Geld & Recht alle pijlers

Geld gekregen

20-12-2011 10:24 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooi!

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Het gaat over een tegemoetkoming die ik dit jaar kreeg.

Ik sta onder bewindvoering, en mag dus niet aan mijn eigen geld komen.

Nou is de samenwerking nooit lekker verlopen. Ik loop ze ontzettend vaak achter hun kont aan om de dingen te doen die moeten gebeuren. Verschillende keren zonder geld gezeten, laatst 2 weken lang zelfs, op ducktape schoenen gelopen, geen jas hebben, ga zo maar door. Het geld is er wel voor, maar ze durven het niet ''uit te geven'' omdat het allemaal nog onduidelijk is? Ik zou niet weten wat, wel gevraagd, konden ze me niet uitleggen.

Nou heb ik een bril die 7 jaar oud is, wil al 3 jaar een nieuwe, hij is ontzettend bekrast, sterkte is niet goed meer, en het pootje viel er steeds uit, en nadat ik het schroefje kwijtraakte heb ik hem maar vastgenaait.... Maanden lang, als het geen jaarlang is gevraagd of er ook maar iets weggelegd kon worden voor een bril. Niks nada noppes. Dus dan ga je zelf maar sparen. Maar dat gaat bijna niet met 30 euro per week. Het schoot ook niks op.

Nu kreeg ik een tijdje terug een brief binnen dat ik een tegemoetkoming kreeg van 306 euro. Ze hadden mijn bankgegevens niet meer, of ik zelf die even op kon sturen.

Ik zag direct een kans, een bril!

Heb het goed uit zitten zoeken, en de brief opgestuurd met het rekeningnummer van mijn vriend erop.

Nou zou ik dat geld eigenlijk pas deze week krijgen ong. Maar heb het al vorige maand gehad.

Opticien ingelopen, en bril gehaald, ook betaald.

Ik mag hem vandaag of morgen ophalen, en ben er echt ontzettend blij mee!

Maar er knaagt iets aan me, er is een paar dagen terug tegen mij gezegd, pas op, straks stoppen ze de samenwerking. Wat als ze erachter komen? Je hebt zomaar geld ''gepakt''

Idd, wat als ze er achterkomen, ik heb vanaf het begin dat ik het geld kreeg gedacht, ik vertel het ze(wel nadat ik ofcourse mn geld had, ik was me er dus half van bewust dat ik iets fouts deed). Maar dat durf ik nu niet meer, nadat ik dat hoorde.

Moet ik dit nu aan ze vertellen?

Of het laten rusten? Of wachten tot hun er mee komen?

dank je wel alvast!
TO, kun je de rest van het geld bijlenen? Dan kun je de bewindvoerder zeggen dat je die brief hebt gehad en het geld gestort is. Je kunt zelfs vragen of je het mag houden, aangezien je hebt aangegeven een bril, jas en schoenen nodig te hebben. Misschien zegt je bewindvoerder dan wel dat je een deel mag houden.
quote:klavier schreef op 21 december 2011 @ 14:05:

[...]

Luister lieverd, volgend jaar is het ook weer kerst. En de jaren daarna ook. Dat jij nu een teleurstelling hebt (die je zelf hebt veroorzaakt) geeft je geen recht om fraude te plegen én daar luchtig over te doen.

Weet je al hoeveel het extra kost als je je bewindvoerder moet gaan betalen omdat je eruit geknikkerd wordt?

Dat wordt veel geld en daar gaat dan niemand regelingen voor treffen. Dan mag je alles direct betalen, wat inhoudt dat je niet kunt eten, drinken, wonen, leven. Sta je op straat. Huur is dan een kostenpost die er niet af kan. Inkomen heb je niet zonder adres. En dan?

Of ga je er vanuit dat die situatie niet toelaatbaar is en er dan toch weer iemand gaat helpen?

Heel simpel; eigen schuld, dikke bult.Ik heb vanaf dat ik een peuter was in groepen gewoond, onder jeugdzorg enz gestaan. Die mensen hebben mij aan een woning geholpen. Ik heb via hun therapie aan gevraagd, en daar krijg ik een vergoeding voor. Dat is dus 30 euro per week. Die word maandelijks naar de beheerstichting overgemaakt, en die maken het weer naar mij over. Als hun wegvallen zal het weer rechtstreeks naar mij komen... Ik zal dus niet op straat worden getrapt. Of opeens helemaal niet meer kunnen leven.
TO; door de wsnp val je onder de faillisementenwet.

Jij wordt door deze wet "onbekwaam" geacht voor het doen van je eigen geldzaken.

Desondanks heb je nog altijd wél een eigen verantwoordelijkheid.

Maar door die "onbekwaamheid" welke je dus automatisch op je gelegd krijgt bij toelating wsnp weet/ziet de bewindvoerder héél goed wat jouw financiele plaatje is.

Deze weet heel goed waar jij "recht" op hebt en is dus ook allang bekend met dit potje (wtcg)

Echter bewindvoerders kunnen het ook heel druk hebben en daardoor kan het zijn dat hij/zij niet onmiddelijk aanspreekt op dit, maar dit gaat hoe dan ook komen.

Jouw opstelling in deze kan heel veel uitmaken.

Als jij nu denkt; ach, wat maken die paar dagen nu uit; nu zo net voor kerst. Die paar dagen kunnen je echt de kop (jouw wsnp) gaan kosten.

Als jij overigens 30 euro aan leefgeld hebt kom je in aanmerking voor een voedselpakket bij de voedselpakket en de kledingbank is dan ook absoluut een optie voor je.

Informeer hiervoor eens bij het maatschappelijk werk, zij kunnen je daarin helpen.

Echt doen!

En idd; wat iemand anders ook al zei; je zult nu van jouw leefgeld die 300 terug moeten betalen. Je zult het daarvan écht op moeten sparen of iemand moet zo lief zijn die jou dat geld geeft, maar eigenlijk mag dat laatste helemaal niet omdat je dan boven je vtlb uitkomt. En alles boven het vtlb hoort de boedel in te vloeien. Zelfs giften vallen hier officieel onder.

Jouw stress wordt alleen maar groter als je straks weer deurwaarders aan de deur krijgt op het moment dat jouw wsnp wordt beeindigd zonder schone lei.
Ik voel zo ontzettend (echt echt echt!) met je mee! En met mij (bijna) iedereen hier op het topic. En we willen je alleen maar behoeden voor nóg meer ellende. Echt waar.

Juist daarom. Achteraf valt er een last van je af als je het verteld hebt. Ook al zijn de problemen daarmee niet opgelost, je weet wel waar je aan toe bent (voor het financiele gedeelte van je problemen in ieder geval).

Heel veel wijsheid gewenst.
Pfffffffff. Dat je onverstandig bent geweest zul je onderhand wel weten, daar zullen we het nu even niet over hebben.

Weet je, als je familie/vrienden/kennissen eerlijk vertelt dat het financieel niet lekker gaat, willen de meesten je best helpen. Ik heb vorige week nog mijn kledingkast opgeruimd en dingen die ik niet meer aandeed aan een tante gegeven. Ik las ergens tussendoor dat iemand schreef dat ze je zo een winterjas kon opsturen. Ik weet zeker dat, als je daarom vraagt, er mensen genoeg zijn die hun kasten willen nakijken en ook nog best voor de verzendkosten willen opdraaien als ze op die manier iemand kunnen helpen.

Aan de ene kant begrijp ik best dat je een nieuwe bril nodig had, aan de andere kant kun je bij bijv. Hans Anders voor een paar euro per maand elk jaar een nieuwe bril uitzoeken. Dat is vast bij meerdere zaken mogelijk. Enfin, inmiddels niet meer nodig.

Ik snap ook best dat je andere schoenen nodig had, 17 euro is niet teveel, maar die jas had je ook op een rommelmarkt of bij de kringloopwinkel kunnen kopen. Was je met een tientje klaar geweest. Of minder.

Als je nou nog eens iets nodig hebt, en dan bedoel ik écht nodig, meld je dan gewoon. Ik heb nog wel een winterjas hangen, ik heb nog wel een paar schoenen, ik heb nog wel een broek en ik heb ook nog wel een trui. Ik kan een eetpakket maken, en ik kan ook nog wel een paar euro missen als dat iemand anders kan redden. En dat geldt voor velen hier, en vast ook voor mensen in je eigen omgeving. Mensen die hun mond open doen kunnen geholpen worden.

Overigens heeft mijn tante een dermate slechte bewindvoerder gehad dat ze uiteindelijk met meer schulden bleef zitten dan waarmee ze begon. Heb je de mogelijkheid om iemand anders te zoeken? .
@exces: Je bedoelt het ontzettend goed, maar dit is hulp op de korte termijn. Lovelycomplex moet geholpen worden op de lange termijn. Zolang er mensen zijn die de helpende hand toesteken aan mensen zoals TO, blijven deze mensen problemen hebben. Ze hebben de misplaatste verwachting dat de overheid/iemand anders het maar voor ze op moet lossen/ de schuld heeft dat ze in de ellende zitten.

TO zou voor nu geholpen zijn met jouw jas, maar TO snapt niet dat wat ze gedaan heeft met het CAKgeld niet kon. Ze heeft het al naar iemand anders rekening over laten schrijven, zodat zij het zelf op kon halen. Dat is fraude en zal haar in haar situatie zwaar aangerekend gaan worden. Helemaal als ze ook nu nog langer wacht met opbiechten. Maar dat wil TO niet horen. Begrijpelijk, ze ziet NU iets, ze heeft het NU weer warm, en ze heeft NU weer warme voeten. Alleen hebben die 3 korte termijnzaken ervoor gezorgd dat ze wss op de lange termijn problemen heeft.
Nope
Ondanks dat ik schrok van de reacties, er om wakker lag, en nu in tranen zit, wil ik iedereen wel bedanken. Jullie advies (hoe hard het ook was) kwam wel door, anders voel ik me niet zo. Jullie hebben allemaal gelijk, ik moet mijn hoofd niet in het zand steken. Al denk ik juist dat ik hem er al uit heb gehaald en daarom als een gek rondren, en geen weet heb van wat ik doe. (Maar kan er ook volledig naast zitten)

Ik voel me alweer wat zelfverzekerder, en heb mijn vriend ook al bericht dat ik met hem morgen ( dan is hij vrij, en ik wil toch wel iemand naast me hebben) contact met de beheerstichting opneem. Ze zijn telefonisch nu ook niet te bereiken, en via de mail lijkt me een minder strak plan. Het liefst vraag ik een gesprek aan, omdat ik face2face mijzelf beter kan verwoorden dan over de telefoon of via de mail.

Ik zie er tegenop, maar hopelijk komt het goed!

Ik ga iig vanavond ''oefenen'' zodat ik morgen niet met een ''ja maar jullie'' aan kom zetten, dat wil ik echt vermijden!

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen, Het lijkt misschien niet zo, maar jullie hebben me al geholpen!

Dank je wel!
En voor je laatste post verdien je een hele dikke !!

Veel sterkte en je zal zien dat je veel opgeluchter de kerst in gaat! Zelf je verantwoordelijkheid nemen geeft je ook een trots gevoel!

Chapeau en goed dat je je vriend meevraagt! Ik zal zeker een kaarsje voor je branden, om te hopen dat het meevalt.
Nope
quote:lovelycomplex schreef op 21 december 2011 @ 14:14:

[...]

Ik heb vanaf dat ik een peuter was in groepen gewoond, onder jeugdzorg enz gestaan. Die mensen hebben mij aan een woning geholpen. Ik heb via hun therapie aan gevraagd, en daar krijg ik een vergoeding voor. Dat is dus 30 euro per week. Die word maandelijks naar de beheerstichting overgemaakt, en die maken het weer naar mij over. Als hun wegvallen zal het weer rechtstreeks naar mij komen... Ik zal dus niet op straat worden getrapt. Of opeens helemaal niet meer kunnen leven.

TO, mocht je uit de schuldsanering gezet worden, dan raak je je huis wel kwijt. Omdat alle schuldeisers dan direct voor het hele bedrag aankloppen en dat geld heb je dan niet.

Bovenop je schulden komt extra rente en de kosten die door de bewindvoerder worden gemaakt. Want jij betaalt de bewindvoerder ook uit dat potje dat er nu gespaard wordt voor de schuldeisers. En al loopt je traject stuk, die kosten moet je wel betalen.

Als je dit geld niet terug betaald en het opbiecht, dan kom je in grotere problemen dan dat je waarschijnlijk eerder ooit hebt gehad.

Echt, speel open kaart.

Welke plannen heb je voor de kerst?
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 21 december 2011 @ 14:31:

En voor je laatste post verdien je een hele dikke !!

Veel sterkte en je zal zien dat je veel opgeluchter de kerst in gaat! Zelf je verantwoordelijkheid nemen geeft je ook een trots gevoel!

Chapeau en goed dat je je vriend meevraagt! Ik zal zeker een kaarsje voor je branden, om te hopen dat het meevalt.

Ooh, schiet ik weer vol.

Je laat echt zien dat je een goed persoon bent!

Dank je wel voor je advies!
Ik hoop echt dat je dit, met steun van je vriend, doorzet morgen! Dat is moeilijk en niet leuk, maar ik denk echt dat jij je daarna een stuk beter zult voelen dan nu. In elk geval opgelucht. Succes ermee!
Ik lees net je laatste post en vind het ontzettend goed dat je morgen het gesprek aangaat!

Ik denk echt dat dat de enige manier is om de schade te beperken, helemaal als je het geld direct zou kunnen overdragen.

Heel veel sterkte morgen.

Wil je nog even laten weten hoe het gegaan is?
Ik hoef geen schouderklopjes Hoop alleen dat het na dit goed met je gaat: financieel, maar vooral met je gezondheid!

En dat hoop ik ooit in een berichtje van je te lezen! Dan zal ik anoniem voor je juichen! En RL mijn duim voor je opsteken
Nope
Je zei toch dat je schoonvader ook in de schuldsanering/bewindvoering heeft gewerkt? Kan je hem dan niet beter om advies vragen? Ik weet zeker dat hij beter in de materie zit en beter weet wat de gevolgen zullen zijn dan wij hier op Viva.

Echt, wat jij nu nodig hebt, zijn mensen met kennis van zaken, die je kunnen vertellen wat voor gevolgen je actie zal hebben.

Enne, tussen ons; ik kan je wanhoopsdaad prima begrijpen. Het is geen leven met een kapotte bril die niet eens meer op sterkte is, en in deze kou met kapotte schoenen en zonder fatsoenlijke jas. Een mens moet iets... ik kan het me wel voorstellen dat je geen andere optie meer zag.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 december 2011 @ 14:32:

[...]

TO, mocht je uit de schuldsanering gezet worden, dan raak je je huis wel kwijt. Omdat alle schuldeisers dan direct voor het hele bedrag aankloppen en dat geld heb je dan niet.

Bovenop je schulden komt extra rente en de kosten die door de bewindvoerder worden gemaakt. Want jij betaalt de bewindvoerder ook uit dat potje dat er nu gespaard wordt voor de schuldeisers. En al loopt je traject stuk, die kosten moet je wel betalen.

Als je dit geld niet terug betaald en het opbiecht, dan kom je in grotere problemen dan dat je waarschijnlijk eerder ooit hebt gehad.

Echt, speel open kaart.

Welke plannen heb je voor de kerst?

Hmm, dat zal ik dan even goed uit moeten zoeken. Ik heb natuurlijk al met die vraag gezeten. Kan ik mijn huis uitgezet worden. Nu is mij verteld door mijn persoonlijk begeleider dat ik als het ware op een beschermd wonen plek woon, en ze me er niet zomaar uit kunnen zetten. Ik zie haar morgen, dus zal ik het direct vragen.

Het idee was met vriend en zijn familie + een paar vrienden gezellig uitgebreid te koken en samen eten.

Of dat doorgaat weet ik niet, maar het maakt me ook niet veel uit.

Ik realiseer me net dat ik niet zozeer kerst wil, maar samen zijn met mensen van wie ik hou en om wie ik geef. En of het nou een pot chili word of een kalkoen bv, dat maakt me echt helemaal niks meer uit. Heerlijk gevoel.
quote:woofy schreef op 21 december 2011 @ 14:42:

Je zei toch dat je schoonvader ook in de schuldsanering/bewindvoering heeft gewerkt? Kan je hem dan niet beter om advies vragen? Ik weet zeker dat hij beter in de materie zit en beter weet wat de gevolgen zullen zijn dan wij hier op Viva.

Echt, wat jij nu nodig hebt, zijn mensen met kennis van zaken, die je kunnen vertellen wat voor gevolgen je actie zal hebben.

Enne, tussen ons; ik kan je wanhoopsdaad prima begrijpen. Het is geen leven met een kapotte bril die niet eens meer op sterkte is, en in deze kou met kapotte schoenen en zonder fatsoenlijke jas. Een mens moet iets... ik kan het me wel voorstellen dat je geen andere optie meer zag.Kan ik pas doen als hij met zijn vriendin weer terug is in Nederland, die zijn er voor 3 maanden tussenuit gegaan, en 3/4 weken geleden pas vertrokken. Als hij weer terug is was zeker het plan er om met hem te gaan praten. Ik ken veder geen mensen die er ook verstand van hebben. Maar kan morgen wel aan mijn persoonlijk begeleider vragen of zij ideeën heeft.
quote:lovelycomplex schreef op 21 december 2011 @ 14:43:

Het idee was met vriend en zijn familie + een paar vrienden gezellig uitgebreid te koken en samen eten.

Of dat doorgaat weet ik niet, maar het maakt me ook niet veel uit.

Ik realiseer me net dat ik niet zozeer kerst wil, maar samen zijn met mensen van wie ik hou en om wie ik geef. En of het nou een pot chili word of een kalkoen bv, dat maakt me echt helemaal niks meer uit. Heerlijk gevoel.

Je hebt helemaal gelijk. En samen zijn met de mensen waar je om geeft kan gelukkig altijd doorgaan. Je kerst komt helemaal goed.
Mss ook een goed idee dat je persoonlijk begeleider je met deze materie helpt. Mss dat zij een lans voor je kan breken bij je bewindvoerder.

Maak gebruik van je netwerk!

Nogmaals heel veel sterkte enne...2e kerstdag komen mijn schoonouders bij ons eten en wat eten we? Boerenkool met worst. Gewoon omdat wij het samenzijn belangrijker vinden dan een volle tafel. Geniet van je gezelschap, dan is je eten ook al 10x lekkerder!
Nope
TO; zet hem op, morgen! Je kunt het best!

Het is goed dat je iemand die jij vertrouwd meeneemt.
Wij eten 1e kerstdag stamppot zuurkool Machut. Niets mis mee.
haha IBA hier wordt het waarschijnlijk stamppot andijvie of ook zuurkost. Lekker hoor
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 december 2011 @ 15:01:

Wij eten 1e kerstdag stamppot zuurkool Machut. Niets mis mee.

Owww, dat is beter als boerenkool

Maar 1e kerstdag eten man en ik bij mijn moeder en daar zal het ook gewoon aardappeltjes met sla en een kippepootje zijn.

Ik ben een lekkerbek, maar om 1 of andere reden wil ik het met kerst altijd zo simpel mogelijk houden. Ik denk omdat de hele wereld dan zo gefocust is op eten, veel en speciaal. En alle supermarkten je met hun reclames maar lokken om zoveel mogelijk te kopen en te eten.

Maar goed:

@Lovely we denken aan je!
Nope
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 21 december 2011 @ 15:05:

[...]

Owww, dat is beter als boerenkool

Maar 1e kerstdag eten man en ik bij mijn moeder en daar zal het ook gewoon aardappeltjes met sla en een kippepootje zijn.

Ik ben een lekkerbek, maar om 1 of andere reden wil ik het met kerst altijd zo simpel mogelijk houden. Ik denk omdat de hele wereld dan zo gefocust is op eten, veel en speciaal. En alle supermarkten je met hun reclames maar lokken om zoveel mogelijk te kopen en te eten.

Maar goed:

@Lovely we denken aan je!

Ik ken het. Je wordt niet goed van alle reclames dat alles maar zo luxe mogelijk moet met kerst. Kom op zeg, er is een grens aan wat je op een dag kunt verstouwen.

Wij eten 2e kerstdag iets luxer, maar nog steeds heel simpel (rollade). En ook de hapjes zijn simpel (toast met wat beleg). Ik doe ook niet aan dat vreet gedoe.
Oke! Hier zit de oplossing in!

Als ik het goed gelezen heb, heb je 132 euro van de 300 opgemaakt, klopt dat?

Je wilt een fijne kerst met je familie en wat vrienden. En dat zullen zij ook weten. Als ze weten in wat voor sitatie je je begeeft en dat je 132 euro nodig hebt om eruit te komen, zullen ze daar neem ik aan alles aan doen om je daarmee uit te helpen. Als je 10 mensen om je heen hebt, die allemaal 13 euro voor je hebben, ben je er.

Dan bel je je bewindvoerder en zeg je dat dit geld gestort is op de rekening van je vriend en of je dat mag houden, klaar!

Als je dit zo gaat doen, ben ik de eerste die 13 euro voor je heeft!
quote:tsss schreef op 21 december 2011 @ 15:14:

Oke! Hier zit de oplossing in!

Als ik het goed gelezen heb, heb je 132 euro van de 300 opgemaakt, klopt dat?

Je wilt een fijne kerst met je familie en wat vrienden. En dat zullen zij ook weten. Als ze weten in wat voor sitatie je je begeeft en dat je 132 euro nodig hebt om eruit te komen, zullen ze daar neem ik aan alles aan doen om je daarmee uit te helpen. Als je 10 mensen om je heen hebt, die allemaal 13 euro voor je hebben, ben je er.

Dan bel je je bewindvoerder en zeg je dat dit geld gestort is op de rekening van je vriend en of je dat mag houden, klaar!

Als je dit zo gaat doen, ben ik de eerste die 13 euro voor je heeft!Volgens mij klopt de rekensom niet helemaal. TO zei dat ze nog 80 euro over heeft. (de bril was 140, de schoenen 17 en de jas 40)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven