Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:moppie0407 schreef op 18 oktober 2016 @ 22:00:

[...]

die boomstronk Ik begrijp het wel, denk ik. Armoede is niet alleen honger lijden maar ook kou. Ik vermoed dat ze die boomstronk als reserve brandstof bewaard heeft.
Ik bedacht me deze week dat ik toen ik eens op bezoek was bij de buren en ik een kop thee kreeg, dat dit eigenlijk alleen heet water was met een vaag kleurtje, zonder smaak. Dat theezakje heb ik nooit gezien, de "thee" werd mij in de woonkamer geserveerd, en het zakje hadden ze minstens al 1 keer gebruikt. Dat is voor mij echt het toppunt van gierigheid, prima als je zelf niet van sterke thee houdt, en je het zakje meerdere keren wilt gebruiken, maar dat doe je toch niet als je bezoek krijgt?!. En daarbij ik hou van sterke thee, van thee die lang heeft getrokken. Ik kan niet in hun portemonnee kijken maar deze mensen wonen wel in een vrijstaand huis, hebben een prachtige tuin met een klein zwembad, 3 auto's voor de deur en een eigen bedrijf, dus ik vermoed dat ze misschien best een goed inkomen hebben, i.i.g. beter dan die van mij en dat ze zich een pakje thee kunnen veroorloven, ik zou me rot schamen als ik zoiets zou aanbieden.

Ik ga ook wel eens theedrinken bij mijn vriendin, die het echt heel moeilijk heeft, ze moet van een klein bedrag rondkomen want ze heeft schulden, maar bij haar krijg ik altijd een theedoos onder mijn neus geschoven waaruit ik kan kiezen.
De buitenkant hoeft niet altijd wat te zeggen, kan schijn zijn, dat na aftrek van alle vaste lasten het armoede is
Absoluut, want dat huis, dat zwembad, die auto's en wat al niet meer moeten ook (af)betaald worden. Soms geven mensen meer om vertoning.

Ikzelf hou overigens van heel slappe thee. Dus kan echt kwestie van smaak zijn. Bezoek krijg eigen zakje(s).
Als je het zo zwaar hebt met de lasten voor drie auto's dat je theezakjes moet hergebruiken, kunnen ze misschien beter twee auto's wegdoen.
Was het niet perongeluk groene thee ofzo?
Misschien zijn ze juist zo rijk geworden door op dit soort dingen te bezuinigen
De meeste rijkerds zijn knieperts. Famililid van mij ook. Twee huizen. Dure auto. Boot etc zit enorm op de centen. Geeft vaak ook dingen cadeau die ze gratis heeft gekregen. Ze is niet arm. Banksaldo is hoog. Maar overal over miepen.
Mijn oma zei altijd: "Zuinigheid met vlijt kweekt huizen als kastelen. En luizen als kamelen".
quote:Troeteltje schreef op 19 oktober 2016 @ 12:00:

Absoluut, want dat huis, dat zwembad, die auto's en wat al niet meer moeten ook (af)betaald worden. Soms geven mensen meer om vertoning.

Ikzelf hou overigens van heel slappe thee. Dus kan echt kwestie van smaak zijn. Bezoek krijg eigen zakje(s).

Nee ze wonen al zo'n 30 jaar in dat huis, denk dat ze dat huis toen voor een mooie prijs gekocht hebben. Ze hebben een eigen bedrijf op het terrein, de buurvrouw heeft er nog een baantje naast en een leuk, nieuw autootje, en de dochter werkt ook, en heeft haar eigen auto. Ik denk dat het gewoon gierigheid is. En tuurlijk kan je je altijd beter voordoen, maar daarom gaf ik ook het voorbeeld van mijn vriendin die het echt moeilijk heeft en wel heel gastvrij is. Brengt me gelijk op een ander voorbeeld. Ik was een paar dagen geleden bij een andere vriendin op bezoek die vertelde hoe moeilijk ze het momenteel hebben, haar man heeft geen inkomen meer, en zij kan maar een beperkt aantal uren werken i.v.m. een chronische aandoening, toch waren ze bereid om te delen, ik werd ook hartelijk uitgenodigd om te blijven eten. Ik vind dat altijd zo mooi om te zien.

@Lady-Vintage, ik weet hoe groene thee smaakt, ik drink niet anders, dit was gewoon water met een kleurtje.
quote:amarna schreef op 19 oktober 2016 @ 13:03:

Mijn oma zei altijd: "Zuinigheid met vlijt kweekt huizen als kastelen. En luizen als kamelen".Jouw oma was een wijze vrouw
quote:Gisselle schreef op 19 oktober 2016 @ 14:08:

Ik was een paar dagen geleden bij een andere vriendin op bezoek die vertelde hoe moeilijk ze het momenteel hebben, haar man heeft geen inkomen meer, en zij kan maar een beperkt aantal uren werken i.v.m. een chronische aandoening, toch waren ze bereid om te delen, ik werd ook hartelijk uitgenodigd om te blijven eten. Ik vind dat altijd zo mooi om te zien.En welk gul gebaar heb jij daar tegenover gezet? Een pot sterke thee?
Gisselle schreef op 19 oktober 2016 @ 14:08[/message]:[/b]

[...]

Brengt me gelijk op een ander voorbeeld. Ik was een paar dagen geleden bij een andere vriendin op bezoek die vertelde hoe moeilijk ze het momenteel hebben, haar man heeft geen inkomen meer, en zij kan maar een beperkt aantal uren werken i.v.m. een chronische aandoening, toch waren ze bereid om te delen, ik werd ook hartelijk uitgenodigd om te blijven eten. Ik vind dat altijd zo mooi om te zien.

[/quote]

Eerlijk gezegd vind ik dit zo ontzettend arrogant klinken. Hoezo vind je dit altijd zo mooi om te zien? Net alsof je het over een ander soort mensen dan jezelf hebt.... Met inkomensdaling of chronische ziekte verdwijnt niet opeens je gastvrijheid of je fatsoen.
quote:Gisselle schreef op 19 oktober 2016 @ 10:28:

Ik bedacht me deze week dat ik toen ik eens op bezoek was bij de buren en ik een kop thee kreeg, dat dit eigenlijk alleen heet water was met een vaag kleurtje, zonder smaak. Dat theezakje heb ik nooit gezien, de "thee" werd mij in de woonkamer geserveerd, en het zakje hadden ze minstens al 1 keer gebruikt. Dat is voor mij echt het toppunt van gierigheid, prima als je zelf niet van sterke thee houdt, en je het zakje meerdere keren wilt gebruiken, maar dat doe je toch niet als je bezoek krijgt?!

Misschien zijn ze gewoon aan slappe thee gewend?

En wij hebben ook een eigen bedrijfje, mensen gaan er dan vaak vanuit dat we het erg goed hebben. Maar we werken regelmatig 80 uur per week en spelen vaak quitte na alle vaste lasten.
Uiteindelijk kun je niet in iemands hoofd kijken, wel ervoor.

Daarmee wil ik in dit geval benadrukken dat we wel kunnen invullen voor een ander, echter nooit zullen weten of onze invulling klopt.

Misschien is er wel sprake van heel andere zaken.
quote:febag schreef op 19 oktober 2016 @ 15:12:

[...]

En welk gul gebaar heb jij daar tegenover gezet? Een pot sterke thee?Waarom moet ik daar iets tegenover zetten?! Wat is dit voor een rare "analyse" van jou? Ik neem meestal een cadeautje mee als ik op bezoek ga, ik heb dit voorbeeld gebruikt om aan te geven dat sommige mensen heel gastvrij zijn en delen.
Ik begreep je per direct Giselle.
quote:saywhat schreef op 19 oktober 2016 @ 15:33:

[...]

Misschien zijn ze gewoon aan slappe thee gewend?

En wij hebben ook een eigen bedrijfje, mensen gaan er dan vaak vanuit dat we het erg goed hebben. Maar we werken regelmatig 80 uur per week en spelen vaak quitte na alle vaste lasten.Ja ze zullen vast aan slappe thee zijn gewend, voor zichzelf dan. En misschien hebben ze het ook minder goed dan dat ze laten zien, maar je geeft je gast toch niet een kop thee van een gebruikt theezakje?!
quote:Het-groepje schreef op 18 oktober 2016 @ 23:15:

[...]

op zich wel bijzonder dat het nog goed is (behalve het luchtje)!Koffie, cacao en thee heeft niemand zich aan gewaagd . Toiletzeep zou je nog kunnen gebruiken denk ik. Schoonmaakspul was/is nog prima
quote:Louise70 schreef op 19 oktober 2016 @ 12:47:

De meeste rijkerds zijn knieperts. Famililid van mij ook. Twee huizen. Dure auto. Boot etc zit enorm op de centen. Geeft vaak ook dingen cadeau die ze gratis heeft gekregen. Ze is niet arm. Banksaldo is hoog. Maar overal over miepen.Ik heb i.d.d. ook wel vaker gezien dat mensen met geld vaak geneigd zijn om moeilijk over geld te doen, en ken best veel mensen in mijn omgeving die weinig te besteden hebben, en vaak gul zijn en willen delen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 19 oktober 2016 @ 07:21:

[...]

Ja, veel mensen die onder extreme en vaak traumatiserende omstandigheden hebben moeten overleven houden daar iets aan over, maar het kan wel enorm verschillen wat je er aan over houdt. In mijn Indische schoonfamilie zie je dat goed bij de ouders, ooms en tantes. Een paar voorbeelden:

- Er zit idd ook een verzamelaar tussen die werkelijk alles bewaart, tot het elastiekje dat rond een bos bloemen zit aan toe. Heeft vriezers en kasten vol met eten ver over de datum, maar waag het niet om dat weg te gooien. En koopt als alleenstaande elke week zoveel boodschappen dat een heel gezin er drie weken mee toe zou kunnen.

- Een ander is juist extreem spaarzaam, zodat er altijd voldoende geld over is om eventueel te kunnen vluchten. En dan heb ik het over dingen als in de winter om 7 uur naar bed om stookkosten te besparen.

- De derde is compleet tegenover gesteld en is juist erg gericht op luxe. Geeft geld uit aan alles wat mooi en luxe is, geeft enorme cadeaus weg, enz., terwijl dat vaak flink boven budget gaat. In alle gevallen gaat het om behoorlijk extreem gedrag, maar ze uiten het dus anders.

Heel bijzonder, die verschillende reacties. Een opa van een vriendin heeft zijn hele leven in NL een koffer onder zijn bed bewaard, klaar om direct te vertrekken mocht de nood aan de man komen. Met alles wat hij had ging hij voorzichtig om, alsof hij het te leen had gekregen ipv gekocht.

Mijn andere oma spaarde alles in draagbaar geld: goud, goud en nog eens goud. Kinderen moesten vooral investeren in zaken die niemand hen kon afpakken zoals kennis. Bezit omzetten in goud. Alles wat snel mee te nemen was om te ruilen voor voedsel of vlucht. Geen vertrouwen in banken, dus ook de ouderwetse gevulde sok onder het matras.
quote:Gisselle schreef op 19 oktober 2016 @ 10:28:

Ik bedacht me deze week dat ik toen ik eens op bezoek was bij de buren en ik een kop thee kreeg, dat dit eigenlijk alleen heet water was met een vaag kleurtje, zonder smaak. Dat theezakje heb ik nooit gezien, de "thee" werd mij in de woonkamer geserveerd, en het zakje hadden ze minstens al 1 keer gebruikt. Dat is voor mij echt het toppunt van gierigheid, prima als je zelf niet van sterke thee houdt, en je het zakje meerdere keren wilt gebruiken, maar dat doe je toch niet als je bezoek krijgt?!. En daarbij ik hou van sterke thee, van thee die lang heeft getrokken. Ik kan niet in hun portemonnee kijken maar deze mensen wonen wel in een vrijstaand huis, hebben een prachtige tuin met een klein zwembad, 3 auto's voor de deur en een eigen bedrijf, dus ik vermoed dat ze misschien best een goed inkomen hebben, i.i.g. beter dan die van mij en dat ze zich een pakje thee kunnen veroorloven, ik zou me rot schamen als ik zoiets zou aanbieden.

Ik ga ook wel eens theedrinken bij mijn vriendin, die het echt heel moeilijk heeft, ze moet van een klein bedrag rondkomen want ze heeft schulden, maar bij haar krijg ik altijd een theedoos onder mijn neus geschoven waaruit ik kan kiezen.Jezus, misschien was de thee wel op.
quote:Troeteltje schreef op 19 oktober 2016 @ 12:00:

Dit. Builtje erin, onder dompelen en er weer uit en de bak in.

Bedenk me nu dat ik mensen op mijn werk ook wel eens een 'slappe' kop thee geef terwijl ik het nieuwe zakje ook gewoon na een keer weg gooi.

Winkeliers bij wie je niet mag pinnen als je minder dan een X bedrag besteedt, vind ik ook gierig.
quote:MarindaH schreef op 19 oktober 2016 @ 19:02:

[...]

Jezus, misschien was de thee wel op.Ja tuuuuurlijk, geloof je het zelf?!
quote:MarindaH schreef op 19 oktober 2016 @ 19:02:

[...]

Jezus, misschien was de thee wel op.

Of die mensen hebben er gewoon geen erg in dat de thee niet sterk genoeg was, hebben maar 1 smaak in huis en hadden de thee alvast laten trekken om niet met rommel en natte theezakjes te zitten?

Ik maak ook vaak genoeg thee voor mijn gasten in de keuken. Dat ik het zakje er al in sop.

Mogen ze allemaal een eigen zakje? Ja hoor. Gewoon gemakkelijker om daar al thee te maken, doe ik voor mezelf ook namelijk.

Overigens gebruik ik een zakje wel meerdere keren, voor mezelf. Die pickwick éénkopszakjes twee keer, de gewone earl grey thee van mijn man een avond, dus ook twee, hooguit drie keer. Dan ben ik maar een kniepert, ik vind het zonde om het dubbele aantal theezakjes te gebruiken.

Hoe weet je trouwens zo zeker dat je thee kreeg van een gebruikt theezakje?

Want je kreeg het zakje niet te zien, alleen de thee die te slap was in jouw ogen.

Ik vind dat trouwens weer het toppunt van treurig, vrienden en kennissen afrekenen op het feit dat hun manier van doen net anders is dan de jouwe.
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven