Geld & Recht alle pijlers

Geschrokken van maandelijkse uitgaven supermarkt

16-09-2019 16:53 785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht laatst; ik ga eens alle uitgaven van een maand bijhouden in Excel. Gewoon voor de leuk, kijken waar het geld heen gaat.
Ik ben echt geschrokken van de supermarktuitgaven (inclusief verzorgingsproducten als deo, shampoo en douchegel)
We zijn een gezin van 4, man ,vrouw, kind 12 en kind 10 en ik kom gewoon uit op iets meer dan 200 euro per week. Ik vind dat echt heel erg veel maar tegelijkertijd vind ik niet dat we nou zo luxe eten elke dag. Misschien is dit bedrag dus wel gewoon normaal?
Hebben ook een hond maar zijn voer komt niet van de supermarkt dus dat tel ik niet mee. Ben benieuwd!
Met anderhalf persoon (1 van 2) 40 euro in de week. Inclusief verzorging exclusief wasmiddel/schoonmaak/luiers.
Iedereen op dit forum heeft een ander bestedingspatroon. Dat is niet zo erg, zolang je maar kunt betalen wat je koopt. Ik kan zuinig en ik kan luxe, maar mijn luxe is nog niets in vergelijking met de standaard van weer andere forummers.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
16-09-2019 18:23
Wij zijn met zijn 5-en, een hond en een kat.
Wij halen alles biologisch en veel veganistisch, en komen eigenlijk alleen bij de AH en EkoPlaza. Ik denk dat we zon 100 per week uitgeven en das echt niet veel! En ik koop heel weinig loze producten als snoep, koekjes en snacks, en andere ‘vulling’ ;) dus onze boodschappen bestaan uit echt eten.
Ik vind juist de reguliere supermarktproducten zo schrikbarend goedkoop!! Zeker als het om dierlijke producten gaat (zon 70/80%), want dat is helaas allemaal erg goedkoop en dat heeft natuurlijk de welbekende redenen. Ik verbaas me dan juist weer dat mensen boodschappen zo duur vinden geworden terwijl het juist echt mega goedkoop is.
Same here. Wij eten geen vlees en kopen zelden iets van kant en klaar producten, snoep of frisdrank.

Alle basis producten haal ik gewoon bij de Lidl en daar maak ik van alles van. Echt bizar goedkoop.
Omdat ik coeliakie heb ga ik altijd naar de Albert Heijn voor glutenvrije producten. Dat maakt dat onze boodschappen gelijk veel duurder lijken. Gelukkig krijg ik die kosten voor dat dieet gewoon terug.
Betty_Slocombe schreef:
16-09-2019 18:46
Iedereen op dit forum heeft een ander bestedingspatroon. Dat is niet zo erg, zolang je maar kunt betalen wat je koopt. Ik kan zuinig en ik kan luxe, maar mijn luxe is nog niets in vergelijking met de standaard van weer andere forummers.

Wijze woorden :biggrin:


Ik vind onze €100 per week (2 volwassenen) ook absoluut niet veel maar ik weet zeker dat het met minder zou kunnen als het zou moeten.
Maar het moet gelukkig niet :proud:
Ik ga evengoed wel voor de meeste dingen naar de Lidl. Fijne winkel en vooral groente en fruit gaat daar zo hard dat het altijd vers is.

Voor mijn poezen geef ik best veel geld uit (naast de boodschappen) krijgen dure brokken van Royal Canin. Maar als ik dat niet kon betalen kregen ze die ook niet.
lilalinda schreef:
16-09-2019 17:20
Wij hebben vier personen van 14+ En de Nibud-bedragen alleen al voor eten halen we wel.
Dan nog 2 huisdieren
Shampoos deo' s etc etc

En... 4 telefoonabonnementen. Vooral kpn wordt rijk....

Telefoonabonnementen horen hier niet bij het boodschappenbudget.
.
anoniem_387962 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 18:55
Reden: verbeteren...niet quoten
99.66% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
16-09-2019 18:46
Iedereen op dit forum heeft een ander bestedingspatroon. Dat is niet zo erg, zolang je maar kunt betalen wat je koopt. Ik kan zuinig en ik kan luxe, maar mijn luxe is nog niets in vergelijking met de standaard van weer andere forummers.

Waar.

En het is ook of je tijd en zin in hebt om bijv weekmenu's met aanbiedingen te maken, naar 2 of 3 winkels te gaan, de markt af ect. veel zelf te maken.

En wat je precies koopt... wij eten best luxe maar bijvoorbeeld amper : snack, afhaal, snoep of koek, geen alchohol of fris. Niet meer. En daar ging best veel geld heen.

Niet per se A merken, niet qua eten of wasmiddel of toiletartikelen. Gewoon wat het fijnst is, soms de duurder luxe optie en vaker ook niet.

Kan ik een mooi stukje vlees bij de slager halen en lekker duur brood bij de bakker bijvoorbeeld.
Het is ook waar je voorkeuren liggen en of je tijd en zin hebt winkels af te klepperen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 18:57
4.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De krijtdrop is bij Lidl blijvend in prijs verlaagd dus ik zit goed voorlopig.

Wij geven ongeveer 100 euro per week uit aan alles samen. Geen huisdieren.
We doen meestal boodschappen bij Lidl en Aldi en eten niet altijd vlees en ook niet altijd kant en klaar.
Lucifer2018 schreef:
16-09-2019 18:55

En het is ook of je tijd en zin in hebt om bijv weekmenu's met aanbiedingen te maken, naar 2 of 3 winkels te gaan, de markt af ect. veel zelf te maken.
Ik ben juist goedkoper uit als ik naar 1 winkel ga met een goed boodschappenlijstje voor de week. Meer winkels is meer kans op impuls aankopen :)
Betty_Slocombe schreef:
16-09-2019 18:46
Iedereen op dit forum heeft een ander bestedingspatroon. Dat is niet zo erg, zolang je maar kunt betalen wat je koopt. Ik kan zuinig en ik kan luxe, maar mijn luxe is nog niets in vergelijking met de standaard van weer andere forummers.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar toch vind ik het wel eens leuk om zo' n beetje te vergelijken. Gewoon voor de fun.
Ik vind ook dat wij hier veel geld uitgeven aan boodschappen. Zo'n 550 euro in de maand voor twee volwassenen, een peuter en een dreumes. Luiers en andere verzorgingsproducten zitten daar in principe niet bij in. Man en ik zijn wel lang en moeten daarom veel eten. Dus er gaat sowieso (bijna) een brood per dag doorheen. Twee stuks fruit per persoon per dag is ook duur, maar doen we wel. We eten ook vrijwel niet buiten de deur en kopen niet vaak bijzonder dure producten (zoals merk chocopasta oid).
rosings schreef:
16-09-2019 18:58
Ik ben juist goedkoper uit als ik naar 1 winkel ga met een goed boodschappenlijstje voor de week. Meer winkels is meer kans op impuls aankopen :)
Dat heb ik niet. :-D
Morgenstond_ schreef:
16-09-2019 19:01
Ik vind ook dat wij hier veel geld uitgeven aan boodschappen. Zo'n 550 euro in de maand voor twee volwassenen, een peuter en een dreumes. Luiers en andere verzorgingsproducten zitten daar in principe niet bij in. Man en ik zijn wel lang en moeten daarom veel eten. Dus er gaat sowieso (bijna) een brood per dag doorheen. Twee stuks fruit per persoon per dag is ook duur, maar doen we wel. We eten ook vrijwel niet buiten de deur en kopen niet vaak bijzonder dure producten (zoals merk chocopasta oid).
:lol:
Alle reacties Link kopieren
dubbel
eva1977 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 19:06
98.06% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
16-09-2019 19:03
:lol:
Haha, betekent dat in dit geval dat het herkenbaar is of een "jaja, het zal wel"? ;-D
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-09-2019 17:35
Jouw bedragen kloppen niet TO, want je moet wel de bedragen halen uit de kolom gezin 4 personen of meer.

2 x 3,91
1 x 4,73
1 x 4,23
samen = 16,78 euro per dag x 30 = 503 euro per maand. Nogal een verschil met jouw berekening van 720 euro. Jouw 800+ euro per maand zit dus ver boven wat het Nibud zegt.
Ik kijk hier https://www.nibud.nl/consumenten/wat-ge ... n-voeding/
en daar staan echt de bedragen die ik noem

Edit: ik zie het, niet goed gelezen; is gebaseerd op 2 persoons huishouden
Eva1977 schreef:
16-09-2019 19:06
Ik kijk hier https://www.nibud.nl/consumenten/wat-ge ... n-voeding/
en daar staan echt de bedragen die ik noem

Edit: ik zie het, niet goed gelezen; is gebaseerd op 2 persoons huishouden

Iets verder naar beneden scrollen naar : Dagelijkse minimale kosten voor voeding per persoon bij verschillende huishoudgroottes
Ah je had het net aangepast.

Naja, die hele Nibud kan mij ergens aan de dinges oxideren.
Iedereen leeft naar eigen behoefte/inkomen toch.
Trap in die open deur:

Uitgaven zijn afhankelijk van uw inkomen
Wat een huishouden per maand aan voeding uitgeeft, hangt ook af van het inkomen. Hoe hoger het inkomen, hoe meer geld aan voeding wordt uitgegeven. Andere uitgaven kunnen ook invloed hebben op het bedrag dat u aan voeding kunt besteden. Heeft u bijvoorbeeld hoge woonlasten? Dan blijft er minder over voor voeding of andere uitgaven.

Groetjes van Nibud..
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-09-2019 17:01
Hier voor 2 personen zeker 100 euro per week. Tja, boodschappen zijn gewoon duurder dan vroeger.
Dit.
Ik merkte dat begin van het jaar na de verhogingen al. En dan doe ik de meeste boodschappen bij Nettorama.
PoesinBoots schreef:
16-09-2019 19:11
Trap in die open deur:





Groetjes van Nibud..

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
16-09-2019 18:23
Wij zijn met zijn 5-en, een hond en een kat.
Wij halen alles biologisch en veel veganistisch, en komen eigenlijk alleen bij de AH en EkoPlaza. Ik denk dat we zon 100 per week uitgeven en das echt niet veel! En ik koop heel weinig loze producten als snoep, koekjes en snacks, en andere ‘vulling’ ;) dus onze boodschappen bestaan uit echt eten.
Ik vind juist de reguliere supermarktproducten zo schrikbarend goedkoop!! Zeker als het om dierlijke producten gaat (zon 70/80%), want dat is helaas allemaal erg goedkoop en dat heeft natuurlijk de welbekende redenen. Ik verbaas me dan juist weer dat mensen boodschappen zo duur vinden geworden terwijl het juist echt mega goedkoop is.
Het is duurder dan een jaar geleden. Wij geven rond de 100-120 euro per week uit (geen kinderen, 2 volwassenen, geen huisdieren). Meeste haal ik bij Nettorama, rest bij AH of Jumbo. Brood bij de echte bakker.
1 of 2 jaar geleden bleef ik nog vaak onder de 100 euro. Nu zit ik er vaak boven. Heb niet het idee dat ik meer koop.
We kunnen het betalen, maar merk wel dat het duurder is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Naast vergelijken van uitgaves brand ik eigenlijk van nieuwsgierigheid wat mensen met 100,- p/w (en kind(eren)) kopen en daarvan maken.

Ik probeer het. Maar ik heb drie lijstjes nodig om te weten wat de seizoensgroenten zijn, wat ik daar eventueel van zou kunnen maken en wat ik erbij moet maken. Ontbijt en lunch is hier bijvoorbeeld heel cheap. Met drie personen (twee volwassenen en 1 kind) gaat er met moeite een half brood per dag op. Ik loop wel leeg op fruit. En avondeten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
minnimouse schreef:
16-09-2019 19:17
Het is duurder dan een jaar geleden. Wij geven rond de 100-120 euro per week uit (geen kinderen, 2 volwassenen, geen huisdieren). Meeste haal ik bij Nettorama, rest bij AH of Jumbo. Brood bij de echte bakker.
1 of 2 jaar geleden bleef ik nog vaak onder de 100 euro. Nu zit ik er vaak boven. Heb niet het idee dat ik meer koop.
We kunnen het betalen, maar merk wel dat het duurder is geworden.
De hamvraag is dan ook:

Is je loon ongeveer even hard mee gestegen?

Ik ga ervan uit dat als de prijzen in de supermarkten af en toe geïndexeerd worden, je loon voor een stuk mee-volgt.

Dan kan het wel zijn dat je 10 euro duurder af bent per week, maar ik hoop dat er dan ook minstens 5 euro extra aan loon is bijgekomen.
Marnamai schreef:
16-09-2019 19:20
De hamvraag is dan ook:

Is je loon ongeveer even hard mee gestegen?

Ik ga ervan uit dat als de prijzen in de supermarkten af en toe geïndexeerd worden, je loon voor een stuk mee-volgt.

Dan kan het wel zijn dat je 10 euro duurder af bent per week, maar ik hoop dat er dan ook minstens 5 euro extra aan loon is bijgekomen.
Hele vreemde aanname.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven