Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:lotus77 schreef op 17 oktober 2016 @ 21:54:

Toen we haar kelderbox uitruimden kwam er een boomstronk uit. Een boomstronk...Jongens, jullie slaan de belangrijkste vraag allemaal over. Hoe kreeg dit tornado-omaatje in godsnaam die boomstronk in haar kelderbox? Lijkt me nogal een omvangrijk en zwaar ding om over straat te slepen. En waar kwam ie vandaan? En wat dachten de buren toen ze haar met het ding over straat zagen gaan?
quote:NYC schreef op 18 oktober 2016 @ 13:12:

[...]

Ik ben ook zo opgevoed maar het had wel tot gevolg dat op mijn kinderfeestjes het gedeelte 'kadootjes uitpakken" echt een eeuwigheid duurde omdat ik - met mijn onhandige motoriek ook nog eens - letterlijk ieder kadootje (in hetzelfde Intertoys papier) uiterst voorzichtig opende om het maar niet te beschadigen. Arme klasgenootjes die daar een uur aan het zitten waren in een kringetje tot zíj eens aan de beurt waren.Stiekem schat ik je zo in dat je dit nu ruimschoots compenseert voor je eigen twee snuiters.
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 18 oktober 2016 @ 18:09:

[...]

Jongens, jullie slaan de belangrijkste vraag allemaal over. Hoe kreeg dit tornado-omaatje in godsnaam die boomstronk in haar kelderbox? Lijkt me nogal een omvangrijk en zwaar ding om over straat te slepen. En waar kwam ie vandaan? En wat dachten de buren toen ze haar met het ding over straat zagen gaan?Lag vast al 2 decennia op dezelfde plek nadat opa deze ooit naar binnen gedragen had.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 18 oktober 2016 @ 18:09:

[...]

Jongens, jullie slaan de belangrijkste vraag allemaal over. Hoe kreeg dit tornado-omaatje in godsnaam die boomstronk in haar kelderbox? Lijkt me nogal een omvangrijk en zwaar ding om over straat te slepen. En waar kwam ie vandaan? En wat dachten de buren toen ze haar met het ding over straat zagen gaan?Goeie, geen idee eigenlijk. Hij lag helemaal onder en achter een tsunami aan andere overbodige zooi, dus lag er waarschijnlijk al vrij lang. Ze heeft er bijna twintig jaar gewoond na opa's dood, dus hij zal niet geholpen hebben iig.
Mijn oma geeft met verjaardagen altijd een mooie kaart waar ze niks in geschreven heeft. Er zit dan vaak een los vodje papier in (kassabon of gebruikte envelop) waarop ze haar verjaardagswensen geschreven heeft. Ze zegt er dan altijd bij "zo kan je die kaart zelf nog een keer gebruiken!"
M'n oma bewaart ook altijd pakpapier, niet omdat ze het dan wil hergebruiken, maar omdat ze het zo mooi vindt. Ze is er vaak net zo blij mee als met het cadeau zelf.
Ik moet bij dit topic altijd denken aan een vriendin van vroeger. Mijn vriend van toen was jarig en vond het leuk om met een paar vrienden een weekendje weg te gaan. Desbetreffende vriendin en haar vriend waren ook uitgenodigd. Vriend en ik hadden een huisje geboekt (en betaald) in de Ardennen en daar gingen we dan een weekendje naar toen.Mijn vriend had een lease auto en er konden nog 2 met ons meerijden (mijn zus en zwager).

Toen we terugkwamen van het weekendje vroeg die vriendin of wij de helft van de benzinekosten ook nog even wilden betalen aangezien het ons niks gekost had doordat wij een leaseauto hadden.

Na nog een paar van dit soort situaties waren we er wel klaar mee
quote:tortoise schreef op 18 oktober 2016 @ 20:58:

Mijn oma geeft met verjaardagen altijd een mooie kaart waar ze niks in geschreven heeft. Er zit dan vaak een los vodje papier in (kassabon of gebruikte envelop) waarop ze haar verjaardagswensen geschreven heeft. Ze zegt er dan altijd bij "zo kan je die kaart zelf nog een keer gebruiken!" Hebben wij dezelfde oma?
quote:Troeteltje schreef op 18 oktober 2016 @ 18:32:

[...]

Stiekem schat ik je zo in dat je dit nu ruimschoots compenseert voor je eigen twee snuiters. Ja hoor het voelde slechts even ongemakkelijk om te durven roepen: "scheuren maar!" maar het komt ook omdat mijn vrouw een beetje een pakpapier-tic heeft, en als we naast die dertig rollen nieuw papier ook nog eens ieder kadopapiertje moeten gaan bewaren heeft onze zolder geen leven meer.

Mijn oma geeft met verjaardagen altijd een mooie kaart waar ze niks in geschreven heeft. Er zit dan vaak een los vodje papier in (kassabon of gebruikte envelop) waarop ze haar verjaardagswensen geschreven heeft. Ze zegt er dan altijd bij "zo kan je die kaart zelf nog een keer gebruiken!" Dit vind ik zooo schattig. En ook niet gierig want ze koopt voor jou wel die mooie kaart.
Die oma is mijn moeder van 84..... Ze plakt altijd een post it met haar wensen in de kaart doet het bij vjaardags en kerstkaarten. Gelukkig alleen directe familie, de rest beschrijft ze wel. En dat pakpapier doet ze ook en inderdaad geen eten weggooien. Ook een hongerwinterkind ik begrijp het wel.
quote:Elastiekje22 schreef op 18 oktober 2016 @ 21:24:

Ik moet bij dit topic altijd denken aan een vriendin van vroeger. Mijn vriend van toen was jarig en vond het leuk om met een paar vrienden een weekendje weg te gaan. Desbetreffende vriendin en haar vriend waren ook uitgenodigd. Vriend en ik hadden een huisje geboekt (en betaald) in de Ardennen en daar gingen we dan een weekendje naar toen.Mijn vriend had een lease auto en er konden nog 2 met ons meerijden (mijn zus en zwager).

Toen we terugkwamen van het weekendje vroeg die vriendin of wij de helft van de benzinekosten ook nog even wilden betalen aangezien het ons niks gekost had doordat wij een leaseauto hadden.

Na nog een paar van dit soort situaties waren we er wel klaar meeBrutaal! Heb je de benzine wel betaald?
Nee dat hebben we niet gedaan

Mijn oma geeft met verjaardagen altijd een mooie kaart waar ze niks in geschreven heeft. Er zit dan vaak een los vodje papier in (kassabon of gebruikte envelop) waarop ze haar verjaardagswensen geschreven heeft. Ze zegt er dan altijd bij "zo kan je die kaart zelf nog een keer gebruiken!"

ah wat lief! Mijn oma deed het omgekeerde: een dubbele kaart verknippen en hem dan als enkele kaart versturen.

Vond ik ook lief.

En dat pakpapier zou ik ook het liefst doen maar geen plek. Deed oma ook!

En: toen mijn zuinige oma overleed bleek ze een geheime schoenenverzameling te hebben gehad. Dat vond ik nou zo'n leuke ontdekking. Alles wel afgeprijsd maar echt bijna 100 paar. Netjes in een kast in de dozen of zelfgemaakte hoezen.
quote:lotus77 schreef op 17 oktober 2016 @ 21:54:

Oh ja, mijn omaatje bewaarde ook pakpapier. Kadootjes werden nog net niet met een pincet uitgepakt teneinde het kostbare papier niet te beschadigen. Souvenir uit oorlogstijd bij haar. Alles alles alles moest bewaard worden. Toen we haar kelderbox uitruimden kwam er een boomstronk uit. Een boomstronk...

Ook die moest bewaard worden, ze ging er nog net niet voor liggen en veranderde in een levensgevaarlijk met pantoffels meppend Indisch tornadootje toen we probeerden uit te leggen dat ze die toch in elk geval niet mee kon nemen naar het bejaardentehuis.

Oma was trouwens prima bemiddeld, maar oude gewoonten slijten niet. Is ook niet veel mis mee. Wij verspillen eigenlijk veel te veel. Wanneer heeft iemand hier voor het laatst sokken gestopt? Ik fiets net zo lief even naar de Zeeman om voor twee pleuro drie nieuwe te kopen. Terwijl ik dit typ hoor ik haar bijna omdraaien in haar graf, reikend naar een pantoffel. die boomstronk
Oh, ik lees nu de uitleg.. Iets minder grappig..
quote:Elastiekje22 schreef op 18 oktober 2016 @ 21:24:

Na nog een paar van dit soort situaties waren we er wel klaar meekan ik me voorstellen!
Dat pakpapier en de lege kaarten herken ik! Mijn tante heeft verzamelwoede en spaart theezakjes, bierdopjes, postzegels, knuffels, dubbeltjes, frietstokjes, doppen van petflessen etc etc. Ze begon een keer bijna te schreeuwen omdat mijn schoonzusje een theezakje dubbel vouwde. Alles wordt bewaard: van potloodjes die nog maar 1 cm lang zijn tot kleine stukjes papier van 2x1 cm tot satéprikkers die je bij de chinees krijgt. Mijn oom en tante hebben een leefkeuken en een huiskamer. Maar de huiskamer wordt niet gebruikt omdat die stampvol staat met allemaal rommel.

Mijn moeder is gelukkig minder erg, maar ook nog heel erg van het "misschien hebben we het ooit nog nodig". Mijn vader gooit het liefst meteen alles weg. Samen zijn ze in balans. Gelukkig.
quote:Het-groepje schreef op 18 oktober 2016 @ 21:59:

[...]

ah wat lief! Mijn oma deed het omgekeerde: een dubbele kaart verknippen en hem dan als enkele kaart versturen.

Vond ik ook lief.

En dat pakpapier zou ik ook het liefst doen maar geen plek. Deed oma ook!

En: toen mijn zuinige oma overleed bleek ze een geheime schoenenverzameling te hebben gehad. Dat vond ik nou zo'n leuke ontdekking. Alles wel afgeprijsd maar echt bijna 100 paar. Netjes in een kast in de dozen of zelfgemaakte hoezen.

Eigenlijk ook heel zielig, die restanten vanuit de oorlog. Mijn oma heeft geen honger geleden maar als echt luxepaardje heeft ze sinds de bevrijding in '44 (zuiden) een geheime voorraad aangelegd met spullen. Dat heeft ze schijnbaar 35 jaar lang gedaan voordat ze voor haar gevoel genoeg had. Oma is al meer dan tien jaar dood maar mijn moeder, tante, zus en ik hebben nog jaren het volgende op voorraad: Vim schuurpoeder in kartonnen strooibus, sunlightzeep (Win f5,-/100BFR! Gagnez 100 BFR! Staat nog op de verpakkingen, schijnbaar een fortuin eind jaren '60).

Verder gevonden: toiletzeep (Dobbelman, palmolive en heel veel Lux), kisten vol thee (naar streekmuseum gegaan), pakken koffie, cacao, dozen vol suikerklontjes en de topstukken: 2 hutkoffers vol flesjes Tosca eau de toilette (inhoud verdampt).
quote:lemoos2 schreef op 18 oktober 2016 @ 22:58:

[...]

Eigenlijk ook heel zielig, die restanten vanuit de oorlog. Mijn oma heeft geen honger geleden maar als echt luxepaardje heeft ze sinds de bevrijding in '44 (zuiden) een geheime voorraad aangelegd met spullen. Dat heeft ze schijnbaar 35 jaar lang gedaan voordat ze voor haar gevoel genoeg had. Oma is al meer dan tien jaar dood maar mijn moeder, tante, zus en ik hebben nog jaren het volgende op voorraad: Vim schuurpoeder in kartonnen strooibus, sunlightzeep (Win f5,-/100BFR! Gagnez 100 BFR! Staat nog op de verpakkingen, schijnbaar een fortuin eind jaren '60).

Verder gevonden: toiletzeep (Dobbelman, palmolive en heel veel Lux), kisten vol thee (naar streekmuseum gegaan), pakken koffie, cacao, dozen vol suikerklontjes en de topstukken: 2 hutkoffers vol flesjes Tosca eau de toilette (inhoud verdampt).op zich wel bijzonder dat het nog goed is (behalve het luchtje)!
Indrukwekkend dat je dat dus je hele leven meedraagt. Dat dat je zwakke plek blijft.

Ik vraag me af wat dat betekent als je nu in Syrië, of ergens anders met echte ellende, woont. Houden die mensen dat ook?
quote:Madderijn schreef op 19 oktober 2016 @ 06:49:

Indrukwekkend dat je dat dus je hele leven meedraagt. Dat dat je zwakke plek blijft.

Ik vraag me af wat dat betekent als je nu in Syrië, of ergens anders met echte ellende, woont. Houden die mensen dat ook?

Ik hoor dat in mijn omgeving wel van mensen die uit minder veilige landen komen.

Leerzaam ook, mensen die zuinig zijn met water, kort douchen en daar nog teiltjes bij zetten. Kunnen ze het toilet nog een keer mee doorspoelen.

Vaak is het bij jongere mensen in het begin kortsluiting. Extreem dure merkspullen willen enzo.

Hun ouders schijnen ook te hamsteren, ik hoorde van een meisje dat haar moeder alle kleding aannneemt die ze aangeboden krijgt of het nu past of niet. Hele kamer in huis vol met oude kleding.

Levert veel conflict op met de ouders. De cultuur daar is 'alles delen' en hier 'je werkt er toch zelf voor'.

Dus de ouders zijn in de spaarmodus en de kinderen werken voor een luis vuitton tas.

Hier was het denk ik voor iedereen hetzelfde, de opbouw. Niemand had veel geld, er was woningnood etc.

Voor deze mensen zie je dat zij in een 'opbouw' zitten en de jongeren veel meer kansen zien en sneller schakelen naar wat hier gebruikelijk is.
quote:Madderijn schreef op 19 oktober 2016 @ 06:49:

Ja, veel mensen die onder extreme en vaak traumatiserende omstandigheden hebben moeten overleven houden daar iets aan over, maar het kan wel enorm verschillen wat je er aan over houdt. In mijn Indische schoonfamilie zie je dat goed bij de ouders, ooms en tantes. Een paar voorbeelden:

- Er zit idd ook een verzamelaar tussen die werkelijk alles bewaart, tot het elastiekje dat rond een bos bloemen zit aan toe. Heeft vriezers en kasten vol met eten ver over de datum, maar waag het niet om dat weg te gooien. En koopt als alleenstaande elke week zoveel boodschappen dat een heel gezin er drie weken mee toe zou kunnen.

- Een ander is juist extreem spaarzaam, zodat er altijd voldoende geld over is om eventueel te kunnen vluchten. En dan heb ik het over dingen als in de winter om 7 uur naar bed om stookkosten te besparen.

- De derde is compleet tegenover gesteld en is juist erg gericht op luxe. Geeft geld uit aan alles wat mooi en luxe is, geeft enorme cadeaus weg, enz., terwijl dat vaak flink boven budget gaat. In alle gevallen gaat het om behoorlijk extreem gedrag, maar ze uiten het dus anders.
Ik denk wel dat tekort hebben in je jeugd je hele leven bij blijft.

Mijn schoonmoeder is in een derde wereld land in oorlog opgegroeid en is begin jaren 80 naar Nederland gekomen en heeft die ook die bewaardrang. Met name kleine restjes eten die toch niemand ooit nog gaat opeten moeten toch in de koelkast. (en als ze dan niet thuis is gooit mijn schoonvader het weg en zegt hij dat hij het bij de lunch gegeten heeft). Maar ook bijvoorbeeld een heel mooi servies aanschaffen en er dan alleen van eten als er bezoek is en zelf eten van borden met scherfjes eraf en drinken uit 20 jaar oude kapotte mokken. En ze heeft dertig dezelfde kamerplanten want ze heeft er ooit 1 gekocht en de rest is gestekt van die plant.

Ik vind het zo lastig om dit soort mensen gierig te noemen. Want vaak zijn het hele lieve mensen en ook best gul. Alleen hebben ze een bewaar-tic en slaan ze op sommige punten door in overdreven zuinig zijn. Ik vind het zo jammer dat mensen dan zelf niet kunnen genieten van welvaart ofzo. Als je dat mooie servies hebt, eet er dan ook van in plaats van het 9 van de 10 keer in de kast te laten staan.
Ik merk, en situatie is niet vergelijkbaar met hierboven benoemde zaken overigens en gelukkig maar!, dat mijn ouder bijvoorbeeld heel erg van het bewaren was en is. Was vroeger nog erger. Inslaan en opslaan. Overigens niet vanuit een zelf ervaren oorlog of armoede, veel meer vanuit wanorde, ontbrekende huishoudelijke capaciteiten cq interesse etc.

Ikzelf ben nu totaal het tenovergestelde. Ik hou van ruimte en orde. Wat opgeruimd kan worden moet opgeruimd worden. Wat weg kan moet weg. Inslaan en opslaan heb ik een hekel aan. Het moet bruikbaar zijn en anders vind ik er niks aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven