Geld & Recht alle pijlers

Geld is op, maar kan niet werken. Wat nu?

01-05-2012 12:46 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door ziekte kan ik niet werken, maar omdat ik studeer heb ik (volgens de decaan op school) geen recht op een uitkering. Die decaan vertelde dat ik dan moest stoppen met mijn studie zodat ik in de bijstand kon. Mijn ziekte is geen officieel erkende ziekte, dus voor zo'n uitkering kom ik sowieso niet in aanmerking volgens mij. Van mijn studiefinanciering (incl. maximale lening en collegegeldkrediet) kan ik echter nog maar amper rondkomen. Als ik elke maand mijn vaste lasten heb betaald blijft er nog maar net genoeg over om de rest van de maand boodschappen van te doen (bij de lidl) en niet voor dingen als kleding, voor komende zomer heb ik welgeteld 2 tshirtjes en daar zal ik het mee moeten doen. Ik heb geen familie die me kan steunen, en mijn vriend heeft net zulke financiële problemen als ik dus die kan ook niet bijspringen. Ik bespaar al op alles, en zie niet waar ik nog op zou kunnen besparen. Wat moet ik nou? Dit gaat zo niet langer, dan beland ik straks bij het leger des heils in de nachtopvang. Met mijn ziekte is dat eigenlijk gewoon geen optie. Via internet word ik echt geen wijs uit al die uitkeringen enzo, en ik weet niet waar ik terecht moet. Kan iemand me hier vertellen bij welke instanties ik terecht kan voor eventuele financiële bijstand of in elk geval hulp wat betreft mijn financiële situatie?
Maar als je vriend dat bedrijf al zoveel jaren met zoveel succes runde, hebben jullie dan geen enorme buffer kunnen opbouwen aan spaargeld?

Laat hij jou nou als chronisch ziek persoon opdraaien voor de kosten?

Vind ik niet zo netjes, hij had zelf moeten zorgen dat er genoeg opgebouwd werd voor mindere tijden. Dat hoort bij het ondernemer zijn. Of heb ik het verkeerd begrepen en leven jullie nu van dat opgespaarde geld?
quote:nettel schreef op 01 mei 2012 @ 15:53:

ik zal wel mosterd zijn, maar je krijgt toch helemaal geen bijstand als je een vriend hebt die 50 uur per week werkt (zie ander topic)Klopt. Hij is zelfstandige, dus wordt geacht zelf een spaarpot te hebben opgebouwd voor slechtere tijden.
...
quote:esmeexx schreef op 01 mei 2012 @ 13:14:

[...]

Ik vind het ook veel geld voor boodschappen, maar zie niet hoe ik daar nog meer op kan bezuinigen. We eten veel pasta, gekookte aardappels, rijst, weinig vlees, niet zo duur zou je zeggen. Maar zowel zoontje van mijn vriend als ik hebben beiden lactose en gluten intolerantie. Hoewel mijn gluten intolerantie heel licht is en ik nog wel volkoren pasta kan eten. Maar die vervangers kosten wel veel geld, en luiers e.d. voor zijn zoontje ook. We doen boodschappen bij de lidl, houden goed alle aanbiedingen overal in de gaten..

Wellicht mosterd, maar als je een officiële diagnose hebt (verklaring arts of dietist) dan heb je recht op belastingaftrek voor je gluten- en lactosevrije dieet. Voor coeliakie bedraagt die aftrekpost ¤ 1350 (2011) en voor coeliakie + lactose zelfs ¤ 1450. Dat is een behoorlijke aftrekpost, dus zorg dat je aangifte doet. Je komt daarmee tevens over de drempel, dus alle zorgkosten die je verder nog maakt in het jaar zijn ook meteen aftrekbaar.

Heb je belastingaangifte gedaan de afgelopen jaren?
quote:channel1984 schreef op 01 mei 2012 @ 14:19:

[...]

Je moest een weten hoeveel procent van de bevolking ziek is. Maar gewoon werken, omdat ze simpel weg hun handje niet voor een hongerloon willen ophouden. Want 1 keer afgekeurd, is afgekeurd. Als je afgekeurd bent kan je mooi wat ellende met verzekeringen, en leningen krijgen.

Wát een domme luxe-opinie. En ja, het zal best dat ik heerlijk de plank mis sla en je ervaringsdeskundige bent. Bij dit soort uitspraken sla ik bijna met liefde de plank mis en dat met mijn reputatie van geitenwollensokken niet-oordelen-tot-je-alles-weet.

Niet WILLEN ophouden? Subtiel gezegd is dat een luxe positie. Als iemand niet kan werken, heb je al vlot die keuze niet meer. Dan heb je de luxe niet om als arogant verwend krengetje de neus op te halen voor sociale voorzieningen die er zijn. En ja, er zit best wat tinten grijs tussen niet kunnen versus niet willen werken maar dit is mij vele malen te zwart-wit. Mijn hemel zeg, wat een luxepositie om maar te kiezen of je wilt.

Ellende met verzekeringen? Welnee. Er is mij in die inmiddels alweer 12 jaar nog nooit gevraagd naar mijn arbeidsongeschiktheidsstatus. Tot en met de doorlopende reisverzekering die elk jaar weer verlengd wordt zonder vragen terwijl ze elk jaar weer meer moeten uitkeren aan onverwachte zorgkosten dan ik als premie betaal. Bij een enkele verzekering speelt hooguit zaken zoals diagnose en dan vooral; risicoberekening mee. Denk bijv. aan levensverzekeringen. Maar ook daarbij kijkt men niet naar het hebben van een al dan niet AO-status maar naar het medische dossier. Dat dossier wat er met of zonder AO-status niet om veranderd.

Leningen? Sja, dat lijkt me een beroerde reden om maar af te zien van een AO-uitkering als daar recht op bestaat en met niet meer zou kunnen werken. Omdat leningen geen normaalgewoonte zijn -of zouden moeten zijn- waar het verzekeren van een basisinkomen toch wel een enorm belangrijke levensbehoefte is.

Sorry, maar juist dit soort postings kan ik als betrokkene missen als kiespijn. Koorn op de molen voor elk vooroordeel om nog verder te groeien.

Esmee; laat je s.v.p. hierin ondersteunen en eens heel goed door elkaar rammelen door professionals. Je krijgt momenteel niet alleen niet alle informatie of foutieve informatie, maar je hebt zelf ook een aardige vinger in de pap van deze ellende (hoe jij en vriend het financiële huishouden voeren, keuzes, meningen daarover etc.). Gelukkig, want daar is dus echt opening voor verandering. Voorlichting, spiegel voorhouden, alles samen doorlopen, cursus budgettering, wat al niet meer nodig blijkt. Tijd dus voor aanpak. Geen halve maatregelen waarbij er nog geen drol gebeurd maar meteen doorpakken. Niet altijd even leuk of plezant, maar de resultaten zullen het meer dan waard zijn.
when you wish upon a star...
Pixiedust, verspil je energie er niet aan
Overigens wel onzin dat je als student max. 8 euro per uur zou verdienen. Ik ben ook student maar verdien heus ruim meer dan dat. Minimumloon is al zo'n 8,5 per uur en je kunt makkelijk iets bedenken waarbij je meer verdient, zoals die callcentra. En inderdaad is dat ook nog eens zittend werk, in korte shifts, en zowel fysiek als mentaal absoluut niet inspannend.

Het is niet heel leuk of uitdagend nee, maar ja het is gewoon werk.

Ik zou overigens oppassen met zoveel lenen naast je studie, dan heb je straks weer een giga schuld staan!

Waarom niet op een iets trager tempo studeren (je mag sowieso een jaar uitlopen en als je ziek bent kun je nog meer tijd krijgen) en naast je studie wat meer werken?
Zeg maar Spijker.
quote:laylalala schreef op 01 mei 2012 @ 15:02:

@ ankalida en @suy: Ik snap wat jullie bedoelen, maar een beetje zure reacties zijn het wel hoor..

Je zou die reacties in jouw voordeel kunnen gebruiken. Neem nu de vragen van Suy waarom je niet zou kunnen terwijl er tegenover het lijstje staat met wat allemaal wel kan. "Verantwoord" dat eens naar jezelf. Hoe kan dat inderdaad? Maak je verkeerde keuzes, zie je door alle negativiteit niet meer wat wel kan, ben je verzandt geraakt in de vicieuze cirkel genaamd ik-heb-wat en kom je daar niet uit, ga je grandioos over jouw grenzen heen waardoor dat lijstje "kan wel want doet" niet zo realistisch is, en-vul-nog-maar-tig-mogelijke-oorzaken in.

Niet omdat je nu maar over de pijnbank moet en gevierendeeld zou moeten worden, maar bovenal omdat zo'n inzicht de sleutel is uit de huidige situatie. Pas als je beter weet, kun je beter doen.

En ja hoor; eerste resultaat der spinnenwebben in brein; Posting is van Laylala en ik las het als posting van Esmee. Sorry Laylala, reactie was dus gericht aan Esmee maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
quote:ankalida schreef op 01 mei 2012 @ 15:59:

[...]

Klopt. Hij is zelfstandige, dus wordt geacht zelf een spaarpot te hebben opgebouwd voor slechtere tijden.Had hij ook, maar na een jaar verlies draaien is dat spaarpotje inmiddels wel op.
quote:scheelschaapje schreef op 01 mei 2012 @ 16:09:

Pixiedust, verspil je energie er niet aan

Is geen verspilling. Lees; mijn verwachting is het niet dat Esmee maar allerlei inzichten heeft of wat dan ook. Zou leuk zijn , maar dat is niet mijn insteek vandaag.

Neuh, ik ben puur egoïstisch. Beseffen hoe goed ik het op veel punten toch ook weer heb. Hersenen wat pijnigen hoe ik gedachten ook alweer verwoord houdt de spinnenwebben daar weg. En och als ik dan toch ga hinten naar een ander topic; ben weer eens een revalidatietraject ingegaan. Positief maar met als een van de bijwerkingen het sociale leven even ernstiger terugschalen. Een lulkwekkie met mede-revalidanten tijdens het wachten en forummen heb ik verheven tot mijn sociale leven. Met gekke bui wat sms-en of bellen met vriendin. Lijf protesteert, dus heb besloten gewoon lekker mijn vlag uit te hangen op het sociale. Forummen moest en zou voor nu gebeuren. Zie hier welk topic het slachtoffer is geworden.
quote:spijk-er schreef op 01 mei 2012 @ 16:09:

Overigens wel onzin dat je als student max. 8 euro per uur zou verdienen. Ik ben ook student maar verdien heus ruim meer dan dat. Minimumloon is al zo'n 8,5 per uur en je kunt makkelijk iets bedenken waarbij je meer verdient, zoals die callcentra. En inderdaad is dat ook nog eens zittend werk, in korte shifts, en zowel fysiek als mentaal absoluut niet inspannend.

Het is niet heel leuk of uitdagend nee, maar ja het is gewoon werk.

Ik zou overigens oppassen met zoveel lenen naast je studie, dan heb je straks weer een giga schuld staan!

Waarom niet op een iets trager tempo studeren (je mag sowieso een jaar uitlopen en als je ziek bent kun je nog meer tijd krijgen) en naast je studie wat meer werken?Het minimumloon is geen 8,50 hoor, het minimumloon is 5,70 voor mijn leeftijd en de meeste bedrijven (in elk geval alle bedrijven die ik tegen kom als ik werk zoek) hanteren dit minimumloon.
Dat is minimumjeugdloon Paperchase, geen minimumloon. En dan kom jij andere bedrijven tegen dan ik. Studentenwerk dat ik heb en heb gehad betaalde echt beter.

En kijk ook bijvoorbeeld eens of je op je universiteit aan de slag kan, als je in de eindfase van je studie zit kun je ook vaak werken als studentassistent bijvoorbeeld. Ben je in je vakgebied bezig (interessant!), ze weten dat je studeert en houden daar rekening mee, je legt soms interessante contacten én het verdient ook prima!
Zeg maar Spijker.
Wel eens gehoord van de BBZ?

Indien gevestigde zelfstandigen tijdelijk inkomensproblemen hebben, waardoor ze niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien, dan komen zij in aanmerking voor een periodieke uitkering. Het Bbz vult uw inkomen aan tot de bijstandsnorm. Deze uitkering mag 12 maanden duren en kan worden verlengd met maximaal 24 maanden. De gemeente bepaalt aan de hand van het inkomen uit het voorafgaande jaar of u eventueel wat terug moet betalen. In principe is de periodieke lening een renteloze lening.
quote:esmeexx schreef op 01 mei 2012 @ 15:24:

.......

6. "Je moet op jezelf gaan wonen"

Leuk gedacht, maar dan ben ik niet goedkoper uit. Nu betaal ik 400 per maand aan huur (oke, soms 450/500), maar dat betaal ik ook aan een kamer. Bij een kamer heb ik huisgenoten, wat ik echt niet trek als ik een slechte dag heb. Als ik op mezelf zou wonen zou ik dan wel geen 300 euro per maand uitgeven aan boodschappen, maar dat ben ik dan wel kwijt aan alle overige kosten. + Als ik op kamers zou gaan zou ik een complete inboedel moet kopen, aangezien bijna alles hier (alle grote meubels in elk geval) door mijn vriend betaald is en dus sowieso bij hem zou blijven. Dan zou ik alleen al 300 euro per maand kwijt zijn aan het afbetalen van de inboedel, met daarnaast ook nog de kosten voor boodschappen, g/w/l, telefoon/internet, verzekeringen (buiten zorgverzekering betaald mijn vriend de andere (gezamenlijke) verzekeringen). Op kamers gaan zou dus niet goedkoper zijn dan samen blijven wonen zoals nu.

Nog meer vragen?

Right... Als je dit serieus denkt dan begrijp ik waarom jij financiële problemen hebt.

En serieus, ook met coeliakie kun je makkelijk met minder budget toe voor de boodschappen.

Ik ben het met de rest eens dat je je kop uit het zand moet halen en naar je mogelijkheden moet kijken, in plaats van alle suggesties hier af te doen met een ja-maar... Gaat je echt niet verder helpen in het leven.
[ Van mijn studiefinanciering (incl. maximale lening en collegegeldkrediet) kan ik echter nog maar amper rondkomen ]

Kon je er wel mee rond komen toen je nog studeerde? In dat geval snap ik het niet, kosten blijven gelijk, ziek of studerend. Overigens bijstand ligt veel lager

Sterkte
Trouwens, als je bij mij was langsgekomen op koninginnendag op de vrijmarkt had je een complete zemer-garderobe kunnen halen voor de prijs van een pak melk.
Volgens mij is jouw hele denkwijze over geld compleet verkeerd. Op die manier kom je niet snel uit de problemen...
Blijft ook de vraag staan waarom jullie niet samen goedkoper kunnen gaan wonen?
quote:paperchase schreef op 01 mei 2012 @ 16:18:

[...]

Het minimumloon is geen 8,50 hoor, het minimumloon is 5,70 voor mijn leeftijd en de meeste bedrijven (in elk geval alle bedrijven die ik tegen kom als ik werk zoek) hanteren dit minimumloon.

Ik studeer ook, het minimumloon voor mijn leeftijd is inderdaad 5.70. Toch verdien ik 11.50 per uur + vakantiegeld + eindejaarsbonus...

Ik werk wel aan op de uni waar je loon gerelateerd is aan het aantal studiepunten/het jaar waar je in zit. Om voor sommige vakken studentassistent te zijn heb je immers meer kennis nodig.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:babs65 schreef op 01 mei 2012 @ 16:24:

Wel eens gehoord van de BBZ?

Indien gevestigde zelfstandigen tijdelijk inkomensproblemen hebben, waardoor ze niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien, dan komen zij in aanmerking voor een periodieke uitkering. Het Bbz vult uw inkomen aan tot de bijstandsnorm. Deze uitkering mag 12 maanden duren en kan worden verlengd met maximaal 24 maanden. De gemeente bepaalt aan de hand van het inkomen uit het voorafgaande jaar of u eventueel wat terug moet betalen. In principe is de periodieke lening een renteloze lening.Kijk hier heb ik wat aan. Dankjewel
Besef je wel heel goed dat BBZ een lening is?
...
quote:esmeexx schreef op 01 mei 2012 @ 17:06:

[...]

Kijk hier heb ik wat aan. Dankjewel Echt, is dit het enige nuttige dat je uit dit topic haalt?! Er zit iets structureel mis in je financiën en ook al is het slechts een studieschuld, je bent je een zeer grote schuld op de hals aan het halen die ik je straks met 'misschien 15 uurtjes per week werken' nog niet heel gemakkelijk kan zien terugbetalen...
Zeg maar Spijker.
Ja ik denk dat je eerder moet gaan kijken naar hoe je kunt stoppen met lenen en voor jezelf een overzicht maken van inkomsten uitgaven, aanbiedingen, wat is nodig, wat niet, hoe ga je de 3 maanden overbruggen etc. Want nu vul je een lening met een lening onder het mom van 'dan verdien ik straks meer uurloon'.
Daar heb je niets aan. Waar jij iets aan hebt, is een structurele oplossing waardoor je je zaken gewoon op de rit kunt houden. De beste manier om die oplossing te vinden, is door iemand van MEE in te schakelen en toch maar weer terug te gaan naar de huisarts.

Ik zeg het nog maar een keer, ik heb namelijk nog maar twintig jaar ervaring met van het kastje naar de muur gestuurd worden. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee of ga gewoon lekker zelf door met ploeteren: zelf weten.

[...]

4. Mijn vriend kan wel 50 uur werken in eigen bedrijf maar niet in loondienst.

Mijn vriend is voor 100% afgekeurd, en blijkbaar staat dat ergens geregistreerd waar werkgevers ook bij kunnen, want hij is al vaak genoeg niet aangenomen "omdat hij niet mag werken". Ik heb de brieven van die werkgevers zelf ook gelezen, dus weet dat het geen smoesjes zijn. Daarbij is het in zijn branche een klein wereldje, en iedereen weet dat mijn vriend ziek is en regelmatig zijn afspraken moet afzeggen door zijn ziekte. Dat helpt natuurlijk niet mee als hij ergens in loondienst wil. Hij zou het dus wel kunnen, maar omdat hij toch ziek is, en zich vaak ziek meldt wordt hij nergens aangenomen of is hij nooit lang ergens in dienst, want geen werkgever kan omgaan met iemand die zo onvoorspelbaar is en ze niet van op aan kunnen. Hij kan dan een uitkering krijgen, maar daar is hij te trots voor en uiteindelijk harkt hij met zijn bedrijf ongeveer net zoveel binnen als hij aan uitkering zou krijgen. Iemand hier heeft het ook steeds over hoe het kan dat mijn vriend na 2 jaar nog steeds niet winstgevend is: na 2 jaar? Het bedrijf van mijn vriend bestaat inmiddels al dik 30 jaar waarvan zo'n 15 jaar in handen van mijn vriend. Tot iets meer dan een jaar geleden altijd winstgevend geweest, en goed ook. Toen door de crisis ging het steeds slechter en slechter, tot ze bijna failliet waren. Inmiddels gaat het steeds beter, al is het nog steeds verliesgevend. Mijn vriend wil er nu niet mee stoppen, want als het zo door gaat is het binnen een half jaar weer winstgevend. Daarbij zou hij anders een uitkering moeten trekken, en daarbij zou hij toch niet meer inkomsten hebben. Of hij zou een krantenwijk moeten nemen, maar dan levert een uitkering toch meer op. Maar hij is dus te trots voor een uitkering, en zolang het toch niet zoveel uitmaakt qua inkomen blijft hij liever doorgaan met zijn bedrijf.

Nog meer vragen?

Ja nog meer vragen.

Hoe kom je er toch bij dat een baan zoeken voor je vriend financieel niets zou uitmaken? Wellicht dat zijn inkomsten gelijk blijven, maar het bedrijf stopzetten scheelt toch aanzienlijk in kosten? Dan hou je per saldo toch WEL meer over?

Enne.... wordt het niet eens tijd dat hij zijn misplaatste trots tav een uitkering opzij schuift? Of heeft hij liever dat de huisraad onder jullie kont vandaan wordt verkocht, en je gezellig je intrek kan nemen bij het leger des heils?

6. "Je moet op jezelf gaan wonen"

Leuk gedacht, maar dan ben ik niet goedkoper uit. Nu betaal ik 400 per maand aan huur (oke, soms 450/500), maar dat betaal ik ook aan een kamer. Bij een kamer heb ik huisgenoten, wat ik echt niet trek als ik een slechte dag heb. Als ik op mezelf zou wonen zou ik dan wel geen 300 euro per maand uitgeven aan boodschappen, maar dat ben ik dan wel kwijt aan alle overige kosten. + Als ik op kamers zou gaan zou ik een complete inboedel moet kopen, aangezien bijna alles hier (alle grote meubels in elk geval) door mijn vriend betaald is en dus sowieso bij hem zou blijven. Dan zou ik alleen al 300 euro per maand kwijt zijn aan het afbetalen van de inboedel, met daarnaast ook nog de kosten voor boodschappen, g/w/l, telefoon/internet, verzekeringen (buiten zorgverzekering betaald mijn vriend de andere (gezamenlijke) verzekeringen). Op kamers gaan zou dus niet goedkoper zijn dan samen blijven wonen zoals nu.

Nog meer vragen?

Als je zo denkt, dan snap ik wel waarom je geldproblemen hebt. Vrijwel alle studenten hebben een kamer van max 350 euro IN Amsterdam. Dan heb je zelfs al gwl erin! Dus voor 300 euro kun je ook wat vinden. Ik heb in 3 kamers/ruimte gewoond: een van 11m2 voor 255 euro, een van 20 m2 voor 270 euro en nu woon ik samen in een appartement van 65m2 voor 550 euro inclusief gwl/internet/televisie. Allemaal particulier, dus het is echt onzin dat je dit niet in de randstad niet kan vinden?

Een hele inboedel kopen? Onzin! De meeste studenten krijgen alles van ouders/vrienden/via via. Bovendien kun je bij de kringloop en op marktplaats een hoop tweedehands vinden voor een zeer goede prijs.

Aangezien je dan maar 100 euro pm kwijt zou zijn aan boodschappen, ben je dan ook veel goedkoper uit dan wat je nu doet. Nu gooi je je geld weg, elke maand opnieuw.....En je vriend helpt je daar absoluut niet bij door al die extra kosten op jou te gooien...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven