Geld & Recht alle pijlers

Geld gekregen

20-12-2011 10:24 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooi!

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Het gaat over een tegemoetkoming die ik dit jaar kreeg.

Ik sta onder bewindvoering, en mag dus niet aan mijn eigen geld komen.

Nou is de samenwerking nooit lekker verlopen. Ik loop ze ontzettend vaak achter hun kont aan om de dingen te doen die moeten gebeuren. Verschillende keren zonder geld gezeten, laatst 2 weken lang zelfs, op ducktape schoenen gelopen, geen jas hebben, ga zo maar door. Het geld is er wel voor, maar ze durven het niet ''uit te geven'' omdat het allemaal nog onduidelijk is? Ik zou niet weten wat, wel gevraagd, konden ze me niet uitleggen.

Nou heb ik een bril die 7 jaar oud is, wil al 3 jaar een nieuwe, hij is ontzettend bekrast, sterkte is niet goed meer, en het pootje viel er steeds uit, en nadat ik het schroefje kwijtraakte heb ik hem maar vastgenaait.... Maanden lang, als het geen jaarlang is gevraagd of er ook maar iets weggelegd kon worden voor een bril. Niks nada noppes. Dus dan ga je zelf maar sparen. Maar dat gaat bijna niet met 30 euro per week. Het schoot ook niks op.

Nu kreeg ik een tijdje terug een brief binnen dat ik een tegemoetkoming kreeg van 306 euro. Ze hadden mijn bankgegevens niet meer, of ik zelf die even op kon sturen.

Ik zag direct een kans, een bril!

Heb het goed uit zitten zoeken, en de brief opgestuurd met het rekeningnummer van mijn vriend erop.

Nou zou ik dat geld eigenlijk pas deze week krijgen ong. Maar heb het al vorige maand gehad.

Opticien ingelopen, en bril gehaald, ook betaald.

Ik mag hem vandaag of morgen ophalen, en ben er echt ontzettend blij mee!

Maar er knaagt iets aan me, er is een paar dagen terug tegen mij gezegd, pas op, straks stoppen ze de samenwerking. Wat als ze erachter komen? Je hebt zomaar geld ''gepakt''

Idd, wat als ze er achterkomen, ik heb vanaf het begin dat ik het geld kreeg gedacht, ik vertel het ze(wel nadat ik ofcourse mn geld had, ik was me er dus half van bewust dat ik iets fouts deed). Maar dat durf ik nu niet meer, nadat ik dat hoorde.

Moet ik dit nu aan ze vertellen?

Of het laten rusten? Of wachten tot hun er mee komen?

dank je wel alvast!
@tssss

Het is al eerder door iemand gepost, maar daar is TO niet mee geholpen. Als haar geldproblemen altijd door anderen opgelost worden, dan is er ook geen noodzaak om daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen. En dat zal haar op de lange termijn echt niet helpen.
ow oke mijn fout, dan krijgt ze 20 euro van me :-)
Nummerzoveel, ik begrijp je denkwijze en ben het er ook wel mee enes!

Maar TS maakt met deze beslissing een keuze hoe de rest van haar leven gaat lopen. En ik snap dat ze er met deze beslissing nog niet is, dat vanaf hier iedere beslissing die ze maakt haar kapot kan maken of haar verder kan helpen.

Maar als zij hier de verkeerde beslissing maakt, is haar leven wel vergald. Daar wil ik dan best eenmalig 20 euro voor riskeren hoor en ik hoop haar familie/vrienden ook wel.

Dan ligt de bal vanaf daar weer bij TS.
Ik vind het geld aanbieden idee heel lief! maar heb al genoeg aangericht door geld. Bovendien zijn mijn dringende dingen nu opgelost.

Mij rest nu nog de troep op ruimen en hopen dat ze een beetje schappelijk zijn.

En daarna zal ik toch van die 30 euro moeten sparen.

Ik moet nog best veel aanschaffen, maar het heeft geen haast.

Zoals een fiets, ik zou er graag 1 willen hebben, hoef ik geen boodschappen te tillen met mijn rug. Ben ik niet meer afhankelijk van openbaar vervoer, en het is uiteindelijk ook goedkoper! Maar ik red het ook wel zonder. Dan maar pijnlijke rug. Ik heb een vriendje die al 8 jaar masseert, dus daar heb ik dan weer geluk mee :D

Ik zie dat soort dingen (boodschappen tillen) als lessen. De pijn is een teken dat ik harder moet knokken om de pijn te verzachten. Ik loop alleen steeds tegen mezelf aan als ik de pijn dus niet kan verzachten maar wél door moet. Dat is ontzettend frustrerend.

Maar goed, 4 januari opnieuw intake bij psych, hopelijk kan ik het dan wat meer voor mezelf op een rijtje zetten, en deze keer ECHT ipv het te denken, maar eigenlijk een grote leugen te leven. (6!!! jaar lang gedaan)

Ik denk dat ik daarna ook beter kan relativeren hoe ik mijn geld uitgeef
verwijderd omdat de zaken door de nieuwe postingen van TO in een ander daglicht komen te staan
quote:lovelycomplex schreef op 21 december 2011 @ 16:26:

Ik vind het geld aanbieden idee heel lief! maar heb al genoeg aangericht door geld. Bovendien zijn mijn dringende dingen nu opgelost.

Mij rest nu nog de troep op ruimen en hopen dat ze een beetje schappelijk zijn.

En daarna zal ik toch van die 30 euro moeten sparen.

Ik moet nog best veel aanschaffen, maar het heeft geen haast.

Zoals een fiets, ik zou er graag 1 willen hebben, hoef ik geen boodschappen te tillen met mijn rug. Ben ik niet meer afhankelijk van openbaar vervoer, en het is uiteindelijk ook goedkoper! Maar ik red het ook wel zonder. Dan maar pijnlijke rug. Ik heb een vriendje die al 8 jaar masseert, dus daar heb ik dan weer geluk mee :D

Ik zie dat soort dingen (boodschappen tillen) als lessen. De pijn is een teken dat ik harder moet knokken om de pijn te verzachten. Ik loop alleen steeds tegen mezelf aan als ik de pijn dus niet kan verzachten maar wél door moet. Dat is ontzettend frustrerend.

Maar goed, 4 januari opnieuw intake bij psych, hopelijk kan ik het dan wat meer voor mezelf op een rijtje zetten, en deze keer ECHT ipv het te denken, maar eigenlijk een grote leugen te leven. (6!!! jaar lang gedaan)

Ik denk dat ik daarna ook beter kan relativeren hoe ik mijn geld uitgeef

Als je iets nodig hebt kun je eens kijken op ´gratis op te halen . nl` (aan elkaar geschreven). Dat is een site, speciaal voor mensen die iets over hebben, speciaal voor mensen die iets niet kunnen betalen. De mafste dingen worden er aangeboden, soms zooi, soms ook goede spullen. Toen wij verhuisden heb ik de halve zolder via deze site leeg kunnen maken. Ik hoefde niet te betalen op het stort om het kwijt te raken, anderen hoefden niet te betalen om het te krijgen. Wie weet vind je er wel een fiets. Je hebt in elk geval internet dus je kunt een paar keer per dag kijken of er iets in je omgeving wordt aangeboden waar je wat mee kunt.

Zo zou je eventueel ook iets extra´s kunnen verdienen, als je een kastje kunt ophalen, dat helemaal schuurt, laagje vernis erover en dan verkoopt voor een paar euro, kun je daarvan voor de verjaardag van een vriendin een bloemetje kopen, of straks in de zomer een keer naar het zwembad.

Voor de rest; ik snap best dat het korte termijn werk is, om iets aan te bieden, maar daar gaat het niet om. Op de lange termijn moet ze geld overhouden, die jas die ze nu heeft gekocht van geld dat ze misschien niet had mogen houden, had ze ook zo kunnen hebben. Dan had ze die 300 euro gewoon kunnen afgeven. Alleen die bril, daar ben ik nog niet over uit eerlijk gezegd. Een bril is toch wel iets dat je nodig hebt, daar hadden ze al veel eerder geld voor moeten vrij maken. Natuurlijk moet je prioriteiten stellen en een kattenverzekering is geen prioriteit, maar een bril.... en die kun je nou eenmaal niet tweedehands aanschaffen.
quote:lovelycomplex schreef op 21 december 2011 @ 14:14:

[...]

Ik heb vanaf dat ik een peuter was in groepen gewoond, onder jeugdzorg enz gestaan. Die mensen hebben mij aan een woning geholpen. Ik heb via hun therapie aan gevraagd, en daar krijg ik een vergoeding voor. Dat is dus 30 euro per week. Die word maandelijks naar de beheerstichting overgemaakt, en die maken het weer naar mij over. Als hun wegvallen zal het weer rechtstreeks naar mij komen... Ik zal dus niet op straat worden getrapt. Of opeens helemaal niet meer kunnen leven.

OHhh, zit het zo? Dan mag je dus geld wat naar de schuldeiser gaat gewoon opmaken, want je hoeft zelf niet op de blaren te zitten.

Wat denk je wat er gebeurt als je uit de sanering wordt getrapt? Dan mag je het zelf oplossen en kunnen ze tig huizen voor je vinden. De huur kun je dan niet betalen en zij zullen dat ook niet voor je doen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 december 2011 @ 15:22:

[...]

Volgens mij klopt de rekensom niet helemaal. TO zei dat ze nog 80 euro over heeft. (de bril was 140, de schoenen 17 en de jas 40)Er mist nog 109 euro inderdaad.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 december 2011 @ 12:40:

[...]

Je komt de laatste tijd heel fel over. Kan zijn dat ik het zo lees, maar het valt me op.

En groot gelijk dat je geen panty's draagt, dat zijn ondingen.

Ik moest weg dus ik reageer nu alsnog even op je posting, kan best zijn dat ik best wel fel reageer mijn excuus daarvoor, zelf heb ik dat niet altijd door , ik ben de laatste paar weken weer eens in gevecht met deurwaarders die vinden dat ze gewoon de beslagvrijevoet op 0 mogen zetten, ook al weten ze (1 er van weet het omdat ze het vorrig jaar hebben teruggedraaid) en de ander de arogante houding is werkelijk niet te filmen, maar dat we vanaf vandaag de keus tussen een zak aardappelen,toiletpapier en tampons moeten maken (tot 27 december as) door hun fouten frustreerd gewoon heel erg , en dan ga je naar je eigen belasting dienst om te vragen of een bepaalde deurwaarder ze idd een brief heeft gestuurd en dat ze dat niet in hun systeem kunnen inzien, maar me wel kunnen vertellen dat als de deurwaarder het geld terrug stort dat er niet bij vermeld word van wie het is, en daar dus ook weer tijd over heen gaat voor het gestort word op[ de juiste rekening werkt ook niet bepaald stimulerend, en tja die bezuinigen die er aan komen terwijl ik wel afhankelijk van noodzakelijke medicatie ben ,daar word je ook banger van en dan ondertussen lezen dat je als , mens met weinig geld dankbaar moet zijn met alles wat je krijgt, oftewel je krijgt het toch maar dus moet je je mond houden , gelukkig is dat niet het feit met de mensen van dit forum die ons hier en daar een hand toe steken en ik ben hun echt heel erg dankbaar, en niet alleen voor het geen wij krijgen maar ook voor het feit dat we eerlijk mogen zeggen of we dit of dat wel of niet willen, gewoon menswaardig mogen zijn en behandeld worden, ik zelf had niet door dat ik zo fel overkwam .

Ik heb daarbij niet gezegd dat TO niet fout gehandeld heeft, ik heb er echter wel begrip voor, ik kan zelf geen nieuwe brilglazen aanschaffen terwijl ze wel nodig zijn, ik loop alweer meer dan 3 jaar op de zelfde sportschoenen omdat er domweg geen geld is voor schoenen, terwijl ik geen steun aan mijn schoenen heb en dus pijn in mijn rug en pijn in mijn voeten heb, inplaats van compassie krijgt TO vn op haar donder , je kan een mens ook en Compassie geven en ook vertellen dat het slimmer is om het alsnog door te geven, inplaats van haar de les te lezen, en dat stoort me enorm, je hebt weinig tot geen geld dus mag je de les gelezen worden en moet je vooral je mond houden, begrijp je een beetje waarom ik van mijn stoel viel?

Ik heb hier iemand die mij steunt en ik hem (mijn lief) en het forum waar ik mijn ei kwijt kan maar hoe zit het met to?, en durft TO het aan om nog hier te schrijven als ze weer een keer door de bocht gaat ?, zo mals was het commentaar en de veroordelingen niet.

Panty's droeg ik alleen als ik hoge hakken en een jurkje aan had, de laatste jaren is het alleen een broek en sportschoenen en daarbij, panty's jeuken
Lovelycomplex heel veel sterkte en suc-6 vandaag!

Het kaarsje brandt voor je!

Nope
@lovelycomplex

Ik wens je ook heel veel succes vandaag en ga voor je duimen dat je bewindvoerder in Kerststemming is en het door de vingers wil zien!
Het is een topic vol met verwijten geworden helaas.

Jullie klinken nog erger dan jullie eigen moeders.Gingen jullie moeders vroeger vast zo te keer tegen jullie.
quote:redband schreef op 22 december 2011 @ 08:49:

Het is een topic vol met verwijten geworden helaas.

Jullie klinken nog erger dan jullie eigen moeders.Gingen jullie moeders vroeger vast zo te keer tegen jullie.

Ken je mijn moeder?

Ja, zeker wel als ik me (financieel) onverantwoordelijk zou gedragen. Ik heb altijd geleerd geen geld uit te geven wat je niet hebt. En helaas is dat stukje opvoeding bij TO vergeten. Maar inmiddels is TO volwassen, heeft ze een goed stel hersens, dus kan ze hier een goede lering uit trekken, ze moest alleen ff wakker geschud worden.

Soms moet je even met de botte bijl erdoorheen, voor je weer door de bomen het bos ziet.
Nope
En het is jullie taak om bot te reageren?Zonder dat jullie alles weten?

Jullie hebben geen opvoedende taak hier, doe dat maar lekker bij je eigen kinderen.

Ze vroeg wat advies, en krijg gezeik over dr heen.
@ronniemitchel

Wat rot om te lezen dat jij ook door zo'n moeilijke periode heen gaat. Dat maakt je felle reactie van gister ook heel begrijpelijk. Ik hoop oprecht dat jullie deze periode goed door zullen komen en de ellende snel achter jullie kunnen laten.

Je viel gister vooral over mijn posts. De reden dat ik zo direct was, was vooral om TO te laten begrijpen dat ze alleen maar dieper in de problemen komt als ze nu niet direct actie onderneemt. Hoe begrijpelijk haar actie ook mag zijn, de gevolgen kunnen heel ernstig zijn. Voor haar! En daarvoor wilden wij haar nu juist behoeden. Als wij haar actie allemaal begripvol hadden goed gepraat, dan had dat haar bevestigd in haar eigen denkwijze en had haar dat juist nog meer problemen op kunnen leveren. Gelukkig heeft zij onze posts, hoe direct die ook waren, na een nachtje slapen ook precies zo opgevat zoals ze bedoeld waren. We waren niet hard om haar op haar nummer te zetten, maar omdat we niet tot haar doordrongen en dat (voor haar!) funest had kunnen zijn. En nu duimen we met zijn allen heel hard voor haar dat het vandaag allemaal met een sisser afloopt, dat ze hierdoor grotere problemen kan voorkomen en dat zij straks opgelucht van haar eerste Kerstfeest in jaren kan gaan genieten samen met de mensen die haar lief zijn.
@redband

Wij veroordeelden TO haar actie, niet TO zelf. Of liever nog, wij probeerden haar duidelijk te maken dat haar bewindvoerder haar actie zou veroordelen, en we wilden haar behoeden voor de vreselijke gevolgen die dat voor haar zou kunnen hebben.
succes vandaag!! echt doen he... dat bellen....
Dan maar weer een "botte" reactie naar redband toe:

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en dat is wat er bij TO's financiële opvoeding is gebeurd, haar hele leven. En zie: ze zit in een bak met ellende!

Maar goed, ik hoef haar en zeker jou ook niet op te voeden: ga vooral lekker door met pamperen, dan kom je er wel. Not.
Nope
En ze vroeg geen advies, ze vroeg hoe ze haar fraude moest verbergen voor haar bewindvoerder. Dat vroeg ze.

God zei dank heeft ze haar hoofd uit de grond getrokken en ziet ze in dat ze alleen maar meer problemen krijgt.

Als wij met haar mee waren gaan huilen, hoe erg het allemaal wel niet was (en ja, haar situatie is erg), zat ze nu nog wel meer in de problemen.
Nope
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 22 december 2011 @ 09:13:

Dan maar weer een "botte" reactie naar redband toe:

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en dat is wat er bij TO's financiële opvoeding is gebeurd, haar hele leven. En zie: ze zit in een bak met ellende!

Maar goed, ik hoef haar en zeker jou ook niet op te voeden: ga vooral lekker door met pamperen, dan kom je er wel. Not.Het heeft niets met het populaire woord pamperen te maken! Dat maak jij er weer van.
Wat jij wil, redband.
Nope
Veel sterkte en succes vandaag!

Laat je ons weten hoe het gegaan is?
Redband; het is niet dat ik het niet "te doen" had en heb met de situatie van TO, maar vanuit mijn werk weet ik gewoon hoe belangrijk het is om niet te lichtzinnig te doen over deze vorm van fraude.

Want dat is het gewoon wat TO in de eerste instantie gedaan heeft.

Ik heb er inderdaad behoorlijk op doorgedrukt dat zij deze actie alsnog bekend maakt bij haar bewindvoerder omdat zij anders meer kapot maakt dan zij nu kan overzien.

Ik heb TO ook verteld wat nog meer verstandig is om te doen in haar situatie. Goed communiceren met budgetbeheer en daarnaast tips gegeven hoe zij het haarzelf kan veraangenamen door haar aan te melden bij de voedsel- en kledingbank bij haar in buurt. welke doorgaans werkt met het maatschappelijk werk.

Ik vond het net als anderen erg om te lezen dat zij al tijden liep op versleten schoenen, jas en dat de bril hoognodig aan vervanging toe was. Juist daarom heb ik die tips gegeven.

Waar zij werkelijk wat aan heeft.

Ik heb TO niet veroordeeld of wat dan ook, maar ik heb geprobeerd haar een spiegel voor te houden en oplossingen voor lange termijn gegeven.

RM: Tsjee, men je dat nu??? Welke deurwaarder heeft dat geflikt? Toevallig GGN misschien?

Ik weet dat je het niet snel zult doen, maar desnoods ga jij ook voorlopig naar de voedselbank.

Zitten jullie nu wel/niet in de wsnp? Ben het even kwijt.

TO: Zet hem op vandaag!!
@Ronnie: O, dus het gaat weer fijn bij jullie. Ik ken je verhaal wel een weet dat jullie buiten jullie schuld in zo'n shitsituatie zitten. En natuurlijk ben je als mens niet minder waard omdat je in de financiële problemen zit.

Ik begrijp nu wel waar je felheid de laatste weken vandaan komt. Die valt duidelijk op.

@Redband: Ben het met de reacties eens. We waren duidelijk en direct, met als doel TO te laten inzien dat ze in veel grotere problemen zou komen als ze het geld verzweeg. In tegenstelling tot wat jij misschien denkt was dat niet voor de gein, maar uit oprecht medeleven.

TO, heel veel succes vandaag. Ik hoop dat het allemaal goed komt en dat de bewindvoerder coulant is.
Kan je die paar honderd euro dan écht niet van je vriend lenen zodat je direct het geld aan de bewindvoerder terug kan geven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven