Geld & Recht alle pijlers

groot verschil vorig jaar en dit jaar (belasting)?

08-06-2010 21:49 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

nou, bij deze dan ook maar een belastingvraagje van mij (ik ga er so wie so morgen even over bellen). Want ik heb dit jaar veel minder gekregen dan vorig jaar (nog steeds voorlopige aanslag, dat wel).

Het verschil tussen beide jaren (2008 en 2009) is 1100 euro. En dat vind ik veel! Zeker omdat mijn belastingtechnische situatie voor die jaren min of meer dezelfde was. Ik krijg dit jaar een ruime 800 terug en vorig jaar bijna 2000.

Ik lees een groot verschil in de alleenstaande ouderkorting (bijna 600 verschil). Kan dit? Klopt dit?

En ik lees een groot verschil in het (geschatte) verzamelinkomen (maakt dit wat uit)? 2008 zat ik op bijna 16000 verzamelinkomen. 2009 op bijna 18200. Maakt dit veel uit voor zo'n berekening?

Het bedrag dat in 2008 van de loonheffing (bijna 3000) afging aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen (iets meer dan 1000) is heel anders dan in 2009, nl loonheffing 3400 min de inkomstenbelasting + volksverzekering (ruime 2500 euro).

Hoe kan het dat de inkomstenbelasting en volksverzekering ten opzichte van het jaar ervoor met ongeveer 1500 is gestegen? Want dat zou bijna het verschil kunnen verklaren/

Heb ik iets gemist op belastingtechnisch gebied?

Want ik had wel de indruk dat ik geen foute dingen heb ingevuld, maar keurig de vragen heb doorlopen zonder fratsen.

Ikke nie begrijp?? Iemand?
je kan je ziektekostenpremie niet meer aftrekken. Dat scheelde bij mij ook zo 1000 euro.
Ik kreeg vorig jaar nog een paar honderd euro en nu helemaal niets meer!

Er zijn een aantal posten die je nu niet meer kunt aftrekken of minder.
Je krijgt tegenwoordig ook al een bedrag terug per maand.

Heb je daar rekening mee gehouden?

Die word er namelijk ook van afgetrokken.
Nee, dat weet ik. Maar hoe werd dat dan genoemd in 2008? Wat voor soort heffingskorting was dat?

Ik vermoed dat mijn verzamelinkomen te hoog is ingeschat (door mijzelf)? en dat de premie volksverzekering daardoor te hoog uitvalt. En dat in combinatie met een veel lager bedrag aan totaal heffingskorting (m.n. door de veel lagere alleenstaande ouderkorting, waardoor dat dan ook moge zijn?)
quote:TjaTja schreef op 08 juni 2010 @ 22:01:

Die word er namelijk ook van afgetrokken.

Is dat het bedrag alleenstaande ouderkorting?

Weet iemand hoe het daarmee zit? Is daar iets in verandert van 2008 tov 2009?
quote:TjaTja schreef op 08 juni 2010 @ 22:01:

Ik krijg kindgebonden budget/toeslag of hoe heet het. Bedoel je dat? Want verder krijg ik volgens mij niks terug van de BD.
Nee dat is niet de allenstaande ouder korting.

Maar gewoon de z.g.n. vooraftrek. Vroeger moest je dat zelf aanvragen als je b.v. hypotheek aftrek had. Tegenwoordig krijgt iederéén al een bedrag terug, zo ontlopen ze de rente die ze moeten vergoeden als je het laat staan (lees in het jaar er na je aangifte invuld).

Las net op een ander topic dat je je belasting aangifte opnieuw in kan vullen als je denkt dat je een fout hebt gemaakt.

Kijk alles nog eens goed na en kijk ook op de belastingsite.
Kindgebondenbudget is het ook niet.

Ze schtten in wat je eventueel terug zou krijgen en dat krijg je al maandelijks uitgekeerd.
Tjatja (grappige nick), ik heb (gelukkig) niks van doen met moeilijk gedoe over huizenbezit, driedubbele banen, allerlei erfenissen, auto's en weet ik veel wat nog meer.

Mijn aangifte is (was) altijd heel makkelijk, helder en transparant. En vooral elk jaar (bijna) hetzelfde.

Dus, los van die medische kosten die je niet kunt aftrekken en die mij bekend zijn, waar zou het nog meer in kunnen zitten dan?

Ok, ik zeik wat door hoor. Moet natuurlijk het geduld hebben om het morgen te vragen. Maar misschien kan ik mijn vragenvuur al wat meer voorbereiden.
Ligt het niet aan de inkomensafhankelijke combinatiekorting?

Tot en met 2008 was de combinatiekorting NIET inkomensafhankelijk; als je er recht op had, kreeg je een standaard bedrag.(112) en eventueel een aanvvullende combinatiekorting, ook een standaard bedrag (746).

Sinds 2009 zin die echter vervallen en is er in plaats daarvan een inkomensafhankelijke combinatiekorting, die hoger wordt naarmate je meer verdient.

Hmm, maar als ik dat nu even zo uitreken aan de hand van jouw inkomen, zou je juist méér moeten krijgen dan in 2008.

Dus dat is het ook niet...

Sorry! Dood spoor....

Link 1

Link 2
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik had in 2008 en 2009 ook niet te maken met de combinatiekorting Broedkippetje. Die is pas voor de aangifte van 2010 op mij van toepassing.

Maar evenzogoed bedankt : )

Nogmaals, heeeeeeeel simpele aangifte : D
Heb mijn nick gevonden door het liedje van Tja tja tja wat zullen we eten? Alleen vergat de 3e tja in te tikken.

Dacht zal even via internet bankieren kijken wat voor omschrijving de belastingdienst bij het bedrag neerzet maar kan de access key niet vinden. Grrrr....

Als ik hem gevonden heb zal ik het neerzetten. Hoop zo snel mogelijk voor je, Anders moet ik morgen maar even langs de bank voor een nieuwe.

Sorry!.
Bij ons was het ook een derde minder dan vorig jaar, idd door de ziektekosten die je niet meer af kon trekken. Jammer maar helaas.
Ik heb op de belastingdienst site gevonden dat alleenstaande ouderkorting inderdaad enorm is afgenomen. Dus dat verklaart al zo'n 500 euro. Nu nog die andere 500 euro herleiden.
Die andere 500 euro zijn herleid. Het ligt inderdaad aan de ziektenkosten aftrek. Hbe vanochtend de BD gebeld en dit komt er uit, vooralsnog.

Jammer de bammer. Wat een enorm verschil
quote:TjaTja schreef op 08 juni 2010 @ 22:10:

.

Maar gewoon de z.g.n. vooraftrek. Vroeger moest je dat zelf aanvragen als je b.v. hypotheek aftrek had. Tegenwoordig krijgt iederéén al een bedrag terug, zo ontlopen ze de rente die ze moeten vergoeden als je het laat staan (lees in het jaar er na je aangifte invuld).

.

De vooraftrek van de hypotheekrente moet je nog steeds zelf aanvragen, anders doe je na afloop van het kalenderjaar aangifte. Dus als mensen een huis gekocht hebben en vooraftrek willen genieten, moet je actie ondernemen, anders niet. Dat heeft niets met heffingsrente te maken die de belastingdienst moet betalen.

Wel balen, schouderklopje, dat het zoveel scheelt. Had je erg op het geld gerekend?
quote:Bagheera schreef op 09 juni 2010 @ 10:36:

[...]

Had je erg op het geld gerekend?Ehm, best wel ja. Maar goed, da's mijn eigen fout. Hoopte een gat te kunnen dichten. Maar dat zit er nu niet in.
quote:schouderklopje schreef op 09 juni 2010 @ 10:45:

[...]

Ehm, best wel ja. Maar goed, da's mijn eigen fout. Hoopte een gat te kunnen dichten. Maar dat zit er nu niet in.Balen zeg! Kan me voorstellen dat het dan een fikse tegenvaller is.
quote:TjaTja schreef op 08 juni 2010 @ 22:33:

Dacht zal even via internet bankieren kijken wat voor omschrijving de belastingdienst bij het bedrag neerzet maar kan de access key niet vinden. Grrrr....

Als ik hem gevonden heb zal ik het neerzetten. Hoop zo snel mogelijk voor je, Anders moet ik morgen maar even langs de bank voor een nieuwe.

Sorry!.

Heb 'm weer gevonden, gelukkg!.

Ik kreeg vorig jaar dus elke maand een bedrag van ongeveer ¤ 100,00 als omschrijving, op het bankafschrift, geven ze:

Belastingdienst GVS uitbet. (GVS staat voor geldverkeersysteem en niet voor geneesmiddelen vergoeding systeem zoals veel mensen denken!).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven