Geld & Recht alle pijlers

Geld en relatie

29-01-2013 13:27 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer twee jaar heb ik een relatie en we hebben het goed en leuk samen, tot zover niets aan de hand.

Ik heb ergens een probleem mee dat heeft te maken met, jawel, geld. Ik zal even mijn situatie schetsen: ik ben 34 jaar, heb een baan voor 32 uur per week en heb daarnaast de zorg voor 2 kinderen (5 en 9) uit een vorige relatie.

De kinderen zien hun vader niet meer, die is lang geleden uit hun leven gestapt. Met mijn huidige vriend woon ik ook niet samen.

Ik werk hard en met mijn salaris en de toeslagen kom ik net rond. Op zich geen probleem, echter sinds ik mijn nieuwe vriend heb kan ik nog moeilijker rond komen.

Vooropgesteld: ik wil absoluut niet profiteren van mijn vriend's geld en ook de kinderen zijn mijn eigen verantwoordelijkheid.

Wat me wel tegen de borst stuit is het volgende:

Wij wonen ongeveer een uurtje rijden van elkaar vandaan. Ik ben vaker bij hem dan hij bij mij en dan heb ik dus steeds de kosten voor het op en neer rijden (heb een eigen auto). Op zich vind ik dat geen probleem als hij ook regelmatig bij mij zou zijn maar dat is dus niet zo. Van de 4 weekenden in de maand ben ik er 3 bij hem.

Ook heeft hij vaak niets in huis en ga ik dan de boodschappen doen, die betaal ik dus zelf. Ook dit vind ik geen probleem voor een keer maar als hij bij mij is, dan zijn er ook gewoon boodschappen in huis.

Ik vind geld een lastig onderwerp want ik wil niet profiteren of bekend staan als de alleenstaande moeder die van haar "rijke" vriend profiteert maar dit soort dingen stuiten me dus wel tegen de borst.

Ik weet niet goed hoe ik het aan moet pakken want heb weleens een balletje opgegooid en dan geeft hij me een paar tientjes maar ik wil gewoon een structurele oplossing. Is dat gek gedacht van mij of niet?
Wat een krentekakker zeg. Kan je niet concreet zeggen/vragen: haal jij de boodschappen dit weekend?
Waarom is het zijn verantwoordelijkheid om boodschappen in huis te hebben voor het gezin van zn vriendin waarmee hij niet in huis woont? Gastvrij zou 't wel zijn ja, absoluut. Maar vrijwel het enige commentaar is dat hij die moet halen en in huis moet hebben. Waarom eigenlijk?

edit: en als je te lang er over doet om je bericht te versturen, is het achterhaald......

Overigens, die reiskosten; ik zou daar zelf geen seconde bij stil staan als iemand steeds naar mijn huis met tuin wil komen. Als dat een probleem is, misschien moet je dat dan gewoon eens zonder omwegen zeggen? Wellicht beseft hij helemaal niet dat het een probleem is.
quote:zazu_ schreef op 29 januari 2013 @ 13:45:

Waarom is het zijn verantwoordelijkheid om boodschappen in huis te hebben voor het gezin van zn vriendin waarmee hij niet in huis woont? Gastvrij zou 't wel zijn ja, absoluut. Maar vrijwel het enige commentaar is dat hij die moet halen en in huis moet hebben. Waarom eigenlijk?Omdat je inderdaad gasten ontvangt. Dan haal je toch boodschappen in huis?
Dat dus zazu. Ja hij weet dat ze kinderen heeft, maar dat betekent nog niet dat hij er ook voor moet betalen, dat lijkt me toch haar eigen verantwoordelijkheid.
quote:pompedom schreef op 29 januari 2013 @ 13:43:

Ik vind het dus helemaal niet vanzelf sprekend dat hij voor haar kinderen eten betaalt. Hij heeft verder toch geen zorgplicht.

Maar goed ik blijk de enige te zijn die er zo over denkt, tenzij Elninjoo nog langs komt.

Nee ik snap je punt wel hoor alleen ik zit in dezelfde situatie als haar vriend en dan zou ik me niet kunnen voorstellen dat je daar moeilijk over doet...

Overigens betaal ik de vliegtickets van de kinderen voor vakantie niet en huur betaal ik alleen wel 'mijn' deel en boodschappen wel weer 50/50 dus misschien is dat ook raar ;)
Om toch nog even een tegengeluid te geven: als jij 3 van de 4 weekenden in de maand met je 2 kinderen bij hem bent, dan zal hij dit waarschijnlijk wel merken bij afrekening van gas/water/licht. Ik neem tenminste aan dat jullie alledrie ook gewoon daar douchen.
Geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Ik zou zeggen dat hij bij mij welkom is, maar zou niet iedere keer zijn kant op gaan als ik eigenlijk geen geld heb daarvoor.

Dat jij bij hem de boodschappen doet vind ik ook raar. Hooguit zou ik me kunnen voorstellen dat hij ze haalt en jij misschien meebetaalt omdat het jouw kinderen zijn. Maar vind het erg ongastvrij als je zelf je eten en drinken mee moet nemen als je naar iemand toe gaat.

En idd raar dat jullie hier nooit over praten.
Natuurlijk heeft mijn vriend geen zorgplicht en ja ik moet er over gaan praten en ook de kinderen zijn mijn verantwoordelijkheid maar hij heeft me wel geaccepteerd met kinderen van de andere kant en het zijn geen grote eters dus het is niet zo dat ze voor tientallen euro's eten en drinken.
Ik snap de autokosten, maar de boodschappen daar niet. Als je geen vriend had gehad en je had thuis gebleven die weekenden had je feitelijk toch ook boodschappen moeten doen? Die kosten kun je dan toch tegen elkaar wegstrepen?

En verder, gewoon eens een serieus gesprek hebben. Zolang je dat niet durft of kunt kun je volgens mij ook niet echt over een relatie spreken. Immers, in een relatie hoor je elkaar toch dingen te kunnen zeggen?
Niet gek gedacht.

Ik heb wel eens een tijdje de kosten voor rekening genomen, omdat vriend geen inkomen had en andersom.

Maar als hij een inkomen heeft, dan zou ik op zijn gierigheid of laksheid (wat dan ook de reden is voor het jou niet vergoeden) afknappen. Ook jou de boodschappen laten doen? Wat ben je, zijn moeder?

Wat doet hij om jou het hof te maken?
quote:Saphira schreef op 29 januari 2013 @ 13:47:

Om toch nog even een tegengeluid te geven: als jij 3 van de 4 weekenden in de maand met je 2 kinderen bij hem bent, dan zal hij dit waarschijnlijk wel merken bij afrekening van gas/water/licht. Ik neem tenminste aan dat jullie alledrie ook gewoon daar douchen.Hij kan toch ook gewoon naar haar gaan als dt lastig is?
Overigens zou ik het denk ik fifty-fifty doen. Deels de boodschappen dus meenemen die je anders ook had moeten halen (of opmaken) tijdens weekendje thuis.

Maar daarbij zou ik zeker verwachten (vragen) dat vriend ook dingen in huis haalt.
Tja, dan zal haar vriend (in jullie redenatie) er beter aan doen om haar kant elk weekend op te komen. Waar is het "geven en nemen" aspect in deze situatie?
Maar ook voor mij heeft hij niets in huis. Ik wel voor hem. Over de gasrekening enz. had ik nog niet nagedacht.
quote:Louba schreef op 29 januari 2013 @ 13:49:

Tja, dan zal haar vriend (in jullie redenatie) er beter aan doen om haar kant elk weekend op te komen. Waar is het "geven en nemen" aspect in deze situatie?Ja naja dan zit hij dus met de reiskosten en dan zou het eer,ijker zijn lijkt me... Nu betaalt ze én het eten én de reis
Gewoon vragen of hij voortaan om het weekend naar jou komt. Dan maar geen tuin. Over de boodschappen gewoon vragen of hij wil zorgen dat er iets eetbaars is in huis in het weekend dat jullie daar zijn. Niet zo moeilijk doen en duidelijk zeggen wat het probleem is (je komt net aan rond). Wil je op den duur daar gaan wonen?
Sjonge jonge zeg. De andere posters hier met een weegschaaltje: betaal jij 4/5 van de huur want jij bent met vier en ik alleen. Oja? Maar jij doucht bij mij hoor! Houd toch op!

Als ik een vriend zou hebben met kinderen dan worden zijn kinderen toch ook mijn kinderen en zijn we samen een gezin? En als ik degene zou zijn met kinderen zou ik het voor minder niet doen hoor. Wel seks met moeders willen hebben, maar niet de kinderen gewoon behandelen (en ja daar hoort 'betalen voor' dus ook bij)? Zielig voor de kinderen zeg om als paria behandeld te worden.
Een volwassen vent die jou en je kinderen ontvangt met een lege koelkast? Zou ik een afknapper vinden. Ik zou al helemaal geen boodschappen voor hem gaan doen, hallo. Dat doet hij zelf maar.
ik vind hem juist nogal lomp overkomen. Hij weet toch dat TO weinig geld heeft? dan kan hij toch wel uit zichzelf een steentje bijdragen?

En ook niet leuk, dat zij zelf wel wat te eten/drinken in huis voor hem heeft, maar hij andersom niet.
quote:cuthail schreef op 29 januari 2013 @ 13:50:

Maar ook voor mij heeft hij niets in huis. Ik wel voor hem. Over de gasrekening enz. had ik nog niet nagedacht.Eet hij zelf normaal altijd een boterham met cup-a-soup of zo als diner?
Ik ken wel zo iemand die wist dat zijn vriendin geen geld had en ook nooit iets voor haar wilde doen. Een heel gierig persoon. En ook geen liefdevolle relatie was dat. Die man had altijd het gevoel misbruikt te worden om zijn geld. Triest.
quote:madille schreef op 29 januari 2013 @ 13:59:

Sjonge jonge zeg. De andere posters hier met een weegschaaltje: betaal jij 4/5 van de huur want jij bent met vier en ik alleen. Oja? Maar jij doucht bij mij hoor! Houd toch op!

Als ik een vriend zou hebben met kinderen dan worden zijn kinderen toch ook mijn kinderen en zijn we samen een gezin? En als ik degene zou zijn met kinderen zou ik het voor minder niet doen hoor. Wel seks met moeders willen hebben, maar niet de kinderen gewoon behandelen (en ja daar hoort 'betalen voor' dus ook bij)? Zielig voor de kinderen zeg om als paria behandeld te worden.

Oh dat met die huur heb je het vast over mij....

Ik mocht van hem in eerst instantie niet meebetalen,hij heeft een koophuis, we hebben dit nu voor een jaar besproken en volgend jaar kijken we verder! hier heb ik flink over moeten onderhandelen... Ik ben juist zo dat ik alles samen wil doen zijn hypotheek is behoorlijk hoog dus 1/3e in ons geval is voor mij ook nog best veel
Het argument dat hij dan voor 3 personen boodschappen moet halen terwijl hij maar met 1 persoon is en het niet logisch is dat hij voor haar kinderen betaald vind ik hier niet opgaan.

Want bewaard hij de rol toiletpapier die zij haalt alleen voor het weekend? Vast niet die maakt hij gewoon op door de week.

Het zelfde geld voor een pot pindakaas, frisdrank, een stuk kaas, koekjes etc.

Dus als to een beetje royaal boodschappen doet voor het weekend is hij door de week gewoon een stuk minder kwijt aan boodschappen dan dat zij niet zou komen in het weekend.
quote:lavan568 schreef op 29 januari 2013 @ 14:01:

ik vind hem juist nogal lomp overkomen. Hij weet toch dat TO weinig geld heeft? dan kan hij toch wel uit zichzelf een steentje bijdragen?

En ook niet leuk, dat zij zelf wel wat te eten/drinken in huis voor hem heeft, maar hij andersom niet.Nog los van het geld, vind ik het gewoon zo sneu. Je haalt toch wat lekkers in huis voor je vriendin en haar kinderen? Als je weet dat die kinderen bijvoorbeeld gek zijn op pasta bolognese, dan pas je daar toch af en toe even je boodschappenlijst op aan.
quote:MilaDila schreef op 29 januari 2013 @ 14:05:

[...]

Nog los van het geld, vind ik het gewoon zo sneu. Je haalt toch wat lekkers in huis voor je vriendin en haar kinderen? Als je weet dat die kinderen bijvoorbeeld gek zijn op pasta bolognese, dan pas je daar toch af en toe even je boodschappenlijst op aan.Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven