Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 30 april 2016 @ 18:52:

[...]

Ik ook niet.

Wij krijgen soms restanten gebak van andere afdelingen en dat ziet er vaak ook niet florissant uit. Ik eet dat nooit op, laat staan dat ik het mee naar huis neem.Oh ja, dat. Doen ze hier ook. Hebben ze ergens taart gegeten, en de paar overblijvende punten ofzo zijn dan "zonde om weg te gooien", dus die worden in kantine in de koeling gezet. Meestal van die vernaggelde punten gebak die er echt niet smakelijk meer uitzien. Dan heb ik écht zoiets van "OK, gooi die meuk alsjeblieft gewoon gelijk in het vuilnisvat, in plaats van ze in de ijskast te zetten"... waar je niemand een plezier mee doet, want er is geen mens meer die ze opeet en na een week worden ze alsnog weggegooid...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb iemand gekend die voor zichzelf graag A merken in schonk en voor de visite een B merk gaf.

Gelukkig heb ik daar geen last van want ik drink meestal toch alleen maar water of thee. Het is alleen wel raar om te zien.

Kreeg ik later de rotopmerking dat dat niet heel gastvrij aanvoelde, want daardoor kreeg zij het gevoel dat wanneer zij bij mij thuis was ook maar om een glas water zou moeten vragen .

Ik heb frisdrank en lekkers zat in huis voor als er mensen op bezoek komen en heb echt NOOIT opmerkingen gemaakt over hoeveel iemand bij mij weg eet of drinkt. Heb ook nog nooit van iemand anders zoiets gehoord. Dat vond ik toch wel een beetje vreemd.

Gelukkig zie ik die persoon niet meer want die heeft nog wel vaker van dat soort rare acties.
quote:Zwartvlekje schreef op 30 april 2016 @ 16:53:

[...]

Deze doet me denken aan de oma van mijn beste vriendin.

Mijn moeder en ik hebben ooit mijn vriendin en haar moeder geholpen met het voorbereiden van hun familie kerstdiner.

Mijn moeder ging de oma ophalen want oma had een gigantische hoeveelheid cadeaus mee. Dat was niet vreemd, ze had 9 kinderen die er allemaal waren. Bij het onder de kerstboom zetten viel het op dat de meeste cadeaus voor 1 tante waren.

Ik heb het bij mijn vriendin nagevraagd en wat bleek, oma had per eigen kind een vast bedrag per jaar wat ze van haar kregen, zeg maar voor cadeaus maar ook uiteten en dergelijke. Cadeaus voor partner en kleinkinderen gingen af van het budget van het kind. Als het budget op was, kreeg niemand uit dat gezin meer iets, en met kerst werd aan het einde van het jaar alles verrekend. Tante was alleenstaande zonder kinderen en had dus ieder jaar het meeste geld over en kreeg dus altijd heel veel cadeaus. Achterkleinkinderen, twee peuters, kregen niets omdat zij uit de grootste tak kwamen en dat budget was al op.

Ik weet niet of de term gierig echt op zijn plaats is, maar het is wel vreemd. Ze probeerde ze krampachtig eerlijk te zijn dat het daardoor juist erg oneerlijk over kwam.

Dat iemand überhaupt zo'n constructie verzínt!!

En wat lullig voor die kleinkinderen, het vieren van Sinterklaas is juist voor hen zo leuk.
Op zich snap ik de constructie wel. Stel oma geeft altijd 50 euro bij een verjaardag, en voor 50 euro aan iedereen met Sinterklaas. Dan krijgt haar ene kind, met zijn vrouw en 4 kinderen met aanhang en 2 achterkleinkinderen in totaal voor 1200 euro in een jaar, en haar alleenstaande dochter voor 100 euro. Voelt toch alsof je je ene kind met zijn gezin voortrekt, terwijl je andere kind er wellicht niets aan kan doen dat ze geen partner en/of kinderen heeft.

Maar dat moet je niet met kerst recht willen trekken, dat moet je anders oplossen. Mijn moeder neemt mij zo af en toe mee uit winkelen bijv.
quote:Zwartvlekje schreef op 30 april 2016 @ 16:53:

[...]

Deze doet me denken aan de oma van mijn beste vriendin.

Mijn moeder en ik hebben ooit mijn vriendin en haar moeder geholpen met het voorbereiden van hun familie kerstdiner.

Mijn moeder ging de oma ophalen want oma had een gigantische hoeveelheid cadeaus mee. Dat was niet vreemd, ze had 9 kinderen die er allemaal waren. Bij het onder de kerstboom zetten viel het op dat de meeste cadeaus voor 1 tante waren.

Ik heb het bij mijn vriendin nagevraagd en wat bleek, oma had per eigen kind een vast bedrag per jaar wat ze van haar kregen, zeg maar voor cadeaus maar ook uiteten en dergelijke. Cadeaus voor partner en kleinkinderen gingen af van het budget van het kind. Als het budget op was, kreeg niemand uit dat gezin meer iets, en met kerst werd aan het einde van het jaar alles verrekend. Tante was alleenstaande zonder kinderen en had dus ieder jaar het meeste geld over en kreeg dus altijd heel veel cadeaus. Achterkleinkinderen, twee peuters, kregen niets omdat zij uit de grootste tak kwamen en dat budget was al op.

Ik weet niet of de term gierig echt op zijn plaats is, maar het is wel vreemd. Ze probeerde ze krampachtig eerlijk te zijn dat het daardoor juist erg oneerlijk over kwam.

Mijn ouders hebben in de familie ook de meeste kinderen en mijn oom heeft de laatste keer de botte opmerking gemaakt dat zij dat hebben zodat ze het meeste profijt hebben van de erfenis.

Wij krijgen namelijk wel allemaal een cadeau voor een vast bedrag.

Het is trouwens een oom die zoiezo denkt overal misselijke grappen te bedenken. Alles wat mijn opa en oma namelijk uitgeven terwijl ze nog in leven zijn, gaat van zijn erfenis af.
quote:Starshine schreef op 30 april 2016 @ 14:12:

Ik heb het item verder niet gezien, en het zou v/d Valk gesierd hebben als ze voor de tweeling een uitzondering hadden gemaakt. Maar dat zou een gunst zijn, geen recht.

Ik begrijp dat het op de website stond, dat erover gebeld is, dat het ter plekke nog eens aan het personeel is gevraagd, en dat het antwoord steeds was '1 gratis maaltijd voor 1 jarige per gezelschap'. Nou dan ben je toch klaar en verdient v/d Valk geen koude douche (voor deze situatie tenminste niet )Ik heb dit ook gezien, wat ik wel een beetje sneu vond is dat bij het dessert een van de 2 een ijsje met vuurwerk erop kreeg en dat er gevraagd werd aan wie die gegeven moest worden. Het minste van Van der Valk vind ik dan wel om ze beiden zo'n vuurwerkding te geven, ook al eet er maar 1 gratis.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:Marana_ schreef op 30 april 2016 @ 20:00:

Op zich snap ik de constructie wel. Stel oma geeft altijd 50 euro bij een verjaardag, en voor 50 euro aan iedereen met Sinterklaas. Dan krijgt haar ene kind, met zijn vrouw en 4 kinderen met aanhang en 2 achterkleinkinderen in totaal voor 1200 euro in een jaar, en haar alleenstaande dochter voor 100 euro. Voelt toch alsof je je ene kind met zijn gezin voortrekt, terwijl je andere kind er wellicht niets aan kan doen dat ze geen partner en/of kinderen heeft.

Maar dat moet je niet met kerst recht willen trekken, dat moet je anders oplossen. Mijn moeder neemt mij zo af en toe mee uit winkelen bijv.

Ik heb mij hier eerlijk gezegd nog nooit druk over gemaakt. Ik heb een tijd verder weg van mijn ouders gewoond en mijn zussen kwamen vaker bij mijn ouders eten dan ik. Heb nog nooit bedacht dat ik daar ook een vergoeding voor kon vragen. Ook woont er nog eentje als enige thuis, waardoor er ook meer ruimte is voor luxere dingen en uitjes die ik vroeger niet gehad heb.

Misschien scheelt het ook wel dat ik een goede baan heb, waardoor ik ook niet het gevoel hoef te hebben dat ik iets tekort kom, maar dingen gaan gewoon zoals ze gaan denk ik dan.

Maar dat moet je niet met kerst recht willen trekken, dat moet je anders oplossen. Mijn moeder neemt mij zo af en toe mee uit winkelen bijv.Hoewel ik het idee snap, vind ik de uitvoering 'verkeerd'. Daarnaast vind ik het ook niet helemaal een correcte manier van denken. Je kan niet iedereen gelijk behandelen, want mensen zijn niet gelijk. Zolang het maar gelijkwaardig is. Dus niet kind 1 altijd een kado van 100 euro, en kind 2 een kado van 20 euro. Of als kind 1 geldproblemen heeft, een keer wat extra's geven, maar dat bij kind 2 niet doen.
Mijn oma heeft 17 kleinkinderen, die uit gezinnen komen van 2 tot 6 kinderen. Elk kleinkind krijgt per feest simpelweg hetzelfde bedrag. En elk van haar kinderen (5) krijgt hetzelfde bedrag als het ander kind.

Snap niet goed wat iemand hier niet logisch aan kan vinden
Veritas vos liberabit
(Tvp )

Snap dat oma het een beetje gelijk wil verdelen maar om nu 2 peuters niks meer te geven omdat het budget op is...
Ik kan de redenering van oma ergens nog wel begrijpen, maar om dan twee peuters maar niets meer te geven is ook wel sneu. Probeer het dan op een andere manier te doen.
Ik vind de redenering van oma belachelijk.. zulke feesten gaan toch juist om kinderen?

Je kan toch ook denken, ik heb 3 kinderen en 6 kleinkinderen en ik geef ze ppstnl hetzelfde bedrag in een jaar? Zo krom..
tvp
Ik denk echt dat deze oma dacht dat ze eerlijk was, ik heb haar vaker ontmoet en heb de indruk van een lief vrouwtje gekregen. Een beetje zoals de redenering van Marana. Maar ik geloof wel dat ze een beetje was doorgeslagen daarin.

Er zijn ook mensen die ieder kind en kleinkind het zelfde geven oneerlijk vinden voor de alleenstaande en/of kinderloze kinderen. Volgens mij kun je het nooit goed doen als er iemand zich benadeeld voelt. En dat was in deze familie echt niet zo, iedereen vond het gewoon een van de eigenaardigheden van oma. En het was natuurlijk niet zo dat de achterkleinkinderen geen cadeaus van andere kregen. Maar goed, het blijft een nogal krampachtige manier van met cadeaus omgaan.
quote:sofietje83 schreef op 29 april 2016 @ 20:13:

Eens! Vreselijk inderdaad!

Ik ging een keer eten met een vriendin. Ik had contant dus betaalde de helft plus wat fooi, zij ging binnen afrekenen (zaten op terras). Ik moest naar de wc dus liep naar binnen en zag dat zij het precieze bedrag afrekende. Mijn fooi dus mooi zelf gehouden. Niks van gezegd maar bah wat vond ik dat gierig zegMisschien heeft ze de fooi wel gewoon cash gegeven. Ik geef ook altijd de fooi cash en pin de rekening. Op deze manier hoeft het personeel of de werkgever niet de gaan plussen en minnen.
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 30 april 2016 @ 17:47:

Het is niet echt gierig, eerder lui. Maar ik heb van die familieleden die altijd slordig met overmaken zijn. Altijd roepen dat ze meedoen aan een cadeau (of of jij even de rekening wil betalen) en vervolgens moet je ze nog maanden stalken. Totdat jij de zeikerd bent die telkens over tien euro loopt te zeuren. Tegenwoordig schiet ik dus niks voor. Punt.Meteen met hun bankierenapp over laten maken.
quote:Starshine schreef op 30 april 2016 @ 23:50:

[...]

Meteen met hun bankierenapp over laten maken.

Die heb ik niet. En niemand in mijn familie.

Maar de meeste betalen meestal best snel.

Ik zou het sneu vinden als iemand dat zou gaan zitten berekenen.

Verjaardagscadeautjes zijn toch geen inkomsten voor een gezin?
quote:Starshine schreef op 30 april 2016 @ 23:55:

[...]

Ik zou het sneu vinden als iemand dat zou gaan zitten berekenen.

Verjaardagscadeautjes zijn toch geen inkomsten voor een gezin?Nou... Vriend en ik hebben geen kinderen, zeer waarschijnlijk blijft dat zo. Schoonzus en zwager hebben er 3, zusje en zwager hebben er straks ook 3. Wij kopen dan dus 6 x per jaar kinderverjaardagscadeautjes zonder daar zelf ooit iets voor terug te zien. Vast gierig dat ik hier over nadenk.
Behoorlijk. Je krijgt er namelijk zat voor terug. Waardering, dankbaarheid en liefde.

Maar goed, anders sla je alle verjaardagen gewoon over.
quote:Starshine schreef op 01 mei 2016 @ 00:59:

Behoorlijk. Je krijgt er namelijk zat voor terug. Waardering, dankbaarheid en liefde.

Maar goed, anders sla je alle verjaardagen gewoon over.Ik ga alleen uit beleefdheid, als ik al ga. Van mij hoeven al die verjaardagen niet. Ik vier die van mezelf ook al jaren niet meer. Maar dat is weer een heel ander onderwerp waar al een topic over is.
Och mijn zussen hebben 1-3 kinderen. Ik hielp mijn moeder met de sinterklaascadeautjes en ze probeerde alles wel ongeveer even duur te houden, maar ze vond het aantal pakjes zeker zo belangrijk als de waarde (vooral voor de jongsten die veel nog leuker vonden dan duur) En het enige kind van mijn zus kreeg wel eens een extra pakje omdat ze het zo sneu vond dat de anderen met 3 keer zoveel pakjes naar huis gingen , oke ze waren ook met 3 keer zoveel, maar dat telde ze niet. maar dat extra pakje was vaak niet meer dan een knutsel/ kleurboek of iets anders van een een gulden. Ik als enige single in de familie kreeg ook wel eens iets extra op verjaardag, niemand die zich daar druk om maakte, ik ook niet als het niet gebeurde
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Goede-Fee schreef op 30 april 2016 @ 07:54:

[...]

Mijn partner en ik betalen heel vaak voor elkaar. Ik begrijp het probleem niet zo.

Haar partner betaalde de hapjes en de rest toch?

Nee, ze verbood het haar partner om voor haar te betalen. Vrienden boden toen nog aan om het voor haar te betalen, maar dat heb ik geweigerd. Het ging niet meer om geld, maar om het principe. Zij wilde poolen, zij vrat bijna 30 stuks aan bittergarnituur op, weigerde de laatste ronde te doen en weigerde vervolgens te betalen voor het poolen. Ja, dan heb je op basis van principe een verkeerde.

Vriend en ik hebben het geld op één grote hoop en we kunnen ons niet indenken dat we niet zouden betalen voor een uitje, maar zijn door profiteurs ook zover dat we niet langer betalen voor mensen die wel een leuke avond willen, maar op het eind niet willen betalen.
quote:Mieshka schreef op 01 mei 2016 @ 01:09:

[...]

Ik ga alleen uit beleefdheid, als ik al ga. Van mij hoeven al die verjaardagen niet. Ik vier die van mezelf ook al jaren niet meer. Maar dat is weer een heel ander onderwerp waar al een topic over is. Ik hou die van mezelf ook nooit en ga ook nooit naar die van een ander
Ik vind raar van oma, waarom deelde ze het bedrag dat ze in totaal uit wilde geven niet ipv gezin gewoon per persoon. Dat is eerlijk.

Iedereen hetzelfde bedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven