Geld & Recht alle pijlers

geld ver(drie)dubbelen

06-01-2011 22:50 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb waarschijnlijk binnenkort de beschikking over een bedrag van 3000 euro. Ik wil dit bedrag vast zetten om er over een paar jaar een aantal gebruiksgoederen van te kopen. Ik heb weleens gehoord dat als je zo'n bedrag 5 jaar wegzet je 10.000 euro aan het einde van de rit hebt. Ik wil het bedrag niet langer dan 5 jaar vastzetten.

Nu zie ik tijdens het googlen door de bomen het bos niet meer en hoop dat er iemand is die positieve ervaringen en hopelijk ook een naam van een goede financiele instelling plus spaarvorm weet.

Tevens vraag ik mij af of je bij een spaarbrief veel risico loopt. Is dit hetzelfde als beleggen of moet ik het heel anders zien?

Hopelijk kan ik over een paar jaar mijn spulletjes kopen
Andersom kun je een schuld van 3000 euro in vijf jaar wel gemakkelijk verdubbelen. Creditcardmaatschappijen rekenen circa 15% rente. Als je niets aflost is je schuld na vijf jaar zo'n 6000 euro geworden... Je schuld verdriedubbelen tot een schuld van 9000 euro duurt acht jaar.
Ik zou er een rode paperclip voor kopen. Een of andere Canadees heeft zo'n paperclip in 2006 voor een pen geruild, en de pen voor een vis, en de vis voor een deurknop .... binnen een jaar had hij een huis!

Voor 3000 euro kan je heel wat rode paperclips kopen. Tel uit je winst!
wow wat zijn dat voor woekerrentes?
quote:voornu schreef op 06 januari 2011 @ 23:16:

Dan lijkt het me extra fijn toch dat je nu zo'n bedrag te besteden hebt! 4% rente is behoorlijk hoog in deze tijd, al hoorde ik laatst dat de spaarrente overal weer aan het stijgen is (maar pin me er niet op vast). Bij andere vormen (combi beleggen ed) is de rente vast hoger, maar loop je ook meer risico.waar waar waar waar waar?????
quote:bokjevansteen schreef op 06 januari 2011 @ 23:10:

Was bezig met financieel overleven...juist omdat ik weet hoe kut dat is probeer ik zoveel mogelijk van dit zakcentje te maken.

In dat geval moet u geen beleggingen doen, want dan is er het risico dat het geld juist minder wordt in plaats van meer.

Het geld vastzetten voor een paar jaar levert de hoogste rente op, maar dan kunt u er ook niet aankomen gedurende die tijd (of als u het geld toch opvraagt, krijgt u niet alles.)

Overigens geldt bij financiëel beheer:

de beste vorm van sparen, is geen lening af te sluiten!

Als u nog leningen heeft, kan het handig zijn deze versneld af te lossen.Dat hangt af van het rente-percentage, en van de voorwaarden voor versneld aflossen.

(versneld aflossen is niet altijd goedkoper - zelf kunnen rekenen is belangrijk)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Goh, ik verbaas me hier helemaal. Ik bedoel, heb je de afgelopen jaren dan geen actualiteiten gevolgd, je nooit verdiept in financiele kwesties die gaande zijn?

Iedereen weet toch dat de spaarrente laag staat? En ook al staat ie hoog, dan gaat het nog niet lukken. En dat als je van 3000 werkelijk 10000 euro wilmaken dit alleen kan door het doen van gevaarlijke en risicovolle spelletjes?

Ik ben echt oprecht verbaasd dat er mensen zijn die denken: nu zet ik mijn 3000 euro weg, en over 5 jaar ga ik het ophalen en dan heb ik 10000 euro???!!!

Ik vind die tip van een opleiding nog de beste, investeer in jezelf. Dan kun je een goede baan (betere baan) vinden en komt er ook meer geld binnen vanwege hoger salaris.

Anders: Gewoon op de bank zetten. Die paar euro rente stellen niks voor, maar je weet wel zeker dat je je geld straks nog hebt. Als je krap zit en niet veel ruimte hebt, moet je zeker geen risocovolle dingen gaan doen, die dan nog steeds maar matig opleveren.
Der komt straks vanzelf een spemmert de hoek om, die je Gouden Bergen op een Eerlijke Manier gaat beloven.

Let op mijn woorden!
Ik heb nu ¤35.000,- op mijn spaarrekening staan. Ik wou dat ik het kon ver(drie)dubbelen. Sinds Icesave en DSB durf ik mijn spaargeld niet eens op een andere rekening te zetten.

Nee, als je geld wilt verdienen dan zul je risico's moeten nemen, dat betekent, óf je maakt winst, óf je verliest alles. Wat het allemaal maar zo gemakkelijk.
[Nee, als je geld wilt verdienen dan zul je risico's moeten nemen, dat betekent, óf je maakt winst, óf je verliest alles. Wat het allemaal maar zo gemakkelijk.[/quote]

Ben ik het toch mee eens.....ik zal als ik er veel van wil maken aardig wat risico moeten lopen. Of wat meer geduld opbrengen, al zal dit vrij moeilijk worden. Het idee van maar een paar honderd euro meer na een paar jaar, staat mij niet zo aan. Ik zal het waarschijnlijk 50/50 aan gaan pakken. De helft belegginsachtig en de helft burgelijk sparen. Al zal ik dan het gevoel hebben dat het zo sloom gaat, maarja je weet zeker dat je je geld ook niet kwijt kan raken zoals bij beleggen en sommige spaarproducten.
quote:bokjevansteen schreef op 06 januari 2011 @ 23:07:

Ok, dan zie ik het iets te gunstig in blijkbaar. Ik heb het nooit breed gehad (nu ietsje pietsje breeder) dus nooit kunnen sparen, weet vrij weinig van dit onderwerp af.

Bedankt voor jullie reacties en eerlijkheid! Piramidespellen lijken mij idd niets lol.

Iemand aanwezig met veel verstand van obligaties/spaarbrieven?

Valt mij trouwens tegen dat de hoogste spaarrente maar 4 % is...als iemand een iets hogere tegenkomt, please let me know...

Dat is geen spaarrente, maar een depositorente.

De hoogtste depositierente zit nu zo rond 4,5%, voor een termijn van 19/20 jaar. Niet echt veel.

Obligaties e.d. hebben op dit moment een zeer laag rendement.

De 'gewone' hoogste spaarrente is nu 2,50%.

Je hebt er niet echt verstand van, geloof ik. Kijk eens op sparen.pagina.nl

Sparen levert op dit moment vrijwel niets op, want de inflatie moet er ook nog af....
koop voor 3000 euro goud of zilver,als deze metalen in de volgende 5 jaar net zo veel gaan stijgen als de afgelopen 5 jaar kom je aardig in de buurt.
Als je 72deelt door het rentepercentage dat je krijgt, heb je het aantal jaar waarin je geld verdubbelt. Bijv. met 4% rente, duurt het 72/4 = 18 jaar
..
Koop er goud van. Geld is waarschijnlijk over 5 jaar niet veel meer waard.
quote:Christiane04 schreef op 09 januari 2011 @ 20:20:

Koop er goud van. Geld is waarschijnlijk over 5 jaar niet veel meer waard.
quote:Christiane04 schreef op 09 januari 2011 @ 20:20:

Koop er goud van. Geld is waarschijnlijk over 5 jaar niet veel meer waard.Ja vooral doen, nu de gaudprijs historisch hoog staat... Goed kans dat over 5 jaar de bubbel flink is leeg gelopen en de 3000 nog maar 2500 waard is.
Maar als je nu eindelijk wat geld heb na altijd de eindje aan elkaar te hebben moeten vastknopen ga je nu toch geen risico lopen dat het minder waard wordt.

Tuurlijk loop je ook het risico dat het meer waard wordt maar als je het niet kan missen moet je zeker niet beleggen!
quote:bokjevansteen schreef op 06 januari 2011 @ 23:07:

Valt mij trouwens tegen dat de hoogste spaarrente maar 4 % is...als iemand een iets hogere tegenkomt, please let me know...Misschien zijn er in IJsland nog banken of in Oost-Europa..... Hoge rente betekent niet altijd dat je geld zeker is ! Ik dacht dat de mensen wel geleerd hebben na de IJslandaffaire..... Zet het gewoon bij een gezonde bank en steek het vooral niet in spaarbrieven/beleggingen en obligaties.
Heel stom hoor; maar 3000 euro als je al een tijdje weinig te besteden hebt gehad, dat is toch een prachtig bedrag? Waarom daar niet nu al iets mee doen? (en dan bedoel ik geen high-tech 57" TV, maar iets "investeren". Zoals eerder genoemd; een opleiding bijvoorbeeld? Of iets wat je al heel lang, heel graag wilt hebben? Of een prachtige reis, waar je mooie herinneringen aan over houdt?) Waarom risico lopen met 50% van je geld, als je weet dat de huidige markt "niet zo gunstig" is op het moment. Dat is toch zonde?
Als jer ergens 4% weet te krijgen, hoor ik graag van je bij wie dat is, want daar wil ik m'n geld ook wel 5 jaar voor vast zetten.

Bij een spaarrente van 2,5% is jouw 3000 euro over 5 jaar 3394 euro waard.

Weet je wat ik zou doen? Als je toch graag een beetje wilt beleggen? Die 3000 euro lekker veilig bij een bank stallen die onder het garantiestelsel valt. En van je gewone inkomsten iedere maand 25 of 50 euro in robeco aandelen oid stoppen.
quote:Mieomij schreef op 07 januari 2011 @ 00:08:

Andersom kun je een schuld van 3000 euro in vijf jaar wel gemakkelijk verdubbelen. Creditcardmaatschappijen rekenen circa 15% rente. Als je niets aflost is je schuld na vijf jaar zo'n 6000 euro geworden... Je schuld verdriedubbelen tot een schuld van 9000 euro duurt acht jaar.dan moet TO die 3000 euro tegen 15% rente uitlenen aan iemand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven