Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VII

21-09-2017 11:28 3025 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een heleboel gierige acties gedeeld te hebben (met hier en daar een discussie tussendoor), is het alweer tijd voor het zevende deel. :) Hier gaan we weer verder met rinkelende dubbeltjes en theezakjes die hun beste tijd hebben gehad.

Afbeelding

Linkjes naar de vorige delen:

Deel VI

Deel V

Deel IV

Deel III

Deel II

Deel I
the-dowager schreef:
19-04-2018 14:29
Hier wel een soort van:
Ik eet geen vis en daar zijn mijn vrienden (al jaren) van op de hoogte. Gisteren uitgenodigd voor een bbq: zelf drank meenemen, het eten zou verrekend worden. Ter plekke blijkt er voornamelijk vis ingekocht te zijn. En dan ook niet diepvriestilapia, maar verse zalm, tonijn en gamba's van de visboer. Gastvrouw was niet vergeten dat ik geen vis at, maar gaf aan er geen rekening mee gehouden te hebben, aangezien ik zelf toch vaak vegetarisch at, dus me nu wel kon voeden met de bijgerechten. Die waren beperkt tot stokbrood met wat smeersels en een groene salade, niet bepaald een volwaardige maaltijd dus.

Jammer, maar geen probleem, het was verder namelijk wel hartstikke gezellig. Totdat ik vandaag een betaalverzoek kreeg waar vrij duidelijk uit blijkt dat ik gewoon geacht wordt mee te betalen aan dure vis die ik niet gegeten heb. Het is geen extreem hoog bedrag en er nu een punt van maken, gaat me een beetje te ver (dan moet de gastvrouw dat bedrag nog apart gaan terugvragen bij de rest van de gasten), maar ik vind het aan de andere kant ook wel weer brutaal om een dergelijk bedrag te vragen van iemand waarvan je weet dat zij daar echt niet van gegeten heeft... :|
Ik vind het eerlijk gezegd niet netjes.
Het siert je dat je geen stampei maakt, echter je zou er wel recht toe hebben naar mijn mening.
the-dowager, dat is inderdaad bijzonder. En dan bedoel ik eigenlijk dat er dan zo weinig echte bijgerechten zijn...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb een gouwe ouwe.. :-|

We gaan met 3 koppels naar 1 huisje. Koppel 1 heeft 4 kinderen tussen 4-10 jaar oud. Koppel 2 heeft 2 kinderen tussen de 7-10 jaar oud. Wij hebben 1 dreumes van 1,5 jaar oud.

Wij sliepen met zijn drieën op 1 kamertje met het reisledikant tegen ons bed aan. De overige koppels hadden 2-3 kamers. Wij aten gewoon, de rest van de kinderen trokken als sprinkhanen over de ontbijttafel.. :-P

En toen kwam de rekening: alle kosten gedeeld door 3 :-| Ik heb toch even teruggemaild dat dat Tikkie niet helemaal correct was naar mijn idee :-?
the-dowager schreef:
19-04-2018 14:29
Hier wel een soort van:
Ik eet geen vis en daar zijn mijn vrienden (al jaren) van op de hoogte. Gisteren uitgenodigd voor een bbq: zelf drank meenemen, het eten zou verrekend worden. Ter plekke blijkt er voornamelijk vis ingekocht te zijn. En dan ook niet diepvriestilapia, maar verse zalm, tonijn en gamba's van de visboer. Gastvrouw was niet vergeten dat ik geen vis at, maar gaf aan er geen rekening mee gehouden te hebben, aangezien ik zelf toch vaak vegetarisch at, dus me nu wel kon voeden met de bijgerechten. Die waren beperkt tot stokbrood met wat smeersels en een groene salade, niet bepaald een volwaardige maaltijd dus.

Jammer, maar geen probleem, het was verder namelijk wel hartstikke gezellig. Totdat ik vandaag een betaalverzoek kreeg waar vrij duidelijk uit blijkt dat ik gewoon geacht wordt mee te betalen aan dure vis die ik niet gegeten heb. Het is geen extreem hoog bedrag en er nu een punt van maken, gaat me een beetje te ver (dan moet de gastvrouw dat bedrag nog apart gaan terugvragen bij de rest van de gasten), maar ik vind het aan de andere kant ook wel weer brutaal om een dergelijk bedrag te vragen van iemand waarvan je weet dat zij daar echt niet van gegeten heeft... :|

Ja doei. Als ze bewust geen rekening heeft gehouden met jou en je dus alleen stokbrood en salade heeft voorgezet, zou ik ook bewust minder betalen. Kom nou. Daar had ze dan ook even rekening mee moeten houden.
BahcoBarbie schreef:
19-04-2018 15:01
Ik heb een gouwe ouwe.. :-|

We gaan met 3 koppels naar 1 huisje. Koppel 1 heeft 4 kinderen tussen 4-10 jaar oud. Koppel 2 heeft 2 kinderen tussen de 7-10 jaar oud. Wij hebben 1 dreumes van 1,5 jaar oud.

Wij sliepen met zijn drieën op 1 kamertje met het reisledikant tegen ons bed aan. De overige koppels hadden 2-3 kamers. Wij aten gewoon, de rest van de kinderen trokken als sprinkhanen over de ontbijttafel.. :-P

En toen kwam de rekening: alle kosten gedeeld door 3 :-| Ik heb toch even teruggemaild dat dat Tikkie niet helemaal correct was naar mijn idee :-?

Hulde! Wat was de reactie?
BahcoBarbie , dit soort verhalen lezen altijd als zo'n verhaaltjessom. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
19-04-2018 14:53
the-dowager, dat is inderdaad bijzonder. En dan bedoel ik eigenlijk dat er dan zo weinig echte bijgerechten zijn...
Echt? Dat is bij ons heel normaal (in ieder geval wel bij doordeweekse diners): een simpele, maar kwalitatief goede maaltijd. Alleen was het voor mij deze keer wel echt een beetje te simpel. :nooo:

En fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit gek vond. Ik heb veel vrienden die vinden dat je moet eten wat de pot schaft, dus het is mij niet altijd meer duidelijk of ik nou degene ben die zich asociaal gedraagt in dit soort situaties.
the-dowager schreef:
19-04-2018 17:18
Echt? Dat is bij ons heel normaal (in ieder geval wel bij doordeweekse diners): een simpele, maar kwalitatief goede maaltijd. Alleen was het voor mij deze keer wel echt een beetje te simpel. :nooo:

En fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit gek vond. Ik heb veel vrienden die vinden dat je moet eten wat de pot schaft, dus het is mij niet altijd meer duidelijk of ik nou degene ben die zich asociaal gedraagt in dit soort situaties.
Dat kunnen je vrienden lekker makkelijk zeggen als de pot schaft wat ze lekker vinden. Ik vind het echt raar dat ze niet rekening hebben gehouden met jou. Ik zou zeker niet het hele bedrag betalen en aangeven dat je de volgende keer ook graag mee wil eten. Ind een beetje salade en stokbrood erg karig als avondmaaltijd.
Was het onkunde vwb vegetarisch eten?
Troeteltje schreef:
19-04-2018 17:55
Was het onkunde vwb vegetarisch eten?
Ze eet geen vis. Staat nergens dat ze ook geen vlees eet.
Lucifermiauww schreef:
19-04-2018 17:56
Ze eet geen vis. Staat nergens dat ze ook geen vlees eet.
Nee, maar het kan nog best, hoor. Zoals ik al zei: ik eet veel vegetarisch/veganistisch, dus misschien dacht zij gewoon: maaltijdsalade met brood: prima! Maar vergat ze dan even dat een simpele, groene salade natuurlijk geen maaltijdsalade is. Daar hoor je me ook echt niet over. Het is dat ze verwacht dat ik betaal aan iets waarvan ik overduidelijk niet gegeten heb dat mij een beetje dwars zit
the-dowager schreef:
19-04-2018 18:08
Nee, maar het kan nog best, hoor. Zoals ik al zei: ik eet veel vegetarisch/veganistisch, dus misschien dacht zij gewoon: maaltijdsalade met brood: prima! Maar vergat ze dan even dat een simpele, groene salade natuurlijk geen maaltijdsalade is. Daar hoor je me ook echt niet over. Het is dat ze verwacht dat ik betaal aan iets waarvan ik overduidelijk niet gegeten heb dat mij een beetje dwars zit

En waarvan het ook niet de bedoeling was dat je het at. Dus kan het ook nooit de bedoeling zijn dat je eraan meebetaalt.
Zijn het goede vrienden? Je kan natuurlijk er een appje aan wagen dat je het al erg jammer vond dat er geen rekening met je gehouden was met het eten, maar dat je een volgende keer eigenlijk wel verwacht dat er dan rekening wordt gehouden met de afrekening. En je maakt gewoon het gevraagde bedrag over.
the-dowager schreef:
Gewoon aangeven dat je dat dus niet gaat doen.
the-dowager schreef:
Ik zou dat wel even aangeven. Betalen prima, maar dan verwacht ik ook dat er rekening gehouden wordt met mijn wensen en dat ik niet de hele avond op een stokbroodje hoef te knagen.
the-dowager schreef:
In geen 100 jaar dat ik dan heel "mijn deel" zou gaan betalen.

Aangezien je wel sla en brood hebt gegeten zou ik wel een stuk betalen, maar niet alles.

Hoe zij het dan financieel oplost (zelf betalen of de rest extra rekenen) is jouw probleem niet.
Zeker niet als ze dus écht wel weet dat jij al jaren geen vis eet en toch doelbewust daar totaal geen rekening mee houdt.
Het siert je aan de ene kant dat je geen stampei wilt maken, aan de andere kant vind ik dat je over je heen laat lopen op deze manier.
Ze hadden ook aan kunnen geven dat het een visbarbecue zou worden, had je zelf eventueel wat mee kunnen nemen. En ook al is het geen heel hoog bedrag, vis is best prijzig. Zal vast geen 5 euro zijn, wat voldoende zou moeten zijn voor een salade en stokbrood....
App gewoon: "Ik denk dat je je vergist in het bedrag, ik heb niet mee gegeten van de vis tenslotte. Ik maak x over. Groetjes!"
Naar je nichtje (ook vriendin) op visite gaan, 130 km verderop, andere kant van het land.
Eenmaal daar besluiten om lekker naar buiten te gaan, het was mooi weer.
Ik stel voor om op een terras een koffie te drinken, zegt ze:
"Nou...ik heb eigenlijk niet veel geld. "

Dan betaal ik de koffie wel, zei ik.

Even later lopen we weer verder en gaat ze sigaretten kopen ergens.

Ik vind dat gierig! Ik rij 260 km voor haar en dan kan er niet eens een kop koffie af, maar wel sigaretten kopen voor haarzelf daarna :nope:

Nu heeft zij daar wel een handje van, altijd is er wat, heeft ze geen geld etc...als het nu deze ene keer was, oke, maar ze heeft altijd geen geld, zegt ze. Terwijl ze wel gewoon geld heeft, maar er niet goed mee om kan gaan, of gierig is, 1 van de 2.

Ik ga niet meer met haar afspreken.
MarindaH schreef:
19-04-2018 22:03
App gewoon: "Ik denk dat je je vergist in het bedrag, ik heb niet mee gegeten van de vis tenslotte. Ik maak x over. Groetjes!"
Dat is een hele mooie inderdaad. :-D
MarindaH schreef:
19-04-2018 15:46
Hulde! Wat was de reactie?

Nou dat was ook een mooie. De berekening kwam van het koppel met 4 sprinkhanen. Het koppel met 2 sprinkhanen had al geappt naar de berekenaars van ‘eeeuh wij denken dat Bahco en aanhang minder moeten betalen’

Dat gingen de ouders van de 4 sprinkhanen ‘eerst wel eens doorrekenen’ :-| Om vervolgens te mailen ‘dat ze het jammer vonden, want zo waren hun weekendjes wel een stuk duurder, maar het wel begrepen’ :-?

:lol: ik moest er echt even hard op om lachen.
BahcoBarbie schreef:
19-04-2018 22:20
Nou dat was ook een mooie. De berekening kwam van het koppel met 4 sprinkhanen. Het koppel met 2 sprinkhanen had al geappt naar de berekenaars van ‘eeeuh wij denken dat Bahco en aanhang minder moeten betalen’

Dat gingen de ouders van de 4 sprinkhanen ‘eerst wel eens doorrekenen’ :-| Om vervolgens te mailen ‘dat ze het jammer vonden, want zo waren hun weekendjes wel een stuk duurder, maar het wel begrepen’ :-?

:lol: ik moest er echt even hard op om lachen.
Met 4 kinderen lijkt het leven me sowieso duurder dan met 1 of 2 of geen. Dat wéééét je toch?
minnimouse schreef:
19-04-2018 22:26
Met 4 kinderen lijkt het leven me sowieso duurder dan met 1 of 2 of geen. Dat wéééét je toch?
ach, proberen onder jouw deel van de kosten uit te komen kan altijd toch? :-D
Maar die weekendjes weg met vriendengroepen...Ik ga eigenlijk nooit meer mee. Ik ben al een paar jaar vrijgezel en dan ga je met 3 stellen mee en dan zijn er altijd wel een paar die dan vinden dat er dan maar een 6-persoonshuisje gehuurd hoeft te worden en ik dan wel op de bank kan.
AliM schreef:
20-04-2018 09:36
Maar die weekendjes weg met vriendengroepen...Ik ga eigenlijk nooit meer mee. Ik ben al een paar jaar vrijgezel en dan ga je met 3 stellen mee en dan zijn er altijd wel een paar die dan vinden dat er dan maar een 6-persoonshuisje gehuurd hoeft te worden en ik dan wel op de bank kan.

:woa:
Ga je dan ook gratis mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven