Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:beetjegek schreef op 31 oktober 2016 @ 06:56:

[...]

Ik ben schematische Samantha. Maar ik had ze zelf gevraagd, maar niet voor het eten, gewoon de middag met wat hapjes. Maar ze reageerden helemaal niet, en toen ineens heel laat pas. Maar goed het verhaal is later nog vreemder geworden. Haar partner zei dat mijn man ze had gevraagd te komen eten, en mijn man zegt dat ie dat niet gedaan heeft. Nu breekt mijn klomp.

Hebben ze onder die "hapjes" niet "eten" (als in avondeten) verstaan? Dat het een misverstand was?

Zou mij en mijn man ook makkelijk kunnen gebeuren hoor.

Ik : Schat, hoe laat moeten we bij X zijn, zaterdag? Zal ik nog wat lekkers inslaan voor het eten?

Hij: Om 16u geloof ik, maar het is met eten hoor, dus doe geen moeite!

En hop, daar ga je :-)
Alle reacties Link kopieren

[...]

Ik ben schematische Samantha. Maar ik had ze zelf gevraagd, maar niet voor het eten, gewoon de middag met wat hapjes. Maar ze reageerden helemaal niet, en toen ineens heel laat pas. Maar goed het verhaal is later nog vreemder geworden. Haar partner zei dat mijn man ze had gevraagd te komen eten, en mijn man zegt dat ie dat niet gedaan heeft. Nu breekt mijn klomp.Maar hoe laat had jij ze dan verwacht? In mijn omgeving is 'in de middag met hapjes' tussen 4 en 5.
quote:Fiorah schreef op 31 oktober 2016 @ 10:40:

[...]

Maar hoe laat had jij ze dan verwacht? In mijn omgeving is 'in de middag met hapjes' tussen 4 en 5.Uur of twee. Maar nogmaals, ze reageerden niet op de vraag of ze kwamen. Pas om half 3, dat ze om 5 uur kwamen. Net vertelde ze dat ze er gewoon van uit ging dat ze bleven eten. Maar dat was dus niet de bedoeling, dan zou ik dat erbij gezegd hebben.
quote:Hexx schreef op 31 oktober 2016 @ 10:38:

[...]

Hebben ze onder die "hapjes" niet "eten" (als in avondeten) verstaan? Dat het een misverstand was?

Zou mij en mijn man ook makkelijk kunnen gebeuren hoor.

Ik : Schat, hoe laat moeten we bij X zijn, zaterdag? Zal ik nog wat lekkers inslaan voor het eten?

Hij: Om 16u geloof ik, maar het is met eten hoor, dus doe geen moeite!

En hop, daar ga je :-)Nee het woord hapjes heb ik niet eens genoemd. Ik vroeg gewoon komen jullie langs? Zij wist het nog niet en haar vriend zou mijn man nog bellen maar dat deed hij niet. Toen appte zij om half 3 dus dat ze 5 uur zouden komen. En zei dat mijn man ze had uitgenodigd voor eten, maar nu blijkt dat gelul te zijn geweest, ze ging er gewoon van uit.

[...]

Ik ben schematische Samantha. Maar ik had ze zelf gevraagd, maar niet voor het eten, gewoon de middag met wat hapjes. Maar ze reageerden helemaal niet, en toen ineens heel laat pas. Maar goed het verhaal is later nog vreemder geworden. Haar partner zei dat mijn man ze had gevraagd te komen eten, en mijn man zegt dat ie dat niet gedaan heeft. Nu breekt mijn klomp.Ik kan me vinden in die schematische Samantha. Niks mis mee.
Ach zou niet te moeilijk doen hoor daarover, gewoon patatje halen.
quote:Robinson schreef op 31 oktober 2016 @ 11:03:

Ach zou niet te moeilijk doen hoor daarover, gewoon patatje halen.Nee ik had geen zin in eters, dan had ik ze daar expliciet voor gevraagd.
quote:beetjegek schreef op 31 oktober 2016 @ 10:48:

[...]

Nee het woord hapjes heb ik niet eens genoemd. Ik vroeg gewoon komen jullie langs? Zij wist het nog niet en haar vriend zou mijn man nog bellen maar dat deed hij niet. Toen appte zij om half 3 dus dat ze 5 uur zouden komen. En zei dat mijn man ze had uitgenodigd voor eten, maar nu blijkt dat gelul te zijn geweest, ze ging er gewoon van uit.

Oh, dat is raar, dat ze echt liegen over dat eten.

Maar als ze gewoon hadden gevraagd of ze konden mee eten, en jij geeft aan dat je er niet op hebt gerekend hebt (oftewel: nee, ik heb liever niet dat je rond dat tijdstip komt) vind ik het niet vreemd als ze niet komen.
Ik zou het ook niet fijn vinden als mensen zo laat pas reageren op die vraag en dan ook nog tegen etenstijd komen. Ik moet zeggen dat dat ook komt doordat ik best ver overal vandaan woon, even naar de supermarkt of snackbar is alweer een autorit etc. En eten kook ik altijd nogal afgepast, omdat ik er anders mee blijf zitten. Bovendien kook ik vaak gezonde dingen die er bij onze kinderen goed ingaan, maar die ik gasten niet voor zou zetten.

En in dit geval liegen ze ook nog over dat ze uitgenodigd zouden zijn voor het eten, wat dus niet zo is. Ik vind dat nogal asociaal.
quote:Hexx schreef op 31 oktober 2016 @ 11:09:

[...]

Oh, dat is raar, dat ze echt liegen over dat eten.

Maar als ze gewoon hadden gevraagd of ze konden mee eten, en jij geeft aan dat je er niet op hebt gerekend hebt (oftewel: nee, ik heb liever niet dat je rond dat tijdstip komt) vind ik het niet vreemd als ze niet komen.Dat dan weer wel. In ieder geval zou ik hiervan leren en de volgende keer meteen een tijdstip noemen als je vraagt of ze komen.
Tja, ik ben ook schematische Samantha en kan ook echt lijp worden van mijn broer die (met gezin) uren later dan gepland aan komt kakken en dan de deur niet uit te krijgen is. En om half zes hardop met zijn vrouw gaat overleggen wat ze ook alweer voor het eten moeten gaan halen.

Dat vind ik niet gezellig en spontaan. Dat vind ik onbeleefd.
Zo zie je maar dat mensen heel verschillend zijn. Als je bij mij een half uur voor etenstijd op de stoep staat roep ik 'Gezellig, kom er in' om direct daarna te vragen of je mee eet. Sterker nog, als je tijdens het eten binnen komt is het ook prima. Zetten we er spontaan een bordje bij.

(en ik heb echt alleen 100% oerhollandse genen)

Je moet natuurlijk geen culinair driegangenmenu verwachten, maar met een beetje creatief in de koelkast kijken is een 4 persoonsmaaltijd zo omgebouwd naar een 6 (of 7 of 8) persoonsmaaltijd.
Ik ben helemaal niet zo schematisch, maar ik word er ook echt niet blij van als mensen onverwachts willen blijven eten. Of sowieso onverwachts langskomen. Ik heb meestal er niet op gerekend en heb andere plannen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Recentelijk nog:

Kennis van me komt bij mij langs in de ochtend (belde op met mededeling, ik moet bij jou in de stad zijn zal ik langskomen). Ja hoor gezellig, normaal is dat mijn boodschappenmomentje maar dat kan ik ook wel smiddags doen.

Dus ik heb wat lekkers gebakken voor bij de koffie. Gezellig kopje koffie gedronken, wat gegeten. Toen werd het lunchtijd. En ja, het was wel handig als ze nog even kon blijven anders moest ze in de stad lunchen en daar wachten. Natuurlijk kan dat. Heb niet zo heel veel eigenlijk in huis in de ochtenden, omdat ik dan nog geen boodschappen heb gedaan en het brood in de ochtend door mijn kindjes al meestal is opgegeten. Maar ik maak voor een ieder een omelet, rooster wat brood, maak snel een fruitsalade en schenk ons wat te drinken in. Na de lunch vraagt ze of ik zin heb om mee te gaan de stad in want ze kent het hier niet goed. Ik moet eigenlijk boodschappen doen, maar ze staat erop. Prima, een kort rondje stad kan wel. We gaan met haar auto en nadat zij haar dingetjes heeft gehaald lopen we richting parkeergarage. Heb jij wat kleingeld vraagt ze want er moet een klein bedrag betaald worden voor het parkeren. Helaas heb ik alleen briefgeld en dit geef ik aan. Zegt ze "oh dat maakt niet uit, want automaat kan wisselen". Ik zie dat je ook kan pinnen in de veronderstelling dat ze dat niet had gezien. Zegt ze: "Pin jij dan even?"

Ik was even flabbergasterd, normaal is een paar euro geen probleem. Maar wilde wel even weten waarom IK zou moeten pinnen. Heeft ze geen pinpas mee? Is het iets anders? Dus ik vroeg het haar... zegt ze "Ja, ik heb de bezine betaald, dan doe jij het parkeren met daarachter ... zo hoort dat" Heb toen even gedacht of ik het erbij moest laten zitten, maar toch maar mijn mond open gedaan en verteld dat ik met alle liefde haar parkeerkosten wilde betalen en dat de koffie en gebak van het huis was, maar dat ik dan wel nog een factuur zou nasturen voor de lunch.... Haar reactie: "Ik maakte maar een grapje hoor"
-
quote:RMJ schreef op 31 oktober 2016 @ 12:27:

Zo zie je maar dat mensen heel verschillend zijn. Als je bij mij een half uur voor etenstijd op de stoep staat roep ik 'Gezellig, kom er in' om direct daarna te vragen of je mee eet. Sterker nog, als je tijdens het eten binnen komt is het ook prima. Zetten we er spontaan een bordje bij.

Je moet natuurlijk geen culinair driegangenmenu verwachten, maar met een beetje creatief in de koelkast kijken is een 4 persoonsmaaltijd zo omgebouwd naar een 6 (of 7 of 8) persoonsmaaltijd.Dit! Dan bak je er wat eitjes bij ofzo, er is altijd wel een mouw aan te passen
quote:Lanzaroos schreef op 31 oktober 2016 @ 12:40:

[...]

Tja, andersom hebben mijn vriend en ik wel meegemaakt dat we bij vrienden van ons op bezoek gingen, 2,5u enkele reis. We hadden afgesproken daar rond 12en te zijn, niet te vroeg maar ook niet te laat omdat we tenslotte behoorlijk wat reistijd hadden.

Om hen niet te veel te belasten stuurden we een kwartier voordat we er waren of wij ergens in de buurt lekkere broodjes konden halen voor de lunch. Dat hoefde niet, was het antwoord, want ze hadden al gegeten. Vond ik best vreemd, als je afspreekt dat we rond 12en daar komen en je dus weet dat wij rond half 10 wegrijden. Toen hebben we voor onszelf iets te eten gehaald voordat we daar aankwamen.

We hadden ook lekkers meegenomen voor daar (gebakjes), een bos bloemen en een klein cadeautje voor hun kind. Tegen een uur of 5 gingen zij met elkaar overleggen wat ze voor lekkers zouden gaan afhalen, spareribs of toch een pizza? Ik voelde me zo ongemakkelijk daardoor. Er werd niet gevraagd of we mee wilden eten (en in het geval van afhaal zouden we echt wel onze eigen portie hebben betaald) en zo stuurden ze ons vlak na 5en weg voor een rit van 2,5 uur. Vond ik wel tamelijk onbeleefd. Een bezoek hoeft echt niet rondom eten te draaien maar vond het wel het andere uiterste om helemaal niks aan te bieden, zoals een boterham als je rond 12u afspreekt. Uiteindelijk hebben we enkel de door ons meegebrachte gebakjes daar gegeten.Oei dat vind ik ook wel aso ja...
quote:Captain_Obvious schreef op 31 oktober 2016 @ 12:43:

[...]

Oei dat vind ik ook wel aso ja...

Ik vond het inderdaad behoorlijk onbeleefd, om in het bijzijn van ons te bespreken wat zij die avond gaan eten. Als ze ons niet te eten willen hebben kan dat ook op een andere manier toch?

Vriend vond er niet zo veel van
quote:RMJ schreef op 31 oktober 2016 @ 12:27:

Je moet natuurlijk geen culinair driegangenmenu verwachten, maar met een beetje creatief in de koelkast kijken is een 4 persoonsmaaltijd zo omgebouwd naar een 6 (of 7 of 8) persoonsmaaltijd.

Complimenten en een staande ovatie: gij bent geen Zuinige Vervelende Nederlander.

Ik zit er helemaal niet op te wachten als mensen (afgezien van een sibling) onverwacht op de stoep staat om gezellig mee te eten. Ik kook afgepast. En ik kan me niet voorstellen dat 3 eters extra zo opgelost is door ''even een extra eitje te bakken''. Bijvoorbeeld vanavond eten wij hutspot, daar is een eitje niet echt lekker bij he. En morgenavond eten we AVG, dan lost een gebakken eitje ook niet zoveel op. Ook dan voorstellen 'dan maar eten af te halen' vind ik niet prettig: een ander hoeft niet voor mij te bepalen wanneer ik patat of pizza eet. En als je mij dan een zuinige gierige vervelende Hollander vind: pech voor jou. En nog meer pech voor jou omdat je in een land vol met van die zuinige vervelende gierige Hollanders moet wonen! Balen zeg. Ga maar lekker gastvrij zitten wezen in je eigen gave groepje, veel plezier

PS: als ik het van te voren weet ben je uiteraard meer dan welkom om royaal mee te eten, dan pak ik zelfs extra uit.
quote:clemance schreef op 31 oktober 2016 @ 12:52:

[...]

Complimenten en een staande ovatie: gij bent geen Zuinige Vervelende Nederlander.

Ik zit er helemaal niet op te wachten als mensen (afgezien van een sibling) onverwacht op de stoep staat om gezellig mee te eten. Ik kook afgepast. En ik kan me niet voorstellen dat 3 eters extra zo opgelost is door ''even een extra eitje te bakken''. Bijvoorbeeld vanavond eten wij hutspot, daar is een eitje niet echt lekker bij he. En morgenavond eten we AVG, dan lost een gebakken eitje ook niet zoveel op. Ook dan voorstellen 'dan maar eten af te halen' vind ik niet prettig: een ander hoeft niet voor mij te bepalen wanneer ik patat of pizza eet. En als je mij dan een zuinige gierige vervelende Hollander vind: pech voor jou. En nog meer pech voor jou omdat je in een land vol met van die zuinige vervelende gierige Hollanders moet wonen! Balen zeg. Ga maar lekker gastvrij zitten wezen in je eigen gave groepje, veel plezier

PS: als ik het van te voren weet ben je uiteraard meer dan welkom om royaal mee te eten, dan pak ik zelfs extra uit.Gierig met omstandige uitleg ben je in ieder geval niet
quote:Lanzaroos schreef op 31 oktober 2016 @ 12:41:

[...]

Dit! Dan bak je er wat eitjes bij ofzo, er is altijd wel een mouw aan te passenDaar heb ik helemaal geen zin in! Ik word al gestressed als ik eraan denk. Als ik weet dat je komt maak ik heerlijk eten voor je, maar als ik er niet op gerekend heb ga ik niet verplicht naar de snack of Chinees. Of eieren bakken.
quote:Het-groepje schreef op 31 oktober 2016 @ 12:55:

[...]

Gierig met omstandige uitleg ben je in ieder geval niet

Ik ben heel royaal naar anderen, maar wel gepland royaal
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 31 oktober 2016 @ 11:51:

Tja, ik ben ook schematische Samantha en kan ook echt lijp worden van mijn broer die (met gezin) uren later dan gepland aan komt kakken en dan de deur niet uit te krijgen is. En om half zes hardop met zijn vrouw gaat overleggen wat ze ook alweer voor het eten moeten gaan halen.

Dat vind ik niet gezellig en spontaan. Dat vind ik onbeleefd.Buiten dat, om 5 uur aan komen kakken, eten, en weer weg word ik ook niet blij van, want zo zou het dan ivm de kleine kinderen gaan. Daar pas ik ook voor.
quote:pamelacourson schreef op 31 oktober 2016 @ 11:10:

Ik zou het ook niet fijn vinden als mensen zo laat pas reageren op die vraag en dan ook nog tegen etenstijd komen. Ik moet zeggen dat dat ook komt doordat ik best ver overal vandaan woon, even naar de supermarkt of snackbar is alweer een autorit etc. En eten kook ik altijd nogal afgepast, omdat ik er anders mee blijf zitten. Bovendien kook ik vaak gezonde dingen die er bij onze kinderen goed ingaan, maar die ik gasten niet voor zou zetten.

En in dit geval liegen ze ook nog over dat ze uitgenodigd zouden zijn voor het eten, wat dus niet zo is. Ik vind dat nogal asociaal.

Dat met het soort eten herken ik.

Onze kinderen eten het liefst groenten met rijst met een beetje vis of vlees.

Maar zonder sausje oid. Omdat dat best gezond is eten we dat dan ook vaak en dat is redelijk lullig om aan een gast voor te zetten.

Maar mensen rond 17 u wegbonjouren vind ik ook gek, ik bied het dan wel aan

Een vriend is nu ook zo gaan eten terwijl ik het echt gênant vond om aan te bieden.
Misschien dat dat het is, als je mijn gast bent, wil ik je kunnen verwennen. Dan wil ik je niet mijn simpele avondeten geven, maar je verwennen met écht lekker speciaal eten, waar ik dan meestal al heel de dag mee bezig ben. Dus als je onverwachts komt, kan ik je niet verwennen, en dat vind ik dan vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven