Geld & Recht alle pijlers

Geschrokken van maandelijkse uitgaven supermarkt

16-09-2019 16:53 785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht laatst; ik ga eens alle uitgaven van een maand bijhouden in Excel. Gewoon voor de leuk, kijken waar het geld heen gaat.
Ik ben echt geschrokken van de supermarktuitgaven (inclusief verzorgingsproducten als deo, shampoo en douchegel)
We zijn een gezin van 4, man ,vrouw, kind 12 en kind 10 en ik kom gewoon uit op iets meer dan 200 euro per week. Ik vind dat echt heel erg veel maar tegelijkertijd vind ik niet dat we nou zo luxe eten elke dag. Misschien is dit bedrag dus wel gewoon normaal?
Hebben ook een hond maar zijn voer komt niet van de supermarkt dus dat tel ik niet mee. Ben benieuwd!
lemoos2 schreef:
16-09-2019 19:19
Naast vergelijken van uitgaves brand ik eigenlijk van nieuwsgierigheid wat mensen met 100,- p/w (en kind(eren)) kopen en daarvan maken.

Ik probeer het. Maar ik heb drie lijstjes nodig om te weten wat de seizoensgroenten zijn, wat ik daar eventueel van zou kunnen maken en wat ik erbij moet maken. Ontbijt en lunch is hier bijvoorbeeld heel cheap. Met drie personen (twee volwassenen en 1 kind) gaat er met moeite een half brood per dag op. Ik loop wel leeg op fruit. En avondeten.

Goede, gezonde recepten kun je vinden op het Voedingscentrum. Ook budget kun je als voorkeur opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
16-09-2019 19:20
De hamvraag is dan ook:

Is je loon ongeveer even hard mee gestegen?

Ik ga ervan uit dat als de prijzen in de supermarkten af en toe geïndexeerd worden, je loon voor een stuk mee-volgt.

Dan kan het wel zijn dat je 10 euro duurder af bent per week, maar ik hoop dat er dan ook minstens 5 euro extra aan loon is bijgekomen.
Eh nee dus, hoezo denk je dat het zo werkt?
minnimouse schreef:
16-09-2019 19:22
Eh nee dus, hoezo denk je dat het zo werkt?

In België hebben alle werkgevers contact met de supermarkten?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
16-09-2019 19:21
Goede, gezonde recepten kun je vinden op het Voedingscentrum. Ook budget kun je als voorkeur opgeven.
Als ik daar wat recepten afhaal, dan ben ik met het benodigde boodschappenlijstje aan de kassa niet veel goedkoper uit (verschil kleiner dan tien euro). Ook godsgruwelijk vroeg opstaan op zaterdag om groenten en fruit op de markt te kopen levert niet echt een besparing op. Ik ben echt niet goed in dit soort dingen. Voor de vorm ga ik 1x per maand naar Duitsland om daar de verzorgingsproducten in te slaan bij de DM maar volgens mij is dat niet meer echt goedkoper dan in NL tegenwoordig.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Marnamai schreef:
16-09-2019 19:20
De hamvraag is dan ook:

Is je loon ongeveer even hard mee gestegen?

Ik ga ervan uit dat als de prijzen in de supermarkten af en toe geïndexeerd worden, je loon voor een stuk mee-volgt.

Dan kan het wel zijn dat je 10 euro duurder af bent per week, maar ik hoop dat er dan ook minstens 5 euro extra aan loon is bijgekomen.

Nou nee. Helaas. Wel is de verhouding tussen mijn verschillende uitgaven steeds verder scheef getrokken door o.a. de steeds hoger wordende zorgkosten.
PoesinBoots schreef:
16-09-2019 19:27
In België hebben alle werkgevers contact met de supermarkten?
En zorg en de energiemaatschappijen en gemeentes over de belastingen. :-D
lemoos2 schreef:
16-09-2019 19:28
Als ik daar wat recepten afhaal, dan ben ik met het benodigde boodschappenlijstje aan de kassa niet veel goedkoper uit (verschil kleiner dan tien euro). Ook godsgruwelijk vroeg opstaan op zaterdag om groenten en fruit op de markt te kopen levert niet echt een besparing op. Ik ben echt niet goed in dit soort dingen. Voor de vorm ga ik 1x per maand naar Duitsland om daar de verzorgingsproducten in te slaan bij de DM maar volgens mij is dat niet meer echt goedkoper dan in NL tegenwoordig.
En wat kost dat tripje naar Duitsland aan benzine?
Waarbij je misschien ook nog stopt aan een tankstation en daar een broodje koopt, of dat je in de eerste Duitse stad een taartje gaat eten "omdat het wel een uitstapje is"?


Met andere woorden: Haal je het er écht uit?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
16-09-2019 19:28
Voor de vorm ga ik 1x per maand naar Duitsland om daar de verzorgingsproducten in te slaan bij de DM maar volgens mij is dat niet meer echt goedkoper dan in NL tegenwoordig.
Tuurlijk wel. Een fles deo van Nivea scheelt al 2,50 per bus. Zelfs als KV 1+1 heeft, scheelt het alsnog 1,25 per bus.
Deo: 3,85 versus 1,45
Scheermesjes Gillette: 49,99 versus 38,50
Dove douchegel men 400 ml: 5,19 versus 2,15.
Tandpasta Prodent White Now: 3,59 versus 1,95
Nivea after shave: 9,99 versus 5,45

You get the point ;-)
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 16-09-2019 19:45
1.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het nooit echt bij, maar ergens tussen de 150 tot 200 euro per week voor 2 personen. 1x in de week gezamenlijke boodschappen voor 100 euro en de rest is dan wat mijn man en ik afzonderlijk nog betalen voor kleine boodschappen en lunchaankopen.

Vanuit onze studententijd weet ik dat wij het ook kunnen redden met een veel kleiner budget. Mochten wij ooit weer in geldnood komen dan kunnen we heel snel besparen op dit gebied. Het hoeft nu gelukkig niet.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Irish_Wasser_Woman schreef:
16-09-2019 19:39
Tuurlijk wel. Een fles deo van Nivea scheelt al 2,50 per bus. Zelfs als KV 1+1 heeft, scheelt het alsnog 1,25 per bus.
Deo: 3,85 versus 1,45
Scheermesjes Gillette: 49,99 versus 38,50
Dove douchegel men 400 ml: 5,19 versus 2,15.
Tandpasta Prodent White Now: 3,59 versus 1,95
Nivea after shave: 9,99 versus 5,45

You get the point ;-)

Ik woon te ver van Duitsland vandaan om daar boodschappen te doen, maar ik heb gemerkt dat bij Action bijvoorbeeld de Dove deoroller voor heren ook de helft kost van de supermarkt/drogist-prijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb volgens Nibud alles berekend ,alleenstaande moeder met 3 kinderen,zou minimaal 175 kwijt zijn aan voeding per week,dus dan hebben we het niet over zeep,wc rollen ed,Dus het klopt wel hoor ,het is allemaal heel duur ,gezond eten.
Ik was gisteren voor wat broodjes, 3 soorten beleg en een pak sap al 11,50 kwijt bij AH. En laatst was ik ruim 50 euro kwijt voor een week boodschappen en daar zaten niet echt luxe dingen bij. Ja een ding hoefde niet perse maar was in de aanbieding voor 99 cent. Toen heb ik zelfs nog op aanbiedingen gelet en ging naar verschillende supermarkten.
lemoos2 schreef:
16-09-2019 19:19
Naast vergelijken van uitgaves brand ik eigenlijk van nieuwsgierigheid wat mensen met 100,- p/w (en kind(eren)) kopen en daarvan maken.

Ik probeer het. Maar ik heb drie lijstjes nodig om te weten wat de seizoensgroenten zijn, wat ik daar eventueel van zou kunnen maken en wat ik erbij moet maken. Ontbijt en lunch is hier bijvoorbeeld heel cheap. Met drie personen (twee volwassenen en 1 kind) gaat er met moeite een half brood per dag op. Ik loop wel leeg op fruit. En avondeten.
Vandaag aten we couscous, extra veel gemaakt omdat we morgen langer moeten werken: ras-el-hanout, knoflook, twee uien, een courgette, een aubergine, twee paprika's, twee wortels, wat rozijnen en gedroogde abrikozen. Dat is, heel ruim gerekend, twee Euro. Ik doe er couscous bij, aangemaakt met wat bouillonpoeder, misschien 50 cent. Vlees(vervanger) van 2.50 Euro (aanbiedingen van de Coop). Voor de lekker aoili erbij (1 Euro). Dat is voor 6 Euro twee dagen eten, maar morgen maak ik er nog een groene salade bij, dus het zal 7 Euro worden.
Aardappels-groente-vlees-combi's kosten bij mij nooit meer dan 5 Euro voor het hele gezin. Ik koop biologisch of bijna-biologisch vlees (maar ik scharrel op mijn vrije dag graag langs supermarkten om aanbiedingen in te slaan die ik in de vriezer mik en ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft), seizoensgroente en aardappels zijn nooit duur.
Elke dag een brood, veel soorten beleg, voor iedereen elke dag twee keer fruit. Het lukt me prima. Soms niet. Ook niet erg. Maar onder de 100 Euro zit ik elke week en meestal ook onder de 75.

Het is geen bewuste keuze. Ik vind dat we enorm rijk zijn en dat we een weelde aan producten in onze kasten hebben. Ik vind het ook gewoon fijn om boodschappen te doen, dat scheelt.
En, ik zal eerlijk zijn, als ze duurder zijn dan 2 Euro per 400 gram koop ik geen aardbeien. En ik koop geen kiwi's als ze 50 cent per stuk kosten. Dan eten we gewoon appels, peren en bananen. Druiven wil ik ook niet meer dan 1.50 per pond (pitloos) voor betalen.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 19:59
6.76% gewijzigd
Hier dezelfde constatering. Het is ontzettend duur geworden. Wij halen brood en vlees bij de slager, dat wel.

Ik ben wel gaan snijden in de boodschappen. Ik ben sinds dit jaar gemiddeld €10 per jaar meer kwijt en koop nu wel bewuster in.

Bij ons is de DubbelFrisss met €0,13 gestegen per pak. Nieuw logo.... nieuwe prijs. Dat koop ik niet meer. Ik had braadboter in fles nu weer een blok. Wij hadden soms lekker toetje en nu weer enkel yoghurt en vla. Ik ben vers gaan koken en daardoor ook meer geld kwijt. Ik betaal ondanks de wijzigingen nog steeds meer, maar dan gaat het op aan verse groenten en fruit.

Maar wij zijn in salaris niet gestegen en ook de kinderen worden ouder en eten meer. Ik ga meer werken om beter de kosten te kunnen dekken. Maar vraag me wel af hoe mensen met een laag inkomen alles kunnen bekostigen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
16-09-2019 19:31
En wat kost dat tripje naar Duitsland aan benzine?
Waarbij je misschien ook nog stopt aan een tankstation en daar een broodje koopt, of dat je in de eerste Duitse stad een taartje gaat eten "omdat het wel een uitstapje is"?


Met andere woorden: Haal je het er écht uit?
Ik woon vijf minuten van de Oosterburen af. Tien minuten van de Zuiderburen. Ik heb geloof ik nog nooit in NL getankt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen ook in de buurt vd oosterburen. Wat ik gemerkt heb bijv bij de lidl in NL of in DL, dat de prijzen enorm kunnen verschillen. Het wc papier is in NL goedkoper dan in DL. Maar de chocoladecakjes en andere zoetige dingen weer goedkoper in Duitsland. Het fruit en de groente zijn ook vaker voordeliger in DL. Het bubbelwater is zelfs de helft goedkoper in DL dan in NL. Dat is gewoon 50% verschil in prijs op 1 artikel!
groentuintje wijzigde dit bericht op 16-09-2019 20:06
15.02% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Polsjef schreef:
16-09-2019 19:59
Hier dezelfde constatering. Het is ontzettend duur geworden. Wij halen brood en vlees bij de slager, dat wel.

Ik ben wel gaan snijden in de boodschappen. Ik ben sinds dit jaar gemiddeld €10 per jaar meer kwijt en koop nu wel bewuster in.

Bij ons is de DubbelFrisss met €0,13 gestegen per pak. Nieuw logo.... nieuwe prijs. Dat koop ik niet meer. Ik had braadboter in fles nu weer een blok. Wij hadden soms lekker toetje en nu weer enkel yoghurt en vla. Ik ben vers gaan koken en daardoor ook meer geld kwijt. Ik betaal ondanks de wijzigingen nog steeds meer, maar dan gaat het op aan verse groenten en fruit.

Maar wij zijn in salaris niet gestegen en ook de kinderen worden ouder en eten meer. Ik ga meer werken om beter de kosten te kunnen dekken. Maar vraag me wel af hoe mensen met een laag inkomen alles kunnen bekostigen.
Vla valt bij ons al onder de lekkere toetjes. Wij eten altijd yoghurt met vers fruit toe. Soms vla in het weekend.
Vaste braadboter is wel minder gezond, daarom blijf ik vloeibaar gebruiken. Of olie.
Wat ook scheelt: ik bedenk pas wat ik wil gaan eten als ik de aanbiedingen gezien heb (behalve bij dingen die altijd betaalbaar zijn), dus ik ga niet eerst iets bedenken en dat tegen elke prijs de noodzakelijke ingrediënten halen.
Ik zou dat best kunnen betalen, maar mijn opvoeding is zo vormend geweest in dat opzicht dat ik het dan niet lekker zou vinden.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
16-09-2019 19:57
Vandaag aten we couscous, extra veel gemaakt omdat we morgen langer moeten werken: ras-el-hanout, knoflook, twee uien, een courgette, een aubergine, twee paprika's, twee wortels, wat rozijnen en gedroogde abrikozen. Dat is, heel ruim gerekend, twee Euro. Ik doe er couscous bij, aangemaakt met wat bouillonpoeder, misschien 50 cent. Vlees(vervanger) van 2.50 Euro (aanbiedingen van de Coop). Voor de lekker aoili erbij (1 Euro). Dat is voor 6 Euro twee dagen eten, maar morgen maak ik er nog een groene salade bij, dus het zal 7 Euro worden.
Aardappels-groente-vlees-combi's kosten bij mij nooit meer dan 5 Euro voor het hele gezin. Ik koop biologisch of bijna-biologisch vlees (maar ik scharrel op mijn vrije dag graag langs supermarkten om aanbiedingen in te slaan die ik in de vriezer mik en ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft), seizoensgroente en aardappels zijn nooit duur.
Elke dag een brood, veel soorten beleg, voor iedereen elke dag twee keer fruit. Het lukt me prima. Soms niet. Ook niet erg. Maar onder de 100 Euro zit ik elke week en meestal ook onder de 75.

Het is geen bewuste keuze. Ik vind dat we enorm rijk zijn en dat we een weelde aan producten in onze kasten hebben. Ik vind het ook gewoon fijn om boodschappen te doen, dat scheelt.
En, ik zal eerlijk zijn, als ze duurder zijn dan 2 Euro per 400 gram koop ik geen aardbeien. En ik koop geen kiwi's als ze 50 cent per stuk kosten. Dan eten we gewoon appels, peren en bananen. Druiven wil ik ook niet meer dan 1.50 per pond (pitloos) voor betalen.
Dank je. M.b.t. het eerste gerecht: dan heb je de kruiden, abrikozen, knoflook, uien en wortels uit de voorraadkast kunnen halen? Of bedoel je 2,- p.p.?
Dit wil ik ook kunnen. Zou hier meer dan 400,- p/mnd schelen. En dan kookt man het laatste jaar al vaak dubbele porties om ingrediënten op te maken (1 op tafel, 1 maaltijd in de vriezer). En ik maak tegenwoordig soep in bulk als ik zie dat mijn voordelig ingeslagen groenten het einde van de week niet halen.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 20:09
0.07% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Betty_Slocombe schreef:
16-09-2019 20:05
Wat ook scheelt: ik bedenk pas wat ik wil gaan eten als ik de aanbiedingen gezien heb (behalve bij dingen die altijd betaalbaar zijn), dus ik ga niet eerst iets bedenken en dat tegen elke prijs de noodzakelijke ingrediënten halen.
Ik zou dat best kunnen betalen, maar mijn opvoeding is zo vormend geweest in dat opzicht dat ik het dan niet lekker zou vinden.

Ik doe 1x per week boodschappen, schaf dan de groente en fruit aan die in de aanbieding zijn en improviseer daar de maaltijden van gedurende de week.
En wij wonen ook niet in zo'n groot dorp dat je veel supermarkten hebt. Het kan niet uit om 10 km enkele reis te rijden enkel voor de aanbiedingen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
16-09-2019 20:05
Wat ook scheelt: ik bedenk pas wat ik wil gaan eten als ik de aanbiedingen gezien heb (behalve bij dingen die altijd betaalbaar zijn), dus ik ga niet eerst iets bedenken en dat tegen elke prijs de noodzakelijke ingrediënten halen.
Ik zou dat best kunnen betalen, maar mijn opvoeding is zo vormend geweest in dat opzicht dat ik het dan niet lekker zou vinden.
Ja dit werkt bij mij ook goed. Alleen voor mensen die maar 1x per week winkelen misschien wat minder. Vooral als het om 35% korting gaat op bijv vlees bij de AH.
Voor iedereen een groene tuin
lemoos2 schreef:
16-09-2019 20:07
Dank je. M.b.t. het eerste gerecht: dan heb je de kruiden, abrikozen, knoflook, uien en wortels uit de voorraadkast kunnen halen? Of bedoel je 2,- p.p.?
Dit wil ik ook kunnen. Zou hier meer dan 400,- p/mnd schelen. En dan kookt man het laatste jaar al vaak dubbele porties om ingrediënten op te maken (1 op tafel, 1 maaltijd in de vriezer). En ik maak tegenwoordig soep in bulk als ik zie dat mijn voordelig ingeslagen groenten het einde van de week niet halen.
Nee hoor, die heb ik meegerekend, maar wel naar verhouding natuurlijk. Ik kocht vorige week 5 kilo uien voor bijna niks bij Lidl, een kilo wortels kost 70 cent (dus die twee wortels zijn maximaal 10 cent). Knoflook, ras-el-hanout, gedroogde abrikozen, dat heb ik inderdaad altijd in huis, maar dat kost je de kop niet bij Aldi of Lidl. Echt 2 Euro voor de hele maaltijd, voor 4 personen, dus niet p.p. En ik kook meestentijds erg gezond, want ik eet als een bootwerker en anders wordt het helemaal een drama.
Waarom wil je het kunnen?

De folders doorbladeren van de budgetsupermarkten wil ook nog wel eens helpen. Al is het veel courgette deze tijd en daar word ik altijd een beetje chagrijnig van.
herfstappeltaart schreef:
16-09-2019 20:05
Vla valt bij ons al onder de lekkere toetjes. Wij eten altijd yoghurt met vers fruit toe. Soms vla in het weekend.
Vaste braadboter is wel minder gezond, daarom blijf ik vloeibaar gebruiken. Of olie.
Ik wissel het af met olijfolie, zonnebloemolie en braadboter. Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven en heel veel is gewoon ontzettend duur geworden.

Wat mij het meest tegenstaat is dat we maar 2 supermarkten hebben. Een lokaal merk... ontzettend duur en de Jumbo. En dan zie je de prijzen stijgen en maar blijven sponsoren... Verstappen, de wielersport...
herfstappeltaart schreef:
16-09-2019 20:07
Ik doe 1x per week boodschappen, schaf dan de groente en fruit aan die in de aanbieding zijn en improviseer daar de maaltijden van gedurende de week.
Ja, zo doe ik het ook.
Aanbiedingsgroenten en aanbiedingsfruit zijn ook altijd lekkerder, want ze worden precies op het juiste moment geoogst. Daarnaast heb ik altijd blikken in huis: bonen, linzen (die haal ik in Duitsland), tomaten.
Ik klink wel heel fantastisch nu, maar ik haal ook gewoon patat met een bamischijf als ik er klaar mee ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven