Geld vragen als studenten komen logeren?
vrijdag 9 september 2011 om 21:16
Wat zouden jullie doen?
Ik woon in een ruim appartement in een studentenstad. Het is al een paar keer gebeurd dat er een neefje of nichtje, of een kind van goede vrienden, een paar maanden bij mij heeft gelogeerd omdat hier maar moeilijk aan een kamer te komen is voor beginnende studenten.
Prima, ik heb de ruimte en ik vind het ook wel gezellig.
Maar iedereen vindt het geloof ik wel érg vanzelfsprekend.
Terwijl ik wel extra kosten heb (en ook aan privacy inlever): als er tijdelijk iemand bij mij ingeschreven heeft gestaan word ik voor dat jaar veel hoger aangeslagen voor allerlei gemeentelijke heffingen, zo'n logé gebruikt ook gas, water en licht, en mijn spullen worden intensiever gebruikt waardoor ze toch wat sneller slijten.
Eigenlijk wil ik dus een financiële bijdrage gaan vragen voor logeerpartijen die langer dan een maand duren, ook al gaat het om familieleden of bekenden. Maar wat is een redelijk bedrag, vinden jullie?
Ik woon in een ruim appartement in een studentenstad. Het is al een paar keer gebeurd dat er een neefje of nichtje, of een kind van goede vrienden, een paar maanden bij mij heeft gelogeerd omdat hier maar moeilijk aan een kamer te komen is voor beginnende studenten.
Prima, ik heb de ruimte en ik vind het ook wel gezellig.
Maar iedereen vindt het geloof ik wel érg vanzelfsprekend.
Terwijl ik wel extra kosten heb (en ook aan privacy inlever): als er tijdelijk iemand bij mij ingeschreven heeft gestaan word ik voor dat jaar veel hoger aangeslagen voor allerlei gemeentelijke heffingen, zo'n logé gebruikt ook gas, water en licht, en mijn spullen worden intensiever gebruikt waardoor ze toch wat sneller slijten.
Eigenlijk wil ik dus een financiële bijdrage gaan vragen voor logeerpartijen die langer dan een maand duren, ook al gaat het om familieleden of bekenden. Maar wat is een redelijk bedrag, vinden jullie?
vrijdag 9 september 2011 om 21:19
vrijdag 9 september 2011 om 21:23
Het lijkt mij heel normaal dat je geld vraagt als mensen langer dan een maand blijven. Verbruik van gas/water en stroom wordt toch hoger als er een extra persoon woont. Van logeren is eigenlijk geen sprake meer als ze maanden blijven.
Als ze meeeten wordt het helemaal duur.
Ik heb geen idee wat je zou kunnen vragen. Maar op de site van het nibud staan daar vast wel bedragen voor.
Als ze meeeten wordt het helemaal duur.
Ik heb geen idee wat je zou kunnen vragen. Maar op de site van het nibud staan daar vast wel bedragen voor.
vrijdag 9 september 2011 om 21:25
Gewoon geld voor vragen. Gas water licht e.d. zijn gewoon niet gratis, óók niet voor familie.
Verder ligt het eraan of men ook mee-eet en kleding wast in jouw machine. Ik vind 200 euro dan nog wel aan de lage kant.
Ik neem aan dat jouw huis geen uitgewoonde varkensstal is, meestal is dat in studentenhuizen wel zo. Wie op stand wil wonen.......moet dan ook op stand betalen. Simpel. Júist omdat het familie is.
Verder ligt het eraan of men ook mee-eet en kleding wast in jouw machine. Ik vind 200 euro dan nog wel aan de lage kant.
Ik neem aan dat jouw huis geen uitgewoonde varkensstal is, meestal is dat in studentenhuizen wel zo. Wie op stand wil wonen.......moet dan ook op stand betalen. Simpel. Júist omdat het familie is.
vrijdag 9 september 2011 om 21:28
Ik heb zelf een tijdje bij een ver familielid gewoon in dezelfde omstandigheden. Al een aantal jaar geleden. Ik had een klein kamertje (6m2), zorgde voor mijn eigen eten, maar mocht niet iedere dag daar de keuken gebruiken. Weekenden naar huis. Ik betaalde toen 100 euro, voor een kamer die toen zonder deze beperkende voorwaarden ongeveer 150-175 euro had gekost. Mocht wel af en toe een keer mee eten.
Jeetje, klinkt helemaal niet zo gunstig als ik het zo opschrijf. Was er toen wel blij mee, woningnood was hoog.
Ik zou vooral kijken naar wat je nog meer biedt, extra's of juist allerlei beperkingen. Aan de hand daarvan naar het puntensysteem gaan kijken en er dan onder gaan zitten.
Jeetje, klinkt helemaal niet zo gunstig als ik het zo opschrijf. Was er toen wel blij mee, woningnood was hoog.
Ik zou vooral kijken naar wat je nog meer biedt, extra's of juist allerlei beperkingen. Aan de hand daarvan naar het puntensysteem gaan kijken en er dan onder gaan zitten.
vrijdag 9 september 2011 om 21:38
Inderdaad wat moonlight zegt: als je ze de marktprijs laat betalen moet je ze ook meer rechten geven. Dus dat ze mensen uitnodigen daar, feestjes geven (in overleg), en dergelijken. Dus dat is wel echt een inbreuk op je privacy. Als dat niet de bedoeling is, dan moet je er ook wel onder gaan zitten. Ik denk dat een redelijk bedrag nogal afhangt van de locatie: in welke studentenstad is het, en op wat voor locatie, en hoe ziet de kamer eruit.70% van de marktprijs, is dat misschien een idee?
vrijdag 9 september 2011 om 21:53
Ik zou gewoon in overleg een bedrag afspreken. Aangeven dat jouw kosten wel omhoog gaan en dat je daar compensatie voor wilt. Ik zou dan juist weer niet echte huur opperen, juist omdat men dan kan gaan denken meer rechten te hebben, omdat ze huur betalen. Persoonlijk moet ik er niet aan denken als de tijdelijke huisgenoot ook nog eens vrienden over de vloer vraagt.
Wel erg vreemd trouwens dat niemand uit zichzelf over geld begint of aangeeft bij te willen dragen aan de kosten. Dat is toch logisch? Je kunt toch niet maanden gratis bij iemand inwonen?!
Wel erg vreemd trouwens dat niemand uit zichzelf over geld begint of aangeeft bij te willen dragen aan de kosten. Dat is toch logisch? Je kunt toch niet maanden gratis bij iemand inwonen?!
vrijdag 9 september 2011 om 21:53
De vriendin van mijn broer heeft hier 3 jaar geleden bijna 3 maanden op zolder gelogeerd (ze liep stage in de buurt). Ze at iedere dag met ons mee, gebruikte onze computers en spullen, hielp met de afwas enz. Ze maakte best lange dagen en ging in het weekend naar huis dus heel veel 'last' hebben we er niet van gehad. Wij dachten dat 100 euro per maand wel een redelijk bedrag was voor eten, douchen en dat soort dingen (nibud site geraadpleegd om tot dat bedrag te komen), haar ouders besloten dat 150 per maand beter was (zij was net 20 en wij waren ook allebei nog student, haar ouders hadden ook nibud geraadpleegd en de ruimere schattingen genomen). Ze stond echter niet op ons adres ingeschreven en ze was behalve mijn schoonzus ook een vriendin van ons, het was vooral gezellig.
Het lijkt mij sowieso normaal dat je blij een verblijf langer dan een paar dagen je onkosten vergoed krijgt, ook al gaat het om familie of vrienden. Daarbij horen zeker ook gemeentelijke heffingen die omhoog gaan als er iemand anders op je adres ingeschreven is. Tweehonderd euro per maand lijkt mij in zo'n geval niet onredelijk. Misschien dat je nog iets aan Nibud hebt als het al niet is bij het bepalen van het juiste bedrag, dan misschien om je gasten te laten zien hoe het bedrag dat je vraagt is opgebouwd.
Het lijkt mij sowieso normaal dat je blij een verblijf langer dan een paar dagen je onkosten vergoed krijgt, ook al gaat het om familie of vrienden. Daarbij horen zeker ook gemeentelijke heffingen die omhoog gaan als er iemand anders op je adres ingeschreven is. Tweehonderd euro per maand lijkt mij in zo'n geval niet onredelijk. Misschien dat je nog iets aan Nibud hebt als het al niet is bij het bepalen van het juiste bedrag, dan misschien om je gasten te laten zien hoe het bedrag dat je vraagt is opgebouwd.
vrijdag 9 september 2011 om 21:58
Mijn zusje woont bij ons in, ze betaald 175 euro, wij noemen het kostgeld ipv huur ofzo, ze eet gewoon mee ze is bij ons meer onderdeel van het gezin dan "inwonend student". Ze past bijvoorbeeld ook op onze zoon af en toe en helpt ook mee het huis aan kant te houden. Als ze wat nodig heeft zet ze het op het boodschappenlijstje en dat haal ik dan. ik doe ook haar was etc etc.
Ik denk dat je een bedrag moet neerleggen wat jij redelijk vindt, zodat je tenminste niet hoeft bij te leggen.
Ik denk dat je een bedrag moet neerleggen wat jij redelijk vindt, zodat je tenminste niet hoeft bij te leggen.
vrijdag 9 september 2011 om 22:00
quote:Primabella schreef op 09 september 2011 @ 21:55:
Wat raar dat niemand ooit wat heeft gegeven.Dat ook ja. In ons geval heeft onze gast gevraagd of ze tegen vergoeding een tijdje hier mocht bivakkeren, met de toevoeging dat als we het niet zagen zitten ze dit ook snapte en het ons zeker niet kwalijk zou nemen. Dat jouw familie en vrienden het vanzelfsprekend vinden om gratis bij je in te komen wonen (ze schrijven zich zelfs in op jouw adres, dat is ver voorbij logeren) vind ik ook vreemd.
Wat raar dat niemand ooit wat heeft gegeven.Dat ook ja. In ons geval heeft onze gast gevraagd of ze tegen vergoeding een tijdje hier mocht bivakkeren, met de toevoeging dat als we het niet zagen zitten ze dit ook snapte en het ons zeker niet kwalijk zou nemen. Dat jouw familie en vrienden het vanzelfsprekend vinden om gratis bij je in te komen wonen (ze schrijven zich zelfs in op jouw adres, dat is ver voorbij logeren) vind ik ook vreemd.
vrijdag 9 september 2011 om 22:04
Hebben familieleden / vrienden nog nooit zelf voorgesteld om wat bij te dragen als ze een maand bij jou logeerden?
Betalen ze wel mee aan het eten?
Ik vind het ook niet meer dan logisch dat je er geld voor gaat vragen hoor.
Ik zou me als logé zelfs bezwaard voelen als ik niet mee betaalde, terwijl ik daar nachten achter elkaar zou logeren.
Betalen ze wel mee aan het eten?
Ik vind het ook niet meer dan logisch dat je er geld voor gaat vragen hoor.
Ik zou me als logé zelfs bezwaard voelen als ik niet mee betaalde, terwijl ik daar nachten achter elkaar zou logeren.
vrijdag 9 september 2011 om 22:25
vrijdag 9 september 2011 om 23:03
Mijn zoon logeert momenteel bij een heeeeele lieve medevivaforumster omdat hij in Leeuwarden studeert maar nog geen kamer heeft. Maar ik zou me gewoon zwaar schuldig voelen als ie daar als uitvretertje komt, eerlijk gezegd. Dus ja, ik betaal natuurlijk kostgeld, vind ik ook niet meer dan normaal. Dit soort hulp is eigenlijk onbetaalbaar...
Redelijk bedrag? Ik betaal naar mijn gevoel te weinig, maar die heeeeele lieve medeforumster vind wat ik nu betaal een goed bedrag. Omgerekend 10 euro per dag. En er gaat heel wat eten in een jongen in de groei!
Redelijk bedrag? Ik betaal naar mijn gevoel te weinig, maar die heeeeele lieve medeforumster vind wat ik nu betaal een goed bedrag. Omgerekend 10 euro per dag. En er gaat heel wat eten in een jongen in de groei!