Geld & Recht alle pijlers

Geld en relatie

29-01-2013 13:27 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer twee jaar heb ik een relatie en we hebben het goed en leuk samen, tot zover niets aan de hand.

Ik heb ergens een probleem mee dat heeft te maken met, jawel, geld. Ik zal even mijn situatie schetsen: ik ben 34 jaar, heb een baan voor 32 uur per week en heb daarnaast de zorg voor 2 kinderen (5 en 9) uit een vorige relatie.

De kinderen zien hun vader niet meer, die is lang geleden uit hun leven gestapt. Met mijn huidige vriend woon ik ook niet samen.

Ik werk hard en met mijn salaris en de toeslagen kom ik net rond. Op zich geen probleem, echter sinds ik mijn nieuwe vriend heb kan ik nog moeilijker rond komen.

Vooropgesteld: ik wil absoluut niet profiteren van mijn vriend's geld en ook de kinderen zijn mijn eigen verantwoordelijkheid.

Wat me wel tegen de borst stuit is het volgende:

Wij wonen ongeveer een uurtje rijden van elkaar vandaan. Ik ben vaker bij hem dan hij bij mij en dan heb ik dus steeds de kosten voor het op en neer rijden (heb een eigen auto). Op zich vind ik dat geen probleem als hij ook regelmatig bij mij zou zijn maar dat is dus niet zo. Van de 4 weekenden in de maand ben ik er 3 bij hem.

Ook heeft hij vaak niets in huis en ga ik dan de boodschappen doen, die betaal ik dus zelf. Ook dit vind ik geen probleem voor een keer maar als hij bij mij is, dan zijn er ook gewoon boodschappen in huis.

Ik vind geld een lastig onderwerp want ik wil niet profiteren of bekend staan als de alleenstaande moeder die van haar "rijke" vriend profiteert maar dit soort dingen stuiten me dus wel tegen de borst.

Ik weet niet goed hoe ik het aan moet pakken want heb weleens een balletje opgegooid en dan geeft hij me een paar tientjes maar ik wil gewoon een structurele oplossing. Is dat gek gedacht van mij of niet?
quote:MilaDila schreef op 29 januari 2013 @ 14:05:

[...]

Nog los van het geld, vind ik het gewoon zo sneu. Je haalt toch wat lekkers in huis voor je vriendin en haar kinderen? Als je weet dat die kinderen bijvoorbeeld gek zijn op pasta bolognese, dan pas je daar toch af en toe even je boodschappenlijst op aan.Ja dat vooral... Een beetje een welkom gevoel geven!
Na 2 jaar samen zou ik verwachten dat hij de kosten van een paar boodschappen voor je kinderen nog wel op zou moeten kunnen brengen, zeg. Wat Madille ook zegt, dan zie je die kinderen toch gewoon als deel van je gezin? Ik snap dat je ze als nieuwe partner niet gelijk na 2 jaar adopteert en een spaarrekening voor hun studie opent, maar een beetje betrokkenheid (ook financieel gezien) zou ik wel verwachten.

Ik denk dat je de reiskosten gewoon ter sprake moet brengen en 50/50 moet delen. In hoeverre is hij zich ervan bewust hoe krap je bij kas zit?

Wat de boodschappen betreft, hoe erg is 'niets in huis'? Vaak heb je toch nog wel iets in huis? Brood in de vriezer, blik soep in de voorraadkast, grote verpakking theezakjes. Als hij echt niets in huis heeft voor jou en je kinderen zou ik de volgende keer zelf een voorraadje van dat soort dingen meenemen, dan heb je altijd iets te eten voor je kinderen en hoef je bij hem geen boodschappen te doen. Ik snap ook niet dat jij de boodschappen bij hem doet... Is hij dan zelf niet thuis? Eet hij zelf niks? Vraag je dan niet gewoon aan hem, hé, wat eten we vanavond? Wil je samen boodschappen doen..?
Wat een raar gedoe. En gezeur om alles met weegschaal af te wegen tot het water uit de kraan.

Kom op zeg, hij heeft ene vriendin, met kinderen. Ze maakt al de moeite en de kosten om daarheen te komen. je zorgt gewoon voor een volle koelkast en doet moeite voor iets lekker, en ja voor allemaal!

Wat een afknapper zo'n kerel.
verder kan die vriend ook uit zichzelf wel dehelft van de benzine betalen vind ik, zeker als hij veel "rijker"is dan TO.
ik zou alleen nog naar hem toegaan met mooi weer, anders heb je ook niks aan die tuin.

als hij daarover zeurt zeg je dat je moet sparen voor de weekenden bij hem.
wij slapen nooit.
Maar maakt hij er een probleem van als je hem om geld vraagt? Misschien komt het gewoon niet in hem op (man haha).
quote:MilaDila schreef op 29 januari 2013 @ 13:46:

[...]

Omdat je inderdaad gasten ontvangt. Dan haal je toch boodschappen in huis?

Dit dus.

Als hij geen boodschappen wil doen voor haar en haar kids, dan moet hij ze niet uitnodigen en naar haar toe gaan, aangezien zij niet van hem verwacht dat hij boodschappen doet als hij bij haar is. Heel simpel. En dat ze eens een keer wat lekkers of extra haalt als ze daar is, lijkt me leuk, maar het is te gek voor woorden dat jij als gast zelf je eigen eten moet halen, zeker in een relatie van 2 jaar.
Ik vraag me echt af waarom je dit niet met hem bespreekt.

Niet meteen in de aanval, maar gewoon eens vragen hoe hij dit ziet.

Ik denk dat hij er niet genoeg over nadenkt. Niet handig, niet slim, niet tactvol. Maar ik zou er niet meteen van uit gaan dat hij het slecht bedoeld. Als je er over praat, inclusief jou onzekerheden daarbij, dat kan toch alleen maar goed zijn.

Dan weet je allebei meteen hoe de ander er over denkt.
Follow your heart, but take your brain with you....
TO, inderdaad geen hints – en duidelijk zijn!

Je kan het gewoon voorrekenen. Ik ga voor dit voorbeeld uit van de volgende kosten: benzine 60 euro, boodschappen per weekend 15 euro per volwassene en 10 euro per kind, GWE max. 5 pp per weekend.

A: In de huidige situatie zijn jouw kosten: 3 x 60 euro benzine + 3 x 40 euro boodschappen bij hem en 1 x 40 euro boodschappen bij jou + 5 euro voor GWE als hij bij jou is. Je bespaart dan 3 x 15 GWE in de weekenden dat jij bij hem bent. Totaal : 330 euro

B: Als hij evenveel bij jou komt en diegene bij wie je bent doet de boodschappen, dan zijn de kosten: 2 x 60 euro benzine, 2 x 40 boodschappen bij jou + 2 x 5 euro voor GWE. Je bespaart dan 2 x 15 GWE als je bij hem bent. Totaal : 180 euro.

Dit is dus totaal niet eerlijk verdeeld. En in de discussie wel of niet betalen voor de kinderen dan is het als volgt:

A: als jij 3 x bij hem komt en je betaald 3 x 60 euro benzine, 3 x 10 euro als bijdrage voor de boodschappen voor de kinderen en 3 x 10 euro voor GWE, minus de besparing op je eigen GWE is totaal: 195

Zo kan je B ook berekenen als je de boodschappen en gas, water, elektra echt wil scheiden. Maar misschien denkt hij er wel niet eens over na en moet je het inzichtelijk maken. Ik volg eerlijk gezegd bovenstaand verhaal ook niet meer helemaal omdat ik de Excel-functie nogal mis. TO, snap je de opzet een beetje? Je kan het dan allemaal wat concreter maken.

Daarbij vind ik dat er best rekening gehouden mag worden met degene met het meest te besteden.

Succes!
Vindt ie het wel leuk als je komt want dan zou er wel wat meer moeite in mogen steken. Dat zou ik hem als eerste vragen.
Ik zou gewoon zoals je in je allerlaatste zin zegt eens een structurele oplossing zoeken na 2 jaar aanmodderen.

Open een rekening en stort er beiden iedere maand een bedrag op. En dat geld is dan voor gezamenlijke kosten, zoals boodschappen, uitjes, reiskosten etc. Lijkt mij de meest simpele en transparante oplossing als geld een issue is.
ik zou geen gezamelijke rekening openen met iemand die geen boodschappen thuis heeft.
wij slapen nooit.
Wat een afknapper als het teveel moeite voor je vriend is wat boodschapjes in huis te halen.

Ik heb een vriend, die woont zo'n 70 km bij mij vandaan. En ik heb ook een dochter uit een vorige relatie. Hij komt vaak hierheen, maar dan staat er gewoon lekker bord eten en een glas wijn klaar hoor. Net als een broodje 's ochtends. Sterker nog; ik zou mij kapot schamen als ik niks in huis heb als ik een gast ontvangen.

Hij duwt mij weleens een extraatje in de handen voor een boodschap of neemt wat mee, ik laad zijn OV-kaart zo nu en dan op.

Binnenkort heb ik weer een autootje, en dan kunnen we wat eerlijker het reizen verdelen. Maar dan krijgen zowel dochter als ik bij hem thuis ook gewoon wat te eten hoor. Of we doen samen boodschappen.

Nog nooit bij stilgestaan wie, wat en waar er meer verbruikt wordt, of ik dan een broodje extra mag of een biefstuk minder. Of dat ik apart eten voor mijn dochter die zijn dochter niet is, mee moet nemen.

Ik ben blij dat geld geen probleem is. Ondanks het feit dat ik helemaal niet veel heb. Maar das een ander verhaal.
quote:jacjes schreef op 29 januari 2013 @ 14:20:

[...]

, maar het is te gek voor woorden dat jij als gast zelf je eigen eten moet halen, zeker in een relatie van 2 jaar.

Juist niet in een relatie van 2 jaar. Dan zijn het geen gasten meer, maar je gezinsleven dat weekend komt vieren. Ik mag toch iig hopen dat ze 'vrijer' zijn en voelen dan als normale gasten ondertussen. Dus ik vind het volkomen normaal dat dat gezin zn eigen eten haalt.

En dan bedoel ik allemaal. Dus ga gewoon lekker met zn 4-en boodschappen doen.

Ook al zouden jij en ik het wellicht wel doen, ik denk niet dat je in het algemeen kunt verwachten dat iemand 3 van de 4 weekenden zn koelkast steeds vol propt al 2 jaar lang. En dat juist niet doen en iédere keer verwachten dat je vriendin dat elk weekend doet vind ik net zo raar overigens. Tijd om eens de algemene gang van zaken te bespreken inclusief de kosten ;)
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:33:

ik zou geen gezamelijke rekening openen met iemand die geen boodschappen thuis heeft.

Waarom niet, dat is toch juist beter?

Als hij er geen geld op stort, worden er geen boodschappen gedaan.

Als hij er wel geld op stort, dan is het tenminste eerlijker verdeeld.
Is er misschien een patroon ingeslopen; hij weet dat jullie het weekend komen en dat jij 'dan toch wel' zorgt voor boodschappen voor alle vier? Ik vind het wel apart dat juist in het weekend zijn ijskast leeg is. Wat eet hij dan op doordeweekse dagen?

Mannen houden vaak van duidelijkheid dus schroom niet en kaart je financiële situatie aan. Als hij van niets weet, zal er niets veranderen, hetgeen jou alleen maar geïrriteerd maakt.

Jullie zijn al een tijdje samen en daarom een rekening openen waarop jullie beide geld voor eten, etc. storten, klinkt m.i. logisch.
quote:nephthys schreef op 29 januari 2013 @ 14:35:

[...]

Waarom niet, dat is toch juist beter?

Als hij er geen geld op stort, worden er geen boodschappen gedaan.

Als hij er wel geld op stort, dan is het tenminste eerlijker verdeeld.Straks stort hij er niks op en gaat hij van jouw aandeel een krat bier halen om doordeweeks op te zuipen.
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:33:

het is niet 'iemand die geen boodschappen in huis heeft', het is je vriend waarmee je al twee jaar lang een relatie hebt.

Dus als daar allemaal bezwaren bij om te hoek zouden komen kijken, dan weet je imo al vrij zeker dat er totaal iets anders aan de hand is. En dat het niet die 20 euro is die het daadwerkelijke probleem zijn.
zoiets nastik.

want een lege koelkast is wel vreemd, zeker tegen het weekend.
wij slapen nooit.
quote:Nastik schreef op 29 januari 2013 @ 14:38:

[...]

Straks stort hij er niks op en gaat hij van jouw aandeel een krat bier halen om doordeweeks op te zuipen.

Dat kan ook gebeuren, maar dan toch maar 1 keer.

(bij mij toch, TO laat blijkbaar wat meer over zich heel lopen)
quote:Nastik schreef op 29 januari 2013 @ 14:38:

[...]

Straks stort hij er niks op en gaat hij van jouw aandeel een krat bier halen om doordeweeks op te zuipen.

En dan wat? Dat is toch geen enkel probleem? Dan weet je namelijk ook genoeg voor je verdere leven lijkt mij.

Dit is namelijk niet de zwerver om de hoek, maar je vriend. Dus als hij niets stort en er van gaat zuipen, dan weet je ook hoe het me je relatie zit.
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:39:

zoiets nastik.

Vind ik ook een beeeeeeeeeeeeetje te toevallig.

Ik gok dat Vriend van TO gewoon weet dat TO wel wat in huis haalt voor hem.
hij zal even 1000 rood gaan staan op die bankrekening.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 29 januari 2013 @ 14:39:

zoiets nastik.

Mijn koelkast is ook leeg tegen het weekend hoor. Ik doe meestal op zaterdag boodschappen, wat wil zeggen dat de week daarop de koelkast zowat leeg is tegen vrijdag/zaterdag.

En als TO dan net die zaterdag komt, een lege koelkast ziet, en boodschappen gaat doen... Handig voor haar vriend.

Maar waarom neemt ze haar vriend niet gewoon mee om te helpen en te betalen?
vriend doet geen boodschappen op zaterdag nephthys, dat doet to.

van haar eigen geld.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven