Geld & Recht alle pijlers

Geld lening

28-10-2016 15:19 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mijn man wil van ons geld lenen, het is geen extreem bedrag maar door ervaringen in het verleden willen wij dit toch vastleggen.

Ik vroeg me af, als wij een document opstellen en dan allemaal ondertekenen, is dit dan opeisbaar? Dat als die vriend het niet terug betaal dat wij een vordering op hem hebben?

En wat nu verstandig is in deze situatie.

Overigens weet ik dat geld uitlenen riskant is, maar we hebben het er voor over maar willen het wel even goed regelen.
Vragen om problemen dit.....

5000 Euro is heel veel geld.

A waar is het voor?

B waarom leent hij niet bij een bank?

Vriendschappen gaan kapot door geldkwesties!
quote:Louise70 schreef op 28 oktober 2016 @ 15:57:

Vragen om problemen dit.....

5000 Euro is heel veel geld.

A waar is het voor?

B waarom leent hij niet bij een bank?

Vriendschappen gaan kapot door geldkwesties!B: Banken vragen enorm hoge rente, terwijl je niks op je spaarrekening krijgt. Ik vind het wel grappig dat iedereen altijd loopt te schelden op banken omdat ze oplichters zijn en teveel verdienen, maar als mensen buiten de bank om gewoon efficient een overeenkomst aan willen gaan, dan is dat ineens gevaarlijk en kun je beter naar de bank?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:nerdopviva schreef op 28 oktober 2016 @ 15:22:

Ik denk dat je je moet afvragen waarom hij niet gewoon bij een bank wat geld leent. Als hij bij een bank geen lening krijgt is dat met een reden.

Dit hoeft niet persé hoor.

Wij waren aan het sparen voor een nieuwe auto. En toen kwam mijn droomauto voorbij, maar die was 3000 duurder dan wat ik op dat moment bij elkaar had. Die 3000 hebben we toen van mijn moeder geleend en afgesproken dat het binnen een half jaar terug betaald zou worden. De bedoeling was aanvankelijk om nog even door te sparen.

Maar inderdaad, je moet altijd incalculeren dat er iets kan gebeuren waardoor het niet terugbetaald kan worden, dus je moet het wel echt kunnen missen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
TO ik vind 5000 € toch al een behoorlijk bedrag hoor, als je het uiteindelijk niet terugkrijgt om wat voor reden ook?

Ik zou het geld niet lenen aan die vriend, hij moet het maar bij de bank gaan halen, daar dienen banken (oa) voor. Trouwens de rentevoeten staan erg laag momenteel dus da's geen reden om het niet te doen. En als de bank hem geen lening wil geven en hij daardoor bij jou/ jullie terecht komt, zegt dit ook al wel iets ivm het risico dat ze blijkbaar niet willen lopen.
Iets "regelen" heeft totaal geen zin. Je leent het uit met het risico het niet terug te krijgen of je zegt dat je het niet kan missen.

Een papiertje helpt niet als de lener niets heeft om terug te betalen.

Loonbeslag oid krijg je als particulier echt niet voor elkaar.

Edit.

Idd is het wel handig voor eventuele nabestaanden igv overlijden.
quote:handigmetgeld schreef op 28 oktober 2016 @ 16:01:

[...]

B: Banken vragen enorm hoge rente, terwijl je niks op je spaarrekening krijgt. Ik vind het wel grappig dat iedereen altijd loopt te schelden op banken omdat ze oplichters zijn en teveel verdienen, maar als mensen buiten de bank om gewoon efficient een overeenkomst aan willen gaan, dan is dat ineens gevaarlijk en kun je beter naar de bank?Daar heb je een punt. Maar het probleem komt pas als de lener niet terug betaalt. Of niet kan terug betalen binnen de afgesproken termijn. En ondertussen wel geld uitgeeft aan zaken die volgens jou lagere prio horen te hebben dan terugbetalen van de lening, zoals uitjes, vakantie, dure kleding of schoenen. Omdat je ook vrienden bent wordt het dan lastig. Zelf meegemaakt, en zie ook artikel in de laatste Linda.
Misschien is het laten registreren van dat contract bij de belastingdienst iets?

Dat kwam ik in Dit artikel over onderhandse leningen tegen
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:viva1966 schreef op 28 oktober 2016 @ 15:39:

Als je als vrienden al dit soort documenten overweegt moet je het gewoon niet doen. Tenzij je een einde van de vriendschap niet erg vindt.Het is een ingewikkelde situatie, die voor de casus geen belang heeft maar in dit geval zal einde vriendschap een zege zijn
quote:jojanneke66 schreef op 28 oktober 2016 @ 16:24:

Misschien is het laten registreren van dat contract bij de belastingdienst iets?

Dat kwam ik in Dit artikel over onderhandse leningen tegenBedankt dit ga ik eens bekijken
quote:sandra1905 schreef op 28 oktober 2016 @ 16:24:

[...]

Daar heb je een punt. Maar het probleem komt pas als de lener niet terug betaalt. Of niet kan terug betalen binnen de afgesproken termijn. En ondertussen wel geld uitgeeft aan zaken die volgens jou lagere prio horen te hebben dan terugbetalen van de lening, zoals uitjes, vakantie, dure kleding of schoenen. Omdat je ook vrienden bent wordt het dan lastig. Zelf meegemaakt, en zie ook artikel in de laatste Linda.

Dat laatste is ook onwijs vervelend! Dit hebben we wel eens meegemaakt, lekker uit eten/vakantie en ons niet terug betalen.

Nu dus liever met contract maar dan het liefst zonder notaris kosten maar wel wat 'zekerheid'
quote:Weekend schreef op 28 oktober 2016 @ 15:27:

Het gaat om €5000,- en is dus niet extreem veel geld maar heb geen zin - door ervaringen in het verleden- om er niks meer van terug te zien.

Bedankt ik kan er zeker al wat mee! We wouden het bij een notaris laten opmaken maar kost al €800/900,- en dat zou dan niet echt in verhouding met het bedrag staanEn toch niet van geleerd? Ik zou het niet doen, zeker als je zegt dat je blij bent als de vriendschap over is. Dat vind ik nogal een vreemde uitspraak.
quote:Weekend schreef op 28 oktober 2016 @ 17:13:

[...]

Het is een ingewikkelde situatie, die voor de casus geen belang heeft maar in dit geval zal einde vriendschap een zege zijn Waarom leen je geld aan iemand waarvan je liever toch al hebt dat het geen vriend meer is?
Ik kan er helaas geen uitspraken over doen, wegens herkenbaarheid. K weet hoe vervelend dat is maar het is wel in belang van onze situatie.

Maar ik kan zeker wat met de tips, vooral wat ik er in kan zetten en de brieven via de sites!
TO, houd er rekening mee dat je de vordering wel uit handen kan geven aan een deurwaarder (mocht hij niet betalen) maar dat kan dan een lange weg worden als hij zich op een bepaalde manier opstelt (om het maar netjes te verwoorden).

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Hij krijgt niet voor niets geen lening bij de bank en vriendschap en geld gaat vaak niet samen.

[...]

Het is een ingewikkelde situatie, die voor de casus geen belang heeft maar in dit geval zal einde vriendschap een zege zijn Bijzonder. Maar bij 'einde vriendschap' heb je grote kans dat je helemaal naar se terugbetaling kunt fluiten en het via de rechter moet gaan spelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
To, nee is ook een antwoord hè?

[...]

Het is een ingewikkelde situatie, die voor de casus geen belang heeft maar in dit geval zal einde vriendschap een zege zijn Oei! Waarom dan zoveel geld lenen??
Even zonder gein, maareh.......mag ik je mijn bankrekeningnummer geven? Ik kan wel wat extra geld gebruiken! Heeeeeeel graag ontvang ik een geldbedrag, hoogte laat ik helemaal aan jou........en ik beloof je dat ik er heel blij mee zal zijn, er heel dankbaar voor zal zijn en het geld aan zeer verstandige zaken spendeer!
quote:Troeteltje schreef op 28 oktober 2016 @ 17:50:

Even zonder gein, maareh.......mag ik je mijn bankrekeningnummer geven? Ik kan wel wat extra geld gebruiken! Heeeeeeel graag ontvang ik een geldbedrag, hoogte laat ik helemaal aan jou........en ik beloof je dat ik er heel blij mee zal zijn, er heel dankbaar voor zal zijn en het geld aan zeer verstandige zaken spendeer!En je beloofd géén goede vriend te zijn natuurlijk. Die vergat je nog
Ja inderdaad haha.
Hatsjikideee...

[...]

Het is een ingewikkelde situatie, die voor de casus geen belang heeft maar in dit geval zal einde vriendschap een zege zijn 5000 Euro is wel veel geld voor het beeindigen van een vriendschap.
quote:sandra1905 schreef op 28 oktober 2016 @ 18:05:

[...]

5000 Euro is wel veel geld voor het beeindigen van een vriendschap.

Misschien is het doel beëindiging vriendschap en de koop van een sex-relatie.

GEINTJE!
Ik zou een goedkopere notaris zoeken en de boel laten vastleggen daar.

En de helft van de notariskosten bij de lening rekenen. Die mag hij dus mee afbetalen. Geen 5.000 euro dus, maar 5.200 euro ofzo.

Als ie dat geld zo graag wil en zo hard nodig heeft, moet ie dat maar als een soort "extra intrest" zien.

En als je nu al 100 % zeker weet dat er miserie van gaat komen en die vriend niet gaat / kan terugbetalen ... dan zou ie toch echt geen geld krijgen.
Echt, waarom doe je dit? Moeite met nee zeggen? Al toegezegd? 5000 euro is een flink bedrag om aan iemand uit te lenen die je liever ziet gaan dan komen. Heel vreemd dit.
'Einde vriendschap zal een zege zijn' ... Heel bijzonder dat je dan toch die 5000 euro leent. Echt, hoe krijg je het verzonnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven