Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
aloha66 schreef:
15-11-2019 01:35
Een ober is er een die in principe doet wat jij zegt. Die hoef je niet te overtuigen of de baas over te zijn. Niks assertiefs aan hoor. Je stem laten horen in een groep en die moeten overtuigen vergt wel wat assertiviteit. Dat iemand daar niet tegenop gewassen is kan. Maar een ober zegt echt altijd gewoon ja hoor.
In NL is het wel degelijk een gunst van het restaurant om individueel af te rekenen als je met een grote groep komt eten. Ze hebben namelijk geheid een bon aangemaakt voor de hele tafel en dan moeten ze dat ineens uit elkaar gaan halen en voor iedereen apart gaan berekenen.
In sommige andere landen is het vrij normaal om allemaal een individuele bon te hebben en dus af te rekenen, maar ondanks dat dat 'going dutch' heet is dat bij ons in restaurants niet de standaard.
Op sommige menukaarten staat vermeld dat er 1 bon per tafel zal volgen na de vraag om af te rekenen.
aloha66 schreef:
Een ober is er een die in principe doet wat jij zegt. Die hoef je niet te overtuigen of de baas over te zijn. Niks assertiefs aan hoor. Je stem laten horen in een groep en die moeten overtuigen vergt wel wat assertiviteit. Dat iemand daar niet tegenop gewassen is kan. Maar een ober zegt echt altijd gewoon ja hoor.
aloha66 schreef:

Wat ik zei ging ook helemaal niet om die ober dus, maar om dat in een groep te doen. Jij beweerde in je eerste post dat dat helemaal niks met assertiviteit te maken had. Ik zag dat anders. (Daarbij, er zijn ook mensen die óók tegen personeel het al moeilijk vinden om voor zichzelf op te komen. Genoeg mensen die zich in winkels dingen laten aansmeren of met kluitjes in het riet laten sturen.). :wtf:
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Oudblond schreef:
14-11-2019 21:40
Ik werd vandaag gierig genoemd en kreeg er de slappe lach van.
Eerder schreef ik al over een collega die nooit lunch meeneemt en dat er altijd dingen uit de gemeenschappelijke koelkast op werk verdwijnen.
We hebben een goed doelen snoepbox staan. Die staat in mijn kantoor en iedereen maakt er gebruik van. Lekkers kost 1,10 ps en dat stop je in een gleuf in de doos. Al een paar keer klopte het bedrag niet. Elke keer zo'n 10 euro! te weinig. Toevallig het bedrag waar je op uitkomt als je alle gevulde koeken die er in zitten pakt. En laat nu net die collega gevulde koeken eten.... maar na een mailtje van mij aan iedereen had ook hij echt echt alles betaald. En heb ik het bedrag dus maar uit eigen zak aangevuld omdat ik het niet vindt kunnen om er 'bedrijfskosten' van te maken.
Vandaag weer 9,50 tekort in het bakje. Dus zelfde mail, zelfde reactie. Dus tijdens het overleg zeg ik dat ik de goede doelen snoepbak opzeg omdat er blijkbaar niet eerlijk mee omgegaan wordt. Collega koekenvreter: kan gebeuren toch. Hoe erg is het om een keer bij te passen? Ik schoot gewoon in de lach. En hij serieus verder: Het is toch wel erg dat er geen snoep meer is omdat het bedrijf te gierig is om foutjes op te lossen. Ik heb maar gezegd dat de box opzeggen niet nodig zou zijn als er geen kleuters in konden graaien.
(Dude: je vreet uit mijn portemonnee. Dat wilde ik eigenlijk zeggen. Maar ik kan wederom niets bewijzen want hij pakt dingen terwijl ik in overleg zit en ik zie hem nooit iets pakken maar wel gevulde koeken eten).
Schandalig. Doe je iets leuks voor het goede doel en dan wordt het verpest door zo’n aso.
Cum non tum age
Als wij met een groep uit eten, krijg ik altijd de rekening. Blijkbaar kan ik goed hoofdrekenen, zelfs na n paar wijntjes. Als iedereen redelijk hetzelfde redelijk hetzelfde heeft gehad split ik het. Als er mensen bij zijn die alleen cola ofzo drinken, laat ik die niet voor de alcoholische dranken betalen.

Trouwens, voor degenen die met een groep zijn en minder gegeten of gedronken hebben: ga naar de bar en betaal alvast jouw deel. Als de rekening dan komt zeg je dat jij al betaald hebt. Dan voorkom je splitten en discussies.
Cum non tum age
aloha66 schreef:
14-11-2019 13:19
Indrinken? Ben je 15 ofzo?

En hint, in de supermarkt op de band staan ook vaak van die bordjes. Gewoon na je eigen spullen een bordje neerzetten.
Dit is wel een goeie. Heb ik in mijn studietijd ook weleens bij iemand gedaan.
Die had verzonnen dat als je bij hem logeerde (op zijn uitnodiging, platonisch) je boodschappen moest doen voor ontbijt en snacks. Maar daar zette hij van alles en nog wat bij.
Andersom als hij bij mij kwam logeren vond hij ook dat er van alles moest worden aangeschaft.
Een keer was er een andere vriendin bij en die zette er blokjes tussen en riep hem toen er moest worden afgerekend. En zette toen hij raar deed gewoon zijn dingetjes weer achter die van mij zodat het afrekenen soepeltjes bleef gaan en zijn dingen bleven liggen.
Deed ze niet om bijdehant te doen ofzo, zij vond dat gewoon normaal.
Ineens ging hij toen ook mijn dingen betalen en daarna was het over.
Als goededoelen koekenvreter het geen probleem vindt dat er bijgepast moet worden, dan kan volgende maand toch een mailtje uit dat goededoelen koekenvreter het tekort bijpast, zoals hij tijdens het overleg van datum x heeft aangeven.
Oudblond schreef:
14-11-2019 21:40
Ik werd vandaag gierig genoemd en kreeg er de slappe lach van.
Eerder schreef ik al over een collega die nooit lunch meeneemt en dat er altijd dingen uit de gemeenschappelijke koelkast op werk verdwijnen.
We hebben een goed doelen snoepbox staan. Die staat in mijn kantoor en iedereen maakt er gebruik van. Lekkers kost 1,10 ps en dat stop je in een gleuf in de doos. Al een paar keer klopte het bedrag niet. Elke keer zo'n 10 euro! te weinig. Toevallig het bedrag waar je op uitkomt als je alle gevulde koeken die er in zitten pakt. En laat nu net die collega gevulde koeken eten.... maar na een mailtje van mij aan iedereen had ook hij echt echt alles betaald. En heb ik het bedrag dus maar uit eigen zak aangevuld omdat ik het niet vindt kunnen om er 'bedrijfskosten' van te maken.
Vandaag weer 9,50 tekort in het bakje. Dus zelfde mail, zelfde reactie. Dus tijdens het overleg zeg ik dat ik de goede doelen snoepbak opzeg omdat er blijkbaar niet eerlijk mee omgegaan wordt. Collega koekenvreter: kan gebeuren toch. Hoe erg is het om een keer bij te passen? Ik schoot gewoon in de lach. En hij serieus verder: Het is toch wel erg dat er geen snoep meer is omdat het bedrijf te gierig is om foutjes op te lossen. Ik heb maar gezegd dat de box opzeggen niet nodig zou zijn als er geen kleuters in konden graaien.
(Dude: je vreet uit mijn portemonnee. Dat wilde ik eigenlijk zeggen. Maar ik kan wederom niets bewijzen want hij pakt dingen terwijl ik in overleg zit en ik zie hem nooit iets pakken maar wel gevulde koeken eten).
Ik vind het echt te erg voor woorden... Ik krijg er bijna plaatsvervangende schaamte van, dat een volwassen man zich zo kan gedragen... Misschien gaat het een beetje te ver, maar zou het geen idee zijn om, aangezien de snoepbak op jouw kantoor staat, ergens op een kast een keer een webcam te zetten oid..? Om 'm op heterdaad te betrappen..? Of, als je een camera op je laptop hebt, die 'per ongeluk' aan te laten staan..?
Zomaar mensen filmen mag niet, dan kan TO zelf behoorlijke problemen krijgen. Misschien helpt het wel om een bordje op te hangen of een mail rond te sturen dat je een camera hebt hangen . ( zonder echt beelden te maken).
Ik zou die snoeppot, als ik mijn kamer uitging, gewoon onder mijn arm steken en pontificaal meenemen. Bordje op je bureau zetten met de reden waarom de snoeppot er even niet staat ;-)

Verder vraag ik me iets af. Ik lees hier vreselijk veel over gezeur met rekeningen. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit meemaakte toen ik nog veel uitging. Ik betaalde altijd gewoon voor mezelf. Of als we met een klein groepje waren deden we een voor een een rondje. En het idee alleen al dat je je gasten die bij je komen eten tikkies gaat sturen voor de kosten! Waar komt dat vandaan? Zou bij mij toch echt einde vriendschap zijn.
Ik ben regelmatig met vrienden op vakantie geweest en dan maakten we één kas. Kas leeg, allemaal weer bijstorten. Uit die kas werd alle gezamenlijk genuttigde eten en drinken betaald, en ook bijvoorbeeld toegangskaartjes voor iets. Nooit maar dan ook nooit een probleem geweest. Degene die geen alcohol dronk bijvoorbeeld, droeg gewoon iets minder bij. Is makkelijk uit te rekenen.
En het is niet dat ik zo rijk ben, integendeel. Het valt me gewoon op dat er blijkbaar tegenwoordig heel moeilijk over gedaan wordt.
Je zou, voor je een overleg ingaat, het geld en het aantal koeken (onopvallend) kunnen tellen. Als er dan na je overleg een koek minder is (die koekvreter aan het eten is) en het geld is niet meer geworden, dan weet je genoeg.
aloha66 schreef:
14-11-2019 13:13
Ik vind jou gierig. Je gaat bij mensen eten om die mensen , niet om de prijs van de producten die ze gebruiken. Buiten dat zou ik als ik uitgenodigd wordt dus echt geen tikkie verwachten.
Maar is die uitnodiging bij vrienden voor jullie alleen of is het dan vaak een grote groep waarbij idd de kosten worden gedeeld. Je klinkt wat jong dus dat zou zomaar kunnen. Wel een verschil natuurlijk. En als je voor een groep wat organiseert ga je geen dure dingen doen, niet iedereen kan dat ophoesten of vindt dat lekker.

aloha66 schreef:
15-11-2019 01:33
Omdat je mensen vraagt voor de gezellig, niet omdat je een keer eend of caviaar wil eten en klaarmaken. Uitproberen op kosten van een ander dus. Doe dat dan als je met z'n twee bent en houd het bij kostendelers etentjes gewoon simpeler en niet duur.

DG2015 schreef:
14-11-2019 13:40
Hoezo is zij nu gierig? Zij koken zelf altijd uitgebreid en duur, én betalen tikkies als ze bij een ander mee-eten.

^ Dit hierboven dus, wij nodigen mensen uit, koken uitgebreid maar vragen er niks voor terug, andersom gebeurt dat dus wel.
En een grote groep, wat is groot, meestal 5 a 6 vrienden.
Trotter schreef:
15-11-2019 10:59
Je zou, voor je een overleg ingaat, het geld en het aantal koeken (onopvallend) kunnen tellen. Als er dan na je overleg een koek minder is (die koekvreter aan het eten is) en het geld is niet meer geworden, dan weet je genoeg.
Ik ben de algemeen leidinggevende in het bedrijf en ga echt niet de kleuterklasjuf of agent spelen. Daar is mijn tijd te duur voor en ik heb daar geen zin in en het komt de sfeer niet ten goede. Jammer de bammer: de snoepbox gaat weg. Stort ik zelf wel elke maand gewoon 10 euro aan dat goede doel. Zonder dat klootviool koeken pikt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Stelen is toch een reden voor ontslag op staande voet? Dat biedt mogelijkheden :proud:
Eendje_ schreef:
15-11-2019 16:27
Stelen is toch een reden voor ontslag op staande voet? Dat biedt mogelijkheden :proud:
Dan krijg je denk ik de discussie of hij steelt van het bedrijf of het goede doel :P

Mmaar sneu is het idd wel...
ClumsyNinja schreef:
15-11-2019 05:21
In NL is het wel degelijk een gunst van het restaurant om individueel af te rekenen als je met een grote groep komt eten. Ze hebben namelijk geheid een bon aangemaakt voor de hele tafel en dan moeten ze dat ineens uit elkaar gaan halen en voor iedereen apart gaan berekenen.
In sommige andere landen is het vrij normaal om allemaal een individuele bon te hebben en dus af te rekenen, maar ondanks dat dat 'going dutch' heet is dat bij ons in restaurants niet de standaard.
Aanslaan doen ze toch echt achteraf hoor en niet van te voren. Bon wordt ook dán pas gemaakt. Dus 2 hoofdgerecht van de bon afhalen en dat afrekenen is geen "gunst"hoor, gewoon werk.
aloha66 schreef:
16-11-2019 01:01
Aanslaan doen ze toch echt achteraf hoor en niet van te voren. Bon wordt ook dán pas gemaakt. Dus 2 hoofdgerecht van de bon afhalen en dat afrekenen is geen "gunst"hoor, gewoon werk.
Wij slaan per tafel aan op moment van bestellen. Volgens mij zijn alle moderne kassasystemen zo bedacht. Superkut om dat er allemaal uit te halen en opnieuw aan te slaan.
blub
angelfish schreef:
16-11-2019 01:43
Wij slaan per tafel aan op moment van bestellen. Volgens mij zijn alle moderne kassasystemen zo bedacht. Superkut om dat er allemaal uit te halen en opnieuw aan te slaan.
Dan moet je van tevoren vragen of het goed is als alles op 1bon gaat hoef je ook niet achteraf te klooien.
Bij moderne kassasystemen is het juist heel handig om dingen apart aan te slaan? 1x garnalencoctail, 1 x biefstuk en 4 bier dat is dan € 50,50.
En op het eind staan er nog 3 witte wijn open, terwijl echt, echt, echt iedereen zijn portie heeft afgerekend. :-D
De laatste keren dat ieder voor zich betaalde, hadden we het zelf uitgevogeld en toen gevraagd of we ieder apart mochten pinnen. Dat laatste is meestal geen probleem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij gaan altijd om beurten naar de kassa, zeggen wat we gehad hebben en rekenen dat af. Blijft eigenlijk nooit iets over. En geen enkel restaurant of cafe doet moeilijk, met de moderne kassasystemen kunnen ze volgens mij heel makkelijk dingen van de bon afhalen en apart afrekenen. Zouden ze in sauna's ook mogen invoeren. Of groepjes vriendinnen niet meer op 1 rekening moeten zetten.
angelfish schreef:
En als de wijn dan niet goed is? Of jij werkt niet in een restaurant natuurlijk maar bij een fastfood keten. Daar is het anders maar daar zit je ook niet de hele avond aan tafel.
angelfish schreef:
Juist de wat modernere jonge bedrijven bieden het vaak zelf aan, Niet te veel extra gedoe met hun digitale opnemertjes.
Zal best 2 minuten meer werk zijn. Waar ik woon kan het bijna overal zonder problemen en kijkt niemand er meer van op.
Marana schreef:
16-11-2019 15:00
Wij gaan altijd om beurten naar de kassa, zeggen wat we gehad hebben en rekenen dat af. Blijft eigenlijk nooit iets over. En geen enkel restaurant of cafe doet moeilijk, met de moderne kassasystemen kunnen ze volgens mij heel makkelijk dingen van de bon afhalen en apart afrekenen. Zouden ze in sauna's ook mogen invoeren. Of groepjes vriendinnen niet meer op 1 rekening moeten zetten.

Je hebt toch allemaal je eigen polsbandje? Of werkt dat niet bij alles sauna's zo??
Geen idee of ik deze al eens gedeeld heb maar ik dacht er net weer aan i.v.m. een ander topic.

Was een keer bezig met een rondreis en daar zat een lange reisdag bij met een nachttrein. We vertrokken rond 16:00 in de middag en zouden om 9:30 op het station aankomen en who knows hoe lang dat het dan nog zou duren voordat je in je hotel bent en weer wat kunt eten. Anyway, iemand van de groep zei dus alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat ze dan wel ging vasten want ach je kunt toch wel een keer zonder eten. Ik en anderen hadden zoiets van okee wat jij wil maar kom niet straks bij ons zeuren om eten. Persoon in kwestie wilde geld uitsparen want de maaltijden waren een keer niet incl. Dus iedereen duikt voor vertrek nog even de winkeltjes in voor snacks, avond eten en ontbijt voor de volgende dag. Maar de persoon die ging vasten wilde echt niks. Iedereen zat dus in de trein aan zijn/haar avond eten en ze begon bij mensen te vragen of ze ook een hapje mocht. Na een paar uur vroeg ze om koekjes en begon ze bij iedereen van de snacks te graaien dus heb ik mijn snacks maar snel weer in m'n tas gedaan. Volgende ochtend wilde ze de helft van m'n broodje want ze had zo'n honger. Echt niet. Had zelf ook erge honger en jij wilde vasten. Heb haar aangeraden om even naar de restaurant coupe te gaan of het karretje met snacks te zoeken. Vond ze te duur en ik kon toch wel delen?! Mevrouw was de hele dag nog chagrijnig omdat ze zo weinig had gegeten. En we zaten pas rond 12:00 aan de lunch ergens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven