Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VII

21-09-2017 11:28 3025 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een heleboel gierige acties gedeeld te hebben (met hier en daar een discussie tussendoor), is het alweer tijd voor het zevende deel. :) Hier gaan we weer verder met rinkelende dubbeltjes en theezakjes die hun beste tijd hebben gehad.

Afbeelding

Linkjes naar de vorige delen:

Deel VI

Deel V

Deel IV

Deel III

Deel II

Deel I
lloke schreef:
30-04-2018 11:19
Voor de communie blijf ik bij mijn bedrag.

Het is gewoon dat ik het niet echt een trouwfeest vind, met alleen maar hapjes erbij als extra.
Maar dat is toch niet aan jou? Als zij sowieso hun bruiloft in de tuin hadden gevoerd met een barbecue, wat had je dan gedaan?
Overigens vind ik het wel raar dat je dit via Facebook moet lezen.
minnimouse schreef:
30-04-2018 11:25
Maar dat is toch niet aan jou? Als zij sowieso hun bruiloft in de tuin hadden gevoerd met een barbecue, wat had je dan gedaan?
Overigens vind ik het wel raar dat je dit via Facebook moet lezen.
Ik heb daarna een kaartje in de bus gekregen hoor.

Indien het achteraf een bbq was dan had ik minder moeite gehad om zoveel te geven.
Nu rijden ze mee op het feest van de kindjes, want dit was sowieso al gepland.
Die bbq is als communiefeest, die hapjes als trouwfeest.
Dan geef je 50 euro. Ook een mooi bedrag.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
lloke schreef:
30-04-2018 11:33

Indien het achteraf een bbq was dan had ik minder moeite gehad om zoveel te geven.
Maar je geeft toch geen geld voor het feest? Maar om het nieuwe echtpaar iets te schenken waar ze iets leuks van kunnen kopen? Je zegt zelf eerder dat je geen scheiding maakt tussen groot en klein feest, maar dit doe je nu wel. Het gaat er toch niet om wat je er voor terug krijgt?
MonicaG schreef:
29-04-2018 13:57
Lijkt me dat de huurder in dit verhaal gierig is: een dienst gratis willen 'omdat anders toch niemand het gebruikt.'
Zakelijke overeenkomst. Dus is huurder onterecht boos lijkt mij. Die zal vast zelf ook niet standaard gratis diensten aanbieden. Een keer is dat mooi, echter structureel zal dat vast niet gebeuren.
lloke schreef:
30-04-2018 11:12
Ik lees al een hele tijd mee, maar wil nu zelf iets posten.
Ik wil graag even weten of ikzelf nu gierig ben of niet.
Hierbij kort even de situatie.

Mijn nicht heeft 2 kindjes uit een vorige relatie en die vieren dit jaar hun eerste en plechtige communie. Dit met een bbq in eigen achtertuin voor de hele familie. Dit is prima, hoe fancy of gewoontjes het feest is ik geef altijd een kdobon van € 15/kind van een leuke speelgoed/gamewinkel, kunnen ze mee doen wat ze willen.

Mijn nicht heeft iemand nieuws leren kennen (man nog nooit ontmoet), waarmee ze oorspronkelijk volgend jaar zou trouwen + feest geven. Opeens zien we op FB bij events (waar al save the date van de communies bijstond) dat ze daags voor het kinderfeest gaan trouwen en dat het feest dus nu samen gevierd wordt op dezelfde dag met die van de kinderen. Ook tot hier toe geen probleem voor mij, slim gezien wel.
Nu hoor ik dat ze een traiteur laat komen met hapjes, zijnde als traktatie voor de trouw en daarna blijft het gewoon bbq voor de kinderen.
Normaal geef ik bij elk trouwfeest € 75 als cadeau, maar nu vind ik dit wel veel voor een paar hapjes en ben ik geneigd om misschien maar max € 35 te geven en zelfs dat vind ik veel.
Ik lig meer in de knoop met het idee of ze beledigd zouden zijn hiermee?
En ook met het feit dat ik altijd gezegd heb aan iedereen eigenlijk evenveel te geven, hoe groot of klein het feest ook is.

Ben ik nu gierig of niet? :-$
Je spreekt jezelf dus tegen. Hoe fancy of gewoontjes ern feest is je geeft altijd hetzelfde bedrag voor een kinderverjaardag. Waarom dan nu niet bij dit trouwfeest? Maakt het wat uit dat er een traiteur komt en nadien een BBQ?
Wat als iemand kiest voor een sobere bruiloft met taart, tapas en een drankje? Te gewoontjes voor jou om toch die 75 euro te geven?

Kijk, jij bepaald. Echter ik vind de gedachtengang niet juist.
lloke schreef:

Nou en??
Ik kan me inbeelden dat dit feest een beetje anders aanvoelt: man nog nooit ontmoet, voor het bruidspaar is het blijkbaar ook geen "big deal"....

Maar als je het goed kan vinden met je nicht, dan zou ik gewoon die 75 euro doen. Je doet het voor haar, toch?
Waarschijnlijk zijn ze heel blij en verrast.
Ik vind het wel een beetje gemakzuchtig om die twee feesten te combineren.
't Is niet alsof kind 1 en kind 2 jarig zijn met een week verschil en het familiefeestje dan samen doen.
Bruiloft ouders en communie van de kinderen hebben imo weinig met elkaar te maken.

Maar een cadeau is voor mij een vorm van felicitatie, geen toegangsticket voor het feest.
Mijn gelukwensen hangen dan ook af van de gebeurtenis: een gewone verjaardag is in dat opzicht 'minder waard' dan een bruiloft, een jubileum of een communie.

Ik zou dus gewoon geven wat ik altijd geef.
MonicaG schreef:
30-04-2018 12:03
't Is niet alsof kind 1 en kind 2 jarig zijn met een week verschil en het familiefeestje dan samen doen.
Bruiloft ouders en communie van de kinderen hebben imo weinig met elkaar te maken.

Maar een cadeau is voor mij een vorm van felicitatie, geen toegangsticket voor het feest.
Mijn gelukwensen hangen dan ook af van de gebeurtenis: een gewone verjaardag is in dat opzicht 'minder waard' dan een bruiloft, een jubileum of een communie.

Maar wie is de bezoeker of gast om zijn mening te plakken op het bedrag als dat altijd gelijk gehanteerd is voor eenieder. Iedereen doet nu eenmaal zijn eigen feestje vormgeven. Voor de een is dat een landhuis in Zid Afrika waar iedereen geboden wordt, voor de ander is dat in de tuin met BBQ gekoppeld aan de communie van kinderen.
Leuk toch. Drie feestjes in 1. Een keer reis, 1 keer hele dag kwijt qua tijd, 1 keer opdossen. Ik zie het praktische er wel in. Voor de gast echter ook voor de feestvierders.
AliM schreef:
20-04-2018 09:36
Maar die weekendjes weg met vriendengroepen...Ik ga eigenlijk nooit meer mee. Ik ben al een paar jaar vrijgezel en dan ga je met 3 stellen mee en dan zijn er altijd wel een paar die dan vinden dat er dan maar een 6-persoonshuisje gehuurd hoeft te worden en ik dan wel op de bank kan.
Haha.. zo heb ik eens op vakantie in een kinderstapelbed (op de kamer met alle kinderen) gelegen. Want als je geen partner hebt, is een eigen slaapkamer helemaal niet nodig. Een vriendin had het geboekt, kwam er pas achter in het huisje zelf. Was wel een les, tegenwoordig vraag ik eerst een linkje voor ik een vakantie toezeg :-)

De vriendschap heeft deze vakantie niet overleefd, overigens niet alleen hierdoor.

Jaren later kwam ik er per toeval achter hoe duur het huisje echt gekost had. De 'vriendin' zat bij een bbq het huisje aan te prijzen. Ze had alleen even niet door dat ik er ook bij zat. Nou, de helft die ik betaald had, was een stuk groter dan de helft die het haar gekost heeft. Ze kreeg een knalrode kop toen ze merkte dat ik ook gehoord had wat de werkelijke prijs voor het huisje was.

Ik heb het laten gaan, het bevestigde voor mij wat ik eigenlijk al wist :bye:
MonicaG schreef:
29-04-2018 13:57
Lijkt me dat de huurder in dit verhaal gierig is: een dienst gratis willen 'omdat anders toch niemand het gebruikt.'
Nee, dat is precies het hele verdienmodel, je betaalt per uur en heb betaalt om een ruimte tot je beschikking te hebben.

Edit: verkeerd gelezen. My bad. Ik vind de huurder dus gierig, niet de verhuurder.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 30-04-2018 12:37
12.73% gewijzigd
LizBakker schreef:
30-04-2018 12:32
Nee, dat is precies het hele verdienmodel, je betaalt per uur en heb betaalt om een ruimte tot je beschikking te hebben.

Dat zeg ik toch?

Ik schrijf huurder, niet verhuurder.
MonicaG schreef:
30-04-2018 12:35
Dat zeg ik toch?

Ik schrijf huurder, niet verhuurder.
Excuses. Ik las het verkeerd! Je hebt gelijk, we zijn het eens!
lloke schreef:

Je kunt de kinderen 15 piek geven en het ouderpaar feliciteren met een fles champagne.
MonicaG schreef:
30-04-2018 12:03

Met het bovenste deel ben ik het eens.

Ik vind het gierig om twee verschillende feesten (bruiloft en communie) samen te voegen tot één feest. Ondanks dat het bedrag niet je toegangsticket is voor het feest en je ook niet betaalt voor de hapjes en drankjes, weet ik niet of ik het volledige bedrag geef van wat ik normaal gesproken zou geven. Ligt ook aan de band die ik heb met degenen die het feest geven.

Ik vind het ook opvallend dat ze het evenement (hun bruiloft) eerst op Facebook hebben gezet en daarna pas de uitnodigingen hebben verstuurd. Niet dat dat meespeelt in mijn cadeau, al had ik het netter gevonden als ze het andersom hadden gedaan.
In this mad house we must all survive
Misschien vieren ze de feesten samen vanuit financieel oogpunt , maar wat de reden ook is ik zou geven wat ik normaal zou geven.
ik vind het sneu voor de kinderen. Heb je een feestje, moet je het delen. Vooral als kind is het toch leuk om het middelpunt te zijn. Zo ook dat broertjes of zusjes op je verjaardag ook een cadeautje krijgen omdat ze ook een beetje jarig zijn. Dan zijn die broertjes en zusjes maar even jaloers, volgende keer zijn zij aan de beurt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
30-04-2018 13:04
Zo ook dat broertjes of zusjes op je verjaardag ook een cadeautje krijgen omdat ze ook een beetje jarig zijn. Dan zijn die broertjes en zusjes maar even jaloers, volgende keer zijn zij aan de beurt

Oh ja, ik weiger daaraan mee te werken.
Het gaat ook altijd in 1 richting: als oudste jarig is krijgt jongste ook cadeautjes maar als jongste jarig is moet oudste maar begrijpen dat er alleen cadeautjes zijn voor jongste :|
Vind er niets gierigs of zieligs aan.
Vinden jullie het ook gierig om kinderverjaardagen op 1 dag samen te vieren? Onze kinderen zijn de 6e en de 10e van de maand jarig en we zijn van plan om in ieder geval de eerste jaren (jongste wordt dit jaar 1) de verjaardagen samen te vieren, zolang jongste nog niet echt beseft wat er aan de hand is. Het voelt voor ons praktischer (en uiteraard goedkoper) om niet twee weekenden achter elkaar dezelfde mensen uit te nodigen en ik zou zelf ook niet staan te springen om twee weken achter elkaar bij dezelfde mensen een verjaardag te moeten vieren. Dus we doen het ook in het belang van de visite :)

Als de kinderen ouder worden wachten we even af wat zij willen. Misschien vinden ze het wel gezellig om de verjaardag samen te vieren :couple:
Nee hoor niks gierigs aan lekker samen vieren.
Mataranka schreef:
30-04-2018 14:02
Vinden jullie het ook gierig om kinderverjaardagen op 1 dag samen te vieren? Onze kinderen zijn de 6e en de 10e van de maand jarig en we zijn van plan om in ieder geval de eerste jaren (jongste wordt dit jaar 1) de verjaardagen samen te vieren, zolang jongste nog niet echt beseft wat er aan de hand is. Het voelt voor ons praktischer (en uiteraard goedkoper) om niet twee weekenden achter elkaar dezelfde mensen uit te nodigen en ik zou zelf ook niet staan te springen om twee weken achter elkaar bij dezelfde mensen een verjaardag te moeten vieren. Dus we doen het ook in het belang van de visite :)

Als de kinderen ouder worden wachten we even af wat zij willen. Misschien vinden ze het wel gezellig om de verjaardag samen te vieren :couple:
Ik vind dat niet gierig. Gewoon handig!
Als bezoek zou ik het ook fijner vinden, anders moet je 2 keer gaan en dan zit je weer met hetzelfde groepje je af te vragen waar je het nou weer eens over gaat hebben ;-)
Mataranka schreef:
30-04-2018 14:02

Nee. Je bespaart je visite en jezelf een dag extra kinderverjaardag.
Heeft verder ook weinig met geld te maken voor de meeste mensen.
@mataranka ik zou het zeker samen vieren ja! Te zot om 2 weekends hetzelfde feestje te vieren inderdaad haha !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven