Geld & Recht alle pijlers

Gemeentelijke erfpacht

05-01-2018 00:41 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,
Heeft iemand hier ervaring met of ideeën over het kopen van een huis onder gemeentelijke erfpacht? Ik overweeg een bod te doen op een appartement in het centrum van een stad, onder gemeentelijke erfpacht met eeuwigdurende canon (ze gaan er dus niet ineens een weg of parkeergarage bouwen) en de erfpachtcanon is voor de aankomende 45 jaar afgekocht. Ik hoef dus alleen ca. 60 euro administratiekosten per jaar te betalen. Daar maak ik me geen zorgen over. Waar ik me wel zorgen over maak, is dat ik het straks niet meer kan doorverkopen, over ca. 10 jaar. Dat ik door de erfpacht gegijzeld wordt, zoals je weleens hoort. Ik snap wel het verschil tussen particuliere en gemeentelijke erfpacht, maar toch zit dit niet lekker. Ik ben wel verliefd geworden op het appartement, in een verder vrij deprimerende zoektocht tot nu toe.
Bedankt alvast voor alle adviezen en tips!
mma90 wijzigde dit bericht op 05-01-2018 11:50
0.34% gewijzigd
Erfpacht is vrij gebruikelijk toch? En 45 jaar is nog relatief lang.
Ja, mijn huis heb ik ook gekocht met erfpacht. Toentertijd was het voor 30 jaar ofzo afgekocht. Heb er niet veel bij stil gestaan omdat bijna alle huizen in deze gemeente met erfpact worden verkocht.

In sommige gemeentes zoals Amsterdam is het gebruikelijk
( hoewel de afkoopoptie er binnenkort komt). De huizen worden daar gewoon continue gekocht en verkocht ondanks erfpactsysteem.

Je hebt al voor 45 jaar afgekocht dus over 10 jaar verkopen, lijkt me geen probleem.
Per gemeente verschillen de regels.

Hier is het onaantrekkelijk gemaakt door aan het begin in 1x 15.000€ cash (ongeacht hoogte erfpacht) te verlangen onder ‘t mom “rente”. Dit kan je niet meefinancieren, dus moet echt uit je spaarpot komen.

Kun je beter de grond kopen, maar dat verschilt dus echt per gemeente. Hier zijn ze gewoon beetje achterlijk ofzo :@@:
45 jaar klinkt lang, maar ik durf het zelf ook niet aan.
Ik weet dat in Hilversum woningen van de woningbouw worden verkocht met een erfpachtconstructie. Die start bij de eerste verkoop op 50 jaar. Maar je weet niet wat de erfpacht gaat doen over 50 jaar. En dat maakt het onzeker.

Jij kan er wel 10 jaar in wonen, dan blijft er nog 35 jaar over. De vraag is of een volgende koper het dan aandurft, want hoe groot is de kans dat hij het na zijn woonperiode weer kwijt raakt? Ik denk ook dat het lastiger wordt om je woning te verkopen als er erfpacht op zit. Behalve in Amsterdam, omdat daar de hele gemeente uit erfpacht bestaat en dan zijn er weinig alternatieven.
Eens met mijn voorgangers. In Amsterdam ontkom je er bijna niet aan. Misschien dat het wel een nadeel is als je in een stad zit met weinig erfpacht, dan heb je kans dat mensen toch even verder kijken naar een woning op eigen grond.

Is het Amsterdam? In dat geval kun je op de site van de gemeente uitrekenen hoeveel het kost om de canon voor altijd af te kopen. Dan kun je dat meenemen in je overwegingen.
Winter is coming...
Bedankt voor jullie ideeën!

Het is niet Amsterdam, maar Leiden. Er zijn dus genoeg appartementen die op eigen grond staan, maar inderdaad wat verder uit het centrum dan wel appartementen waar je niet heel vrolijk van wordt. Er zijn in Leiden een aantal wijken met veel erfpacht, en in de binnenstad staat een deel van de nieuwere appartementen (bijv. jaren 90) op *gemeentelijke* erfpachtgrond.

Eendje_, ik ben inderdaad bang dat de volgende koper het daarom niet aandurft.

Mijn aankoopmakelaar vindt dat ik me er geen zorgen over hoef te maken, omdat 45 jaar nog ver weg is, maar ik weet niet in hoeverre dat te kort door de bocht is.
Betaal hier elk jaar erfpacht. Geen probleem, ook niet bij aankoop. Hij is onlangs na 6 jaar verlaagd, dus betaal nu de helft ongeveer. Ik denk er niet eens over na, het is gewoon een vaste last.
mma90 schreef:
05-01-2018 11:54
Mijn aankoopmakelaar vindt dat ik me er geen zorgen over hoef te maken, omdat 45 jaar nog ver weg is, maar ik weet niet in hoeverre dat te kort door de bocht is.
Ik ben het wel met hem/haar eens eigenlijk. Als jij er 10 jaar woont en gaat verkopen, is de erfpacht nog voor 35 jaar afgekocht. Dat zal een koper er niet van weerhouden om je appartement te kopen omdat dat heel lang is en als hij/zij er vervolgens ook nog eens 10 jaar woont, is de erfpacht daarna nog steeds 25 jaar afgekocht en dat is echt wel lang. Als de erfpacht nou voor zeg 15 jaar nog was afgekocht en jij gaat er 10 jaar wonen, dan zou ik een opvolgende koper wel begrijpen als hij twijfelt over "nog maar" 5 jaar afgekocht en wat er daarna kan gaan gebeuren.
Zijn er ook appartementen in het complex en de omgeving waarbij de erfpacht volledig is afgekocht? Dan zou ik het niet doen want bij verkoop lig je dan ver achter op de rest. Hier in de omgeving staan al woningen op erfpacht grond en eigen grond. In onze gemeente is het mogelijk je deel af te betalen. Huizen die op eigen grond staan zijn zo verkocht. De anderen staan mega lang te koop voor heel veel minder.

Laatst is de erfpacht herzien en 2x zo duur geworden. Dit is de reden waarvoor wij een huis op eigen grond gekocht hebben.
Tess1981 schreef:
06-01-2018 12:25

Laatst is de erfpacht herzien en 2x zo duur geworden. Dit is de reden waarvoor wij een huis op eigen grond gekocht hebben.
En om deze reden zou ik nooit een huis met erfpacht kopen.
Aangezien de hypotheekfinanciering steeds minder word.Starters moeten al een flinke zak eigen geld meenemen en dat zal steeds meer worden.Daardoor zullen ook de huurwoningen in prijs omhoogschieten en de huurtoeslag gaat omlaag. Woningbouw wil graag van de sociale woningbouw af en bouwt geen goedkope woningen meer.En de erfpacht zal ook steeds hoger worden als ze herzien worden en wie wil die koopwoningen dan nog en bovendien staan banken dan ook niet te popelen om huizen met erfpacht te financieren.
Habbekratz schreef:
06-01-2018 12:38
En om deze reden zou ik nooit een huis met erfpacht kopen.
Aangezien de hypotheekfinanciering steeds minder word.Starters moeten al een flinke zak eigen geld meenemen en dat zal steeds meer worden.Daardoor zullen ook de huurwoningen in prijs omhoogschieten en de huurtoeslag gaat omlaag. Woningbouw wil graag van de sociale woningbouw af en bouwt geen goedkope woningen meer.En de erfpacht zal ook steeds hoger worden als ze herzien worden en wie wil die koopwoningen dan nog en bovendien staan banken dan ook niet te popelen om huizen met erfpacht te financieren.
Hier lag de erfpacht op 100 euro om en dit is naar 200 euro om gegaan. Ik vind dat nogal een bedrag waar je elke maand aan vast zit.
Tess1981 schreef:
06-01-2018 12:40
Hier lag de erfpacht op 100 euro om en dit is naar 200 euro om gegaan. Ik vind dat nogal een bedrag waar je elke maand aan vast zit.
Dat is nog te betalen (maar zonde geld,kun je beter eigen grond kopen) hier in Gelderland zijn erfpachten van 12500/15000 per jaar van Het Gelders Landschap. We willen graag een leuke kleine boerderij kopen maar die wij willen zitten dus dit soort erfpachten op. Nou dan blijven we wel in ons huidige droomhuis zonder erfpacht. :-D
Habbekratz schreef:
06-01-2018 12:56
Dat is nog te betalen (maar zonde geld,kun je beter eigen grond kopen) hier in Gelderland zijn erfpachten van 12500/15000 per jaar van Het Gelders Landschap. We willen graag een leuke kleine boerderij kopen maar die wij willen zitten dus dit soort erfpachten op. Nou dan blijven we wel in ons huidige droomhuis zonder erfpacht. :-D
Ja dat is nogal een verschil maar we gaat dit om grtote stukken grond. 200 euro voor de grond waar je huis op staat met een tuintje van 5 bij 5 vind ik erg hoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven