Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
17-01-2020 12:48
Beetje jammer he dat soort dingen, dan werkt het dus niet om iedereen dingen nee te laten nemen. Ik snap best dat iemand die niet zoveel geld heeft liever een goedkoop pak speklappen koopt met huismerk wijn, maar wel inhalig om dan de biefstuk van een ander naar binnen te schansen.
Ja ik snap dat ook niet, zou dat zelf ook nooit doen.
Maar gek genoeg haal je de types er wel zo tussenuit die dat wel doen. Zijn meestal ook niet de mensen die goedkope spullen mee nemen omdat ze niets anders kunnen betalen ;)

Zo heb ik ook een oom die rustig bij een verjaardag bijvoorbeeld alle gerookte zalm op zijn bord laadt, gewoon, omdat hij daar zin in heeft op dat moment.
En een vriendin die bij een borrel met vrienden rustig de bak gemarineerde cocktail garnalen van tafel pakt en ze zo achter elkaar naar binnen eet zonder dat iemand anders er een hap van binnen krijgt.

Die missen een bepaald gen denk ik ;)
Toch mooi dat Viva weer wat bladvulling had door dit topic te lezen en er zelf een verhaaltje van te maken ;) Kom meerdere bekende voorbeelden tegen...

https://www.viva.nl/tijdschrift-viva/in ... 1579254530
ik vind het juist gierig (weet niet of dit het juiste woord is) maar wel gek dat wanneer je gezamenlijk eet / een bbq houdt en mensen dan hun eigen dingen meenemen dat dan ook echt zien als "hun" vlees. Het hele doel van een gezamenlijk etentje is toch dat je SAMEN eet. Niet dat iedereen z'n eigen vleesje meeneemt, die zelf even opwarmt op de bbq, die opeet en weer vertrekt. Samen delen. En ja, tuurlijk is het inhalig wanneer iemand een pak diepvrieshamburgers van een euro meeneemt en vervolgens de dure slager biefstukken gaat zitten eten maarja, dat gebeurt soms. Dat zou ik nog liever zien dan dat iedereen 1 of 2 stukjes vlees voor zichzelf meeneemt en opeet.
Naatje2000 schreef:
17-01-2020 13:00
Maar gek genoeg haal je de types er wel zo tussenuit die dat wel doen. Zijn meestal ook niet de mensen die goedkope spullen mee nemen omdat ze niets anders kunnen betalen ;)

Zo heb ik ook een oom die rustig bij een verjaardag bijvoorbeeld alle gerookte zalm op zijn bord laadt, gewoon, omdat hij daar zin in heeft op dat moment.
En een vriendin die bij een borrel met vrienden rustig de bak gemarineerde cocktail garnalen van tafel pakt en ze zo achter elkaar naar binnen eet zonder dat iemand anders er een hap van binnen krijgt.

Ik ken ook zo iemand, echt plaatsvervangende schaamte krijg je daarvan. Van mij is het nog een vaag familielid, maar je zal getrouwd zijn met iemand die rustig een hele schaal van iets omkeert boven zijn bord.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ToosTosti schreef:
17-01-2020 13:26
ik vind het juist gierig (weet niet of dit het juiste woord is) maar wel gek dat wanneer je gezamenlijk eet / een bbq houdt en mensen dan hun eigen dingen meenemen dat dan ook echt zien als "hun" vlees. Het hele doel van een gezamenlijk etentje is toch dat je SAMEN eet. Niet dat iedereen z'n eigen vleesje meeneemt, die zelf even opwarmt op de bbq, die opeet en weer vertrekt. Samen delen. En ja, tuurlijk is het inhalig wanneer iemand een pak diepvrieshamburgers van een euro meeneemt en vervolgens de dure slager biefstukken gaat zitten eten maarja, dat gebeurt soms. Dat zou ik nog liever zien dan dat iedereen 1 of 2 stukjes vlees voor zichzelf meeneemt en opeet.
Hier ben ik het overigens ook wel weer mee eens. Ik vind niet dat als je zelf goedkope spullen meeneemt, je de duurdere spullen niet zou mogen eten.
ToosTosti schreef:
17-01-2020 13:26
Dan zou dus degene die alleen maar een zalmmoot eet omdat diegene niet van vlees houd bijvoorbeeld, minstens 4 zalmmoten moeten meenemen omdat degene die een pakje saté bij zich hadden ineens trek krijgen in die zalmmoot. Sorry hoor, maar dat vind ik dus geen samen delen. Vraagt diegene zich dan echt niet af van die die zalm is die op de bbq ligt? Zelfde geld voor vegetariërs op een bbq, die nemen zeg maar groenteburgers mee en die worden dan gauw door een ander opgegeten waardoor ze helemaal niks meer hebben.

Daarom ben ik van mening dat er gewoon genoeg van alles hoort te zijn, vlees vis en vegetarisch en iedereen daarna een bijdrage betaald, veel handiger.
Ik heb een vriendin met een inhalige vriend, en mede doordat mag ik hem dus echt niet. Zit altijd te schransen voor zijn leven.
17-01-2020 13:54
Dan zou dus degene die alleen maar een zalmmoot eet omdat diegene niet van vlees houd bijvoorbeeld, minstens 4 zalmmoten moeten meenemen omdat degene die een pakje saté bij zich hadden ineens trek krijgen in die zalmmoot. Sorry hoor, maar dat vind ik dus geen samen delen. Vraagt diegene zich dan echt niet af van die die zalm is die op de bbq ligt? Zelfde geld voor vegetariërs op een bbq, die nemen zeg maar groenteburgers mee en die worden dan gauw door een ander opgegeten waardoor ze helemaal niks meer hebben.

Daarom ben ik van mening dat er gewoon genoeg van alles hoort te zijn, vlees vis en vegetarisch en iedereen daarna een bijdrage betaald, veel handiger.
Ik denk dat als je alleen maar een zalmmoot lust en verder geen vlees, zo'n barbecue (of buffet of wat dan ook) waarbij je allemaal iets meebrengt niet echt geschikt is. Als er mensen bij zijn die alleen specifieke dingen eten kan je inderdaad beter geld bij elkaar leggen en boodschappen doen (al heb je zelfs dan het risico dat de vis en vegadingen door anderen worden gegeten en er te weinig overblijft). Als je met een groep bent waarin iedereen de meeste dingen wel lust kan je wel prima allemaal iets meebrengen.
Susan schreef:
17-01-2020 14:03
Ik denk dat als je alleen maar een zalmmoot lust en verder geen vlees, zo'n barbecue (of buffet of wat dan ook) waarbij je allemaal iets meebrengt niet echt geschikt is. Als er mensen bij zijn die alleen specifieke dingen eten kan je inderdaad beter geld bij elkaar leggen en boodschappen doen (al heb je zelfs dan het risico dat de vis en vegadingen door anderen worden gegeten en er te weinig overblijft). Als je met een groep bent waarin iedereen de meeste dingen wel lust kan je wel prima allemaal iets meebrengen.
Nouja, dat zou kunnen. Maar iemand die geen vlees lust kan een bbq natuurlijk alsnog wel heel gezellig vinden. En als iemand dan alleen een zalmmoot meeneemt vind ik het inhalig als een ander die dan opeet. Maar misschien is dat dan een kwestie van beter communiceren op zo’n bbq waarbij iedereen wat meeneemt. Zo van: “hee jongens ik ben niet zo gek op vlees dus heb een stukje vis voor mezelf meegenomen!” Dan is dat duidelijk en is de kans kleiner dat een ander dat opeet.
17-01-2020 14:09
Nouja, dat zou kunnen. Maar iemand die geen vlees lust kan een bbq natuurlijk alsnog wel heel gezellig vinden. En als iemand dan alleen een zalmmoot meeneemt vind ik het inhalig als een ander die dan opeet. Maar misschien is dat dan een kwestie van beter communiceren op zo’n bbq waarbij iedereen wat meeneemt. Zo van: “hee jongens ik ben niet zo gek op vlees dus heb een stukje vis voor mezelf meegenomen!” Dan is dat duidelijk en is de kans kleiner dat een ander dat opeet.
Gierig is misschien niet het juiste woord, maar ik zou het enorm aso vinden als iemand dan alleen 1 zalmmoot meeneemt, voor zichzelf.
Susan schreef:
17-01-2020 13:50
Hier ben ik het overigens ook wel weer mee eens. Ik vind niet dat als je zelf goedkope spullen meeneemt, je de duurdere spullen niet zou mogen eten.
Dat zeg ik ook niet.
Maar als ik wat hamburgers en worstjes mee zou nemen en ik zou zien dat iemand biefstuk en lamskoteletjes op de barbecue legt, zou ik persoonlijk zeggen oh wat lekker kan ik er daar ook eentje van pakken.
In plaats van mijn bord er snel mee vol te laden.

Het is niet dat jij als enige van je meegebrachte spullen mag eten, het is om te delen. Maar juist dat delen gebeurde niet.
Zelfde als met de wijn. Die verdween meteen richting datzelfde kringetje dat andermans goede vlees at (niet alleen van ons) en werd meteen leeggeschonken.
In plaats van dat je zegt oh wat een lekker flesje heb jij mee, daar neem ik graag een glaasje van.

Zit hem in de non communicatie en het snel, bijna stiekem, pakken voor jezelf.
Vind ik geen normaal gedrag. Gênant gewoon.
CHL schreef:
17-01-2020 14:23
Gierig is misschien niet het juiste woord, maar ik zou het enorm aso vinden als iemand dan alleen 1 zalmmoot meeneemt, voor zichzelf.
Dat is ook zo, als je dus eigenlijk bijna niets mee neemt, maar aan de andere kant is het ook weer inhalig als iemand een lading zalm meeneemt omdat hij geen vlees eet en de rest eet al zijn eten op zonder dat hij er wat van heeft kunnen eten.
Dat is het andere uiterste.

Gewoon iedereen lekker overal wat van pakken maar wel met mate en in verhouding. Lijkt me toch niet heel moeilijk.
beetjegek schreef:
17-01-2020 13:55
Ik heb een vriendin met een inhalige vriend, en mede doordat mag ik hem dus echt niet. Zit altijd te schransen voor zijn leven.
Allebei mijn zwagers zijn zo. Zelfs mijn schoonfamilie (andere kant vd familie, zien elkaar alleen op verjaardagen en feesten bij ons) maken daar opmerkingen over.
Mijn moeder had een borrel rond 17.00 (tot 19.00) georganiseerd in een café voor familieleden voor haar verjaardag. Wat borrelhapjes besteld, waaronder ook aardig wat vegetarische hapjes, had ze tegen mijn tante en haar vriend gezegd dat als er niet genoeg vega was hij nog wel om paddenstoelen bitterballen kon vragen.

Zag hem vaak met een hele portie bitterballen zitten en toen mijn broer er eentje vroeg was het 'O zijn de normale bitterballen op' en hij wilde gewoon even proeven, wat met moeite lukte.

Stonden er op de rekening, in twee uur tijd dus, 6 porties bitterballen waarvan hij er zeker 4 heeft opgegeten. Ook bij weggaan stond er nog een halve fles wijn op tafel, riep hij dat hij die wel zou meenemen. Vond ik toch vrij gierig.
CHL schreef:
17-01-2020 14:34
Allebei mijn zwagers zijn zo. Zelfs mijn schoonfamilie (andere kant vd familie, zien elkaar alleen op verjaardagen en feesten bij ons) maken daar opmerkingen over.
Vreselijk zulke mensen, schaamteloos.
CHL schreef:
Ik snap ook niet dat hun partners daar niets van zeggen.
Mijn man laat zich ook wel eens gaan dat ik hem ineens aan een stuk door naar de garnalen of rauwe ham zie graaien, dan zeg ik er toch wel even wat van: hee schat, daar moeten nog meer mensen van eten.
Naatje2000 schreef:
17-01-2020 14:31
Dat is ook zo, als je dus eigenlijk bijna niets mee neemt, maar aan de andere kant is het ook weer inhalig als iemand een lading zalm meeneemt omdat hij geen vlees eet en de rest eet al zijn eten op zonder dat hij er wat van heeft kunnen eten.
Dat is het andere uiterste.
Ja dat bedoelde ik idd
Naatje2000 schreef:
17-01-2020 13:00

Ik had ooit zo'n collega. Geen idee wat ze miste, maar in ieder geval een paar steken in haar hoofd en dit was er één van. Zat je met zijn allen aan tafel tijdens een uitje, kwam er bijvoorbeeld een bak friet op tafel, keerde ze die zo om op haar bord. Als je dan aanstipte dat het niet allemaal paste op haar bord omdat het voor zes man bedoeld was, dan keek ze je echt aan alsof je net haar hond in de fik had gestoken.

"Ja maar ik heb toch honger! Ja nee ik heb toch honger! Ja dat jij ook honger hebt...mag ik de mayo?", schoof alles naar binnen en dan moest je hopen dat ze vol zat als er meer kwam want als je niet snel was dan ging er ook een schaal doperwten achteraan voor zes man. Die moest je fysiek onmogelijk maken om dingen te pakken anders was het weg en op. Bizar wijf.
Naatje2000 schreef:
17-01-2020 12:10
Eens! Ook eens bij een barbecue goede wijn meegenomen en zelfgemaakte hamburgers en ander goed vlees.
In No time waren onze goede spullen op zonder er zelf een hap van te hebben gehad en zaten wij met het goedkope vlees en wijn van natuurlijk precies die mensen die zich in record tijd tegoed hadden gedaan aan onze spulletjes.
Dat je er zelf niets van hebt gehad is jammer (voortaan gewoon om vragen?), maar ik vind het dan weer gierig om je eigen bijdrage te gaan claimen. Als ik iets meeneem voor de barbecue, neem ik genoeg mee en hou ik niet in de gaten wie wat eet. Zo gaat dat toch gewoon met bbq? Alles op de grote hoop en iedereen eet waar hij zin in heeft.

Ik zou echt heel verbaasd zijn als iemand (zoals in een paar posts hiervoor) één stukje steak meeneemt voor zichzelf, "want ik eet niet zo veel". Ik hou niet van dat afgemeten gedoe.
Ik ging een keer met vriendinnen kerst vieren. En we zouden allemaal een gerecht maken.
Hoefde niet iets heel speciaals te zijn maar het nagerecht kwam aan zetten met een pak vla. Dat vond ik wel gierig.
Kipkerriesalade schreef:
17-01-2020 15:22
Ik ging een keer met vriendinnen kerst vieren. En we zouden allemaal een gerecht maken.
Hoefde niet iets heel speciaals te zijn maar het nagerecht kwam aan zetten met een pak vla. Dat vond ik wel gierig.
Niet alleen extreem gierig, maar ook gewoon onattent. Ik ben geen goede kokkin, maar als er gevraagd wordt iets te maken verwacht ik ook dat er iets zelf gemaakt moet zijn. Als ik dan te beroerd ben om dat te doen, dan breng dan iets heel lekkers mee - lekkere taartjes of handgemaakte bonbons oid. Ik geloof dat heel vals zou hebben opgemerkt: “zooo jij hebt je lekker uitgesloofd... “
baggal wijzigde dit bericht op 17-01-2020 15:32
7.13% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
apppie schreef:
17-01-2020 15:11
Dat je er zelf niets van hebt gehad is jammer (voortaan gewoon om vragen?), maar ik vind het dan weer gierig om je eigen bijdrage te gaan claimen. Als ik iets meeneem voor de barbecue, neem ik genoeg mee en hou ik niet in de gaten wie wat eet. Zo gaat dat toch gewoon met bbq? Alles op de grote hoop en iedereen eet waar hij zin in heeft.

Ik zou echt heel verbaasd zijn als iemand (zoals in een paar posts hiervoor) één stukje steak meeneemt voor zichzelf, "want ik eet niet zo veel". Ik hou niet van dat afgemeten gedoe.
Euh nee er werd niets geclaimd. Anders lees je mijn erop volgende posts eerst even.

Er om vragen was nicht im frage. We stonden na binnenkomst gezellig te kletsen met de gastvrouw en toen was de fles wijn al direct geconfisqueerd. Vlees “verdween” ook van de barbecue dus toen ik weer eens ging kijken of we al een stukje vlees konden pakken en of het al gaar was, was al het goede vlees er al van af gehaald door een bepaald groepje mensen.
Kipkerriesalade schreef:
17-01-2020 15:22
Niet alleen gierig maar ook lui en niet passend bij een kerstdiner!
Krijg ik eerder het gevoel dat ze vergeten was dat ze wat moest maken en toen maar die uit de ijskast heeft mee gegrist...
zijn genoeg goedkope nagerechtjes te maken die niet veel geld en tijd kosten lijkt me toch...
Arequipa schreef:
Mijn moeder had een borrel rond 17.00 (tot 19.00) georganiseerd in een café voor familieleden voor haar verjaardag. Wat borrelhapjes besteld, waaronder ook aardig wat vegetarische hapjes, had ze tegen mijn tante en haar vriend gezegd dat als er niet genoeg vega was hij nog wel om paddenstoelen bitterballen kon vragen.

Zag hem vaak met een hele portie bitterballen zitten en toen mijn broer er eentje vroeg was het 'O zijn de normale bitterballen op' en hij wilde gewoon even proeven, wat met moeite lukte.

Stonden er op de rekening, in twee uur tijd dus, 6 porties bitterballen waarvan hij er zeker 4 heeft opgegeten. Ook bij weggaan stond er nog een halve fles wijn op tafel, riep hij dat hij die wel zou meenemen. Vond ik toch vrij gierig.
Meestal zijn het de vleeseters die vrolijk de vegetarische bitterballen eerst opeten onder het mom van "even proeven" en dan verder gaan met de vleesbitterballen en de vegetariër hongerig achterlaten, deze vegetariër zal z'n kans geroken hebben om eens stevig te kunnen eten!
Of hadden de vleeseters niet genoeg vleesbitterballen dat die eens hongerig naar huis gingen? Dan is het inpikkerig van deze vegetariër. Of zuinig van het feestje, dat je hongerig naar huis moet.
17-01-2020 13:54

Nou ja als hij al OP de bbq ligt dan blijf je er natuurlijk wel af met je vingers. Die is dan al van iemand. Die zalm is er niet zelf op gesprongen.

Verder vind ik iid samen delen. Er zullen nl ook mensen salades of stokbrood mee nemen. Beetje lullig als je dan alleen dit kan eten.

Lust je geen vlees of eet je het gewoon niet zou ik de gastheer/vrouw vragen het apart te leggen zodat men ziet dat het niet voor algemeen gebruik is.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven