Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVIII

29-12-2025 06:52 156 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 17 delen waren een groot succes. In deel 18 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
* Deel 17
In this mad house we must all survive
nerdopviva schreef:
31-12-2025 21:21
Ik koop ook zelden alcohol. Vroeger wel, maar het werd niet gedronken. We vieren onze verjaardagen niet groot, wij drinken niet, onze families ook bijna niet en we merkten dat de rest dan ook geen alcohol dronk. Dus nee, ik heb ook niet standaard alcohol in huis, ook niet met feestjes.
Hier idem. Ik houd altijd wel rekening met verschillende soorten thee en verschillende soorten frisdank. Maar drank is bij ons in de familie niet standaard. Verjaardagen worden overdag gevierd en daar hoeft, in mijn ogen, ook niet per se drank bij.

Etentjes geef ik niet.

Ik heb wel vriendinnen die wijn drinken, maar zij drinken dat meestal alleen in restaurants of avondfeestje. Niet echt thuis of in huiselijke omgeving.

Ik vind het alleen maar fijn dat in mijn omgeving alcohol niet de standaard is.
smorre schreef:
31-12-2025 23:15
Oh wel interessant! Als jullie mensen uitnodigen voor een etentje, dan ook geen wijn?

Alleen als ik zeker weet dat die wijn gedronken gaat worden. Vaak is de wijndrinker de enige die drinkt (want wij drinken niet en vaak moet er nog iemand rijden) en dan kiest diegene ervoor ook niet te drinken. In mijn familie is alcohol nooit zo vanzelfsprekend geweest en ik merk de laatste jaren dat steeds meer mensen daar zo over denken.
I'm finally old enough to don't give a fuck
nerdopviva schreef:
01-01-2026 10:49
Alleen als ik zeker weet dat die wijn gedronken gaat worden. Vaak is de wijndrinker de enige die drinkt (want wij drinken niet en vaak moet er nog iemand rijden) en dan kiest diegene ervoor ook niet te drinken. In mijn familie is alcohol nooit zo vanzelfsprekend geweest en ik merk de laatste jaren dat steeds meer mensen daar zo over denken.
Ja fijn toch? Bij mijn vader was het heel vanzelfsprekend (alcoholist), dus misschien dat ik me daarom ook liever omring met mensen die niet per se alcohol moeten drinken.
thanx schreef:
01-01-2026 10:20
Leg uit. Wat betekent tvp?
Iets met terug wijzen op het onderwerp?
Toch?
Ja het betekent terugvindpost.
We hadden besloten om met bepaalde familieleden alleen nog maar iets te geven bij bepaalde mijlpalen in het leven, dus als je 40 wordt bijv.
In de praktijk ging het zo dat wij steeds bij mijlpalen dure kado’s gaven en andersom we niets hebben gekregen.
Cum non tum age
smorre schreef:
31-12-2025 23:15
Oh wel interessant! Als jullie mensen uitnodigen voor een etentje, dan ook geen wijn?
Jawel, maar ik verwacht niet dat het altijd beschikbaar is als ik naar anderen ga.
Mijn dochter ging door mij gebakken oliebollen wegbrengen naar haar vader (anders koopt hij ze bij de Lidl en ik vind het leuk om veel te bakken). Toen ze daar zat kwam er een buurvrouw langs die zei dat ze wel trek had in zo’n lekker bolletje. Dat kreeg ze niet want die waren voor ‘s avonds. Er stond een schaal met 12 oliebollen en ex viert het met een vriendin die om 23.00 voor de drukte weer naar huis gaat.
Saillant detail, ex eet een keer per week bij de betreffende buurvrouw en ze komt ook regelmatig pannetjes soep of overgebleven porties eten brengen.
KamilleT schreef:
01-01-2026 12:08
Mijn dochter ging door mij gebakken oliebollen wegbrengen naar haar vader (anders koopt hij ze bij de Lidl en ik vind het leuk om veel te bakken). Toen ze daar zat kwam er een buurvrouw langs die zei dat ze wel trek had in zo’n lekker bolletje. Dat kreeg ze niet want die waren voor ‘s avonds. Er stond een schaal met 12 oliebollen en ex viert het met een vriendin die om 23.00 voor de drukte weer naar huis gaat.
Saillant detail, ex eet een keer per week bij de betreffende buurvrouw en ze komt ook regelmatig pannetjes soep of overgebleven porties eten brengen.
Die is wel gênant ja… :facepalm:
Voor iedereen een groene tuin
KamilleT schreef:
volgend jaar dochter ook wat oliebollen voor buurvrouw meegeven. :P
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Phoenix25 schreef:
01-01-2026 10:24
Ik heb ook nooit drank in huis en dus ook niet voor bezoek.

Hier een gierige actie naar zoon toe. Hij is gisteren samen met zijn vriendin uitgenodigd bij zijn vriend en vriendin, samen met nog 6 andere gasten.
De vriend heeft hem gevraagd of hij samen kwam eten tijdens oudjaar. Een uur voordat ze gingen vertrekken kregen ze via de app het menu door en nog een uur later een tikkie van 40 euro pp. Mijn zoon moest hier om lachen en was zo verbaasd. Zijn vriendin had eigenlijk al geen zin meer om te gaan en wilde liever afbellen. Mijn zoon vond dat niet kunnen zo laat op de dag en zijn toch gegaan. Het menu is overigens echt geen 40 euro pp waard en beide drinken ze ook geen alcohol.
Maar is daar van tevoren niet gesproken over hoe het eten geregeld wordt? Of ze wat mee kunnen brengen, wat bijdragen etc.? Want ervan uitgaan dat alles geregeld wordt voor 8 gasten vind ik ook een beetje gierig.
Phoenix25 schreef:
01-01-2026 10:24
Ik heb ook nooit drank in huis en dus ook niet voor bezoek.

Hier een gierige actie naar zoon toe. Hij is gisteren samen met zijn vriendin uitgenodigd bij zijn vriend en vriendin, samen met nog 6 andere gasten.
De vriend heeft hem gevraagd of hij samen kwam eten tijdens oudjaar. Een uur voordat ze gingen vertrekken kregen ze via de app het menu door en nog een uur later een tikkie van 40 euro pp. Mijn zoon moest hier om lachen en was zo verbaasd. Zijn vriendin had eigenlijk al geen zin meer om te gaan en wilde liever afbellen. Mijn zoon vond dat niet kunnen zo laat op de dag en zijn toch gegaan. Het menu is overigens echt geen 40 euro pp waard en beide drinken ze ook geen alcohol.
Het gaat om een maaltijd en de hele avond . Waarschijnlijk is voor het gemak de hele aankoopbon ( eten, drank, oliebollen, hapjes, champagne ) door zoveel man gedeeld, zonder te kijken wie wel of geen alcohol drinkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
KamilleT schreef:
Volgende keer zegt dochter dus dat het niet pa zijn oliebollen zijn, maar jouw oliebollen.
En dat jij er vast geen bezwaar tegen hebt dat buurvrouw 1 of 2 oliebollen eet.

Ik zeg niet dat dochter de halve straat moet gaan bedienen, maar pa mag al blij zijn dat ie verse oliebollen ziet.

Als pa / ex dan om 23u 's avonds 2 oliebollen te kort komt rent ie in de namiddag maar naar de Lidl.

Krenterige ex kan je niet meer veranderen.
Maar kind zou ik toch nog pogen wat assertiever te maken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
En met al dat oliebol-gedoe heb ik nu zin in een kermis en versgebakken warme smoutebollen met een lading bloemsuiker erover :-D.

In België eet je die dingen niet koud, maar ook niet thuis.
Maar warm versgebakken op een kermis.

Waarbij de minimum-hoeveelheid de laatste keer 8 stuks was.
En ik het avondeten - heel gierig waarschijnlijk - kon skippen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Summertje schreef:
01-01-2026 18:02
Maar is daar van tevoren niet gesproken over hoe het eten geregeld wordt? Of ze wat mee kunnen brengen, wat bijdragen etc.? Want ervan uitgaan dat alles geregeld wordt voor 8 gasten vind ik ook een beetje gierig.
Nee daar is niet over gesproken. Ze kregen de uitnodiging al een tijd terug en een uur van te voren kregen ze dus het menu met daarbij ieder een tikkie. Mijn zoon had wel gezegd dat hij sowieso het nagerecht mee zou nemen (zelfgemaakte taart). Ze hebben idd veel dure wijnen gekocht, maar zowel mijn zoon als zijn vriendin drinken geen alcohol (dat weten zij). Ze hebben het uiteindelijk wel betaald.
Phoenix25 schreef:
02-01-2026 10:41
Nee daar is niet over gesproken. Ze kregen de uitnodiging al een tijd terug en een uur van te voren kregen ze dus het menu met daarbij ieder een tikkie. Mijn zoon had wel gezegd dat hij sowieso het nagerecht mee zou nemen (zelfgemaakte taart). Ze hebben idd veel dure wijnen gekocht, maar zowel mijn zoon als zijn vriendin drinken geen alcohol (dat weten zij). Ze hebben het uiteindelijk wel betaald.
Dit soort dingen blijven toch altijd ingewikkeld.
Door bovenstaand bericht moet ik er weer aan denken dat ik zelf niet van zoetigheid hou. Dus bij een etentje neem ik nooit een dessert maar een kop koffie (of nix). Maar ik drink wél wijn bij het eten. Een ander drinkt geen wijn maar een spaatje maar neemt wel een dessert.
Voor mij is dat om t even maar heb nu al een paar keer meegemaakt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen wel en niet alcoholdrinkers. Dat vind ik dan weer ingewikkeld.
smorre schreef:
02-01-2026 10:50
Dit soort dingen blijven toch altijd ingewikkeld.
Door bovenstaand bericht moet ik er weer aan denken dat ik zelf niet van zoetigheid hou. Dus bij een etentje neem ik nooit een dessert maar een kop koffie (of nix). Maar ik drink wél wijn bij het eten. Een ander drinkt geen wijn maar een spaatje maar neemt wel een dessert.
Voor mij is dat om t even maar heb nu al een paar keer meegemaakt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen wel en niet alcoholdrinkers. Dat vind ik dan weer ingewikkeld.
Enerzijds snap ik je, anderzijds denk ik: wat let je om dan een opmerking te maken 'maar ik had geen toetje'?
Als ik uit eten ga is dat eigenlijk alleen maar met mensen waarbij ik dat wel zou kunnen zeggen. Maar misschien is dat voor anderen niet zo. (Ik drink geen alcohol, maar als mensen aan de cocktails of dure wijnen gaan ga ik daar echt geen rekening mee splitten. Voor een huiswijntje doe ik niet moeilijk, dat is vaak inderdaad het verschil met of zonder toetje/voorgerecht etc.).
Summertje schreef:
01-01-2026 18:02
Ik vind dat als je mensen uitnodigt je ook degene bent die je gasten voorziet. Zou echt nooit een tikkie sturen aan mijn gasten.

Anders is het wanneer je met z'n allen een feestje/bijeenkomst plant. Dan overleg je samen over een bijdrage in elke vorm dan ook (geld, eten/ drinken, huis beschikbaar stellen, spullen etc.).
Als ik mensen uitnodig dan is het altijd op mijn kosten. In geen 100 jaar dat ik mijn gasten een tikkie zou sturen. Mijn zoon ging hier eigenlijk ook vanuit omdat hij uitgenodigd werd om te komen eten. Dus dit was wel en verassing voor ze.
Ik kom even buurten in het nieuwe topic nav mijn schoonouders en kerst. Laten we zeggen dat het alle verwachtingen overtrof, maar dat ik details niet kan delen omdat het te herkenbaar is. Jammer de bammer. Samengevat, en niet citeren graag want zelfs dit is al herkenbaar.
- zijn er dus gevallen waarbij je op kerstavond nog langs de ah to go en snackbar gaat met je kinderen, niet omdat ze niks lusten, maar omdat er daadwerkelijk te weinig geschikt eten en drinken is aangeboden gedurende de hele dag.
- de thermostaat op 16 graden overdag is heel normaal
- een stapel 2ehands religieuze kwijlboeken als cadeau aan kinderen, ook heel normaal.
- een steen in de wc waardoor deze doorspoelt met 1 liter, wat betekent dat er regelmatig verstoppingen zijn en geuroverlast vanwege te weinig watergebruik.. Ja, dat kan. Ik ga daar dus bij binnenkomst meteen richting wc om deze een paar keer goed door te spoelen om in ieder geval een tijdje geuroverlast en kans op verstoppingen te voorkomen.

Dit zijn mensen met een heel goed pensioen en een afbetaald huis.

Al met al vraag ik me af wanneer het punt komt dat we bemoeizorg moeten inschakelen. Weet iemand dat? Het feit dat ze met z'n 2en zijn maakt dit denk ik nog vrij onmogelijk. En ja, we hebben hier echt al veel over gesproken met ze, tot ruzies aan toe. Maar, eerlijk is eerlijk, sinds we kinderen hebben, hebben we het onderwerp laten rusten en stilzwijgend acties gedaan zoals reparaties in huis, mijn doorspoelacties, ook wat grotere cadeaus die ik hier niet ga noemen etc.
Phoenix25 schreef:
02-01-2026 11:16
Als ik mensen uitnodig dan is het altijd op mijn kosten. In geen 100 jaar dat ik mijn gasten een tikkie zou sturen. Mijn zoon ging hier eigenlijk ook vanuit omdat hij uitgenodigd werd om te komen eten. Dus dit was wel en verassing voor ze.
ik ga er even vanuit dat hij jong is, dan vind ik het iets gebruikelijker om te vragen om een bijdrage in de kosten. Maar, dan deel je je bon dus niet door 8 mensen, maar door bijvoorbeeld 5 en je geeft eerst aan dat het een wat dure maand is geweest maar je wel graag samen een feestje viert en of iedereen dus 20 euro of als je het kan missen het dubbele wil bijdragen aan de boodschappen. In de tijd dat ik al werkte maar de meeste van mijn vrienden studeerden hebben we dat een keer besproken en dat heeft eigenlijk altijd wel gewerkt in die periode.
TinyTiny schreef:
02-01-2026 11:07
Ik vind dat als je mensen uitnodigt je ook degene bent die je gasten voorziet. Zou echt nooit een tikkie sturen aan mijn gasten.

Anders is het wanneer je met z'n allen een feestje/bijeenkomst plant. Dan overleg je samen over een bijdrage in elke vorm dan ook (geld, eten/ drinken, huis beschikbaar stellen, spullen etc.).
Ja maar ik ben wel gewend dat je dan vraagt of je wat kunt meebrengen bijvoorbeeld.

En het klinkt alsof zoon en vriendin in de leeftijd 20-25 zitten. Dat is echt zo'n leeftijd waarop niemand geld heeft en je dus juist vraagt wat je kunt bijdragen.
Madrigalscapybara schreef:
02-01-2026 11:29

Al met al vraag ik me af wanneer het punt komt dat we bemoeizorg moeten inschakelen. Weet iemand dat? Het feit dat ze met z'n 2en zijn maakt dit denk ik nog vrij onmogelijk. En ja, we hebben hier echt al veel over gesproken met ze, tot ruzies aan toe. Maar, eerlijk is eerlijk, sinds we kinderen hebben, hebben we het onderwerp laten rusten en stilzwijgend acties gedaan zoals reparaties in huis, mijn doorspoelacties, ook wat grotere cadeaus die ik hier niet ga noemen etc.
Bemoeizorg vanwege gierigheid? Je zegt dat je niet alles kan opschrijven vanwege herkenbaarheid, maar ik lees hier niet zo direct zorgelijk gedrag.
-Matilda- schreef:
02-01-2026 11:03
Enerzijds snap ik je, anderzijds denk ik: wat let je om dan een opmerking te maken 'maar ik had geen toetje'?
Als ik uit eten ga is dat eigenlijk alleen maar met mensen waarbij ik dat wel zou kunnen zeggen. Maar misschien is dat voor anderen niet zo. (Ik drink geen alcohol, maar als mensen aan de cocktails of dure wijnen gaan ga ik daar echt geen rekening mee splitten. Voor een huiswijntje doe ik niet moeilijk, dat is vaak inderdaad het verschil met of zonder toetje/voorgerecht etc.).
Ja dat kan natuurlijk. Maar ik vind dat dus muggenzifterij (of gierig :-D ) maar er wordt wel regelmatig moeilijk gedaan over alcohol. Met vrienden is t nooit een probleem maar soms heb je wel eens etentjes met mensen die net wat verder weg staan toch? Verenigingen, vrijwilligerswerk, besturen, dat soort dingen.
Madrigalscapybara schreef:
02-01-2026 11:29

Nou ja ik zie niet echt redenen tot bemoeizorg eerlijk gezegd. Is een andere zuinige manier van leven die de mijne niet zou zijn. Past wel goed in dit topic!
smorre wijzigde dit bericht op 02-01-2026 12:49
Reden: Verzoek tot niet quoten, daarom weggehaald
76.80% gewijzigd
Wat ben ik blij dat het dan zo makkelijk gaat bij ons. Mijn zwager en schoonzus zijn ook vrienden van ons en wij eten om en om 1 keer in de maand bij elkaar. Er wordt niet gekeken naar wie meer betaalt of wie minder betaalt. Oud en nieuw vieren we altijd bij hun vanwege de hond, daarom hebben zij begin december bij ons gegeten. Vanwege werk hebben we dit jaar op de 31e niet bij hun gegeten, maar de rest betalen zij dan wel. Wij hadden oliebollen en appelflappen meegenomen en nog wat toastjes met beleg. De buren waren er ook, zij hadden ook toastjes met beleg meegenomen. Zo hebben we een hele gezellige avond gehad en wordt er niet gesproken over geld en ook geen tikkies achteraf.

Mijn familie komt vaak 1 van de kerstdagen bij ons en ik wil niet dat zij meebetalen. Wel hebben ze deze keer een paar kleine, leuke cadeautjes meegenomen. Niet nodig, maar wel superlief. Mijn grootste cadeau is dat ik met mijn familie samen ben, waaronder mijn vader én stiefvader tegelijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven