Geld & Recht alle pijlers

heb een vrijgezellenfeest maar vind het zo duur

17-03-2012 11:19 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames.

Mijn vriendin gaat trouwen en ze hebben een vrijgzellenfeest georganiseerd. Helemaal te gek natuurlijk. Al haar vriendinnen komen. Ze wilden het niet al te duur houden dus ze kwamen op rond de 115 euro p.p

Mijn vriend heeft ook een vrijgezellenfeest van haar vriend en komen uit op 150 euro p.p

dat is dus beide 265 euro en dan moeten we nog kleding kopen voor de bruilofd en een kado natuurlijk. Wij zaten te denken aan 125 euro voor de bruilofd. Ze zijn wel echt hele goede vrienden van ons. Ook zijn we met de bruilofd de hele dag uitgenodigd. De bruilofd is al over 2 maanden en we kregen het vorige week pas te horen, dus er echt voor sparen gaat niet omdat het kort dag is. Het kost ons 390 euro zonder kleding en benzine want de trouwlocatie is ook niet om de hoek. En we hebben nog 2 bruiloften in april en mei.....! maar daarvan geen vrijgezellenfeest. Daar hebben we wel rekening mee gehouden en voor gespaard. We kunnne erg weinig sparen...ook dure maanden geweest doordat er veel verbouwd moet worden aan ons huis, plus auto/wasmachine kapot...

Mijn vraag aan jullie dames:

Hoeveel geven jullie uit aan een bruilofd? is 125 euro veel of weinig? Voor heel de dag uitgenodigd?

En als je alleen op het feest wordt uitgenodigd, hoeveel geven jullie dan uit?

En hoe denken jullie over een vrijgezellenfeest??

Ik weet dat de meningen verdeeld liggen, want iedereen heeft een ander inkomen. De een kan het makkelijker dan de ander....maar een beetje globaal bekeken.

Ik hoor graag jullie meningen!
quote:spuka schreef op 17 maart 2012 @ 14:36:

Vrijgezellenfeestjes is mijn vriendenkring waren niet duurder dan een euro of 30 per persoon. Zonder wurksjop, maar met samen koken of allemaal wat lekkers maken en dat meenemen. Picknicken in het park, wandelen in het bos of door de polder.

Dit soort dingen lees ik het hele topic al, en zo ken ik ze zelf ook, maar dat is toch geen vrijgezellenfeest? Imo is dat 's avonds ff wat eten en dan keihard gaan zuipen en rare dingen doen in de kroeg en bruid in meest stomme outfit die je kan verzinnen. Ook zijn ze nu maanden van tevoren soms, terwijl het 'origineel' volgens mij gewoon de avond voor het huwelijk is, dán vier je dat namelijk. Alleen is de maatschappij en al onze verplichtingen en onze moreel nu zo dat dat blijkbaar niet meer kan en een vrijgezellenfeest inhoudt dat je weken van tevoren gaat wandelen in een park?

edit: Voor de duidelijkheid, ik pikte jouw quote er uit om op in te gaan, maar ik vind dus éxact hetzelfde gelden voor workshops, karten, en weet ik wat allemaal. Alsof je dat niet meer kan doen als je getrouwd bent... en volgens mij hoor je zo uit de band te springen, omdat dat net die avond nog kan, omdat dat niet meer kan als je getrouwd bent. Dus je laatste vrijgezellenavond!!!

En tuulk kun je tegenwoordig ook best nog helemaal los gaan als je getrouwd bent, maar van die insteek snap ik in ieder geval het idee nog. Van een workshop koken/sieradenmaken/karten/wandelen echt niet...
Vriendlief was voor dat bedrag een heel weekend weg.

Ik heb nog nooit een vrijgezellenfeest gehad, dus heb verder geen bedragen in mijn hoofd.

Vriendinnen die trouwen zijn meer uit mijn vriend zijn oorspronkelijke vriendengroep en hoewel ik het goed met de dames kan vinden wordt ik nooit gevraagd. (voelde me de laatste keer best gepasseerd, alle partners van de vrienden die naar het mannenfeest waren, waren gevraagd voor de damesparty, behalve ik)
quote:zazu_ schreef op 17 maart 2012 @ 14:58:

[...]

Dit soort dingen lees ik het hele topic al, en zo ken ik ze zelf ook, maar dat is toch geen vrijgezellenfeest? Imo is dat 's avonds ff wat eten en dan keihard gaan zuipen en rare dingen doen in de kroeg en bruid in meest stomme outfit die je kan verzinnen. Ook zijn ze nu maanden van tevoren soms, terwijl het 'origineel' volgens mij gewoon de avond voor het huwelijk is, dán vier je dat namelijk. Alleen is de maatschappij en al onze verplichtingen en onze moreel nu zo dat dat blijkbaar niet meer kan en een vrijgezellenfeest inhoudt dat je weken van tevoren gaat wandelen in een park?

edit: Voor de duidelijkheid, ik pikte jouw quote er uit om op in te gaan, maar ik vind dus éxact hetzelfde gelden voor workshops, karten, en weet ik wat allemaal. Alsof je dat niet meer kan doen als je getrouwd bent... en volgens mij hoor je zo uit de band te springen, omdat dat net die avond nog kan, omdat dat niet meer kan als je getrouwd bent. Dus je laatste vrijgezellenavond!!!

En tuulk kun je tegenwoordig ook best nog helemaal los gaan als je getrouwd bent, maar van die insteek snap ik in ieder geval het idee nog. Van een workshop koken/sieradenmaken/karten/wandelen echt niet...

Hoewel ik best van een borrel houd, vind ik er geen klap meer aan als het veranderd van een spontaan avondje in een opgelegd iets. Het wordt dan zo zuipen om het zuipen.

Dan vind ik wat iemand schreef een leuke picknick in het park, met een paar flessen rose en hapjes veel leuker. En dan evengoed aangeschoten worden en herinneringen ophalen aan foute vriendjes etc. Maar het is wat gemoedelijker,zonder rare dingen doen.

En verkleden vind ik helemaal afschuwelijk. Smaken verschillen.
quote:helene31 schreef op 17 maart 2012 @ 11:44:

Ik zou me doodschamen als bruid als ik mijn gasten zo op kosten zou jagen. Werkelijk waar...

Wij hadden geen dresscode en hebben er expliciet bij gezegd dat niemand zich verplicht hoefde te voelen om zich in het nieuw te steken. Kom zoals je bent!

Inderdaad! Bij onze bruiloft ook zo. Iedereen moest maar gewoon lekker als zichzelf komen en als dat in iets nieuws was, dan in iets nieuws, en anders lekker niet.

Het gebeurt steeds vaker, dure dresscodes en vrijgezellenfeesten... tenminste ik hoor er vaak over. Mijn directe vriendenkring is nog niet zo trouwlustig, dus mij blijft het nog bespaard. Maar ik hou er niet van, dat op kosten jagen. Ik snap ook nooit zo waar het voor nodig is.

TO: het kado voor het bruidspaar kan best lager hoor. 125 euro is erg veel, vind ik. Zeker als je al niet ruim in het geld zit. En kleding: misschien een leuke jurk ofzo die je al hebt "opnieuwen" met enkele nieuwe accesoires?
Een kennis van heeft over een paar maanden een bruiloft waarbij alle gasten in het wit moeten komen. Dat heeft ie helemaal niet. Dat moet ie nu dus nieuw aanschaffen, terwijl ie het later waarschijnlijk nooit meer aandoet. Idem voor zijn vrouw.

Ik vind het nogal wat hoor om dat van je gasten te verlangen.
quote:bubbelwijn schreef op 17 maart 2012 @ 15:08:

[...]

Hoewel ik best van een borrel houd, vind ik er geen klap meer aan als het veranderd van een spontaan avondje in een opgelegd iets. Het wordt dan zo zuipen om het zuipen.

Dan vind ik wat iemand schreef een leuke picknick in het park, met een paar flessen rose en hapjes veel leuker. En dan evengoed aangeschoten worden en herinneringen ophalen aan foute vriendjes etc. Maar het is wat gemoedelijker,zonder rare dingen doen.

En verkleden vind ik helemaal afschuwelijk. Smaken verschillen.

Staat er dan dat ik verkleden zo leuk vind? Het is een willekeurige beschrijving van iets dat je 'vroeger' wel kon doen als je vrijgezel was en niet als je getrouwd bent (vandaar ook het aloude idee van strippers bij de mannen). Daar komt bij mijn weten het hele principe van een vrijgezellenfeest namelijk vandaan. En dat was het hele doel van die post.

Wat er tegenwoordig allemaal bedacht wordt, heeft in mijn ogen niets met het concept van een vrijgezellenparty te maken.
Nog een paar van die trouwende vriendinnen en je kunt je vakantie voor dit jaar weer op je buik schrijven
quote:zazu_ schreef op 17 maart 2012 @ 15:16:

[...]

Staat er dan dat ik verkleden zo leuk vind? Het is een willekeurige beschrijving van iets dat je 'vroeger' wel kon doen als je vrijgezel was en niet als je getrouwd bent (vandaar ook het aloude idee van strippers bij de mannen). Daar komt bij mijn weten het hele principe van een vrijgezellenfeest namelijk vandaan. En dat was het hele doel van die post.

Wat er tegenwoordig allemaal bedacht wordt, heeft in mijn ogen niets met het concept van een vrijgezellenparty te maken.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen uit je post, dacht dat jij dat leuk vond.

Nou, voor mij geld dan dat verkleden van vroeger niet leuk vond en die dure feestjes van nu ook niet.
quote:kwatta-katta schreef op 17 maart 2012 @ 15:11:

[...]

Het gebeurt steeds vaker, dure dresscodes en vrijgezellenfeesten... tenminste ik hoor er vaak over. Mijn directe vriendenkring is nog niet zo trouwlustig, dus mij blijft het nog bespaard. Maar ik hou er niet van, dat op kosten jagen. Ik snap ook nooit zo waar het voor nodig is.

Volgens mij gebeurt het steeds minder en niets steeds vaker. Dresscodes raken uit de gratie. Dresscode is namelijk een heel oud principe. Daarom kom je voor zonsondergang in jacquet en na zonsondergang in smoking of rokkostuum. En wissel je dus ook je kleding.

Dát kostte nog eens wat. Hoewel iedereen natuurlijk een setje van dat soort dingen in zn kast had en je die elke gelegenheid opnieuw kon dragen, dus niet bij elke bruiloft/begrafenis een nieuwe.

Verder moeten mensen helemaal zelf weten wat ze op hun kaart voor de bruiloft zetten hoor. Alleen dat je tegenwoordig steeds meer dresscodes ziet, klopt natuurlijk helemaal niet. Het wordt mensen juist steeds gemakkelijker gemaakt om maar gewoon wat te doen.
quote:bubbelwijn schreef op 17 maart 2012 @ 15:20:

[...]

Dan heb ik dat verkeerd begrepen uit je post, dacht dat jij dat leuk vond.

Nou, voor mij geld dan dat verkleden van vroeger niet leuk vond en die dure feestjes van nu ook niet.Vroeger hadden dames dan ook helemaal geen vrijgezellenparty's volgens mij ;) Maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Die belachelijke verkleedpartijen vind ik even verschrikkelijk als al die wurreksjops die er tegenwoordig bij schijnen te horen.

Maar goed ieder zijn ding.
Mijn omgeving is gelukkig niet zo trouwlustig. Dat gemiep over nieuwe kleding kopen snap ik niet, je hebt vast nog wel wat in je kast liggen en anders koop je iets dat je later ook weer aantrekt. Er wordt op een trouwerij maar naar één kledingstuk gekeken en dat is de jurk van de bruid. En dresscode wit ? Ik zou met wat kameraden wegwerp-overalls kopen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
[quote]snoesje666 schreef op 17 maart 2012 @ 15:57:

Mijn omgeving is gelukkig niet zo trouwlustig. Dat gemiep over nieuwe kleding kopen snap ik niet, je hebt vast nog wel wat in je kast liggen en anders koop je iets dat je later ook weer aantrekt. Er wordt op een trouwerij maar naar één kledingstuk gekeken en dat is de jurk van de bruid. En dresscode wit ? Ik zou met wat kameraden wegwerp-overalls kopen.[/quote]

Dat zou wat zijn. Denk niet dat dat ze in dank zou worden afgenomen. Het schijnt een nogal sjieke bedoening te gaan worden. Of tenminste, die indruk willen ze wekken.
Ik vind het idee van een vrijgezellenavond eigenlijk maar krom. Nog even flink uit de ban springen op je laatste avond als vrijgezel, want daarna kan het niet meer. Uhm?! Je hebt ook vóórdat je getrouwd bent al verplichtingen naar elkaar toe en vrijgezel zijn de meeste stellen alláng niet meer... Voor mij veranderen de regels binnen mijn relatie ook niet ineens als ik getrouwd bent, wij zijn al jaren trouw aan elkaar...
Wij geven als vrienden altijd 50 euro per stel als we hele dag uitgenodigd zijn.

Vrijgezellenfeest: man is ook altijd veel geld kwijt. Vaak eerst karten of paintballen ofzo, dan uit eten en nog op stap. 100 euro ben je dan zeker kwijt. Vind het ook veel geld. Gelukkig hebben wij de meeste bruiloften nu wel achter de rug.
quote:ailien schreef op 17 maart 2012 @ 16:23:

Ik vind het idee van een vrijgezellenavond eigenlijk maar krom. Nog even flink uit de ban springen op je laatste avond als vrijgezel, want daarna kan het niet meer. Uhm?! Je hebt ook vóórdat je getrouwd bent al verplichtingen naar elkaar toe en vrijgezel zijn de meeste stellen alláng niet meer... Voor mij veranderen de regels binnen mijn relatie ook niet ineens als ik getrouwd bent, wij zijn al jaren trouw aan elkaar...

Volgens mij is het van oorsprong ook amerikaans, daar ben je als je niet getrouwd bent 'dating'. Tja dat klinkt toch wel heel anders dan een relatie met iemand hebben.

Maar goed, van vroeger uit, trouwde natuurlijk ook (bijna) iedereen en was het inderdaad pas echt serieus als je getrouwd was.

En was het volgens mij ook alleen voor de man.

Ik had mijn bachelorette party overigens niet de avond voor de wedding, maar nog een avond daaarvoor. Ik wou namelijk geen kater hebben op mijn bruiloft.
Het vrijgezellenfeest van onze vrienden heeft denk ik zo'n 100 gekost (voor ons beide). Verder moesten we we nieuwe kleding, een hotel (want ver weg en het bruidspaar wilde dat graag) en een cadeau. Wij hebben toen maar Euro 45 voor het cadeautje betaald (een mooi beeldje). In totaal waren we een behoorlijk bedrag kwijt en hebben toen niet een heel duur cadeau gekocht.

Als je het niet kunt betalen of het er niet voor over hebt dan moet je keuzes maken. Ik zou als bruid liever hebben dat het geld naar het vrijgezellenfeest gaat, zodat wel een leuke avond hebben dan dat ik een heel duur cadeau krijg. Het gaat tenslotte om het beleven van de dag met familie en vrienden.
@Zazu In mijn vriendenkring zijn we absoluut geen kroegtijgers. Nooit geweest ook. Vrijgezellenfeestjes werden aangegrepen als goed excuus om een middag/avond met elkaar wat te ondernemen. Iets wat we vaker doen, maar dan met een ander label. Ik denk dat het aan het referentiekader ligt wat je als vrijgezellenfeest ziet en wat niet. Vrijgezellenfeesten zijn niet in een format te vangen, net zoals bruiloften dat niet zijn.
@Tuorrebout Als ik de ooit de bruid zou zijn, dan zou ik willen dat niemand aan mijn dag of de voorbereiding daarvan meer geld uit moet geven dan hij/zij wil (en kan zonder daar iets voor te moeten laten). Dat geldt voor alles (kleding, cadeau en vrijgezellengedoe)
Wij hebben de afgelopen 3 jaar 4x zo'n dure bruiloft gehad van hele goede vrienden. Vrjgezellenfeest gemiddeld 125 euro pp (met een uitschieter naar 160 voor mijn man). Cadeau voor goede vrienden 125 euro. Benzine, want niet naast de deur, 1x zelfs in Frankrijk. Hotelovernachting, want je wilt toch ook een glaasje drinken. En dan nog een aardig jurkje of mooi overhemd. Ben blij dat iedereen inmiddels getrouwd is...

Maar goed, ik vind de bdragen dus niet heel gek (waarmee ik niet wil zeggen dat ik het er mee eens ben overigdns).
Wow, dat vind ik erg veel geld voor een feest.

Ik heb die van mijn zusje georganiseerd en dat was ong 34 euro pp zonder het eten. Dat kon iedereen dan zo duur maken als ze zelf wilden. En daar kreeg ik al commentaar op dat het zo duur was.
quote:saudade schreef op 17 maart 2012 @ 15:17:

Nog een paar van die trouwende vriendinnen en je kunt je vakantie voor dit jaar weer op je buik schrijvenNou, inderdaad. Ik vind het echt buitensporig. En dan ook nog 125 euro aan een cadeau besteden?
quote:spuka schreef op 17 maart 2012 @ 21:55:

@Zazu In mijn vriendenkring zijn we absoluut geen kroegtijgers. Nooit geweest ook. Vrijgezellenfeestjes werden aangegrepen als goed excuus om een middag/avond met elkaar wat te ondernemen. Iets wat we vaker doen, maar dan met een ander label. Ik denk dat het aan het referentiekader ligt wat je als vrijgezellenfeest ziet en wat niet. Vrijgezellenfeesten zijn niet in een format te vangen, net zoals bruiloften dat niet zijn.

Dat hangt er maar net vanaf of je het over het heden hebt, of over de traditionele (zeg tot 70 jaar geleden?).

Tot voor kort waren ze prima in een format te vangen zijn en lag het ook niet aan je referentiekader. Net als bruiloften. Deze hebben een vast en strikt format. De ouders horen je bijv. uit te nodigen voor de huwelijkssluiting en de receptie en zij betalen deze ook.

Echter... past dat allemaal niet meer in onze huidige tijd. Momenteel kun je inderdaad precies doen wat je zelf wilt of leuk vindt. Handiger wordt het daar overigens niet altijd automatisch van. Bij zo'n vast format weet je iig zeker waar je aan toe bent ;)
quote:zazu_ schreef op 17 maart 2012 @ 15:23:

[...]

Volgens mij gebeurt het steeds minder en niets steeds vaker. Dresscodes raken uit de gratie. Dresscode is namelijk een heel oud principe. Daarom kom je voor zonsondergang in jacquet en na zonsondergang in smoking of rokkostuum. En wissel je dus ook je kleding.

Dát kostte nog eens wat. Hoewel iedereen natuurlijk een setje van dat soort dingen in zn kast had en je die elke gelegenheid opnieuw kon dragen, dus niet bij elke bruiloft/begrafenis een nieuwe.

Verder moeten mensen helemaal zelf weten wat ze op hun kaart voor de bruiloft zetten hoor. Alleen dat je tegenwoordig steeds meer dresscodes ziet, klopt natuurlijk helemaal niet. Het wordt mensen juist steeds gemakkelijker gemaakt om maar gewoon wat te doen.Ik bedoel geen dresscode als in black tie of een dergelijke dresscode, maar in die zin van "kom in het wit" of "het thema van onze bruiloft is hawaii". Dat zijn in feite ook dresscodes, hoewel geen traditionele. En ik draag nooit wit, want staat me niet, en een dresscode "kom in het wit" zou voor voor mij dus per sé een geheel nieuwe outfit - met bijbehorende kosten - betekenen.
Ah ja, dat soort weirdo dresscodes zie je inderdaad wel vaker opduiken ja. Van die thema's. Maar heb je echt niks wits joh? Koop gewoon een leuke linnen broek of een rok ofzo en een blouse en denk 'zoek het verder maar uit' haha. Iets waarvan je denkt dat je dat nog wel eens een keer zou kunnen dragen iig. Als mensen van die aparte dresscodes gebruiken, zou ik dus ook geen luxe kleding kopen van 400 euro kopen die je daarna nooit meer draagt.

Leen anders iets voor 1x van een vriendin/moeder/whatever?

Hoewel het bruidspaar wellicht gedacht heeft dat iedereen wel wat wits heeft en ze dus niet zo moeilijk deden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven