Geld & Recht alle pijlers

Geschrokken van maandelijkse uitgaven supermarkt

16-09-2019 16:53 785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht laatst; ik ga eens alle uitgaven van een maand bijhouden in Excel. Gewoon voor de leuk, kijken waar het geld heen gaat.
Ik ben echt geschrokken van de supermarktuitgaven (inclusief verzorgingsproducten als deo, shampoo en douchegel)
We zijn een gezin van 4, man ,vrouw, kind 12 en kind 10 en ik kom gewoon uit op iets meer dan 200 euro per week. Ik vind dat echt heel erg veel maar tegelijkertijd vind ik niet dat we nou zo luxe eten elke dag. Misschien is dit bedrag dus wel gewoon normaal?
Hebben ook een hond maar zijn voer komt niet van de supermarkt dus dat tel ik niet mee. Ben benieuwd!
1960to4 schreef:
16-09-2019 16:59
Verhip madeliefjees
zo stonden man en ik ook afgelopen zaterdag in ons mandje te kijken...
het is echt duur geworden allemaal.
Dat krijg je vanzelf na twee klote zomers. En de mensen maar zeiken dat ze geen mooie zomer hebben gehad en nog meer zeiken als het regent.
Tamago schreef:
16-09-2019 17:37
Ik houd het niet bij maar mopper soms op individuele prijzen. Mam deed het vroeger met 25 gulden per week, nu kost een pot pindakaas al 5 euro. Dat is bijna haar halve weekbudget. Zo moet je niet rekenen, maar ik doe het toch. Ook om de bedragen een beetje goed te praten.

Inflatie. Het loon was vroeger ook minder. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een klein beetje blij met dit topic. Want ook ik schrik me wezenloos. Zijn met 4: man ik kids 4 en 2. Hondenvoer en luiers reken ik apart maar 150 euro is netjes zeg maar. Waar ik het eerder echt wel voor 120-130 euro redde. Wij doen ook niet heel gek, probeer ook dagen zonder vlees te doen en wel af en toe een wijntje of biertje maar niet veel. Eigenlijk geen frisdrank en in het weekend een chipje of nootje maar doordeweeks eigenlijk niet.
Lidl scheelt idd met veel producten wel. Maar dan nog, wat een geld
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook niet naar individuele producten kijken qua prijs, maar hoeveel procent van je inkomen er naar voedsel gaat. Vergelijk dat met vroeger, en het zal niet zo heel veel schelen. Ja, tuurlijk, als het een te droge zomer is, worden bepaalde producten duurder. Aan andere dingen geef je dan misschien wel minder uit. Ik eet bijvoorbeeld een stuk minder als het warm is. Dan trekt het weer wat recht.
Ik denk dat je kan besparen maar dan moet je er wel tijd en moeite in stoppen. Ik vind ook weer niet dat je hele rare bedragen uitgeeft (hoewel ik erbij moet zeggen dat ik het lastig inschatten vind hoe veel kinderen kosten).

Ik woon alleen en ik hou dus wel een boekhouding bij, is begonnen toen ik een schuld aan het afbetalen was en nu is het half een gewoonte, half een sport geworden. Ik weet dus dat ik zo,n 5,5 euro per dag uitgeef - en dat is best weinig.
Maar:
- ik eet veganistisch (goedkoper want kaas, vlees, vis is behoorlijk duur)
- ik heb een goede markt en goede aziatische supermarkt om de hoek
- ik hou van koken en maak alles from scratch, dus nooit voorgesneden groentes oid
- ik eet met de seizoenen mee en kijk goed naar aanbiedingen

Volgens het nibud zou ik weer wat duurder uit zijn omdat ik alleen woon, maar ik kook nooit maar één portie dus dan gaat dat denk ik niet op.

De vraag is eigenlijk: heb je zin om er moeite voor te doen? En wil je jezelf het budget geven of wil je vooral lekker leven. Bijvoorbeeld: wat doe je als je ongeveer door je boodschappenbudget van die maand heen bent, koop je dan die fles wijn maar niet? Of denk je 'na mij de zondvloed' en koop je hem wel?

Ik hou ontzettend van reizen en spaar daar veel voor. Ik drink dus liever water en thee en zet alles wat over is wel op mijn spaarrekening, dan dat ik frisdrank en sapjes koop maar dan wel niet meer kan sparen. Maar dat zijn persoonlijke keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Even naar onze rekening gekeken: vriend en ik geven gemiddeld 200 euro per maand uit aan boodschappen met z'n 2en. 25 euro per persoon per week dus. We eten allebei ongeveer 3 keer per week buitenhuis (werk), dat scheelt een hoop.
viavia2013 schreef:
16-09-2019 17:39
Dat krijg je vanzelf na twee klote zomers. En de mensen maar zeiken dat ze geen mooie zomer hebben gehad en nog meer zeiken als het regent.
:-D :-D
LAgirl82 schreef:
16-09-2019 17:41
Inflatie. Het loon was vroeger ook minder. ;)
Nou, ik heb toch echt het gevoel dat mijn ouders het beter hadden. Rijk waren ze absoluut niet, maar het ging toch allemaal wat gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik best wat mensen uitgeven.

Wij zijn met 2 personen en geef echt maximaal 75 euro per week uit, inclusief huishoudspullen. Dan hebben we echt nog luxe dingen ook nog dus het kan eventueel nog iets minder.
pluisje26 schreef:
16-09-2019 17:51
Ik schrik best wat mensen uitgeven.

Wij zijn met 2 personen en geef echt maximaal 75 euro per week uit, inclusief huishoudspullen. Dan hebben we echt nog luxe dingen ook nog dus het kan eventueel nog iets minder.
Dit. Wij geven 150 euro per week uit en zijn met zijn vijven.
liubi schreef:
16-09-2019 17:31
Wij zijn met 2 volwassen en drie kinderen ( van 10, 8 en 5) en ik zit op de 125 tot 135 euro per maand nu.
Oeh dit kan niet? Of je bedoelt per week, of je leeft op brood met pindakaas XD
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
16-09-2019 17:52
Dit. Wij geven 150 euro per week uit en zijn met zijn vijven.
Wij ook, maar vorig jaar was het 120 tot 130 euro, dat lukt nu niet meer. Aan de ene kant worden de kinderen groter en eten ze meer, aan de andere kant zijn boodschappen echt een stuk duurder geworden.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-09-2019 17:03
Je hebt geen boekhouding?

Ik vind €50 per persoon per week toch echt niet veel hoor.
Huh? Wie heeft er nou een boekhouding, gewoon voor thuis?!

Hier gezin van vier. Ik schat zo'n 600 per maand aan boodschappen, ene maand wat meer dan de andere.
Wij besteden met 2 volwassen en 2 poezen zeker wel €150/200 per week
Ik moet zeggen dat ik er absoluut niet op let of mee bezig ben. Houd van makkelijk en kant en klaar. Koop duur voer voor de poezen. Gelukkig hoef ik er ook niet zo op te letten. Ik weet zeker dat als ik met minder zou moeten, dit ook wel kan, heb in onze beginjaren samen ook echt elk dubbeltje omgedraaid. Nu hoeft dat gelukkig niet meer.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 18:03
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wil helemaal niet besparen op eten, zolang ik het kan betalen. Dus hier geen discount supermarkten of wit product. En ik kan het niet laten om ook in de winter exotisch fruit te kopen. Bij groenten en fruit maakt de prijs mij trouwens helemaal niks uit!
Wij zijn met 2 volwassenen en ik denk dat wij aan boodschappen ook rond de 200 Euro/week uitgeven.
permis schreef:
16-09-2019 18:02
Huh? Wie heeft er nou een boekhouding, gewoon voor thuis?!
Eh ja ik dus. Ik verdien niet zo veel. Heb soms verschillende werkgevers/opdrachtgevers en heb een wisselend inkomen. Ik heb ook graag overzicht en als je eenmaal zo'n excelletje hebt gemaakt is het ook echt niet zo veel werk hoor.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-09-2019 17:03
Je hebt geen boekhouding?

Wat bedoel je hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Hier voor 2 personen rond de 75 euro per week.
Wij halen voornamelijk alles bij de Lidl, een paar speciale producten en a-merken bij de Albert Heijn. Vind wel dat je echt groot prijs verschil merkt bij de Lidl. Als ik een keertje alles bij de AH haal ben ik gelijk meer dan 100 euro kwijt.
Verzorgingsproducten haal ik soms bij de Etos of dan weer de kruidvat, of ik bestel ze online. Is maar net hoe het uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-09-2019 18:04
Eh ja ik dus. Ik verdien niet zo veel. Heb soms verschillende werkgevers/opdrachtgevers en heb een wisselend inkomen. Ik heb ook graag overzicht en als je eenmaal zo'n excelletje hebt gemaakt is het ook echt niet zo veel werk hoor.
Ik heb dat ook hoor. Helemaal niet raar om een boekhouding/kasboek te hebben. Ik heb ook een wisselend inkomen, dan is het echt prettig om een beetje overzicht te bewaren over wat er in komt en wat er uit gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met zijn 5-en, een hond en een kat.
Wij halen alles biologisch en veel veganistisch, en komen eigenlijk alleen bij de AH en EkoPlaza. Ik denk dat we zon 100 per week uitgeven en das echt niet veel! En ik koop heel weinig loze producten als snoep, koekjes en snacks, en andere ‘vulling’ ;) dus onze boodschappen bestaan uit echt eten.
Ik vind juist de reguliere supermarktproducten zo schrikbarend goedkoop!! Zeker als het om dierlijke producten gaat (zon 70/80%), want dat is helaas allemaal erg goedkoop en dat heeft natuurlijk de welbekende redenen. Ik verbaas me dan juist weer dat mensen boodschappen zo duur vinden geworden terwijl het juist echt mega goedkoop is.
ClumsyNinja schreef:
16-09-2019 17:52
Oeh dit kan niet? Of je bedoelt per week, of je leeft op brood met pindakaas XD
Ja per week🤐🙈
Overigens eten mijn kinderen gratis gesubsidieerd op school dus ik hoef vrijwel nooit brood en andere dingen voor de lunchbox te kopen.
liubi schreef:
16-09-2019 18:25
Ja per week🤐🙈
Jij woont ergens in het Midden-Oosten toch? Of ben ik nu in de war met een andere forummer.

Edit: per week maakt het inderdaad logischer. Lezen is lastig soms :facepalm:
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 18:34
30.60% gewijzigd
Ons boodschappenbudget is 400 euro (2 volwassenen, geen huisdieren). Dit is inclusief shampoo, deo, schoonmaakmiddelen enz.
Ik heb steeds meer moeite het hiermee te redden, dus TO: zo gek vind ik het niet hoor.

Ik hou van een goed glas wijn op z' n tijd maar dit heb ik al behoorlijk teruggebracht, gewoon te duur.
Wel koop ik altijd gemengde noten op de markt. Ook duur, maar gezond dus dat blijft.

We eten weinig vlees. Wat we eten is biologisch of met 2 sterren.

Tandpasta bij Lidl, douchegel bij Action, shampoo meestal Andrelon 4 halen 2 betalen o.i.d.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 18:49
16.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in m'n eentje en mik altijd op vijftig euro in de week, en dat lukt meestal wel (soms iets meer, maar nooit veel). En dat is dan wel inclusief verzorgingsproducten en wasmiddel enzo, maar daarvoor wacht ik gewoon de aanbiedingen af. Ik heb niet veel te besteden (ben ik niet zuur over hoor, maar 't is gewoon zo, haha), dus ik let altijd wel een beetje op. Sommige dingen koop ik super budget, en ik eet niet elke dag vlees, maar ik gun mezelf wel dingen die ik lekker vind en die goed voor me zijn. En verder plan ik ook vaak wat ik de hele week eet 's avonds, om te voorkomen dat ik dingen weg moet gooien. Ik moet wel bekennen dat ik sommige dingen dus echt nooit koop puur omdat ik ze veel te duur vind, hoewel ik dat soms wel graag zou willen. Maar dat zijn dan dingen als bepaalde soorten vers fruit en verse vis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven