Geld & Recht alle pijlers

Geld en relatie

29-01-2013 13:27 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer twee jaar heb ik een relatie en we hebben het goed en leuk samen, tot zover niets aan de hand.

Ik heb ergens een probleem mee dat heeft te maken met, jawel, geld. Ik zal even mijn situatie schetsen: ik ben 34 jaar, heb een baan voor 32 uur per week en heb daarnaast de zorg voor 2 kinderen (5 en 9) uit een vorige relatie.

De kinderen zien hun vader niet meer, die is lang geleden uit hun leven gestapt. Met mijn huidige vriend woon ik ook niet samen.

Ik werk hard en met mijn salaris en de toeslagen kom ik net rond. Op zich geen probleem, echter sinds ik mijn nieuwe vriend heb kan ik nog moeilijker rond komen.

Vooropgesteld: ik wil absoluut niet profiteren van mijn vriend's geld en ook de kinderen zijn mijn eigen verantwoordelijkheid.

Wat me wel tegen de borst stuit is het volgende:

Wij wonen ongeveer een uurtje rijden van elkaar vandaan. Ik ben vaker bij hem dan hij bij mij en dan heb ik dus steeds de kosten voor het op en neer rijden (heb een eigen auto). Op zich vind ik dat geen probleem als hij ook regelmatig bij mij zou zijn maar dat is dus niet zo. Van de 4 weekenden in de maand ben ik er 3 bij hem.

Ook heeft hij vaak niets in huis en ga ik dan de boodschappen doen, die betaal ik dus zelf. Ook dit vind ik geen probleem voor een keer maar als hij bij mij is, dan zijn er ook gewoon boodschappen in huis.

Ik vind geld een lastig onderwerp want ik wil niet profiteren of bekend staan als de alleenstaande moeder die van haar "rijke" vriend profiteert maar dit soort dingen stuiten me dus wel tegen de borst.

Ik weet niet goed hoe ik het aan moet pakken want heb weleens een balletje opgegooid en dan geeft hij me een paar tientjes maar ik wil gewoon een structurele oplossing. Is dat gek gedacht van mij of niet?
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:44:

vriend doet geen boodschappen op zaterdag nephthys, dat doet to.

van haar eigen geld.

Dat snap ik, maar misschien doet haar vriend wel op die zaterdagen de boodschappen, als TO er niet is.

Ik heb namelijk ook geen tijd om tijdens de week te gaan, dus ik moet op zaterdag alles in huis halen. Daarom dat ik het dus niet zo raar vind dat de ijskast leeg is tegen het einde van de week.
als to er niet is, is hij bij to.

en dan zorgt to ook voor de boodschappen.

die ze zelf dan ook weer betaald.
wij slapen nooit.
Zowiezo vind ik het gewoon een rare manier van met elkaar omgaan.

Toen het tussen Vriend en mij serieus werd heb ik ook gewoon gezegd; luister Vriend, ik ben geen vetpot en moet aardig wat dubbeltjes omdraaien om een beetje te leven met Dochterlief, dus verwacht van mij geen 3 x per jaar op vakantie, elke week uit eten en dagelijkse Kogelbiefstuk.

Dat vond hij goed en begreep hij, en zo gaan we dus zonder gezeik om geld al een tijdje goed met elkaar om.

Ik bedoel, in een leuke en goede relatie weet je toch ook wel van elkaar hoe de financiële vork in de steel zit?
die vriend is een echte kniert,geen boodschappen gehaald,jij steeds naar hem,ook nog eens schoonmaken.

ook al is hij lief voor jou en de kids hij profiteert van je!

dus als hij bij jou is geen eten in huis halen,laat hem dat doen en betalen.protesteert hij en vraagt hij om geld dan weet je hoe hij is.

een grote profiteur!!

ooit hadden wij een vriend die altijd toevallig met etenstijd langskwam,bij uitjes te weinig geld meehad enz.

dus met n uitje waren wij per ongeluk expres ons geld vergeten en moest hij alles betalen.het was gelijk over met dat gedoe.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:41:

hij zal even 1000 rood gaan staan op die bankrekening.

Hoogst waarschijnlijk is het een heel gewone alleenstaande man (doordeweeks) die dus inderdaad helemaal niets in huis heeft, want wat zou hij in huis moeten hebben? Die totaal niet stilstaat bij het feit dat zijn vriendin hier onuitgesproken problemen mee heeft die hij als typische man niet aanvoelt. En inderdaad wel gewoon te gemakzuchtig is om wat te halen nu hij weet dat TO de boodschappen in het weekend toch wel gaat doen.

Maar nu je het zegt, zou het inderdaad ook de onbetrouwbare eikel kunnen zijn, die al 2 jaar speelt dat hij wel 2 kinderen en vriendin elk weekend in zijn huis wil ontvangen, maar enkel en alleen, omdat hij dan een paar gratis boodschappen krijgt (en dat hij daarvoor zn hele weekend opgeeft, doet er niet toe natuurlijk). Verder hoopt hij dat er een gezamenlijke rekening komt, zodat hij nog verder kan profiteren en zo spoedig mogelijk een roodstand aanvraagt, nooit wat stort, al het geld opneemt en door de week op gaat zuipen. Dat kan inderdaad ook.
Mijn koelkast is juist tegen het einde van de week leeg, ik vind het raar dat mensen hier doen alsof dat gek is?

TO: eerstvolgende keer dat je daar bent en de koelkast is leeg kun je hem gewoon vragen waarom hij geen boodschappen heeft gedaan. Eerlijk gezegd kan ik me niet goed voorstellen dat je al 2 jaar in een relatie zit en dit soort dingen niet kunt bespreken. Wel ieder weekend je kinderen erheen sjouwen, maar afspraken maken over hoe en wat ho maar... Gewoon praten dus. En als je budget het niet toestaat om daar 3 keer heen te gaan dan doe je dat niet.
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:47:

als to er niet is, is hij bij to.

en dan zorgt to ook voor de boodschappen.

die ze zelf dan ook weer betaald.

Ja, als hij inderdaad nooit alleen is in het weekend inderdaad.

Ik wil maar zeggen dat ik het niet zo raar vind dat er op zaterdag boodschappen moeten gedaan worden. Wat ik wel raar vind is dat TO die alleen gaat doen, en ervoor betaalt.
t zou heel anders zijn als hij op zaterdag boodschappen deed, evt samen met to.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:51:

Inderdaad.

Gewoon effe naar de supermarkt tuffen en de rekening 50/50 zou netjes zijn.
Ik zou er met hem over in gesprek gaan.

Zeg hem dat de benzinekosten etc je teveel worden en of hij niet wat vaker naar jullie toe kan komen.

Wat betreft de boodschappen,tja het zou mijn soort man niet zijn maar aan de andere kant boodschappen had je ook moeten doen als je niet naar hem toeging en dan was je dat geld ook kwijt.

Ik zou gewoon eens op vrijdag de boodschappen die je toch al voor het weekend in huis had meenemen en afwachten of hij zelf nog van plan is om naar de winkel te gaan.
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:51:

Idd of om en om..

De ene keer hij de andere keer to..
quote:nephthys schreef op 29 januari 2013 @ 14:49:

[...]

Ja, als hij inderdaad nooit alleen is in het weekend inderdaad.

Ik wil maar zeggen dat ik het niet zo raar vind dat er op zaterdag boodschappen moeten gedaan worden. Wat ik wel raar vind is dat TO die alleen gaat doen, en ervoor betaalt.Dat laatste, daarvan snap ik niet eens hoe het gaat. Als je zegt, 'Schat, ik ga even boodschappen halen' sja, dan is het logisch dat je ze haalt en betaalt. Maar als je dat dus niet wilt, dan zeg je toch gewoon 'Schat, zullen we even boodschappen gaan halen?' Of zegt hij dan dat ze maar alleen moet gaan ofzo? Ik kan me er gewoon weinig bij voorstellen hoe het komt dat ze die elk weekend alleen doet en betaalt. Wellicht is er een totaal gebrek aan communicatie over de simpele dingen/dagelijkse gang van zaken en leidt dit tot een kettingreactie aan gevolgen.
Ik zie eigenlijk twee profiteurs:

- TO haar vriend, want TO zorgt toch wel voor eten, of ze nu bij hem zijn of bij haar thuis

- TO zelf ook een beetje, want haar vriend heeft een huis met tuin, waar haar kinderen vrij kunnen spelen

TO, praat erover met hem. Hij is er inmiddels aan gewend geraakt dat jij altijd voor eten zorgt en producten inslaat waar hij waarschijnlijk ook doordeweeks nog gebruik van kan maken. Dit is al bijna 2 jaar aan de gang. Welke zichzelf respecterende man laat nu zijn vriendin, de alleenstaande moeder van 2, voor alle kosten opdraaien? Dit kan zo niet langer doorgaan, de balans is totaal zoek.
kan je net zo goed een volkstuintje nemen.
wij slapen nooit.
....of met de kinderen naar een speeltuin in de buurt.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Sommige mannen hebben een cursus goede manieren nodig: Hoe omgaan met je vriendin. :-)
quote:ikhierhuh schreef op 29 januari 2013 @ 16:49:

Sommige mannen hebben een cursus goede manieren nodig: Hoe omgaan met je vriendin. :-)

Dat kan wel eens kloppen ja maar andersom natuurlijk ook.

To zegt niets en laat het sudderen en dat zijn dingen die veel mannen niet wakker schudden integendeel zelfs..

Maar goed ik vind het maar raar allemaal,zou die man werkelijk helemaal niets in huis hebben als to daar komt?

Ik heb toch altijd wel de basisdingen in huis mocht er toevallig iemand langskomen.

Koffie,koffiemelk dat soort dingen,potje groente mocht er toevallig iemand mee willen eten,fles frisdrank,nou ja eigenlijk gewoon de normale standaard dingen.
Ja gypsyg. ik ben ook van mening dat TO haar mond beter kan gaan gebruiken als vriend lief niet laat zien dat hij ook iets kan doen wat boodschappen betreft.

IK ken wel "een man" hahahah, die nooit iets thuis had ( dagen achter elkaar (hij, niet ik hoor:-) hetzelfde prut opeten) toen ik toevallig langs liep, nú is dat ( ook toevallig) wel héél anders.

Een beetje man eet meer dan twee kleine kinderen bij elkaar, volgens mij. Daarnaast vind ik het raar dat jij elke keer daar de boodschappen doet, denk ook dat dat zo gegroeid is, waarom ben je dat eigenlijk gaan doen?

Man had in het begin van de relatie ook meer geld dan ik, dan kwam hij naar mij en deden we samen boodschappen en bij de kassa verraste hij mij door mij een zetje te geven om de boodschappen in te pakken, terwijl hij afrekende. Zo kan het dus ook.
Life is too short to waste time matching socks
Een vreemd verhaal.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:ikhierhuh schreef op 29 januari 2013 @ 17:31:

Ja gypsyg. ik ben ook van mening dat TO haar mond beter kan gaan gebruiken als vriend lief niet laat zien dat hij ook iets kan doen wat boodschappen betreft.

IK ken wel "een man" hahahah, die nooit iets thuis had ( dagen achter elkaar (hij, niet ik hoor:-) hetzelfde prut opeten) toen ik toevallig langs liep, nú is dat ( ook toevallig) wel héél anders.

Eigenlijk zou je als to zijnde heel kinderachtig op zondagavond voor je terug naar huis gaat alle boodschappen die nog over zijn in een tas moeten pakken en weer mee naar huis nemen..
je zou het echt gaan doen gypsy bij zo,n man.

extra rol zilverfolie mee om alles goed af te dekken wat aangebroken is.

bij warm weer een koeltas mee.
wij slapen nooit.
quote:Ik vind het dus helemaal niet vanzelf sprekend dat hij voor haar kinderen eten betaalt. Hij heeft verder toch geen zorgplicht. 

Ze zijn daar toch te gast?

Je zorgt toch voor je gasten?

De vent laat TO nu alles betalen. Ook zijn natje en droogje. Ik vind het niet normaal.
Wat je kunt doen is het zo laten doorgaan en in de financiële problemen komen.

Besluiten om één of meerdere weekend(en) niet te gaan, omdat je op deze manier reiskosten bespaart (boodschappen moet je toch wel doen).

Erover praten met hem en kijken of jullie samen tot een redelijke oplossing kunnen komen waar jullie beiden een goed gevoel over hebben.
quote:Starshine schreef op 29 januari 2013 @ 18:40:

[...]

Ze zijn daar toch te gast?

Je zorgt toch voor je gasten?

De vent laat TO nu alles betalen. Ook zijn natje en droogje. Ik vind het niet normaal.Nou ja ze hebben een relatie en to is zo'n beetje ieder weekend daar met de kinderen dus dan ben je niet meer te gast lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven