Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IX

09-12-2018 21:19 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 8 delen waren een groot succes. In deel 9 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
In this mad house we must all survive
dianaf schreef:
01-04-2019 16:40
Dat zijn allemaal geen redenen om het dan ook maar breed te moeten laten hangen. Daarnaast die andere dingen vindt ze misschien wel de moeite waard en uit eten gaan niet.

Verder snap ik dat je de manier daarop erg gênant vindt. Ze had ook kunnen vragen of ze even op de kaart mocht kijken.
Maar daar gaat het ook niet om! Iemand schreef dat ze het geld misschien niet had, maar dat heeft ze wel, dat wilde ik aangeven met de voorbeelden die ik gaf. Verder moet ze zelf weten hoe ze het uitgeeft, maar ze is gewoon wel heel erg gierig, dat hebben wij de afgelopen jaren al heel vaak ervaren.
Lang lang geleden.. in mijn studententijd... werden mijn (toen nog) vriend en ik uitgenodigd voor het eten bij een studiegenoot. Toen we er ongeveer een uur zaten, kwamen we er achter dat er helemaal niks in huis was. Blijkbaar had hij nog niet over het eten nagedacht. Hij stelde voor om samen boodschappen te gaan doen of om naar de snackbar te gaan. Inmiddels vielen we om van de honger, dus gekozen voor de snelle optie: snackbar. Daar aangekomen bestelde en betaalde hij voor zichzelf... en hebben wij onze eigen friet en snacks maar gekocht. Uiteraard laatste keer dat we bij hem gingen eten :p
Is in huis bij ons nog steeds een leuk verhaal.. over hoe het niét moet.
louisanne schreef:
01-04-2019 17:15
Lang lang geleden.. in mijn studententijd... werden mijn (toen nog) vriend en ik uitgenodigd voor het eten bij een studiegenoot. Toen we er ongeveer een uur zaten, kwamen we er achter dat er helemaal niks in huis was. Blijkbaar had hij nog niet over het eten nagedacht. Hij stelde voor om samen boodschappen te gaan doen of om naar de snackbar te gaan. Inmiddels vielen we om van de honger, dus gekozen voor de snelle optie: snackbar. Daar aangekomen bestelde en betaalde hij voor zichzelf... en hebben wij onze eigen friet en snacks maar gekocht. Uiteraard laatste keer dat we bij hem gingen eten :p
Why oh why nodig je iemand uit "voor het eten" als je simpelweg geen eten in huis hebt :-D ?

Dan is dat zelf betalen bij de snackbar voor mij op dat moment nog 't minste.

Maar als ik uitgenodigd wordt "om te komen eten" verwacht ik op zijn minst wel een boterham met kaas of ham.

Rare gedachtekronkels dat ie had ...

Ofwel had ie een uur van tevoren moeten zeggen "sorry guys, boodschappen doen is me niet gelukt, laten we samen gaan".
Op een moment dat je dus nog niet stierf van de honger.
Belg007 schreef:
01-04-2019 17:39
Why oh why nodig je iemand uit "voor het eten" als je simpelweg geen eten in huis hebt :-D ?

Dan is dat zelf betalen bij de snackbar voor mij op dat moment nog 't minste.

Maar als ik uitgenodigd wordt "om te komen eten" verwacht ik op zijn minst wel een boterham met kaas of ham.

Rare gedachtekronkels dat ie had ...

Ofwel had ie een uur van tevoren moeten zeggen "sorry guys, boodschappen doen is me niet gelukt, laten we samen gaan".
Op een moment dat je dus nog niet stierf van de honger.
Het was best een rare gast, nog niet zo lang op kamers.. en hij leefde een beetje in z'n eigen wereldje. Ik denk dat hij het gewoon vergeten was. Waarschijnlijk dus niet eens heel gierig bedenk ik me nu, maar vooral sociaal heel erg onhandig.
Wat vinden jullie hiervan; ik heb een hele lieve vriendin, echt een heel dierbaar iemand. Maar af en toe vind ik dat ze op geldgebied rare acties heeft. Zo gaan we af en toe met een groep vriendinnen uit eten of een andere leuke activiteit ondernemen (festival, bioscoop, sauna etc). Nu heeft die vriendin gezegd dat ze nog wel wil afspreken maar eigenlijk geen geld meer wil uitgeven. Ze vindt het allemaal te duur.

Dus nu gaan we binnenkort bij iemand thuis eten op haar verzoek, en nemen we allemaal iets voor het eten mee. Maar.... ze gaat wel met andere vriendinnen naar allerlei concerten, festivals, theater en etaleert dat allemaal uitgebreid op Facebook. Ook koopt ze veel dure merkkleding voor haar kinderen.

En dan komt dus bij ons het verzoek om thuis af te spreken omdat het geld op is. Persoonlijk vind ik uit eten veel leuker en relaxter dan thuis (want dan zijn er altijd mannen en kinderen in de buurt, je moet zelf het eten regelen en opruimen enzo, i.p.v. lekker in een restaurant verzorgd worden).

Kan ik hier nou iets van vinden/zeggen? Zij bepaalt natuurlijk waar ze haar geld aan uitgeeft, maar als ze bijvoorbeeld 1 vestje minder koopt voor de kinderen kan ze 2x mee uit eten. Wat ik en de andere vriendinnen eigenlijk gewoon leuker vinden.
Lente19251003 schreef:
01-04-2019 18:00
Wat vinden jullie hiervan; ik heb een hele lieve vriendin, echt een heel dierbaar iemand. Maar af en toe vind ik dat ze op geldgebied rare acties heeft. Zo gaan we af en toe met een groep vriendinnen uit eten of een andere leuke activiteit ondernemen (festival, bioscoop, sauna etc). Nu heeft die vriendin gezegd dat ze nog wel wil afspreken maar eigenlijk geen geld meer wil uitgeven. Ze vindt het allemaal te duur.

(...)
Dat ze dure merkkleding voor haar kinderen koopt, dat vindt ze blijkbaar belangrijk(er) en dat mag ze zelf weten. Maar dat ze met andere vrienden wél die uitjes gaat doen zou ik me ook aan storen hoor! Ik vind dat je er wel wat van kan zeggen. Niet dat ze dure kleren koopt en met anderen wel in een restaurant zit, dan wordt het geheid een conflict, maar je kan wel zeggen dat het voor jullie leuker en fijner is om buitenshuis dingen te doen.
louisanne schreef:
01-04-2019 17:15
Hahaha! Ik heb een vergelijkbaar verhaal met zo'n vriendin. Als student liep het ook vaak op samen boodschappen doen uit maar het eindigde er altijd mee dat ik meer betaalde. Vond het altijd ongemakkelijk om samen naar de supermarkt te gaan. Ze durfde zelfs het vlees bij mij in het bakje te gooien. Ik durfde daar dan niks van te zeggen :') ik twijfel of het sociale onhandigheid is of gewoon gierigheid.
Moezy schreef:
01-04-2019 18:07
Dat ze dure merkkleding voor haar kinderen koopt, dat vindt ze blijkbaar belangrijk(er) en dat mag ze zelf weten. Maar dat ze met andere vrienden wél die uitjes gaat doen zou ik me ook aan storen hoor! Ik vind dat je er wel wat van kan zeggen. Niet dat ze dure kleren koopt en met anderen wel in een restaurant zit, dan wordt het geheid een conflict, maar je kan wel zeggen dat het voor jullie leuker en fijner is om buitenshuis dingen te doen.
Ik zou ook niks zeggen over de kleding. Bij sommigen liggen die prioriteiten nu eenmaal anders. Misschien wilt ze een tijdje zuiniger aan doen? Jij kan natuurlijk ook niet in haar portemonnee kijken. Als ze met die andere vriendinnengroep leuke uitjes blijft ondernemen zou je misschien hints kunnen geven? Zo van 'Hee wat leuk ik zag dat je in restaurant X / Festival Y was, wat gaaf! Zullen wij daar volgende maand / volgend jaar ook eens heen gaan?' of 'Leuk dat je naar festival X was, over een paar weken is festival Y misschien leuk om daar heen te gaan?'. Misschien doet ze het namelijk niet eens heel erg bewust.

Plus je weet misschien niet hoe vaak ze met die andere vriendinnengroep bij iemand thuis zit.

Maar niemand kent de situatie goed hier op het forum dus ik roep ook maar wat.
Ik weet dat ze even veel onkosten hebben dus dat ze op moet letten. Wat denk ik het vreemdst voor mij is, is dat ze wel met anderen buiten de deur dingen doet. En niet met mij/ons dat wil doen. Ik ga eens bedenken of ik eens voorzichtig ga aangeven dat ik buiten de deur afspreken leuker vind. Maar ik wil er absoluut geen ruzie of gedoe over of dat zij zich rot voelt, zo belangrijk is het niet en haar vriendschap is heel belangrijk voor me.
Ik zou het vooral vervelend vinden dat zij voor de anderen bepaalt dat er thuis gegeten wordt.

Ze had ook kunnen zeggen 'ik pas even, heb andere onkosten'.
Dat had denk ik minder ergernis bij jou gegeven?

Soit, je zou als groep kunnen aangeven 'wij gaan liever uit eten, misschien kom je een volgende keer dan mee?'.
BobbieLauren schreef:
01-04-2019 18:57
Maar niemand kent de situatie goed hier op het forum dus ik roep ook maar wat.
Haha, dat is op alles en iedereen hier van toepassing ;)
nausicaa schreef:
01-04-2019 17:01
Van weet ik weet van Hoppala’s zoon is die nog te jong om te beslissen wat hij wil eten. Dus ik denk dat ze bedoelde: drie hoofdgerechten voor drie mensen waaronder zoon, en wat niet op gaat (wat gezien leeftijd zeker zou gebeuren) dan maar meenemen. In plaats daarvan hebben ze voor hem soep genomen omdat het anders voelde alsof ze op kosten van iemand anders thuis ook nog een keer een maaltijd hadden.
100 punten! Zo was het inderdaad. En er stond behalve soep niks oo de kaart, waarvan ik zeker wist dat hij het zou eten. Daarom dus zo. Zl is net 3.
Ttroeteltje schreef:
01-04-2019 12:22
Bestaan die? Menukaarten zonder prijzen?
Worden ook wel 'ladies menu' genoemd.
don't watch the movie, read the book
hoppala schreef:
01-04-2019 21:04
100 punten! Zo was het inderdaad. En er stond behalve soep niks oo de kaart, waarvan ik zeker wist dat hij het zou eten. Daarom dus zo. Zl is net 3.
Whoohoo, mijn topscore! En wellicht een teken dat ik te veel op het forum kom :-).
Lente19251003 schreef:
01-04-2019 19:08
Ik weet dat ze even veel onkosten hebben dus dat ze op moet letten. Wat denk ik het vreemdst voor mij is, is dat ze wel met anderen buiten de deur dingen doet. En niet met mij/ons dat wil doen. Ik ga eens bedenken of ik eens voorzichtig ga aangeven dat ik buiten de deur afspreken leuker vind. Maar ik wil er absoluut geen ruzie of gedoe over of dat zij zich rot voelt, zo belangrijk is het niet en haar vriendschap is heel belangrijk voor me.
Kan ook zijn dat ze zich veilig voelt bij jou om het te zeggen maar niet bij die anderen?
Polsjef schreef:
02-04-2019 05:01
Kan ook zijn dat ze zich veilig voelt bij jou om het te zeggen maar niet bij die anderen?
Dat zou ook best kunnen ja.
We waren laatst bij vrienden, daar was ook een andere vriendin. Was gezellig, dus bleven langer dan verwacht en we kregen trek.
Besloten dat we pizza gingen halen. Mijn vriend en die vriendin gingen dat doen.
Nu is het zo dat we met dat bevriende stel over en weer betalen, gaat zo’n beetje gelijk op, nooit gedoe.
Afijn, mijn vriend betaalt voor de pizza’s, geen probleem.
Op een gegeven moment gaan we naar huis en die vriendin dus ook.
Zegt die vriendin: jullie hoeven niet voor de pizza’s te betalen hoor, dat hebben wij al gedaan.
Ik dacht er niets bij, totdat mijn vriend onderweg naar huis vertelde dat hij alles betaald had. Tja.
Cum non tum age
noa schreef:
02-04-2019 08:54
We waren laatst bij vrienden, daar was ook een andere vriendin. Was gezellig, dus bleven langer dan verwacht en we kregen trek.
Besloten dat we pizza gingen halen. Mijn vriend en die vriendin gingen dat doen.
Nu is het zo dat we met dat bevriende stel over en weer betalen, gaat zo’n beetje gelijk op, nooit gedoe.
Afijn, mijn vriend betaalt voor de pizza’s, geen probleem.
Op een gegeven moment gaan we naar huis en die vriendin dus ook.
Zegt die vriendin: jullie hoeven niet voor de pizza’s te betalen hoor, dat hebben wij al gedaan.
Ik dacht er niets bij, totdat mijn vriend onderweg naar huis vertelde dat hij alles betaald had. Tja.
:sarcastic:
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Moezy schreef:
01-04-2019 19:32
Haha, dat is op alles en iedereen hier van toepassing ;)
Dat sowieso! Maar dat kan soms nog wel eens extra benadrukt worden aangezien ik soms het gevoel krijg dat sommige forummers wel even precies weten hoe het allemaal zit. Dat is dus nooit zo. Vandaar dat ik het als tips wilde geven ;)
BobbieLauren schreef:
02-04-2019 16:24
Dat sowieso! Maar dat kan soms nog wel eens extra benadrukt worden aangezien ik soms het gevoel krijg dat sommige forummers wel even precies weten hoe het allemaal zit. Dat is dus nooit zo. Vandaar dat ik het als tips wilde geven ;)
Haha dat is zeker zo inderdaad. Sommige mensen kunnen uit een stukje tekst iemands complete karakter en beweegredenen opmaken, verbazend knap soms!;)
dolfje schreef:
31-03-2019 13:56
Precies.
Wij zijn wel eens weggelopen ergens toen we de kaart zagen, zelfs een drankje was idioot duur.Was in Frankrijk in Normandië. Vond ik ook gênant en gierig van mezelf maar we hadden het toen een stuk minder breed en het waren echt idiote prijzen. Iets van €25 voor een crêpe of zo. En dat was dan het goedkoopste wat er was.
Stukje verder gereden en in een stadje een crêpe gekocht bij een kraampje voor een euro oid.
Vind ik logisch hoor. Als ik met iemand ergens ga eten waar ik niet bekend ben kijk ik ook eerst buiten op de kaart vh restaurant. Vooral om te zien of er iets lekkers op staat. Maar als ik in de kaart zie dat het giga duur en chique is dan loop ik ook gerust weer weg.
WildeMimosa schreef:
01-04-2019 21:09
Worden ook wel 'ladies menu' genoemd.
Achterlijk.

Nog nooit gezien trouwens.

Maar ja ik ben ook geen lady. :roll: :-D
Lucifer2018 schreef:
02-04-2019 18:39
Achterlijk.

Nog nooit gezien trouwens.

Maar ja ik ben ook geen lady. :roll: :-D
Ik ben een vijftiger en In mijn prille date jaren was dit etiquette in de betere restaurants. De rekening ging ook altijd meteen discreet naar de man. Als vrouw werd je geacht om dan een beetje in je tas te rommelen of je neus te gaan poederen alsof je niet door had dat er geld op tafel kwam. Ik heb een man ooit echt in verlegenheid gebracht door tegen de kelner te zeggen dat ik betaalde. Is nooit wat geworden met die man, mede door mijn 'zelfstandigheid'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
02-04-2019 19:24
Ik ben een vijftiger en In mijn prille date jaren was dit etiquette in de betere restaurants. De rekening ging ook altijd meteen discreet naar de man. Als vrouw werd je geacht om dan een beetje in je tas te rommelen of je neus te gaan poederen alsof je niet door had dat er geld op tafel kwam. Ik heb een man ooit echt in verlegenheid gebracht door tegen de kelner te zeggen dat ik betaalde. Is nooit wat geworden met die man, mede door mijn 'zelfstandigheid'.

Ik mis dat juist tegenwoordig. Nu betaalt mijn man ook wel eens, maar helaas toch echt van onze gezamelijke rekening :|
snorriemorrie schreef:
02-04-2019 19:29
Ik mis dat juist tegenwoordig. Nu betaalt mijn man ook wel eens, maar helaas toch echt van onze gezamelijke rekening :|
Bij ons ligt - foei foei volgens vivadames - alles op 1 hoop. Dus ook van de gezamenlijke rekening. Wat me opvalt is dat als ik cash betaal in een restaurant, 9 van de 10 keren het schaaltje met wisselgeld toch bij mijn man neergezet wordt. Dus ergens zit 'het' nog in de bediening maar dan totaal van de pot gerukt fout. Want als ik met een vriendin ben komt het wisselgeld wel bijna altijd bij de 'betaler' terecht.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven