Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VIII

04-05-2018 08:30 2999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 7 delen waren een groot succes. In deel 8 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 04-05-2018 11:47
8.87% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Troeteltje schreef:
22-05-2018 17:31
6.

Wij bestellen ook als kind speelt een drankje. En dan niet altijd voor kind. Dus slaan wel eens over. Wij kiezen ook veelal iets uit waar kind vertier heeft.

Laatst bestelde kind wafel met slagroom, chocomelk met slagroom en verwachtte mijn slagroom van de koffie eveneens toegeschoven te krijgen. Gevolg: chocomelk driekwart op want vullend vanwege slagroom, wafel half op want groot en vullend vanwege slagroom.
Weledele 15 minuten laten werd de wens geuit een ijsje te kopen.
Maar dit is toch ook gewoon veel te veel voor een zesjarige? Waarom zeg je niet gewoon nee? Eten / drinken wat structureel niet opgaat daar zou ik ook van balen.
HasseSimonsdochter schreef:
22-05-2018 18:17
Maar dit is toch ook gewoon veel te veel voor een zesjarige? Waarom zeg je niet gewoon nee? Eten / drinken wat structureel niet opgaat daar zou ik ook van balen.

Ja hier zou een 6-jarige echt geen wafel+slagroom met chocolademelk+slagroom krijgen.
Niet vanwege het geld, maar omdat ik zo al voorzie dat dat nooit op komt.

Ik liet een kind van die leeftijd ook nooit uit de hele kaart kiezen, dat is veel te onoverzichtelijk.
Dan was het van 'wil je een wafel met suiker of een ijsje en wil je chocolademelk of frisdrank drinken?'.

En ijs nadat kind het vorige half heeft laten staan zou ik ook niet doen. Al was het maar omdat ik geen zin heb in een kind dat halverwege de rit naar huis mijn auto onder kotst.

Heeft imo dus allemaal niks met gierigheid te maken.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar waarom kind verwacht naast 2 keer eigen slagroom dat moeder de hare ook nog afgeeft. En accepteert kind dan gemakkelijk nee?
tvp.......

Niet speciaal gierig, maar wel grappig.
Neefje was toen iets van 6? Op verjaardag van één van mijn ouders. Zijn oudere broer was er niet bij, want hij kon niet.
Dus ze bleven eten, dus genoeg te eten voor het aantal personen gehaald.
Zegt hij; ja maar als "mijn broer" erbij was geweest had er meer eten nodig geweest.
Wij; ja dan hadden we ook veel meer gekocht! Waar een kind van 6 zich druk om kan maken

:rolling:
nina1966 schreef:
22-05-2018 13:41
Huh? Dat vind ik onacceptabel eigenlijk. Doe jij dat echt?

Eh ja. Gebak én ijsje én het koekje van moeder wat bij de koffie ligt én haar slagroom ook nog vind jij wel oké?!
Dikke doei. Lekker gezond ook.
Ik vind het onacceptabel dat een kind zich maar kan volstouwen onder het mom van niet gierig willen zijn.

Kiezen. Drinken en taart óf drinken en daarna een ijsje. En bij dorst prima om nog meer te drinken maar die zoete vette zooi mag best een rem op zitten.
En van mijn eten afblijven.
lotjeb95 schreef:
22-05-2018 18:49
tvp.......

Niet speciaal gierig, maar wel grappig.
Neefje was toen iets van 6? Op verjaardag van één van mijn ouders. Zijn oudere broer was er niet bij, want hij kon niet.
Dus ze bleven eten, dus genoeg te eten voor het aantal personen gehaald.
Zegt hij; ja maar als "mijn broer" erbij was geweest had er meer eten nodig geweest.
Wij; ja dan hadden we ook veel meer gekocht! Waar een kind van 6 zich druk om kan maken

:rolling:
Eerlijk?

Ik hou niet eens rekening met mee-etende kinderen.
Behalve bij hapjes of frituur-snacks eten die toch als een mus.

Ik moet de eerste 9-jarige die meer dan 3 happen eet van zijn hoofdgerecht bij een feestje (na hapjes / voorgerecht) nog tegenkomen.

Ik zet dus wel een bord op tafel en een stoel bij.
Maar reken ze bij 't boodschappen doen eigenlijk niet mee als persoon.
Of als ik 3 6-jarigen heb tellen ze mee als een halve volwassene.

Misschien gierig of zuinig, maar geen zin om met bergen overschot te zitten.

(En als ik elders heb gezien dat jouw 6-jarige echt volwassen porties eet, zal ie bij mij écht niet verhongeren en tel ik hem wel mee.)
Tornacense schreef:
22-05-2018 19:30
Eerlijk?

Ik moet de eerste 9-jarige die meer dan 3 happen eet van zijn hoofdgerecht bij een feestje (na hapjes / voorgerecht) nog tegenkomen.

(En als ik elders heb gezien dat jouw 6-jarige echt volwassen porties eet, zal ie bij mij écht niet verhongeren en tel ik hem wel mee.)
Het ging om zijn broer die er niet was, die is iets van 10 jaar ouder. Nog in de groei en veel sporten. Dusja die eet wel veel!
En die van 6 heeft voor zover ik weet toen alles opgegeten, en anders lust één van de volwassenen nog wel iets extra.
Die van 6 kan in zijn eentje een hele pizza op. Ik was enorm verbaasd! Maar het is alweer even geleden, inmiddels zijn ze allebei een paar jaar ouder :) Die opmerking is mij in ieder geval wel bijgebleven.
lotjeb95 schreef:
22-05-2018 19:39
Het ging om zijn broer die er niet was, die is iets van 10 jaar ouder. Nog in de groei en veel sporten. Dusja die eet wel veel!
En die van 6 heeft voor zover ik weet toen alles opgegeten, en anders lust één van de volwassenen nog wel iets extra.
Die van 6 kan in zijn eentje een hele pizza op. Ik was enorm verbaasd! Maar het is alweer even geleden, inmiddels zijn ze allebei een paar jaar ouder :) Die opmerking is mij in ieder geval wel bijgebleven.
Hier ben ik dus echt al blij als 12-jarig neefje bij 't voorgerecht 3 scampi en een halve kerstomaat opeet.
(Hij is "gek op scampi".)
De sla, de eieren, ... blijven dan rustig liggen en brood vindt ie ook niet nodig.

En als ie daarna nog 2 happen hoofdgerecht eet en 2 happen ijs heeft ie "goed gegeten".
(Ook dixit zijn ouders.)

En jep, die sport ook.

Op restaurant houdt ie het bij een half voorgerecht.

De 6-jarige eet hier evenveel als de 12-jarige :-).

Ik voorzie voor die 2 behalve scampi dus weinig eten.
Ze krijgen een bord, ze mogen mee-eten, maar voor die 4 happen ga ik geen aparte portie voorzien.

Waarschijnlijk tot ze op hun 15de misschien mijn bord leegeten :-D.
MonicaG schreef:
22-05-2018 18:25
Ja hier zou een 6-jarige echt geen wafel+slagroom met chocolademelk+slagroom krijgen.

Ik liet een kind van die leeftijd ook nooit uit de hele kaart kiezen, dat is veel te onoverzichtelijk.
Dan was het van 'wil je een wafel met suiker of een ijsje en wil je chocolademelk of frisdrank drinken?'.

En ijs nadat kind het vorige half heeft laten staan zou ik ook niet doen. Al was het maar omdat ik geen zin heb in een kind dat halverwege de rit naar huis mijn auto onder kotst.

Heeft imo dus allemaal niks met gierigheid te maken.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar waarom kind verwacht naast 2 keer eigen slagroom dat moeder de hare ook nog afgeeft. En accepteert kind dan gemakkelijk nee?
Ik ben het met jullie eens. Dat dit te veel is. En te veel keuze. Vandaar mijn vraag. Partner en ik krijgen geen overeenstemming hierover. Ik ben van mening dat begrenzing geen straf is of foute insteek mbt opvoeding. Partner is van mening dat kind door begrenzing te kort komt. Hij kan moeilijk zeggen dat iets niet mag tegen kind. En dat verschil in visie blijft een euvel!
Het-groepje schreef:
22-05-2018 16:56
Hier ook hoor.
Ik kom zelf uit een arm gezin en kan het toch niet laten om duidelijk te maken dat een glas ijsthee op een terras 3 euro kost en we daarvan thuis 2 pakken kunnen kopen.
Oudste zegt dat nu ook tegen broertje: het is heel leuk dat wij dit krijgen dus niet zeuren! Kost wel 10 euro per mens!
Vind ik niks mis mee om dat bij te brengen. Laatst wilde oudste tracteren op ijs en kregen we uit een pak uit de supermarkt, terwijl het eerste plan de ijscowagen was, dan ben ik dus ergens wel trots.
Dus max 2 drankjes en zeker niet onbeperkt versnaperingen (komt erop neer dat veel interessant wordt gevonden maar niet opgegeten namelijk en ik ben al dik genoeg haha).
Ik bestel weleens iets wat ik zelf niet zo fantastisch vind als kind niet kan kiezen maar dat doe ik ook met vrienden ::-):
Bij deze aanpak kan ik me helemaal aansluiten.
Tijd geleden zaten man en ik met kinderen van vrienden op een terras. Bij de tweede ronde zei de oudste (8) tegen de jongste (4): 'Wij hebben nog drinken en het kost hier veel centjes'. Dat ijsje (waar ze niet om vroegen) hadden ze wat mij betreft meer dan verdient toen we een uurtje later een ijscokarretje zagen. :heart:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Troeteltje schreef:
22-05-2018 20:01
Ik ben het met jullie eens. Dat dit te veel is. En te veel keuze. Vandaar mijn vraag. Partner en ik krijgen geen overeenstemming hierover. Ik ben van mening dat begrenzing geen straf is of foute insteek mbt opvoeding. Partner is van mening dat kind door begrenzing te kort komt. Hij kan moeilijk zeggen dat iets niet mag tegen kind. En dat verschil in visie blijft een euvel!
Misschien ook es vragen wat ie straks gaat doen als kind en diabetes heeft én overgewicht?
Omdat hij geen "nee" kan verkopen?

Gaat ie zich dan ook niet schuldig voelen?

Of ofdat ie zelf ook én wafels én chocomelk én ijsjes tegelijk eet?
Of de helft laat staan en dan maar iets anders pakt?
Tornacense schreef:
22-05-2018 19:30
Eerlijk?

De bijna 5-jarige krullebol van mijn vrienden eet een volledige warme maaltijd. Zelfs een portie die groter is dan de mijne. Echt wel dat ik bij het boodschappen doen hem als + 1 tel. Hij eet gewoon een heel kalfsworstje, biefstuk, kabeljauwmoot en mijn portie groenten en rijst/aardappel/pasta. En heeft dan nog plaats voor een toetje wat bij voorkeur een bakje appelmoes is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Mijn zoon van 13 eet ook als een bootwerker, die tel ik dus echt wel mee als volwassen portie. Mijn nichtjes van 4 daarentegen willen alles hebben wat ze zien, likken er aan of drinken 2 slokjes en dan willen ze toch liever wat anders wat ze dan ook nog mogen van mijn zusje en daar irriteer ik me rot aan, vooral als ik betaal (9 van de 10 keer dus, omdat mijn zusje in de bijstand zit)
Zullen we weer gierig doen? :-D
ik had een keer een date met een jongen, we gingen eerste ergens een drankje doen. Dat betaalde hij. Daarna gingen we wat eten, dat nam ik voor mijn rekening. Al niet in proportie natuurlijk maar ok.
Ik kreeg een paar dagen later een berichtje of ik die 2,50 van de thee nog over kon maken naar hem.
😂🙈
Scratte schreef:
22-05-2018 20:21
Zullen we weer gierig doen? :-D
O.k. dan.
Ergens in de vorige eeuw woonde ik in Amsterdam.
Ik ging met een vriend naar zijn familie in het zuiden van Limburg.
Ik had een fles water en appeltjes bij me.
Hij vond mij een kniepert, want:
eten en drinken koop je in de trein, dat sleep je niet mee.

Ergens in de buurt van Sittard kwam de koffieverkoper langs.
Vriend was chagrijnig dat hij 2 uur zonder drinken had gezeten.

Hij vond het prima als ik hem trakteerde op de film, want altijd 'krap bij kas'.
Zelfs in het weekend ging hij buitenshuis belegde broodjes kopen in plaats van thuis bammetjes te smeren.
Ik begreep het niet.

We zien elkaar niet meer.
Elza84 schreef:
22-05-2018 20:27
ik had een keer een date met een jongen, we gingen eerste ergens een drankje doen. Dat betaalde hij. Daarna gingen we wat eten, dat nam ik voor mijn rekening. Al niet in proportie natuurlijk maar ok.
Ik kreeg een paar dagen later een berichtje of ik die 2,50 van de thee nog over kon maken naar hem.
😂🙈
Heb je het verrekend met de kosten van het etentje? :rofl:
Elza84 schreef:
22-05-2018 20:27
😂🙈
Wat heb je gezegd?
Lucifermiauww schreef:
22-05-2018 16:46
Gelukkig is er nu tikkie terug. Die stuur ik types zoals jij graag direct na het voorschieten. ;-)

Ik ken dat om en om. Vaak betaalde ik en dan 3x later een keertje de ander. Doe ik gewoon niet meer. Ook al doe je het niet expres, ik stuur bij alles een tikke terug of ik weiger om voor te schieten.

Helelmaal omdat ik het niet aan de bomen heb groeien helaas.
Types als ik, die vooraan staan om te betalen.. eh ok.
Troeteltje schreef:
22-05-2018 17:31
6.

Wij bestellen ook als kind speelt een drankje. En dan niet altijd voor kind. Dus slaan wel eens over. Wij kiezen ook veelal iets uit waar kind vertier heeft.

Laatst bestelde kind wafel met slagroom, chocomelk met slagroom en verwachtte mijn slagroom van de koffie eveneens toegeschoven te krijgen. Gevolg: chocomelk driekwart op want vullend vanwege slagroom, wafel half op want groot en vullend vanwege slagroom.
Weledele 15 minuten laten werd de wens geuit een ijsje te kopen.
Maar dit klinkt toch echt heel anders dan dat je eerder schreef hoor.
Troeteltje schreef:
21-05-2018 18:18
Niet zozeer dat wij wel bestellen en kind niet. Kind krijgt uiteraard ook. Echter bijvoorbeeld vandaag........man 0,25 liter bier, ik koffie met gebak, kind cola zero.
Kind had vooraf al aangegeven ijs te willen. Prima, afgesproken drankje, spelen, ijsje en tussendoor koekje dat bij mijn koffie geserveerd is.

Bij zien van mijn gebak begint het gefrons en wil kind ook gebak en mijn slagroom die bij de koffie werd geserveerd.

Herinnerd aan afspraak ijsje en niet dubbelop, want gebak eet kind half op en dan staat het er tot het op enig moment vanzelf wegloopt door de warmte.
MonicaG schreef:
22-05-2018 18:25
In een eerder bericht staat er wat anders.
Scratte schreef:
22-05-2018 19:04
Eh ja. Gebak én ijsje én het koekje van moeder wat bij de koffie ligt én haar slagroom ook nog vind jij wel oké?!
Dikke doei. Lekker gezond ook.
Ik vind het onacceptabel dat een kind zich maar kan volstouwen onder het mom van niet gierig willen zijn.

Kiezen. Drinken en taart óf drinken en daarna een ijsje. En bij dorst prima om nog meer te drinken maar die zoete vette zooi mag best een rem op zitten.
En van mijn eten afblijven.
Er stond wat anders ;-)
Troeteltje schreef:
22-05-2018 20:01
Op die leeftijd kunnen ze nog niet zo veel overzien. Dus als jij gebak besteld en kind krijgt daarná pas een keer een ijsje kun je die vraag "ik wil ook" wel verwachten.
Hier zou het ongeveer zo gaan (als zoon gebak zou eten) Ik ga een taartje bestellen, jij wil echt ijs? dan bestellen we gewoon tegelijk. Of kind eet een stukje taart mee en jij een beetje ijs later.
Nu moet ik zeggen dat mijn moeder ik én zoon niet van die ijs en gebak eters zijn dus deelden we soms wel met z'n drieën :D
Dus als jouw kind (klein nog hé geen puber) sip is omdat hij niets heeft dan geef je hem toch een hapje van jou? Je mag een hapje van mamma omdat jij straks ijs krijgt. Een andere keus is alsnog gebak bestellen en geen ijs. Maar jij gebak en kind van 6 op dat moment niets? Nee vind ik sneu.
minnimouse schreef:
22-05-2018 20:49
Wat heb je gezegd?
dat ik het af zou trekken van de kosten van het diner Haha
Nooit meer iets gehoord!!
Ik heb ooit een uitbrander gekregen toen ik het licht in de woonkamer aandeed bij een familielid thuis. Het was inmiddels zo donker dat we elkaar al bijna niet meer konden zien, en toen ik terugkwam van het toilet passeerde ik het lichtknopje bij de deur. Ik dacht iets vriendelijks te doen, maar daar werd daar blijkbaar anders over gedacht. Hoe ik het in mijn hoofd haalde, want wat kostte dat allemaal wel niet... Nouuu dat heb ik daar dus nooit weer gedaan. Pfffff.
Bij toenmalig vriendje thuis mocht ik de verwarming nooit aandoen,
want dat kostte geld en energie.
Ook al was het winter.

Ik stond zo te bibberen in de steenkoude keuken
dat ik tijdens het borden afdrogen
een bord liet vallen.
Vriendje razend. Dat ik niet zuinig was op zijn spullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven