Geld & Recht alle pijlers

Glasschade

16-11-2016 16:02 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor een paar honderd euro glasschade aan mijn huurwoning (studio). Een raam moet gerepareerd worden omdat er door onbekende oorzaak een barst in zat. Moet ik dit zelf betalen of is de verhuurder aansprakelijk? In mijn huurcontract staat niets hierover behalve dat de "algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte" van toepassing zijn.
en wat staat in de : algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte ?

(zie website verhuurder)
Is er een VvE?

Zo ja, dan is er vaak een glasverzekering. Dan moet je die inschakelen (via de VvE) en dan wordt het rechtstreeks betaald door de verzekering.

Heb je zelf een glasverzekering? Dan die inschakelen.
Ruitschade is in beginsel voor rekening van de huurder.

Maar wellicht is er inderdaad een VvE of heeft de verhuurder een opstalverzekering met glasdekking. Betaal je servicekosten? Zit er in die servicekosten geen verzekering?

Of misschien dekt jouw inboedel of wa verzekering glasschade?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Fruity-Pebbles schreef op 16 november 2016 @ 16:08:

Is er een VvE?

Zo ja, dan is er vaak een glasverzekering. Dan moet je die inschakelen (via de VvE) en dan wordt het rechtstreeks betaald door de verzekering.

Heb je zelf een glasverzekering? Dan die inschakelen.Vve staat voor vereniging van eigenaren. To is huurder geen eigenaar
quote:knijster1973 schreef op 16 november 2016 @ 16:16:

[...]

Vve staat voor vereniging van eigenaren. To is huurder geen eigenaar

Ja want eigenaren kunnen niet particulier hun woning verhuren aan TO..

Ze kan de studio huren terwijl het complex "koop" is..
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Vraag het je verhuurder !

[...]

Vve staat voor vereniging van eigenaren. To is huurder geen eigenaar

Dat weet ik.

Ik heb in een VvE gezeten met eigenaren (koopwoning) en woningbouw (voor de huurwoningen).

Dat er gehuurd wordt betekent niet dat er geen VvE kan zijn.
Lijkt me dat het ook wel van belang is hoe de barst is ontstaan. Als deze bijv. 8 hoog aan de buitenkant zit lijkt me dat je wel kan aanvoeren dat jij 'm niet kapot hebt gemaakt, maar dit 'ie bijv. verkeerd gemonteerd is. Weet niet hoe het juridisch zit, maar ik kan me voorstellen dat je daar als huurder niet voor verantwoordelijk bent.

[...]

Vve staat voor vereniging van eigenaren. To is huurder geen eigenaarEr zijn ook situatie waar in een complex zowel eigenaren als huurders wonen. De verhuurder is dan lid van de VvE en indirect kunnen huurders in zo'n situatie gebruik maken van de zaken die de VvE heeft geregeld.
quote:lilalinda schreef op 16 november 2016 @ 16:03:

en wat staat in de : algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte ?

(zie website verhuurder)

12.5.

Verhuurder is niet aansprakelijk voor de schade, veroorzaakt aan de persoon en/of zaken van de huurder of diens huisgenoten door storm, vorst, blikseminslag, ernstige sneeuwval, overstromingen, stijging of daling van het grondwaterpeil, natuurrampen, atoomreacties, gewapende conflicten, burgeroorlogen, opstanden, onlusten, molest en andere calamiteiten.

12.6.

Huurder is aansprakelijk voor schade aan het gehuurde, die is ontstaan door een hem toe te rekenen tekortschieten in de nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst. Alle schade, behalve brandschade, wordt vermoed daardoor te zijn ontstaan. Onder huurder wordt in dit lid mede verstaan: huisgenoten van de huurder en derden, die zich in het gehuurde bevinden.

12.7.

Huurder is gehouden tot het afsluiten van – en tot het instandhouden van – een adequate inboedelverzekering op gebruikelijke voorwaarden. Voor schade die valt onder de reikwijdte en dekking van een door huurder afgesloten verzekering dient huurder zich eerst tot zijn verzekeraar te wenden.

Dit. En de schade is niet verzekerd
quote:carrie-bradshaw schreef op 16 november 2016 @ 16:14:

Ruitschade is in beginsel voor rekening van de huurder.

Maar wellicht is er inderdaad een VvE of heeft de verhuurder een opstalverzekering met glasdekking. Betaal je servicekosten? Zit er in die servicekosten geen verzekering?

Of misschien dekt jouw inboedel of wa verzekering glasschade?

Bij mijn weten hoeft dit helemaal niet zo te zijn.

TO, huur je particulier of sociaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven