Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:clemance schreef op 31 oktober 2016 @ 12:59:

[...]

Ik ben heel royaal naar anderen, maar wel gepland royaal Toch vind ikzelf het heel fijn als iemand net als jij gewoon duidelijk is. Dan is het nl wel gemeend.
quote:Het-groepje schreef op 31 oktober 2016 @ 13:00:

[...]

Dat met het soort eten herken ik.

Onze kinderen eten het liefst groenten met rijst met een beetje vis of vlees.

Maar zonder sausje oid. Omdat dat best gezond is eten we dat dan ook vaak en dat is redelijk lullig om aan een gast voor te zetten.

Maar mensen rond 17 u wegbonjouren vind ik ook gek, ik bied het dan wel aan

Een vriend is nu ook zo gaan eten terwijl ik het echt gênant vond om aan te bieden.

Ja precies.

Had ie maar effe wat eerder moeten bellen, had jij wat lekkers voor hem kunnen maken. Zo!
quote:Fiorah schreef op 31 oktober 2016 @ 10:40:

[...]

Maar hoe laat had jij ze dan verwacht? In mijn omgeving is 'in de middag met hapjes' tussen 4 en 5.

Ik ken serieus de hele uitdrukking niet.

Ik zou denken 'jeej tapas'.
quote:clemance schreef op 31 oktober 2016 @ 13:04:

[...]

Ja precies.

Had ie maar effe wat eerder moeten bellen, had jij wat lekkers voor hem kunnen maken. Zo!Hij vond het zo verdacht lekker dat ik helemaal spijt heb van ons eerdere uitgesloof. En steeds weer foto's appen van bordjes met dat eten die hij nu thuis maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 31 oktober 2016 @ 13:07:

[...]

Ik ken serieus de hele uitdrukking niet.

Ik zou denken 'jeej tapas'.Denk eerder aan toastjes met beleg en stokbrood kruidenboter, kippenpootjes. En dat is al meer dan dat we bij hun krijgen.
quote:Het-groepje schreef op 31 oktober 2016 @ 13:09:

[...]

Hij vond het zo verdacht lekker dat ik helemaal spijt heb van ons eerdere uitgesloof. En steeds weer foto's appen van bordjes met dat eten die hij nu thuis maakt.
quote:beetjegek schreef op 31 oktober 2016 @ 13:12:

[...]

Denk eerder aan toastjes met beleg en stokbrood kruidenboter, kippenpootjes. En dat is al meer dan dat we bij hun krijgen.Daar denk ik ook aan bij een hapje in de middag. Toastje, stukjes kaas, tomaatjes ed. Of is dat te hollands?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Lanzaroos schreef op 31 oktober 2016 @ 12:40:

[...]

Tja, andersom hebben mijn vriend en ik wel meegemaakt dat we bij vrienden van ons op bezoek gingen, 2,5u enkele reis. We hadden afgesproken daar rond 12en te zijn, niet te vroeg maar ook niet te laat omdat we tenslotte behoorlijk wat reistijd hadden.

Om hen niet te veel te belasten stuurden we een kwartier voordat we er waren of wij ergens in de buurt lekkere broodjes konden halen voor de lunch. Dat hoefde niet, was het antwoord, want ze hadden al gegeten. Vond ik best vreemd, als je afspreekt dat we rond 12en daar komen en je dus weet dat wij rond half 10 wegrijden. Toen hebben we voor onszelf iets te eten gehaald voordat we daar aankwamen.

We hadden ook lekkers meegenomen voor daar (gebakjes), een bos bloemen en een klein cadeautje voor hun kind. Tegen een uur of 5 gingen zij met elkaar overleggen wat ze voor lekkers zouden gaan afhalen, spareribs of toch een pizza? Ik voelde me zo ongemakkelijk daardoor. Er werd niet gevraagd of we mee wilden eten (en in het geval van afhaal zouden we echt wel onze eigen portie hebben betaald) en zo stuurden ze ons vlak na 5en weg voor een rit van 2,5 uur. Vond ik wel tamelijk onbeleefd. Een bezoek hoeft echt niet rondom eten te draaien maar vond het wel het andere uiterste om helemaal niks aan te bieden, zoals een boterham als je rond 12u afspreekt. Uiteindelijk hebben we enkel de door ons meegebrachte gebakjes daar gegeten.

Niet om het een of ander.....maar een bezoek van 12 tot na 17.00 uur vind ikzelf erg lang. Ik zou dan ook klaar zijn met bezoek.

Buiten dat is het niet netjes om semi-nonchalant in gesprek te gaan over hun avondeten en jullie daarin buiten te sluiten, daar dat overduidelijk een actie is om duidelijk te maken dat het eindpunt van jullie bezoek gewenst is. Dan is het recht voor zijn raap benoemen veel beter en duidelijker.
quote:Troeteltje schreef op 31 oktober 2016 @ 13:19:

[...]

Niet om het een of ander.....maar een bezoek van 12 tot na 17.00 uur vind ikzelf erg lang. Ik zou dan ook klaar zijn met bezoek.

Eens, ik zou er dan ook wel klaar mee zijn en aan mijn avond (zonder bezoek) willen beginnen.

Blijft staan dat het onbeschoft is om niet met de lunch klaar te zitten.
quote:Hexx schreef op 31 oktober 2016 @ 13:23:

[...]

Eens, ik zou er dan ook wel klaar mee zijn en aan mijn avond (zonder bezoek) willen beginnen.

Blijft staan dat het onbeschoft is om niet met de lunch klaar te zitten.Klopt. Ik had mijn tekst al wat aangevuld daarnet.
quote:Troeteltje schreef op 31 oktober 2016 @ 13:19:

[...]

Buiten dat is het niet netjes om semi-nonchalant in gesprek te gaan over hun avondeten en jullie daarin buiten te sluiten, daar dat overduidelijk een actie is om duidelijk te maken dat het eindpunt van jullie bezoek gewenst is. Dan is het recht voor zijn raap benoemen veel beter en duidelijker.Dat snap ik dat dat zo overkomt. Maar vooraf hebben we het erover gehad dat we de dag daar zouden zijn, onder meer omdat we elkaar al lang niet meer hadden gezien en ook vanwege de lange reistijd. Dus dat kwam niet vanuit ons. Sterker nog, toen de bezoekersparkeervergunning na 4u afliep schreeuwden zij het hardst om vooral de tijd voor nog eens 4u te verlengen en dat we dus nog niet zouden gaan. Na een uur gebeurde dat met het overleggen over avondeten..
En dat we het vooraf hadden 'afgesproken' maakt natuurlijk niet dat ze gedwongen zijn om ons zo lang te ontvangen, als ze daar geen zin meer in hebben. Dat kan ik best begrijpen. Maar het feit dat ze zelf zeiden de pas vooral voor nog eens 4uur te verlengen maakte dat we beide nou niet echt het idee hadden dat ze ons weg wilden hebben
5 uur bezoek lang? Ligt eraan. Iemand die 2.5 uur rijden verder op woont zie je waarschijnlijk niet vaak.

Die stuur je ook niet na een uurtje weg (bij wijze van).

Mijn ouders hadden vroeger vrienden die ook ver weg woonden. Ik herinner me nog wel dat als zij kwamen (meestal op een zondag), dat ik dat altijd zo gezellig vond, want mijn moeder haalde vanalles in huis. De hele middag hapjes en nootjes/chips, stokbroodjes ... dat soort werk. Met het avondeten werd er dan friet of chinees gehaald en 's avonds werd er nog weleens een saucijzenbroodje (of iets dergelijks) in de oven gelegd.
quote:clemance schreef op 31 oktober 2016 @ 12:52:

[...]

Complimenten en een staande ovatie: gij bent geen Zuinige Vervelende Nederlander.

Bijvoorbeeld vanavond eten wij hutspot, daar is een eitje niet echt lekker bij he. En morgenavond eten we AVG, dan lost een gebakken eitje ook niet zoveel op. .

Complimenten en ovatie mogen achterwege blijven. Het is gewoon een andere manier van denken.

Als ik voor 1 dag hutspot (met iets van vlees) en voor 1 dag AVG in huis heb liggen zie ik een maaltijd met Uiensoep vooraf, aardappels (in de oven gebakken), met 2 soorten groenten (wortels en ??) als hoofdgerecht. En voor het luxe tintje dan geen gekookte wortels maar gegrilde of geglaceerde. Vlees wordt dan afhankelijk van wat het precies is. 4 gehaktballen zijn lastiger 'mooi' met 6 man te delen dan 3 kipfilets (kan je snel stoofpotje van maken, of in een plakje ham rollen, bakken en dan in plakjes gesneden serveren).

Mocht 1 van de 2 groentes sla zijn kan het eitje daar prima op, evt met wat croutons (kapje oud brood) , mocht één van de groentes spinazie zijn dan past het ook. Evt kan je met de eieren en wat kaas en wat blokjes ham of spek natuurlijk ook een snelle hartige taart bakken. Doet het prima als bijgerecht of als voorgerecht (maar dan geen uiensoep) .
Wow, wat ben jij een goede gastvrouw zeg.

Ik heb helemaal geen zin om op een doordeweekse dag op die manier te sloven, we zijn dan allemaal moe na een lange dag, en dan wil ik snel wat koken en en rustig eten met mijn gezin. Bovendien is mijn hutspot voorgesneden uit zo'n zak en heb ik precies 2 porties vlees. En ik eet geen sla bij hutspot.
Bij mij mag iedereen blijven eten, maar ik ben geen kookwonder. Ik weet niet eens hoe ik geglaceerde wortels moet maken
quote:dianaf schreef op 31 oktober 2016 @ 13:17:

[...]

Daar denk ik ook aan bij een hapje in de middag. Toastje, stukjes kaas, tomaatjes ed. Of is dat te hollands? Dat niet, maar ik eet dat niet om 2u hoor. Eerder om 4 of 5.
Oi, ik was dit topic kwijt na mijn nickwissel. Sorry, een gierige tvp dus
quote:RMJ schreef op 31 oktober 2016 @ 14:09:

[...]

Als ik voor 1 dag hutspot (met iets van vlees) en voor 1 dag AVG in huis heb liggen zie ik een maaltijd met Uiensoep vooraf, aardappels (in de oven gebakken), met 2 soorten groenten (wortels en ??) als hoofdgerecht. En voor het luxe tintje dan geen gekookte wortels maar gegrilde of geglaceerde. Vlees wordt dan afhankelijk van wat het precies is. 4 gehaktballen zijn lastiger 'mooi' met 6 man te delen dan 3 kipfilets (kan je snel stoofpotje van maken, of in een plakje ham rollen, bakken en dan in plakjes gesneden serveren).

Mocht 1 van de 2 groentes sla zijn kan het eitje daar prima op, evt met wat croutons (kapje oud brood) , mocht één van de groentes spinazie zijn dan past het ook. Evt kan je met de eieren en wat kaas en wat blokjes ham of spek natuurlijk ook een snelle hartige taart bakken. Doet het prima als bijgerecht of als voorgerecht (maar dan geen uiensoep) .Ja maar, ja maar: dan heb je net onverwacht visite. Dit is minimaal een uur kookwerk. Dat is toch ongezellig als die mensen in de huiskamer zitten terwijl ze voor jou komen? Als ik visite heb, wil ik op de bank zitten om met ze te lullen. Dan ga ik geen hartige taart flansen.
quote:Damselindistress schreef op 31 oktober 2016 @ 15:11:

Bij mij mag iedereen blijven eten, maar ik ben geen kookwonder. Ik weet niet eens hoe ik geglaceerde wortels moet maken Het is vooral interessantdoenerij want het stelt niks voor, wortels heel koken en boter en peterselie toevoegen.
quote:Fiorah schreef op 31 oktober 2016 @ 15:24:

[...]

Dat niet, maar ik eet dat niet om 2u hoor. Eerder om 4 of 5.Nou ik wel.
Daar is ook niks mis mee maar het verbaast me wel dat je zo kritisch op ze bent. Jij had kennelijk zelf ook geen tijd met ze afgesproken, dus dat kan gewoon een misverstand zijn. Vind je ze überhaupt wel leuk, als je ze ook al direct verdenkt van liegen over avondeten? Zat je überhaupt wel op ze te wachten?
quote:clemance schreef op 31 oktober 2016 @ 15:27:

[...]

Het is vooral interessantdoenerij want het stelt niks voor, wortels heel koken en boter en peterselie toevoegen.Dan must het wel allegear in hus hè....
quote:RMJ schreef op 31 oktober 2016 @ 14:09:

[...]

Complimenten en ovatie mogen achterwege blijven. Het is gewoon een andere manier van denken.

Mocht 1 van de 2 groentes sla zijn kan het eitje daar prima op, evt met wat croutons (kapje oud brood) , mocht één van de groentes spinazie zijn dan past het ook. Evt kan je met de eieren en wat kaas en wat blokjes ham of spek natuurlijk ook een snelle hartige taart bakken. Doet het prima als bijgerecht of als voorgerecht (maar dan geen uiensoep) .

Maar dan ga je er dus al van uit dat iedereen de tijd/zin heeft om a) zo uitgebreid te koken en b) die boodschappen op een later moment te vervangen (danwel een voorraadkast/vriezer heeft waar nog een maaltijd uit getoverd kan worden).

Om nog maar even te zwijgen over de andere plannen die je wellicht die avond had die je dan af moet zeggen.

't Hoeft dus geen mindset te zijn, hè? Voor sommige mensen zijn de omstandigheden nu eenmaal minder geschikt voor een spontaan etentje dan voor anderen.

En zelfs als is het slechts de mindset: als mensen van jou weten dat jij zo'n mindset hebt(en ik ga er van uit dat vrienden dat van je weten), vind ik het onbeleefd om mezelf bij het eten aan zo iemand op te dringen. Je geeft iemand die op dieet is geen bonbons cadeau, en evenzo plan je geen verrassingsdinertjes bij iemand die van duidelijke afspraken houdt. Gastvrijheid is ook afhankelijk van de gast, vind ik.
quote:Damselindistress schreef op 31 oktober 2016 @ 15:11:

Bij mij mag iedereen blijven eten, maar ik ben geen kookwonder. Ik weet niet eens hoe ik geglaceerde wortels moet maken Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven