopt, zo kun je het ook bekijken. De vader van zoon en ik zijn na zijn geboorte wel een gezamenlijke spaarrekening gestart voor zoon. Deze komt volgend jaar vrij maar is bestemd voor studie, op kamers gaan, zoiets..
Ik snap dat je schrikt omdat je er maandelijks zo op achteruit gaat. Maar verbaas me er ook over dat je dit geld gebruikte om van te leven en niet deels opzij hebt gezet voor je kind.

Wat verdien je maandelijks? En heb je recht op toeslagen zoals huur en zorgtoeslag?

Ik denk dat je een inkomsten lasten overzicht moet maken om te kijken of je het red. Op basis daarvan kan je dan kijken of je eventueel een paar uur extra gaat werken.

In welke sector werk je? In veel sectoren zijn er te korten.
Wel fijn dat de kinderalimentatie doorgaat tot het kind 21 jaar is. Dat scheelt toch best wat!
Ik zou als alleenstaande zonder kinderen al nooit rond kunnen komen van 28 uur week per week.

Met bijna 60 ben je nog niet bejaard, mensen die op hun 60e minder kunnen geen werken, die hebbrn meestal in de decennia daarvoor de tering naar de nering gezet. Jij moet het helaas andersom gaan doen. Sowieso, als je nog iets van pensioen wilt hebben zou dat verstandig zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik volg even
ik heb wel een potje aangelegd door de jaren heen, dus hoop dat ik geen kostgeld moet gaan vragen - gevoelsmatig wil ik dat niet
fulltime werken zal in mijn geval netto niet zo heel veel opleveren vrees ik (werk al 33 uur van de 36 uur) - dus het zal kwestie zijn van de tering naar de nering te zetten en zuiniger aan te doen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Kampoez schreef:
19-01-2022 11:31
Ik snap dat je schrikt omdat je er maandelijks zo op achteruit gaat. Maar verbaas me er ook over dat je dit geld gebruikte om van te leven en niet deels opzij hebt gezet voor je kind.

Wat verdien je maandelijks? En heb je recht op toeslagen zoals huur en zorgtoeslag?

Ik denk dat je een inkomsten lasten overzicht moet maken om te kijken of je het red. Op basis daarvan kan je dan kijken of je eventueel een paar uur extra gaat werken.

In welke sector werk je? In veel sectoren zijn er te korten.
2020suzuki wijzigde dit bericht op 19-01-2022 11:40
Reden: Sorry teveel prive-info
16.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je aardige reactie suzuki en fijn dat er spaarpot is!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in B maar zou me verwonderd hebben mocht de alimentatie in NL stoppen op 18 indien kind verder studeert. Gelukkig dat het niet zo is.
Maar als alleenstaande ouder 28u werken is luxe hoor, leuk dat je dat al die jaren hebt kunnen doen.
belgali schreef:
19-01-2022 11:38
ik volg even
ik heb wel een potje aangelegd door de jaren heen, dus hoop dat ik geen kostgeld moet gaan vragen - gevoelsmatig wil ik dat niet
fulltime werken zal in mijn geval netto niet zo heel veel opleveren vrees ik (werk al 33 uur van de 36 uur) - dus het zal kwestie zijn van de tering naar de nering te zetten en zuiniger aan te doen

3 uur meer is bijna 10% van wat je nu werkt. Je kan 10% bij je salaris optellen.
Dus als je nu 2000,- netto krijgt dan za je dan tegen de 200,- meer krijgen. En dat telt ook door in vakantiegeld en pensioenopbouw.

Waarom zou je trouwens geen kostgeld vragen? Kind kan toch op zijn minst bijvoorbeeld zijn eigen zorgverzekering en telefoon betalen, en de kosten voor uitgaan en feestjes sowieso. Het lijkt me heel normaal om als jongvolwassene een bijbaan te hebben en zoetjesaan meer van je eigen kosten te betalen. Dan vraag je hem niet rechtstreeks geld maar het ontlast jou wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik begreep eerst niet waarom je zo overvallen werd door het gevolg van 18 worden maar je bent niet gescheiden maar altijd alleenstaand geweest. Dat er veel geld "wegvalt" na het kinds 18e verjaardag was bij ons een onderwerp van gesprek tijdens mijn scheiding. Ik werd daar dus niet door verrast.

Anyway, als je nu niet meer uitkomt dan zal je meer moeten gaan werken of dingen gaan schrappen. 28 uur is wel luxe geweest al die jaren maar dat betekent ook dat je pensioenopbouw ook niet zo groot zal zijn. Dus dat krijg je ook nog als je met pensioen gaat.

Ik zou als ik jou was eens goed gaan zitten om een financieel plan te maken voor de komende tijd en jaren. Het kan nu niet zo zijn dat je de alimentatie van je kind gaat gebruiken om zelf rond te komen. Jouw kind zal ook meer dingen zelf moeten gaan betalen zoals zorgverzekering, kleding, studie, telefoon enz. En daarbij jouw kind gaat ooit ook weer de deur uit en dan zal je toch zelf moeten rondkomen.

Ik lees hier meer forummers die dan moesten snijden in de uitgaven of meer zijn gaan werken. Je bent daar echt niet de enige in.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Hier werd de oudste 18 in hetzelfde jaar dat de jongste 12 werd, dus geen combinatiekorting meer. Dat was echt een enorme hap uit mijn inkomsten, zeker wel 600 euro netto. Oudste kreeg nadien de ka rechtstreeks van haar vader, maar ze had dat hard nodig voor studie, ziektekosten en levensonderhoud, dus kostgeld kon er echt niet uit. Ik werkte gelukkig wel altijd al fulltime, dus met wat schrappen hier en daar is het wel gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook alleenstaand, toen mijn oudste 18 werd voelde ik het al, maar was het wel op te vangen.
Binnenkort wordt mijn andere kind 18, maar ik heb inmiddels een veel beter betaalde baan.
Toeslagen heb ik niet meer dat is vrijwel gelijk opgegaan, met meer inkomen minus toeslagen.
Ga ik nu meer werken, en het plan is om van 32 naar 40 te gaan dan zit ik erboven.

Het is pittig ik heb drie kinderen, maar mijn oudste betaald in principe alles zelf (stufi en een baantje) en ze betaald kostgeld. (Dit dekt uiteraard niet hetgeen ik mis to de kgb/kb

Ik heb overigens nooit KA ontvangen iets met veel gedoe met ex, dat heb ik dus nooit gemist.

Maar nu mijn andere kind 18 wordt, ja dat ga ik voelen, maar kan het voor een groot deel opvangen door inderdaad meer te gaan werken, en zij zal ook kostgeld moeten gaan betalen.

Het zijn beste aderlatingen inderdaad, vanaf het 18e jaar ga je het zeker voelen.
Maar het komt niet uit de lucht vallen.

Ik heb altijd flink gespaard, ook om in geval van dit op te kunnen vangen.
Nu ben ik sinds kort dus in de positie dat kgb en kb geld is dat ik kan sparen als ik niet te gek doe.

Maar goed wat meerderen al zeiden, schrappen in je uitgaven, meer werken, en je kind een bijdrage laten betalen.

Ik denk, ook al is het zwaar zoals je aangeeft, je in een positie zit dat je dus wel kan werken itt mensen met een uitkering, die hebben het zo mogelijk nog zwaarder.

Toen ik een stuk minder verdiende heb ik hierover weleens wakker gelegen hoor, want zelfs met 50 uur werken zou ik het niet opgevangen hebben.
In die optiek ben ik echt heel blij dat ik een mooie nieuwe baan heb gekregen met een beter salaris.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
19-01-2022 12:00
3 uur meer is bijna 10% van wat je nu werkt. Je kan 10% bij je salaris optellen.
Dus als je nu 2000,- netto krijgt dan za je dan tegen de 200,- meer krijgen. En dat telt ook door in vakantiegeld en pensioenopbouw.

Waarom zou je trouwens geen kostgeld vragen? Kind kan toch op zijn minst bijvoorbeeld zijn eigen zorgverzekering en telefoon betalen, en de kosten voor uitgaan en feestjes sowieso. Het lijkt me heel normaal om als jongvolwassene een bijbaan te hebben en zoetjesaan meer van je eigen kosten te betalen. Dan vraag je hem niet rechtstreeks geld maar het ontlast jou wel.
Kostgeld bedoel ik bijdrage in huur en g/w/l en boodschappen. Dat vind ik echt mijn verantwoordelijkheid.
Dat kind verder eigen zorgkosten en telefoon en uitgaansleven moet regelen, dat natuurlijk wel. Dat kan ook gewoon met zorgtoeslag en de kinderalimentatie die dan rechtstreeks naar kind gaat. Ik bedoel inderdaad dat ik geen geld wil vragen. Heb ik thuis ook zelf nooit hoeven te doen, dus het liefste wil ik dat ook zo kunnen redden.
Als ik daarvoor meer moet werken, doe ik dat met liefde. Maar als ik het net red met zuiniger aan doen, doe ik dat liever. Mijn vrije middag is me ook wat waard.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Attraverso en anderen; het klopt en ik realiseer me nu ook wel dat ik jarenlang in een bepaalde luxe heb kunnen leven. Luxe in de zin van minder uren werken, want in financiële zin nam ik die luxe niet. Maar dit waren mijn keuzes en deed/ doe ik vanuit ideologie. (Op vakantie in eigen land, alles met de fiets, tweedehands kleding, thermostaat laag..)
Daarom heb ik wel een spaarpotje achter de hand.
Tegelijkertijd ben ik daar zuinig op want ik heb een eigen huis. Dit maakt dat ik gelukkig lage woonlasten heb, ik heb mijn huis al voor de komst van zoon in een gunstige tijd gekocht en inmiddels al voor meer dan de helft afgelost. Maar ik wil/moet iets achter de hand houden voor het geval dat er iets kapot gaat. Ik heb er al veel aan gedaan -en laten doen - maar het is en blijft een oud huis.
Dus, spaargeld is er. Maar ik wil daar zo min mogelijk aan komen.
Nog zuiniger leven is bijna niet meer haalbaar.
Meer werken wel.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
19-01-2022 10:30
Voor een baan ernaast zalmpje wrs toestemming aan je werkgever moeten vragen.
Zou mooi worden. Dat je niet meer uren kunt werken en dat je werkgever je dan verbied om ergens anders te gaan werken.
Jij doelt wrs. op een concurrentiebeding dat in sommige contracten is opgenomen, maar er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan als je daarmee iemand in feite ontzegt om z’n eigen broek op te houden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Meer uren gaan werken of kostgeld gaan vragen?
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
19-01-2022 12:11
Kostgeld bedoel ik bijdrage in huur en g/w/l en boodschappen. Dat vind ik echt mijn verantwoordelijkheid.
Dat kind verder eigen zorgkosten en telefoon en uitgaansleven moet regelen, dat natuurlijk wel. Dat kan ook gewoon met zorgtoeslag en de kinderalimentatie die dan rechtstreeks naar kind gaat. Ik bedoel inderdaad dat ik geen geld wil vragen. Heb ik thuis ook zelf nooit hoeven te doen, dus het liefste wil ik dat ook zo kunnen redden.
Als ik daarvoor meer moet werken, doe ik dat met liefde. Maar als ik het net red met zuiniger aan doen, doe ik dat liever. Mijn vrije middag is me ook wat waard.
Ik begrijp je hoor, het liever geen kostgeld willen vragen aan je kind.
Maar ik woon nu best groot, heb drie kinderen, de jongste is 12 de oudste 21, de middelste 17. (huurhuis)

Op zich zou ik zeker als de de oudste twee binnen een bepaalde tijd uit huis gaan, kleiner en dus goedkoper kunnen gaan wonen.
Dat gaat nu niet, in die optiek vind ik het wel billijk dat ze een bijdrage doen, zeker met stufi zorgtoeslag en een bijbaan, op kamers of een appartement zijn ze duurder uit, want voor 200,= pm gaat dat 'm zeker niet worden (dit betaald de oudste en zal de bijna 18 jarige ook gaan betalen) Het is niet het vel over de neus, maar leert ze ook dat het leven niet gratis is.

Nu is het niet makkelijk voor ze om aan een woning te komen, zeker niet, maar als dat inderdaad nog jaren gaat duren en ik moet daardoor in deze dure want ruime huurwoning blijven, blijf ik ook stilstaan.

Voor mij is kopen nog geen optie, maar ook dan, als ik ga kopen wil ik een appartement voor max twee personen, en zolang dat niet kan ivm thuiswonende volwassen kinderen, tja.
Alle reacties Link kopieren
Niks mis met kostgeld vragen. Dat is nodig om van rond te kunnen komen. Je kunt ook een deel sparen voor je kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven